Bullterrier??

Skogstokig

Trådstartare
Jag och min sambo har längre pratat om att vi ska skaffa hund "någon gång". Jag tycker inte att vi ska skaffa en just nu eftersom jag bara har ett deltidsvikariat fram till nyår och sen vet jag inte vad som händer och han pluggar heltid samt jobbar varannan helg.

Nu har han iaf fått för sig att han vill ha en bullterrier (tror han är mest intresserad av miniatyrvarianten), helst idag! :crazy:
Så nu vill jag veta allt om bullterriers! Men för att försöka hålla både mig och eventuella svar så objektiva som möjligt så vill jag veta allt utifrån vad denna hundras kräver/vill ha av sin ägare, så får vi se om en sådan skulle passa i vårt liv (nu eller någon gång i framtiden).
Så, vilken sorts hem/människa skulle passa en bulle? ;)

Sv: Bullterrier??

Det är nästan enklare om ni beskriver vad ni vill ha ut av en hund.

Det här med arbete och ensamtid ( för hunden ) måste ni samtala om och lösa. Väljer ni en ras som Bullen så var väldigt noga med val av uppfödare, det går inte på en handvändning. En vanlig Bulle är nog den envisaste hund jag någonsin någonsin stött på, men charmigt clown:ig också.

Vi valde bort rasen ganska snabbt sedan jag satt mig ordentligt in i rasen, det blev en Staffordshire Bullterrier istället för oss.

Haha om jag skriver vad jag vill få ut av en hund så skulle inte bullen finnas med på kartan överhuvudtaget :p
Det är sambon jag vill försöka få att tänka till vad det är han vill ha ut av en hund (vilket jag inte tror att han vet), och vad en hund faktiskt kräver. Just nu verkar det som att han vill ha en bulle för att den är söt och busig. Enligt mig räcker inte det riktigt ;) Det är därför jag efterlyste vad hunden vill ha ut av oss istället, så får han själv se om vi alls har möjlighet att uppfylla det.

Så vad sambon vill ha ut av hunden är svårt att säga.

Men om man då gör min "önskelista":
- Frisk ras
- Hyfsat lättdresserad/lättlärd, vill inte traggla på i 3 år innan "sitt" fungerar ;)
- "Lätt" förstahund :)
- Väldigt litet eller helst inget viltintresse
- Inte frusen, vill kunna ha med till stallet sommar som vinter
- Ingen jätteliten hund
- Ingen eller lite pälsvård
- Helst ingen ras med "hängläppar", tycker varken om utseendet eller dreglandet ;)
- Bor i lägenhet, så helst inte lätt till skall (alternativt lätt att träna bort)
- Hellre soffpotatis än arbetsnarkoman. Kunna hänga med på ridturer, cykelturer och promenader, men inte klättra på väggarna om det blir några dagar med bara kissrundor och någon lite längre promenad. Vill testa på lite olika saker som agility, spår, lydnad osv.

Senast ändrad:

Jag har viss erfarenhet av rasen men har inte ägt en bulle själv. Det är ohyggligt charmiga hundar men inte någon ras jag skulle välja. Redan ditt första krav om att det ska vara en frisk ras stämmer mindre bra. Många bullar har hälsoproblem, inte minst gällande allergier och hudproblem. De har vidare en tendens att sätta i sig olämpliga saker så det är vanligt med operationer för att plocka ut föremål som har fastnat i magen. Här kan du läsa mer om ärftliga sjukdomar: http://www.svbtk.com/html/information_om_sjukdomar.html

Det är typiskt sett inte någon enkel hund och inte en ras jag skulle rekommendera för en förstagångsägare. Bullar är normalt väldigt envisa och ganska egensinniga. De är inte särskilt lätta att träna. De är enormt starka både fysiskt och psykiskt. Många bullar utvecklar tvångsbeteenden, som att jaga sin svans. De jag har träffat är inte särskilt trevliga mot andra hundar. Deras bufflighet gör dem mindre lämpade för att umgås med små barn enligt min uppfattning.

Det man får på pluskontot är en massa humor och roliga upptåg. De brukar också vara kärleksfulla mot sina ägare och andra personer som de tycker om.

Tack för svaret! :)

Det är verkligen inte en hund jag vill ha, men att få sambon att inse att det inte "bara är att uppfostra den så blir den perfekt" är svårare :crazy:

åh tack Gud för denna tråd! :o

Sambon pratade här om dagen om en tredje hund, och sa att han då vill att vi ska ha en minibullterrier eller en fralla! Jag fick panik bara jag hörde "bullterrier" :eek: inte alls för jag är så insatt i rasen, men av det jag hört innan..och det jag läste nu..så hoppas jag verkligen kunna övertala honom till att en bullterrier absolut inte passar oss....
Frallor gillar jag verkligen men vill inte ha det heller just pga hälsostatusen i rasen :/

Ta med sambon till kennlar, kennelträffar, utställningar, tävlingar etc och träffa hundar ur rasen!
Fråga noga hur dom egentligen är att uppfostra och se till att inte bara träffa välartade exemplar ;)

Nu vill jag gärna betona att jag inte är någon "bulle-expert". Jag har varit extramatte åt en bulletik under några år och träffat ett antal andra på olika kurser m.m. Tiken som jag passade var verkligen en underbar hund på många sätt. Fantastiskt personlig och kärleksfull. Hon kommer alltid att ha en särskild plats i mitt hjärta. MEN, det är den absolut envisaste hund jag någonsin har träffat. Mina mopsar är ett under av förighet jämförelsevis. Hon hatade att promenera i stan, vilket innebar att man bokstavligen fick släpa henne runt kvarteret. Och då menar jag släpa. Hon var matfixerad och skulle slicka på varje liten fläck som öht liknande något ätbart. En gång stod jag, röd i nyllet, i en kvart mitt på gågatan i Malmö medan hon slickade upp resterna efter en korv. Det fanns inte ett smack jag kunde sätta emot hennes nästan 40 kg solida muskler i det läget. Med jämna mellanrum fick hon "bullefnatt" och började skälla, snurra och jaga sin svans utan synbar anledning. Detta är bara några exempel.

Dessutom hade hon under hela sitt liv hälsoproblem. Magen var ofta i olag. Eksem, särskilt i ljumskarna och på tassarna, var en ständig plåga. Därutöver jobbiga löp, livmoderinflammation och gud vet vad. Inte en sund hund med andra ord, trots BARF-kost och allehanda veterinärutredningar.

Självfallet kan man fostra även en bullterrier till att bete sig bättre än vad min extravovva gjorde. Hennes ägare hade inte haft hund förut och underskattade nog svårigheterna med rasen. Men man bör nog vara väldigt medveten om vad det är man ger sig in på och vara beredd på att man som bulleägare bör vara utrustad med en rejäl portion humor och mängder av tålamod.

kl

Tack för alla svar! Och jag hoppas ännu fler svarar :)

Överös mig gärna med argument mot att skaffa en bulle, för tyvärr är han en sån som kollar på ett youtube-klipp med någon bulleentusiast som säger att dom visst går att få lydiga och så kommer han och viftar med det åt mig. Han menar då naturligtvis att det är jag som ska träna lydnaden med den :grin: något jag inte alls är intresserad av, jag vill som sagt träna med en hund som faktiskt lyssnar och försöker göra som man säger :) Känner att jag absolut inte har den humorn och det tålamodet som krävs för denna ras!

Sambon undrar även vad det är för skillnad i temperament, sjukdomsstatistik osv mellan den vanliga butterriern och miniatyren.
Andra raser han kan tänka sig är "dvärgcollie" (alltså sheltie, jag har förgäves försökt få honom att förstå att det inte är en liten collie utan en helt anna ras!) eller dvärgpinscher. Ingen av de här raser är heller speciellt tilltalande för mig ska jag erkänna :crazy:

Senast ändrad:

Ärligt talat känns det som att ni har ganska mycket att prata om innan ni skaffar hund. Det är lätt att, som din sambo verkar göra, gå efter vilka hundar man tycker är gulliga. Men det viktigaste är nog att, som du har gjort, ställa upp en lista med vilka önskemål och förutsättningar man har. Hur mycket kan man om hund? Hur mycket är man villig att träna? Orkar man vara konsekvent och envis om hunden är jobbig utav bara h-te? Ansvaret kan inte bara ligga på en person utan båda måste vara med på tåget. Din sambo måste kanske förstå att fostran av en hund - inte ens den förigaste av hundar - är något som avklaras på några kurstimmar. Det är något som pågår varje dag och av alla i familjen.

Med de intressen som du har hade jag personligen kunnat tänka mig en sheltie, om jag hade hittat en bra.

Kan bara hålla med i allt du skriver. Även detta en anledning till att jag inte vill skaffa hund nu, utan det blir ett senare projekt. Jag tror inte alls att han förstår vad det innebär att ha hund. Jag frågade vad det är han vill ha ut av en hund. Hans svar: "jag vill ha en söt hund som alltid är glad" *dunkar huvudet i väggen*.. Så jag vände på frågan - vad ska hunden få ut av honom? Svaret: "jamen jag kommer ju promenera med den" :cool:
Och underförstått är hela tiden att det är jag som ska stå för uppfostran och alla de "tråkiga" delarna med hundägandet. Något jag inte alls hade haft något emot om det var min egen hund och av den ras jag själv vill ha.

Sheltie tycker jag är jättesöta, men bara på avstånd så att säga :crazy: Alla jag någonsin träffat på har varit skälliga och ängsliga små monster. Kan ju givetvis bero på uppfostran också, men jag har inte fått någon vidare bra bild av dem. Själv är jag däremot helt såld på finsk lapphund :love:

det här är den söta sambon som skriver.

jag har vissa mål med hundägandet, och vissa kriterier.
för det första så vill jag ha en hund som antingen är en ordentlig vovve som exempelvis en jättelik svart schäfer ELLER en miniatyr av en stor hund. dvärgpincher och mini-collie är två sådana hundar. eller för den delen miniversionen av bullterrier.

mitt andra kriterie är att hunden i sig ska vara en ras som har ett sött beteende, den ska påminna mig om mig så att skriva. det låter skumt, men det är en sån hund jag vill ha. när jag är ensam och tanten är på villovägar så vill jag ha en hund som faktiskt gör en glad, livar upp stämningen, hittar på lite saker själv.

jag vill att hundrasen i sig ska ha massvis med charm och karaktär, det ska inte vara en hund som man kan få nazistkoll på efter fem minuter, då blir det nog lite tråkig i längden.

jag vill ha en lekfull hund som förblir "ung" länge, inte en hund som mognar och slutar hitta på fanskap på det söta sättet. precis som mig själv. tanten kan intyga =)

så, dessa är mina kriterier.

en hund som antingen är en ordentlig vovve ELLER en miniatyr av en stor hund.
en hund som faktiskt gör en glad, livar upp stämningen, hittar på lite saker själv.

massvis med charm och karaktär, det ska inte vara en hund som man kan få nazistkoll på efter fem minuter

jag vill ha en lekfull hund som förblir "ung" länge

till sambon: är du beredd att lägga ned rätt mycket jobb på din hund så finns rasen som du beskriver. Jack russel terrier. En energisk hund som har massor av charm och karaktär. Som gör en glad, hittar på massor själv och förblir ung länge. En ordentlig vovve i sig själv, fast liten, inte bara en miniatyr av en stor hund.

Men den har mycket energi så den kräver sin ägare.

Jag tycker inte dina kriterier stämmer in alls på sheltie (dvärgcollie) eller dvärgpinscher. De ser ut som små varianter av en större ras men har inte det temperament som du är ute efter.

Bullterriern har clownigheten och charmen men den är också grymt envis och en hel del sjukdomar och det inte inte säkert att det blir så kul som du vill.

Om du köper en ras som behöver väldigt mycket aktivitet för att må bra, och du själv inte hinner med eller orkar, finns risken att en påhittig hund hittar på en massa saker som du inte alls uppskattar. Så en påhittig hund behöver också en påhittig ägare som ligger steget före och kan använda energin till något bra. Men om du själv är lekfull och busig så tror jag du skulle ha väldigt kul ihop med en jack russel. Din stackars sambo skulle få det jobbigt :)

Den ska påminna dig om dig, så tänker du på en Bullterrier? Tillåt mig att fnissa lite :D

Alltså alternativet till Bullterriern är ju släktingen Staffordshire Bullterrier.
En clown utan dess like, förblir ung i huvudet ( på både gott och ont ), en riktigt polare i vått och torrt helt enkelt. Men mycket mer lättdresserad, förig och enkel ;).

Men, Staffen kräver sin del av motion. Det är en aktiv sällskapshund som behöver få utlopp för sin energi

4veckor1.jpg

Kan inte annat än att hålla med (såklart)! Låter som om en Staffordshire bullterrier skulle passa bättre än en Bullterrier :) Får ofta höra att jag är väldigt lik min ena (både till utseende och sätt) vet inte vad jag tycker om det ;) men antar att det betyder att jag är ganska barnslig och har korta ben, haha..
Nä, men läs på lite om Staffen vet jag. Bättre hund finns inte (enligt mig) :D

Får man lov att placera en enorm facepalm på sig själv?
Om hundsökandet görs på youtube så sök på "bull terrier OCD" för att se BT's som citat:

"Spinning is a mental disorder that Bull terriers have. They become obsessed with their tail to the point of being unable to stop themselves. It grows and builds the longer it goes undealt with until eventually, it is painful for the dog to chase it's own tail. It'll wimper and wine because it wants to stop, it just can't. At this point, they often become aggressive and have spells of rage cast upon them."

Om man får lov att föreslå lite blandat med raser så...
Bedlingtonterrier - friska är de, pälsen är lättskött speciellt om man snaggar ner dem (och de fäller inte). Rätt tysta av sig, har inte alls mkt "terrier" i sig. De går att träna och de fattar snabbare än att man ska behöva traggla flera månader med samma grej. Dock ser de kanske inte ut som någon miniatyr av en annan ras? Men är det verkligen SÅ viktigt?

Border Terrier - Läser man på rasklubbens hemsida verkar de överlag friska. Om man kisar ser de ut som en miniatyr av en Berger Picard (när de är otrimmade). De är i alla fall lättlärda.

Dansk Svensk Gårdshund - generellt sett frisk ras, mindre jaktinstinkt än tex jack russelln (gårdshunden är ingen terrier). Gillar man staffar till utseendet så kan man glädja sig åt att en del avlar sina DSG åt det hållet så de ser ut som staffar. Pälsvården är iaf minimal, möjligt att de fäller. Men lättlärda är de i alla fall.

Pudel - finns i tre/fyra olika storlekar. De är kanske inte ökända som friska man verkar inte heller ökända som sjuka. Ännu en ras som inte fäller och som har lättskött päls om man snaggar ner pälsen. Verkar överlag smarta men för den sakens skull inte så smarta att de mår dåligt av att ta det lungt några dagar.

Schipperke - frisk ras utan rasbundnen sjukdom. Vallhundras i grund och botten. Vet inte hur de är aktivitetsmässigt men anta att de är aktiva sällskapshundar. Vill man att de ska likna något så är väl svart schäfer rätt nära till hands men framför allt kanske norsk älghund, svart med tanke på svansen (om den har en, verkar kunna födas utan svans med).

Som ägare och uppfödare av miniatyr bullterrier så tycker jag det är tråkigt dock inte förvånande, att läsa vad som skrivs av denna härliga ras.

Mina erfarenheter säger mig att miniatyrer är betydligt mildare och enklare än standard bullterriern.
Så gott som alla har väldigt fördomar mot mina hundar och sen när de väl träffar dom så blir dom positivt överraskade.
Det är en glad positiv hundras som älskar att vara med.
En lysande familje hund då de har energi och tålamod, de vill arbeta med kroppen - cykla, springa, gå etc det är trots allt en "muskelhund"
"Huvud" motion är inget jag roar mig med för det har jag för dåligt tålamod till, de tröttnar ganska fort och ifrågasätter varför måste vi göra det här?

Spåra är många bra på, finns några som tävlar agility också men nja lydnad skulle inte jag bege mig in på med en bullterrier mini eller standard.

Viltintresse har de dock inte, mina skulle nog inte upptäcka en älg om den så stod framför dom =o

Att de inte kommer överens med andra hundar var det dummaste jag läst på länge - däremot får man vara lite försiktig när man släpper ihop för en bullterrier leker inte på samma sätt, har inte samma kroppsspråk och kan då uppfattas som hot istället för en glad stolle.

Jag har stött på en svansjagare, som när hon blev eld o lågor över någon snurrade och jagade sin svans. I övrigt har jag inte sett beteendet. Fnatt, tja det får de några gånger om dagen, då far de runt som stollar och man skrattar så man kiknar oftast....

Vad gäller hälsan så är som någon sa, en stort problem att en del tuggar i sig saker, men man kan ju försöka minimera risken genom att plocka undan så mycket som möjligt. Vissa verkar ha olika böjelser, en käkar tyg- gärna trosor
:o en annan föredrar plast.

Visst finns det hälsoproblem i rasen, det ska man inte hymla om!
Men de är inte sjukare än någon annan ras.
Alla uppfödare jag vet kollar sina avelsdjur för hjärta, njurar och tar en hudstatus på dom. Några kollar patella, hd/ed, baer etc.
Alla har känd pll status på sina föräldrardjur så vitt jag sett.

Om din sambo vill ha en miniatyr bullterrier så råder jag honom/er att åka till en uppfödare och träffa minisar, prata med uppfödaren -en seriös uppfödare talar om både postitivt och negativt om rasen.
Det finns flera bulleträffar/promenader som gör regelbundet - åk på några sånna och träffa andra bulleägare.

Kul att läsa från någon som föder upp! Det var jag som skrev om att de inte alltid kommer överens med andra hundar. Det är min erfarenhet av de tre bullar (standard) som jag har haft lite mer kontakt med (extravovvan samt två hundkurskompisar). Men det är ju inte något stort empiriskt underlag. De kanske tillhörde undantaget helt enkelt :)

Jag har som sagt en mycket speciell plats i hjärtat för gamla extravovvan, så det är inte det att jag tycker illa om bullterriers. Tvärtom. Jag upplever bara att de inte är en hundras som passar alla med hänsyn främst till envisheten. Och jag tyckte inte, utifrån mina erfarenheter, att det känns som en ras som passar in på TS önskemål.

Som ägare och uppfödare av miniatyr bullterrier så tycker jag det är tråkigt dock inte förvånande, att läsa vad som skrivs av denna härliga ras.

Mina erfarenheter säger mig att miniatyrer är betydligt mildare och enklare än standard bullterriern.
Så gott som alla har väldigt fördomar mot mina hundar och sen när de väl träffar dom så blir dom positivt överraskade.
Det är en glad positiv hundras som älskar att vara med.
En lysande familje hund då de har energi och tålamod, de vill arbeta med kroppen - cykla, springa, gå etc det är trots allt en "muskelhund"
"Huvud" motion är inget jag roar mig med för det har jag för dåligt tålamod till, de tröttnar ganska fort och ifrågasätter varför måste vi göra det här?

Spåra är många bra på, finns några som tävlar agility också men nja lydnad skulle inte jag bege mig in på med en bullterrier mini eller standard.

Viltintresse har de dock inte, mina skulle nog inte upptäcka en älg om den så stod framför dom =o

Att de inte kommer överens med andra hundar var det dummaste jag läst på länge - däremot får man vara lite försiktig när man släpper ihop för en bullterrier leker inte på samma sätt, har inte samma kroppsspråk och kan då uppfattas som hot istället för en glad stolle.

Jag har stött på en svansjagare, som när hon blev eld o lågor över någon snurrade och jagade sin svans. I övrigt har jag inte sett beteendet. Fnatt, tja det får de några gånger om dagen, då far de runt som stollar och man skrattar så man kiknar oftast....

Vad gäller hälsan så är som någon sa, en stort problem att en del tuggar i sig saker, men man kan ju försöka minimera risken genom att plocka undan så mycket som möjligt. Vissa verkar ha olika böjelser, en käkar tyg- gärna trosor
:o en annan föredrar plast.

Visst finns det hälsoproblem i rasen, det ska man inte hymla om!
Men de är inte sjukare än någon annan ras.
Alla uppfödare jag vet kollar sina avelsdjur för hjärta, njurar och tar en hudstatus på dom. Några kollar patella, hd/ed, baer etc.
Alla har känd pll status på sina föräldrardjur så vitt jag sett.

Om din sambo vill ha en miniatyr bullterrier så råder jag honom/er att åka till en uppfödare och träffa minisar, prata med uppfödaren -en seriös uppfödare talar om både postitivt och negativt om rasen.
Det finns flera bulleträffar/promenader som gör regelbundet - åk på några sånna och träffa andra bulleägare.

Vad bra att du skrev detta själv så att jag slapp :p
För att träffat en hög med bullar, i och för sig mest minibullar genom dig så kunde jag ju inte alls hålla med i tidigare beskrivningar av dom.
För även om lydnad inte är deras starkaste sida (;)), så känns det ändå på dom jag träffat att dom har inga större svårigheter att lära dig basic, som inkallning osv. Och härliga pajaser kan jag absolut inte neka till att dom är :p

/Camilla

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 501
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka