Byta bäddmadrass?

Michellan95

Trådstartare
Om en säng är lite för mjuk hjälper det då att byta bäddmadrass?
Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte för att byta hela sängen (den är knappt 6 år gammal) men min stackars partner börjar få ont i ryggen för sängen är lite för mjuk för honom att sova på magen i.

Har tittat på madrasser på tex Kungsängen och det är ju många tusenlappar för en 210x200 madrass så det kanske finns lite erfarenhet här på forumet innan jag gör en investering i bäddmadrass 😅

Det går fint!
Våran säng köpte vi när jag var gravid. Då var den lagom, sen när jag fått barn var den för hård för min rygg.
Så då köpte vi en ny bäddmadrass(på Ikea) och jag sov gott igen!
Sen blev jag återigen gravid och plockade fram den första madrassen, igen.

Ett trick ni kan prova här och nu är att lägga en yoga matta under den partners bäddmadrass. Då blir den hårdare just där och den lilla höjdskillnaden borde inte störa.

Det är en kontinentalsäng i ett litet större mått så jag känner inte för att byta hela sängen (den är knappt 6 år gammal) men min stackars partner börjar få ont i ryggen för sängen är lite för mjuk för honom att sova på magen i.

Har tittat på madrasser på tex Kungsängen och det är ju många tusenlappar för en 210x200 madrass så det kanske finns lite erfarenhet här på forumet innan jag gör en investering i bäddmadrass 😅

Enligt min erfarenhet nej. Är sängen för hård brukar det gå att fixa genom att byta bäddmadrass men är den för mjuk är det mest "plåster" att hålla på med att lägga under yogamattor odyl. Jag har använt borrkärnslådelock av tunn plyfa för att motverka den mjuka sängen i fältkontoret men blev galen på att ha ont i ryggen konstant så jag köpte en ny säng och bäddmadrass.

Det går fint!
Våran säng köpte vi när jag var gravid. Då var den lagom, sen när jag fått barn var den för hård för min rygg.

Ett trick ni kan prova här och nu är att lägga en yoga matta under den partners bäddmadrass. Då blir den hårdare just där och den lilla höjdskillnaden borde inte störa.

Fast nej. Att "grundsängen" är för hård går att motverka med lämplig bäddmadrass men är den för mjuk finns det inget som fungerar i längden.

Fast nej. Att "grundsängen" är för hård går att motverka med lämplig bäddmadrass men är den för mjuk finns det inget som fungerar i längden.
Jag har förövrigt gjort samma i barnets säng.

Den är för mjuk för mig, men när jag sov där så hade jag en annan bäddmadrass och då fungerade det mycket bättre.

Där har vi uppenbarligen olika åsikter.
Min säng är ju för mjuk när jag är höggravid. Byta bäddmadrass löste MITT problem med för mjuk säng.

Nu är jag förvirrad, du skrev ju att den var lagom när du var gravid och för hård när du hade fött? När var den för mjuk?

Det går fint!

Nu är jag förvirrad, du skrev ju att den var lagom när du var gravid och för hård när du hade fött. När var den för mjuk? Jag menar nu "grundsängen", inte bäddmadrassen.
Beroende bäddmadrass är den ju lagom oavsett. Som gravid var den ju för mjuk med den ena bäddmadrassen.

Fick ont i ryggen när jag blev gravid igen, trodde det var pga graviditeten. Insåg att sängen inte passade, bytte till den hårdare bäddmadrassen och problemet var borta.

Beroende bäddmadrass är den ju lagom oavsett. Som gravid var den ju för mjuk med den ena bäddmadrassen.

Fick ont i ryggen när jag blev gravid igen, trodde det var pga graviditeten. Insåg att sängen inte passade, bytte till den hårdare bäddmadrassen och problemet var borta.

Aha, då är jag med. Som jag skrev ovan, det är viktigt att veta vilken del av sängkombinationen som är problemet.

I fältkontoret var det ingen större tvekan, den sängen gjorde en bra imitation av en banan när en satte sig på den :meh:

Det är nog väldigt individuellt vad som känns bättre. Jag köpte en svindyr lyxsäng som visade sig vara för mjuk. Därför köpte jag en svindyr tempurmadrass som gjorde det något bättre men det är fortfarande inte bra, kroppen slappnar inte av i sängen. Nästan varje gång jag sover hos någon annan så känns det bättre i kroppen, oavsett vilken säng de har.

Aha, då är jag med. Som jag skrev ovan, det är viktigt att veta vilken del av sängkombinationen som är problemet.

I fältkontoret var det ingen större tvekan, den sängen gjorde en bra imitation av en banan när en satte sig på den :meh:
Den sängen hade nog inte gått att rädda oavsett 😁

Även det stora barnet(16år) här gnällde på sin säng och tyckte den var för mjuk. Den madrassen är en medelhård från Ikea. Där bytte vi oxå bäddmadrass till Ikeas memoryfoam madrass som jag tycker är hård och barnet blev nöjd.

Nu har ju TS en så stor säng att det blir dyrt att prova sig fram…. Att köpa madrassen till 16-åringen kostade ju bara 1200kr och då är det ju lätt värt att prova innan man köper en ny säng.

Den sängen hade nog inte gått att rädda oavsett 😁

Även det stora barnet(16år) här gnällde på sin säng och tyckte den var för mjuk. Den madrassen är en medelhård från Ikea. Där bytte vi oxå bäddmadrass till Ikeas memoryfoam madrass som jag tycker är hård och barnet blev nöjd.

Nu har ju TS en så stor säng att det blir dyrt att prova sig fram…. Att köpa madrassen till 16-åringen kostade ju bara 1200kr och då är det ju lätt värt att prova innan man köper en ny säng.

Jag övervägde faktiskt ett sängbål :angel:

Aah… frågan är om han vill prova att lägga yogamattan under bäddmadrassen 😁

Planen är att byta ut sängen i framtiden när vi ska bli sambos men det är många år kvar tills dess så lite plåster fram tills dess hade ju inte varit helt fel.
Vet inte heller vad som är grundproblemet med sängen men det är antagligen hela sängen som är för mjuk för honom. Det fungerar över en helg men som nu när han har sovit här i över vecka så börjar hans rygg protestera en del.

Aah… frågan är om han vill prova att lägga yogamattan under bäddmadrassen 😁

Planen är att byta ut sängen i framtiden när vi ska bli sambos men det är många år kvar tills dess så lite plåster fram tills dess hade ju inte varit helt fel.
Vet inte heller vad som är grundproblemet med sängen men det är antagligen hela sängen som är för mjuk för honom. Det fungerar över en helg men som nu när han har sovit här i över vecka så börjar hans rygg protestera en del.

Tillfälligt plåster kan vara yogamatta eller tunn plyfa, en får prova sig fram vad som fungerar. Men som sagt, det kommer inte att fungera i längden om det är "grundsängen" som är för mjuk.

En Emma bäddmadrass har räddat vår säng. Har man en tjock fluffig och byter till en fastare så blir de såklart skillnad även om de bästa kanske är att byta sängen.

Tillfälligt plåster kan vara yogamatta eller tunn plyfa, en får prova sig fram vad som fungerar. Men som sagt, det kommer inte att fungera i längden om det är "grundsängen" som är för mjuk.
Han dissade yogamattan direkt när jag frågade honom. Han trodde inte alls på den idén.

Det behöver egentligen inte fungera i längden men som sagt i några år till vore ju gott nog.

Liknande trådar

Kropp & Själ Har köpt en Ikea Stavanger fast. (Resårbotten) Eftersom jag är tung (+120 kg) tog jag en fast men den är som att sova på en dörr. Blir...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 965
Senast: Rosett
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 391
Senast: Blyger
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 457
Senast: Ajda
·
Hundhälsa (Jag ska ringa veterinären efter helgen ((är borta t.om. söndag...)) men ville ändå höra här efter ev erfarenheter...) Min Beauceron...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
10 198
Senast: nilie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gastro/Koloskopi-propofol
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand