Sv: bygga om till stall
Ja, jag skulle tro att de menar detsamma.
Taxeringskoden skall iaf vara 120 Bebygd lantbruksenhet.
Jag köpte för sådär 5 år sedan en fastighet där vi valde bort de gamla stall och ladugårdsbyggnaderna (för prångigt, lågt i tak och insektsangripet) samt den del av marken som var låglänt och sumpig.
Valde som nödlösning att först smälla upp en enklare lösdrift men sedan att bygga nytt stall från grunden och måste säga att det ångar jag inte en sekund. Den gamla boninghuset är sedan början av 1800-talet och det räcker med att helrenovera det. Bara där är det jobbigt att få till det med mått och modernisera utan att förstöra karaktären för mkt.
Att försöka bygga ett stall av huset kommer att kosta mer än det smakar. Och du kommer ändå inte att bli nöjd för du kommer få lov att kompromissa med måtten. Det är billigare och enklare att bygga nytt för att få en standard som är laglig och väl fungerande för både hästarna och dig.
Med en mindre area på fastigheten som din kommer du att klara av dina 3 hästar. Jag var snabb att dika första året och så har jag varit rätt ettrig på att grusa upp vinterhagen (som även inrymmer lösdriften) vilket gör att jag är är en av de få som idag är förskonad från lera till knäna.
På våren harvar jag och sår in nytt och klipper sedan vinterhagen under sommaren så den skall bli så parasitfri som möjligt medans hästarna får alternera mellan de andra hagarna.
Den enkla lösdriften/vindskyddet i vinterhagen som fått hysa hästarna de första åren innan stallet blev klart
En av sommarhagarna med naturbete
Nu byggde vi vårt stall från grunden, dessutom gjorde vi det litet större än vad vad hästarna eg behöver men om man ser i backspegeln så var det klokt. Man behöver alltid litet mera plats än man tänkt sig.
Vll du veta mer om stallbygget så får du pma så skckar jag en länk där du kan se litet bilder.
mvh Eva