Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

NU har jag inga bra bilder på mina hinder men jag kan fixa efter hand..

Här är mina hinderstöd, dom är lätta att bära och står stadigt :)
Dom är målade nu

d528a90f16bda9454b02eae985e585e919975c3d955f6d9d54b4ae5ccfee70aa.jpg

Sen har vi limträbommar i gran som jag har börjat måla. Lite tunga men funkar.
b56199337d4e84c67f2bafb616ab542c2e4ddbc33b0255aa423c0d9db7c2d123.jpg

Sen har jag sytt en egen hinderduk, köpt en vattenmatta, sågat stora blåa tunnor i två halvor, har gjort plank som ska målas, gjort hinder utfyllare av Pallar m.m. Kan slänga upp bilder när jag varit i stallet.

KL

Är det någon som målat ett blommigt hinder? Jag och min kära syster stod idag och målade blommor på 4 bommar. Vi svor en hel del, men slutresultatet blev inte helt fel. Har tyvärr inga bilder, men vill gärna se fler bilder på hur ni har målat era bommar (har 4 bommar kvar att måla) vill få lite inspiration på lite annorlunda mönster :)

har inte målat blommiga hinder själv men har funderat på att göra ett med törnen och rosor som slingrar sig runt bommen, typ såhär:
31528469.jpg

blir nog lite jobbigt att måla bara.

Det skulle ju vara jättefint :love: MEN ett rent h*vete att måla. Jag hade schabloner som jag gjort i vanligt a4 papper med en ganska enkelt målad blomma och det var jobbigt. Kan knappt föreställa mig hur man skulle lyckas med det där :p

Blev inte bilder på allt idag men lite iaf :)

Hinder utfyllare / mini infångare. Vanliga små pallar som jag satt en extra fot på baksidan av bara. Inte färdig målade men på G

fs_469826360_13167_1282418622.jpg

fs_469826369_31898_1282418626.jpg

Och hinderduken som inte heller är helt färdig och ser lite tråkig ut för att den inte hänger på en bom som är rak/lång nog. Men Simpel, bara sydde lite snabbt på symaskinen här hemma.
fs_469826387_94813_1282418634.jpg

efter att ha köpt bom hållare på b*rjes i lördags så snickrade jag ihop ett par hinder stöd i går ^_^
31604615.jpg
[/url][/IMG]
31604617.jpg
[/url][/IMG]
e dom inte fina???? pappa slog sig för pannan när han såg hur jämt och fint jag sågat och klagade på att jag vägrar använda el verktyg (har bandsåg, skruv dragare m.m ute i verkstan, tycker dock mycket bättre om min hand drivna borr och rostiga gamla såg :love:)

lägg gärna märke till att min kära häst sparkat ut 2 plankor i box dörren ^_^ hon är tyckte tydligen inte om designen på boxen :rofl:

Nu ska jag hoppa in här också. Första omgången hinderstöd ska tillverkas och utvärderas. Jag tänkte göra foten där hinderstolpen är 5-10 cm ovanför marken och enbart slutet på de fyra brädorna som kontakt till markytan. Det borde ge mig möjlighet att ställa stöden på ojämn mark utan att de ser snea ut eller välter.

Men efter lite mer funderingar såhär 4 timmar senare jag köpt in dem så skulle det kanske varit bättre att inte använda en 9x9 tjock stolpe, det lär ju väga massvis. Men jaja! Utvärdera först, massproducera det bästa sen :P

Nu ska jag hoppa in här också. Första omgången hinderstöd ska tillverkas och utvärderas. Jag tänkte göra foten där hinderstolpen är 5-10 cm ovanför marken och enbart slutet på de fyra brädorna som kontakt till markytan. Det borde ge mig möjlighet att ställa stöden på ojämn mark utan att de ser snea ut eller välter.

Men efter lite mer funderingar såhär 4 timmar senare jag köpt in dem så skulle det kanske varit bättre att inte använda en 9x9 tjock stolpe, det lär ju väga massvis. Men jaja! Utvärdera först, massproducera det bästa sen :P
det är bättre att ha störe kontakt med marken.. har du bara ändarna i så måste alla fyra vara på samma nivå, är det en grop under en del så vickar hela skiten.. men med mer markkontakt så kan det vara gropigare..

jag har pluggat byggnadsingenjör och har provat din teori ;) den föll bokstavligt talat..

Fast 4"x4"stopen är bäst att använda istället för att göra de "ihåliga" stöden.. de massiva är ju tyngre och de påverkas inte av hinderbommarna och blir heller aldrig snea eller ramlar av sig själva.. :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Fast jag tror inte groparna är problemet utan tvärtom, att det är "småkullar" av jord/sten. Nu har jag stubbar stående som hinderstöd och det är bara förjävligt att hitta en plats de kan stå stabilt på pga ojämnheten. (Hinderstöden måste ju kunna stå där marken är mest ojämn för att ge en så jämn markyta som möjligt för hästen..) Jag gjorde några lägre stöd tidigare med stor kontaktyta, det går knappt hitta en bra plats för dem.

Och jag måste ändå prova och se vad som funkar. Funkar det inte får jag ju bygga om :)

Jag tänkte massivt trä = håller längre, står emot krafter bättre och kommer inte välta lika lätt = lättskrämd häst blir inte skrämd i onödan :P

minna stöd här ovan blev verkligen bra, tog ek trä i botten och hade stor anläggnings yta och lätt stolpe (dvs tyngst i botten), de står som fastgjutet även när det blåser som värst ^_^ de ramlade först när pollan gick runt och välte alla hinderstöden i hagen n_n

kl, hur höga bör kavalletti (stavning?) stöd vara?
tänkte göra vanliga X stöd med en platta i botten, men är inte riktigt säker på hur höga de ska vara :/

Rita på papper och sen tejpa på bommen och använd sprejfärg. Inte alls rika svårt som att rita förhand. =)

kl, hur höga bör kavalletti (stavning?) stöd vara?
tänkte göra vanliga X stöd med en platta i botten, men är inte riktigt säker på hur höga de ska vara :/
cavalettibockar skall bara nöja upp bommen någon decimeter, så du kan ta 2st 2,5dm långa brädbitar och foga ihop dem som ett X så har du cavalettistöd.. =)

Beskrivning: måttet som på ritningen är 45mm skall vara samma som tjockleken på brädbiten, och måttet som är 85mm skall vara halva bredden (som på ritningen är 170mm)

Har inte målat klart allt än och inte fått gjort grindarna och det än men tänkte så här ser hinderstöden, planken och bommarna ut, iaf några av dom.

fs_474026975_19778_1286440079.jpg

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
863
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
928
Senast: Lars L
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
597
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama