Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

Härligt att det är liv i en så gammal tråd.

Med inspiration från den här tråden ska det nog bli lite hinder-bygge närmsta tiden.
Funderar på det här med plankor och grindar, när man då har en rak undersida vad ska man använda för hållare? Standardhållare är ju ganska kupade, funkar det ändå?

Vart jätte sugen på att bygga hinder när jag läste den hära tråden, så jag gick ut och letade efter gamla plankor och gjorde 2 oseriös cavaletti stöd :p
Men ska göra seriös hinder sen, ska fråga pappsen efter bättre plankor.

http://picasaweb.google.com/Linn.Nilsson.Foto/Bukefalos#5485306939340766546

pappa brukar ta hem pappersrör och jag vill måla dom, men vet ni vad man ska ha för färg?

http://picasaweb.google.com/Linn.Nilsson.Foto/Bukefalos#5485307038941619890

*kl*

Min häst tycker att FÅR är det läskigaste som finns...så när jag skulle bygga titthinder-utfyllnad var motiven givna :devil:

frhnr2.jpg

dom är ca 60 cm höga...så småningom ska de få matchande bommar och hinderstöd. Tänkte klä bommarna med ull :D

Vart jätte sugen på att bygga hinder när jag läste den hära tråden, så jag gick ut och letade efter gamla plankor och gjorde 2 oseriös cavaletti stöd :p
Men ska göra seriös hinder sen, ska fråga pappsen efter bättre plankor.

http://picasaweb.google.com/Linn.Nilsson.Foto/Bukefalos#5485306939340766546

pappa brukar ta hem pappersrör och jag vill måla dom, men vet ni vad man ska ha för färg?

http://picasaweb.google.com/Linn.Nilsson.Foto/Bukefalos#5485307038941619890
Papprören kan du måla med vilken sorts färg som helst, de kommer ändå inte att hålla så länge.. :)
har de legat ute ett enda regnväder eller i gräset med morgondagg kan hästen trampa fast i röret då de lätt går sönder men är sega.. så använd dom bara till cavalettistöd.. såga av dem i ett svagt V snitt så ligger bommarna stilla ovanpå :idea:

Jag har precis kommit in efter att ha byggt hinderstöd i ca 2,5 timmar. De blev jättefina men tyvärr har jag inga kort på dem. Köpte 10 nya bommar också som jag ska ställa mig och måla någon gång. Imorgon ska allt material provhoppas :) (utan färg :o)

Jag har byggt ganska mycket i sommar. Två par hinderstöd, ett par små hinderstöd, en grind, en typ liten grind man har under hindret, två trekanter som man också ställer under hindret, två plankor. Har inte heller bilder men får väl försöka lägga upp snart :)

Jag ska bygga lite egna hinder framåt hösten, då jag förhoppningsvis "får" en ridbana.

(med får menar jag ju såklart, stenhårt jobb tills det blir färdigt!)

jag kan inte se bilden.. det står "This photo is currently unavaliable"..

jag vill gärna se hinderstöden ^^

men impregnerat virke ska inte målas första året, de måste stå ett år ute för att en del av impregneringen ska "torka ut" innan man kan måla.. annars ramlar färgen bara av igen.. :idea:

Jättefint, Kosmostanten! Jag kan sponsra med ull :)
4801081668_7d88b3820b_b.jpg

Virket är 9.5 i stolpen och i fotstödet ca 4x10 cm och 45 cm långt.
Helt rätt att det inte skall målas direkt. Mitt virke är från 06, har sedan legat inne respektive varit del av en hundgård, så jag tror jag vågar måla på det. Använder fönsterfärg, som håller bra.

Senast ändrad:

fint stöd :) mina hitte-på-hinder som är målade i innomhus vägg färg faller isär mer och mer nu:o men då jag nästan aldrig hoppar hemma (ingen ridbana:() så tänkte jag snickra ihop några kavaletti block, får skumma igenom tråden lite och se om det finns några lätta som jag kan göra :bump:

Fy f*n vad smart!

Jättefint, Kosmostanten! Jag kan sponsra med ull :)
4801081668_7d88b3820b_b.jpg

Virket är 9.5 i stolpen och i fotstödet ca 4x10 cm och 45 cm långt.
Helt rätt att det inte skall målas direkt. Mitt virke är från 06, har sedan legat inne respektive varit del av en hundgård, så jag tror jag vågar måla på det. Använder fönsterfärg, som håller bra.

Recept till oerhört simpla cavalettistöd gjorda av paddockrester.

Efter vi byggt vår paddock fick vi virke över. De främsta stöden (från vårt håll sett) är högre och håller balansen med hjälp av en lång och två kortare listbitar undertill. De sitter som ett kors. Mittenstöden + de lägsta är ungefär 15 cm höga och 14 i diameter så behöver inget stöd.

Mätt ifrån mitten av stödets topp har jag skruvat i muttrar som bommen (också från paddocken) balanserar på, avståndet mellan dom är jag inte säker på men kan självklart kolla upp. De är tillräckligt täta för att bommen inte ska ligga på själva stödet.
På andra sidan av stödet (dvs undersidan) är det utsågat två cirklar lika stora som muttrarna med samma avstånd så de kan få fäste.

Lätt och praktiskt att använda, både när det gället bomridning och småhinder. Bara fantasin sätter stopp. Vid fototillfället byggde vi upp ett stigsprång till framhoppningen av min islandshäst :)
(Andra hoppet är föga smickrande, haha)
img9488w.jpg

img9512p.jpg

bra konstruktion! :idea: då kan man ha många låga bitar till cavalettiarbete och ändå kunna göra det lite högre om man vill :D

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
863
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: Lars L
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
597
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama