Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

jag "puttar" upp denna lite då jag själv tänkte bygga en massa hinder också...Behöver massa tips på hur man kan göra hinderstöd..:idea:
det finns flera olika typer av hemmabyggda stöd beskrivna i tråden :idea: det är bara att leta reda på dem, jag skulle kunna leta fram dem, men det är ju lika mycket arbete för mig att leta som för dig, och det är ju du som ska bygga :D

viewpiclarge.htm

vilket hinderstöd är egentligen enklast och stadigast att bygga? 1, 2 eller 3? har gjort egna innan men de ramlar så fort det blåser eller om man slår i.

Senast ändrad:

nr 1 blir vekast, om man skulle välta ett sådant stöd blir det mycket kraft på en mycket liten ute på bottenplattan och den kan gå av.

nr 2 blir stadig men kan bli för smal i botten för att kunna vara så stabil och stå kvar om hindret påverkas av hästen.

nr 3 ser ut som en köpt hinderfot i metall och är absolut stadigast och bäst.

jag har provat denna form, fast gjort fotdelarna längre och fyllt i med stolpe mellan de två fotbitarna som går rakt ut åt sidan, för att få tyngd så inte stolpen faller mot mitten om bommen ramlar av..
hinderstolpstod.bmp

alternativt kan man såga ut 4 bitar som är fasade i kanterna, såga ur dem och foga ihop dem runt foten, så om man skulle se ovanifrån ser man ett stort plus (+) med bara konturkanterna och stolpen i mitten.. svårtförklarat.. :crazy:

Så nu har jag ritat lite, man gör fyra fotbitar, 2 av vardera av de uppritade till vänster, och den högra bilden visar foten sedd ovanifrån när den är klar :)

*KL*

Stöden på bilden och de grön/röd/vita bommarna på marken har jag gjort med hjälp av en kompis =)

(*ignorera gärna mej på bilden, iaf mina armar som blev lite konstiga på bilden -.- *)

bommarna är verkligen snygga, fin häst har du också :idea:

:Dtack för ritningen, den modellen verkar stabilare än de jag har gjort^^ ska bygga om mina stöd så fort som möjligt nu:) :bow:

nemas problemas! jag gillar att bygga och få till enkla och bra lösningar, gillar att dela med mig också :)

Så här ser mina hemmabygda hinderstöd ut, de funkar väldigt bra tycker jag. Står stadigt och är lätta att bära.

fot.jpg

*KL*

Stöden på bilden och de grön/röd/vita bommarna på marken har jag gjort med hjälp av en kompis =)

(*ignorera gärna mej på bilden, iaf mina armar som blev lite konstiga på bilden -.- *)

Såna stöd har jag också byggt. Fungerar väldigt bra med den sortens fot tycker jag. Går snabbt och lätt att bygga och blir stadigt.

Tjo! väljer du att göra stöden som trofé har så kom ihåg att snedsåga de yttre hörnen, annars gör dom nog ont att landa på :idea: och så sparar du in virke!

ex 3.6 m långa virkesbitar, yta mot marken ska vara 0,4 m, gör du dem helt raka i hörnen får du ut 7 st fotbitar, snedsågar du 20 cm så får du ut 12 st fotbitar, ska du göra 16 stöd(64 fotbitar) så blir det en skillnad på 10 längder (430 kr) eller 6 längder (260 kr)..
priset räknat på 12 kr per löpmeter för virket..

det var lite svårt att se men första bilden är väl ett gymnastikhoppningsstöd? det var snyggt gjort :) är det plats för skållor eller är det små ribbor man lägger bommarna på? :)

Varför inte bygga ett plank/murdel du kan ställa under hindret. Typ plywood med två fötter i varje sida, som du nitar fast konstgräset på varje sida,eller på en sida och måla den andra sidan(beror ju på hur många du har också!) Blir lite titthinder och utfyllnad istället för bara bommar:)

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
863
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
930
Senast: Lars L
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
599
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama