bygga om till stall

CurlySue

Trådstartare
någon som vet om det är möjligt att bygga om ett litet hus till ett stall? någon som gjort det? vi ska titta på ett hus men det finns inget stall däremot finns det ett extra hus som inte är iordning invändit. tyvärr kan jag inte ge några detaljernu då jag inte vet själv än hur det ser ut... det kommer lite senare förhoppningsvis.

jag har några bilder men vet inte om jag får posta dem då jag fått dem utav en mäklare.
 
Sv: bygga om till stall

Beror helt på hur det ser ut och var det ligger d v s om det är en lantbruksfastighet och om den ligger inom planerat områd eller inte. Om det är alla rätt så kan det gå att göra stall av det.
 
Sv: bygga om till stall

Är det en jorbruksfastghet så behöver du inte bygglov för stall men väl för bostadshus så då vore det dumt att bygga om det bygglovade huset till stall. Kanske i en framtd vll du fxa till det andra bostadshuset. Kanske hyra ut oh dra in några kronor.

Bostadshus brukar inte ha 250 i takhöjd så där har du en ganska stor anledning till att inte ens fundera på det...

mvh Eva
 
Sv: bygga om till stall

det är ett lantbruksfastighet, är det detsamma?

det huset jag skulle vilja bygga om är bara renoverat utvändigt och helt oinrätt invändigt. mäklaren sa att det kan gå men det var lågt i tak. jag hade tänkt om man kan ha öppet helt upp till nock. så man tar bort innertaket. regla upp med hörnbox pelarna.

att vi skulle göra iordning det till bostadshus kommer inte att hända :D den riktig bostaden är enorm med massa sovrum och hobby rum. det är i bra skick och om man skulle vilja göra om så går det att bo kvar då planlösningen är lite ovanlig.

detta är ett dröm hus men det viktigaste saknas, så nu vill jag ha många ideer så ett stall kommer på plats oxå ;)

jag har nu 3st hästar men det kommer eventuellt bara bli 2 med i flytten. hellst skulle jag vilja ha 3 boxar in i detta hus. annars blir det kanske att bygga nytt
 
Sv: bygga om till stall

Som huset ser ut på bilderna så tror jag att det kommer att kosta lika mycket att göra om det till stall som att bygga ett enklare stall, typ uteboxen.
 
Sv: bygga om till stall

KL

Vi hade ett skal i mkt sämre skick än detta hus som vi har gjort om till en väl fungerande lösdrift + uppstallningsplats.

Riva innertak, invändig vägg och höja takbjälkar var inte jättejobbigt och kostade inget (jo förresten, nya takbjälkar eftersom vi inte återanvände de gamla). Därefter klädde vi invändigt med regelvirke upp till ca 1,20 och vanliga 22 mm på resten av väggen samt en bit upp på snedtaket. Sedan har vi fått byta ytter panel också, det ser inte ni ut att behöva på ett tag!

Det som var dyrt var att låta smeden göra galler för fönster och galler och skjutdörr mellan gruppbox och uppstallningsplats - det gick på 10 000 kr.

Lycka till TS!

PS Vad är det för mått på huset?
PS2 Rekommenderar verkligen, verkligen lösdrift/gruppbox framför boxar!
 
Sv: bygga om till stall

Som huset ser ut på bilderna så tror jag att det kommer att kosta lika mycket att göra om det till stall som att bygga ett enklare stall, typ uteboxen.
Håller fullständigt med. Jag tror till och med att det kommer bli betydligt billigare att köpa uteboxar än att bygga om huset.
 
Sv: bygga om till stall

Bygga om:
Skorstenen verkar som om den ligger mitt i huset, kan ställa till en del problem om du ska ta bort den då den oftast har en bärande funktion för tak som vad jag förstod måste höjas? Kolla upp tillåten takhöjd med SJV (finns även bok om att bygga stall hämta tips där) och framförallt be snickare komma förbi och se över kommande projektet innan ni börjar riva även om ni kommer att göra jobbet själva sen så är det värt de pengarna i rådgivning.

Skulle själv valt detta:
Bygga en sadelkammare / foderkammare och förråd och byggt in uppställningsplats för hovslagare och skötsel där då det är lättare att öppna upp taket på endast ett ställe än riva hela klabbet. Skaffa sedan stora uteboxar som du ställer upp i direkt anslutning till nuvarande byggnad, kanske gemensam box med utedrift? så skulle jag gjort, blir nog billigast och minst jobb med tanke på låga takhöjden och skorstenen. Annars verkar ju huset vara i bra skick.

Lycka till!
 
Sv: bygga om till stall

snickare, murare/målare, grävmaskinister och electriker har vi i familjen så dessa ska vara delaktiga i projektet sen. jag har oxå funderat på uteboxar intill och ligghall kommer att fixas direkt om det blir flytt.

när det bara är 3,5 ha bete/skogs hagar är jag tveksam om lösdrift funkar i längden... därför vill jag ha boxar. men lösdrift får funka till en början. mått och fler bilder invändigt kommer att tas på fredag.


skorstenen är jag oxå orolig för men sambon sa att det blir ju jobb att få bort den men att det går, hells skulle jag vilja ha helt upp i nock över själva boxarna. stackarn villka krav man har :D

det finns ett plåt/skjul oxå på gården men sambon hann slå beslag på den:devil:

om det verkligen inte funkar så blir det uteboxar.
 
Sv: bygga om till stall

Hantverkare inom familjen är ju bra men skulle nog ändå valt bygga till boxar utanför huset. Bättre stallmiljö, har du tänkt igenom ventilationen? Högt i tak ger inte automatiskt bättre stallmiljö.

Går ju "binda ihop" huset med boxarna med hjälp av enklare tak om man vill det och ev skutdörr på ena sidan. Ger bra luft och lite mer skyddat i vindläge och så har du uppstallningsplats inne med möjlighet till värme för hovslagare/veterinär. Golvet måste nog ses över ordentligt också, inte säkert det håller för hästboxar om det är äldre trossbotten.

Varför lasta på en massa jobb i onödan på släkt /familj när det finns enklare, billigare lösningar? Renoverar själv en fastighet så jag vet hur det är, man vill mycket och har många idéer men i slutänden så hänger det på tid, pengar och ork det går åt mer än vad man tror av alla tre och kan vara riktigt slitsamt särskilt när övriga familjen ska ha sitt. Men det är förståss min egen åsikt/erfarenhet. ;)

Lycka till!
 
Sv: bygga om till stall

jag hade nog haft det andra huset du visade som stall, med då vindskydd på baksidan och öppet i nock.

eller....

ute boxar i vinkel mot det första huset och ha sadelkammare, tvätt/tork rum i huset.
tänk då att lyxen som blir av uppvärmd sadelkammare med varmvatten och tvätt rum osv, tillsammans med bra luft och miljö till hästarna + att slippa att vattnet fryser då man kan ta varmvatten i slang inifrån huset till att tvätta leriga hovar i spolspilta ute och kunna ge hästarna ljummet vatten på vintern att dricka istället för is vatten :D.
 
Sv: bygga om till stall

Ja, jag skulle tro att de menar detsamma.
Taxeringskoden skall iaf vara 120 Bebygd lantbruksenhet.

Jag köpte för sådär 5 år sedan en fastighet där vi valde bort de gamla stall och ladugårdsbyggnaderna (för prångigt, lågt i tak och insektsangripet) samt den del av marken som var låglänt och sumpig.

Valde som nödlösning att först smälla upp en enklare lösdrift men sedan att bygga nytt stall från grunden och måste säga att det ångar jag inte en sekund. Den gamla boninghuset är sedan början av 1800-talet och det räcker med att helrenovera det. Bara där är det jobbigt att få till det med mått och modernisera utan att förstöra karaktären för mkt.

Att försöka bygga ett stall av huset kommer att kosta mer än det smakar. Och du kommer ändå inte att bli nöjd för du kommer få lov att kompromissa med måtten. Det är billigare och enklare att bygga nytt för att få en standard som är laglig och väl fungerande för både hästarna och dig.

Med en mindre area på fastigheten som din kommer du att klara av dina 3 hästar. Jag var snabb att dika första året och så har jag varit rätt ettrig på att grusa upp vinterhagen (som även inrymmer lösdriften) vilket gör att jag är är en av de få som idag är förskonad från lera till knäna.
På våren harvar jag och sår in nytt och klipper sedan vinterhagen under sommaren så den skall bli så parasitfri som möjligt medans hästarna får alternera mellan de andra hagarna.

Den enkla lösdriften/vindskyddet i vinterhagen som fått hysa hästarna de första åren innan stallet blev klart
nyvaken.JPG


En av sommarhagarna med naturbete
sjöbetet.JPG


Nu byggde vi vårt stall från grunden, dessutom gjorde vi det litet större än vad vad hästarna eg behöver men om man ser i backspegeln så var det klokt. Man behöver alltid litet mera plats än man tänkt sig.

Vll du veta mer om stallbygget så får du pma så skckar jag en länk där du kan se litet bilder.

mvh Eva
 
Sv: bygga om till stall

kladdade snabbt för att förklara ytterligare med en bild ^_^, måtten stämmer inte ngn stans så ni tänker på det :)
ghjkl.jpg
 

Liknande trådar

Hemmet Jag äger ett litet hus (med betoning på litet) på en mindre ort, men med närhet till större stad med lite högre priser på fastigheter...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 883
Senast: nyttnick
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: a1agnlju
·
  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 107
Anläggning Vi har möjlighet att ha öppna ”luckor” mot stallgången i fronten på hästarnas boxar. Min häst är extremt pillig så hon har tidigare...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 565
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp