Bygga egna hinder???

Sv: Bygga egna hinder???

*kastar mig in*

Har planer på att fixa lite 'terränghinder' i en hage! Den enda hage vi har som är rätt så platt :p Tycker att det gott kan finnas något hinder där. Tanken är att helt enkelt släpa ut träd och lägga där, mycket avancerat ;) Funderar på hur man kan göra för att få ett som är lite högre, får väl tjuvkika på terrängfilmer antar jag. Har inte kollat hela tråden men inga terränghinder hittills... Vore ju kul med något bankliknande men det känns lite väl lurigt eftersom det är en hage, inte kul om en ny häst inte ser det.

I paddocken har vi massor med bommar gjorda av avkvistade trän, mkt ekonomiskt. Våra hemmagjorda bomstöd börjar gå sönder dock. Har även haft mycket smidiga cavalettihinder, ett simpelt kryss med fastsatt bom, så man kunde få olika höjd på det hela :)

jag hade skrivit i en gammal tråd om terränghinder (skitliten tråd, inte lika maffig som denna tråd ;) ) så jag kopierar in det :idea:

jag har btw tagit bort däckhinder, truckpallar etc då jag anser att de utgör en säkerhetsrisk för hästarna i hagen.. och du behöver inte oroa dig för att en ny häst ska bli rädd eller skada sig på något hinder, hästarna både ser, tänker och hoppar om de behöver :)

Häckar och lådor
plantera en rad häckar, eller något som som växer lite men inte är giftiga, bygg en låda liknande en blomlåda så får du en fin inramning och hindret försvinner inte i vegetationen.. du kan också bygga en låda och fylla med jord och låta det växa vanligt gräs där, lite annorlunda att hoppa över matbordet :crazy:

Palissad
såga iordning flera 150-200 cm långa stockar(bredden på hindret bör bli ca 3 m, men smalare gör det ju svårare), gärna telefonstolpar, gräv sedan ett 80 cm djupt dike och ställ stockarna på högkant med de lägsta i mitten, det ska bli en U-form på hindret.. blanda iordning betong och häll i botten, i med lite handbollsstora stenar i betongen så det blir lite stadigare och sen på med sand.. blir skitsnyggt..

Grav
Gräv hål, gör en ram av vältjärat tjockt plank, gör ramen som en djup låda, fast i botten har du bara några reglar tvärs över för att hålla ramen rak och inte timglasformad, gör den även högre för att du ska kunna hålla i grus för att stabiliser upp och ändå få en lagom djup grav, häll grus i botten och fyll på med sand runtom och se till att det blir stabilt..

Bäck
har ni en bäck i närheten så bredda den lite och lägg kantsten på botten där det rinner bortåt så att det blir lite mer vatten på erat "hinder". grusa botten..

Bank
Bygg 50 cm hög sandlåda av telefonstolpar, täck botten med makadam, sedan vägmatta på och fyll med sand..

Vedtrave
hitta 2 träd och stapla upp ved emellan, t.ex granved, det håller bra.. björk ruttnar ihop fortare.. har du inga träd så gräv ner två telefonstolpbitar som du staplar upp vedtraven mellan..

Trippelbarr, oxer, räcke
använd grova stockar, såga V-snitt i dem så ligger stockarna stilla och rullar inte omkring, stapla för att få olika lutning och höjd..
barka av dem och tjära in allt för att hästarna inte ska gnaga på dem..

Lycka till!

Senast ändrad av en moderator:

Aha, ja det är ju en lösning :)

jag har funderat på att göra meterhöga hinderstolpar bara för att slippa släpa fullhöga stöd om man bara ska gymnastikhoppa, på hemmaplan finns ju inga regler om hur höga hinderstolpar ska vara (inte på tävling heller men de "bör" vara minst 180 cm höga).. :)

Oj, så avancerat :D Eftersom vi gärna tar hö på hagen rör det sig väl om 2 hinder hade jag tänkt... Jag har ju heller aldrig direkt hoppat terräng, haha. Så ingen regelrätt bana. Ska kika på möjligheterna :)

Jag kan lägga in lite bilder igen, alla kan inte se de gamla tydligen.
Jag håller på o målar o bygger mer men de är inte färdiga än, fler bilder kommer.

kungen017.jpg

HPIM1799.jpg

29mars015.jpg

29mars019.jpg

29mars014.jpg

Har säkert uppkommit tidigare i tråden, men vart har ni andra köpt era bommar? Alltså ni som inte kortat av stängselstolp eller huggit egna i skogen.

Har ringt runt till femtioelva ställen snart. Den som hade tidigare har avvecklat verksamheten. De som själv köper in och målar hinder för försäljning vill inte ange sin leverantör :devil:. Granngården har inga alls. Lokala sågar har jag ringt till flera stycken. Vart hittar man dem?:confused:

Jäklar i min lilla låda vilken smart lösning du har kommit på till stöden!!! Fy fasiken vad smart :banana: Blev helt till mig här hemma och ska direkt ut i ladan för att leta brädor. Natten kommer att bli lång, men din idé är alldeles för genial för att inte användas :-)

japp, det har jag, eller jag har varit med när pappa huggit och snott lagom stora granar.
Fast nu har jag köpt bommar som jag håller på o målar, ska visa dem så fort jag blir klar.

De har jag köpt på en såg som svarvar spånskivor.
då har de ju stora granar och svarvar runt och sen blir det ju bara mittenkärnan kvar och det är ju den starkaste delen, och den använder de inte så jag fick köpa några billigt.

Har säkert uppkommit tidigare i tråden, men vart har ni andra köpt era bommar? Alltså ni som inte kortat av stängselstolp eller huggit egna i skogen.

Har ringt runt till femtioelva ställen snart. Den som hade tidigare har avvecklat verksamheten. De som själv köper in och målar hinder för försäljning vill inte ange sin leverantör :devil:. Granngården har inga alls. Lokala sågar har jag ringt till flera stycken. Vart hittar man dem?:confused:
SS har omålade bommar till försäljning, vi köpte därifrån när vi skulle ha till ridskolan, frakten gick på 400 och de levererades direkt till stallbacken :)

dock så kan man säkert få tag på billigare, men alla sågverk finns inte på hitta.se, det kan löna sig att åka runt en vända med bilen och kolla efter skyltar och åka in på ensligare vägar (med mer skog än hus, statoilmackar och byar runt)

Gullmyra Hinder och Safety system säljer omålade träbommar:)

Alla mina hinder har jag byggt själv, inte så svårt som man kan tro faktiskt. :)
Hinderstöden gjorde jag av vanliga plankor, som jag nertill satte ihop som ett kryss och så en planka upp där jag borrade skållhålen. Plank är väldigt lätt att göra, med hjälp av en vanlig planka som man sågar av två hörn bara. ;)
Sen til min mur använder jag plast dunkar, typ sånna till olja eller nåt som jag målat o då kan man lätt höja o sänka genom att vrida på dunkarna :D
Ska försöka ta lite kort på dem ;):bow:

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
863
Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
930
Senast: Lars L
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
599
Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
735
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama