Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

Jo, byggde 6 hinderstöd i höstas men dom har jag inte fotat än. Sedan grundmålade vi bommarna då och först nu idag så har jag fortsatt arbetet med dom. Är inte klart än men slänger in lite bilder ändå. Som ni ser så sitter tejpen kvar och det ska målas på minst ett lager till iaf på det röda. På dom bommarna som bara är gröna och vita på bilden ska det vara smalare röda ränder, som tejpen sitter på dom andra. Heh, jag är sämst på att förklara med lägger upp bilder när det är klart också ;)

Btw, måste nog nästan bygga ett plank snart också för det behöver vi träna på =P

Tackar ^^ Aa, jag gillar den också nu, men när jag öppnade burken blev jag lite tveksam.. där i såg det bara ut som en gul-brun smet xD

ja, man man får ta mod till sig och måla på färgen, oftast ser ju färgen ofta ut som snor eller nått annat onämnbart när man tittar ner i burken, men det blir en helt annan färg när det kommer i sitt rätta element så att säga :)

*KL*
Jag ska ev bygga egna hinder med tjejen som äger hästarna jag har hand om. så skriver här för att komma ihåg tråden :)

Hallå i tråden! Har smugit runt här och kollat ett bra tag, och nu har jag äntligen byggt mina egna hinder. Jag har inte fått hem bomhållarna från B*rjes än, men snart kommer de och då ska alla hinder sättas ihop.

Bildbomb, varsågod :)

Infångare som jag dekorerat med plastrosor och piprensare, det är ett gångjärn på baksidan som stödet sitter fast i:
200905302388_40460379.jpg

Mina egendesignade hinderstöd, stolpskorna är köpta på J*la och kostade 29:- styck, och jag har helt enkelt fäst dem med franska bult i ek-skivor. Blir ganska stadigt:
200905302391_40460476.jpg

"Plank-bommar" gjorda av vårt gamla staket:
200905302392_40460541.jpg

Avskalade träslanor att ha som bommar:
200905302394_40460602.jpg

Och sist, min favorit, bommen är gjord av toppen på vår flaggstång som blåste ner för några år sedan och grinden har jag gjort genom att skruva ihop små pinnar från en kasserad stol i två golvlister. Jag har satt träklossar längst ut så den ska ligga stadigt i bomhållarna:
200905302395_40460666.jpg

Ingen som kollar den här tråden längre eller?

Jaja, lägger upp bilder på hur mina "färdiga" hinder blev, om det nu är någon liten stackare som förirrar sig hit ;)

Flaggstångshindret med tillhörande infångare:

200906022396_40853650.jpg

Naturhindret:

200906022397_40853730.jpg

Plankhindret:

200906022398_40853865.jpg

Det var allt för den här gången, hoppas någon blev lite inspirerad i alla fall :)

Och sist, min favorit, bommen är gjord av toppen på vår flaggstång som blåste ner för några år sedan och grinden har jag gjort genom att skruva ihop små pinnar från en kasserad stol i två golvlister. Jag har satt träklossar längst ut så den ska ligga stadigt i bomhållarna:
200905302395_40460666.jpg

Så roligt med en flaggstångsbom! Vi skämtade om att såga ner en flaggstång till hindermaterial för ett tag sedan ;) Fina hinder!

aha, plankor som är murmålade typ? jag har funderat på det också, har tänkt mest på mönstret och storleken på planket, på vanliga hinderstöd är det ju 5 cm mellan varje hål så man bör ju ha plankor som då är ca 18 cm i höjd så de kommer nära varandra..

själv har jag funderat på en annan mur, av cellplast! (frigolit även kallat) de finns i färdiga dimensioner på 1200x600x100mm så man behöver bara såga till dem lite, limma ihop vissa för högre bitar och rolla med någon tjock plastfärg så har man färdiga block :idea: och behöver man tyngder i botten så limmar man fast en bit plywood på undersidan :)
räknade ut att om man har 4 olika höjder kan man bygga alla hinderhöjder från 10 till 120 cm.. 10 cm, 20 cm, 30 cm & 60 cm höga bitar.. :)

Så roligt med en flaggstångsbom! Vi skämtade om att såga ner en flaggstång till hindermaterial för ett tag sedan ;) Fina hinder!

Haha, ja, jag hade tur att flaggstången blåste ner :) Men bommen blir ju lite ojämn eftersom den smalnar av uppåt, fast jag tycker det blev bra ändå.

ett tips om du ska såga i frigolit, är att göra det innomhus då alla små frigolit bitar blåser mycket lätt iväg och är inte nedbrytbart i naturen. råkade göra det misstaget när jag var liten, fick gå och plocka frigolit från hagen i ett halvår. det var tur att jag inte hade hästarna då^^

skriver en liten notering så jag hittar tillbaka igen, massa inspiration :)

Här är bild på hur mina hinderstöd ser ut. Mina bommar har jag gjort at vanliga tunna stockar som pappa har huggit ner i skogen vid vårt hus (:
27996656.jpg

Ganska dålig bild. Kan försöka ta nya bilder. Hinderstödet är ganska lätt att bygga. kolla bilden... Men om du inte förstår så kan jag skriva det här sedan :)

hehe ja frigolitbitar är ett h-e att plocka upp, men det finns ett bättre sätt, man tar en träbåge (eller böjer en smidig trälist) och monterar på en ståltråd som är kopplat till ett batteri, detta gör att tråden blir varm och smälter igenom frigoliten, inte en enda smula :)

nu var det ett tag sen jag såg exakt hur det var gjort med "frigolitsågen" men jag ska fråga min arbetskamrat imorgon exakt hur man gör en frigolitsåg :idea:

Mina egendesignade hinderstöd, stolpskorna är köpta på J*la och kostade 29:- styck, och jag har helt enkelt fäst dem med franska bult i ek-skivor. Blir ganska stadigt:
200905302391_40460476.jpg

Riktigt snygga hinderstöd! :D
Hur har du gjort själva stolparna? :)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
892
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
934
Senast: Lars L
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
612
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
743
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama