Byta bäddmadrass?

Han dissade yogamattan direkt när jag frågade honom. Han trodde inte alls på den idén.

Det behöver egentligen inte fungera i längden men som sagt i några år till vore ju gott nog.

:meh: Fast han vet ju inte förrän han testat och den lösningen kostar ju inget. Jag hade faktiskt i det här läget lämpat över problemet på honom att då får han lösa det.

Jag kan tillägga att dubbla trasmattor var tillräckligt för särbon här hemma innan vi skaffade nuvarande säng.

Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass?
Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte för att byta hela sängen (den är knappt 6 år gammal) men min stackars partner börjar få ont i ryggen för sängen är lite för mjuk för honom att sova på magen i.

Har tittat på madrasser på tex Kungsängen och det är ju många tusenlappar för en 210x200 madrass så det kanske finns lite erfarenhet här på forumet innan jag gör en investering i bäddmadrass 😅
Tänker att det beror delvis på om den är för mjuk pga bäddmadrassen eller inte :D

Dvs jag gissar här, att om sängen är ett bottenlöst hål och man lägger en styv bäddmadrass på så blir det inte bra.

Men om sängen är helt normal men man har en mjuk tjock bäddmadrass på som gör den för mjuk... så blir det en gigantisk förändring till det bättre med en hårdare bäddmadrass.

Så gör först en bedömnning av hur mjuk sängen faktiskt är och sedan av hur mjuk bäddmadrassen faktiskt är.

Vi har en stenhård säng, men en tjock mjuk bäddmadrass gjorde den ändå för mjuk för min man. Genom att byta till en tunnare bäddmadrass så fick vi effektivt och snabbt en stenhård säng. :)

(Sedan beror det ju såklart också på hur sängen är konstruerad. Är det en som har 20 cm bäddmadrass med sprialer i på två sängbottnar med spiraler i med en tunn bäddmadrass ovanpå alltihop, eller en som har en tio cm bäddmadrass på en madrass tex, eller ngn annan av många alternativ.)

Jag har lärt mig att man sia byta bäddmadrass efter ca 5-6 år. Hållbarheten förlängs om man vänder madrassen ca en gång i månaden, frågan är dock hur länge hållbarheten förlängs.

:meh: Fast han vet ju inte förrän han testat och den lösningen kostar ju inget. Jag hade faktiskt i det här läget lämpat över problemet på honom att då får han lösa det.

Jag kan tillägga att dubbla trasmattor var tillräckligt för särbon här hemma innan vi skaffade nuvarande säng.
Han klagar egentligen inte utan mer nämnt att han har ont i ryggen så det är jag som vill hitta en lösning för honom av omtanke :)

Men just nu funderar jag på att lägga dit mattan så får han helt enkelt prova :idea:

Jag har lärt mig att man sia byta bäddmadrass efter ca 5-6 år. Hållbarheten förlängs om man vänder madrassen ca en gång i månaden, frågan är dock hur länge hållbarheten förlängs.
Ja jag har också läst det när jag googlat att det kanske ändå är dags att byta bäddmadrass men jag känner egentligen inte för det :angel:

Jag är van madrassvändare. Den snurrar nog runt iaf en gång i månaden och den känns alltid lite fastare då de första nätterna men sen är den lika mjuk som innan.

Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass?
Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte för att byta hela sängen (den är knappt 6 år gammal) men min stackars partner börjar få ont i ryggen för sängen är lite för mjuk för honom att sova på magen i.

Har tittat på madrasser på tex Kungsängen och det är ju många tusenlappar för en 210x200 madrass så det kanske finns lite erfarenhet här på forumet innan jag gör en investering i bäddmadrass 😅
Jag säger nej.

Det provade vi. Med just en för mjuk kontinentalsäng. Funkade inte i löngden. Kändes bättre ett kort tag men fortfarande för mjukt.
Nästa lösning var att ta bort mjuka madrassen i kontinentalen och köpa tjockaste bäddmadrassen vi hittade istället.
Funkade bättre men inte bra.
Det slutade med nya ikeamadrasser och att bara använda gaveln från originalsängen.
Edit: Den tjocka bäddmadrassen var nig memoryfoam också.

Synd såhär i efterhand att vi köpte den sängen. Men gaveln är ju fortfarande fin och passar in i alla fall.

Ja, jag har funderat på nåt sånt faktiskt. Pappa la en masonitskiva i mammas säng när jag var liten, hon hade ont i ryggen. Så nåt träaktigt är nog också värt en tanke.
Ja, ett ex till mig har den lösningen. De funkar bättre än jag hade trott. Själv överväger jag att lägga ett par flyttkartonger på en av mina sängar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 965
Senast: Rosett
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 391
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 457
Senast: Ajda
·
Hundhälsa (Jag ska ringa veterinären efter helgen ((är borta t.om. söndag...)) men ville ändå höra här efter ev erfarenheter...) Min Beauceron...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 198
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gastro/Koloskopi-propofol
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand