Om man är lätt så behövs ofta en mjukare säng för att kroppen ska sjunka ner på rätt ställen så den får bäst stöd.Ärligt talat aldrig hört talas om viktrekommendation i samband med val av säng utan bara hört om att man ska tänka på vad man själv trivs bäst med, hur man sover och vad kroppen behöver för att inte värka.
Är det något som IKEA kommit upp med? Köpte min säng på jysk 2020 och kan inte komma på om jag såg något om det då nämligen
För övrigt, jag vill ha en mjuk säng och en säng som jag trivs till åtminstone 90% från början med. Jag hade en bäddmadrass (och säng) från IKEA innan och var ovan vid att den nya sjönk lite men vande mig snart och den är mjukare. Numera tycker jag att min säng är skönast i hela världen och slår alla hotellsängar också
Är man tyngre så ger en mjuk säng dåligt stöd eftersom att man då ofta sjunker ner på fel ställen.
Jag brukade vakna av knäsmärta på nätterna eftersom att höfterna sjönk ner så knälederna belastades när jag låg på sidan. Fast då var ju sängen gammal och som en hängmatta. Med blir ungefär samma effekt med en för mjuk säng om man är tung - hängmatta.