Bullterrier??

Sv: Bullterrier??

Kan inte låta bli att lägga mig i den här tråden nu, har följt den sen början och haft fruktansvärt roligt åt din sambos inlägg:D
Skrattat gott åt hans förklaring på hur hans hund ska vara och det ÄR en bulle:D

Bra att ni kommit fram till kompromiss!
Då har ni lite mer tid på er och så hinner jag komma in med personliga erfarenheter av rasen (dock stora varianten) då det i november flyttar in en valp av just bullterrier hos sambons släkt;)
DET ska bli riktigt intressant:rofl:

Haha, ja han har verkligen sin bestämda åsikt om hur hans hund ska vara ^^ Och ska det vara samma hund som min hund så kommer den stackarn lida av rätt ordentliga schizofrena tendenser :D

Ja det blir riktigt intressant att höra om valpen! :)

den legendariska sambon här igen...
många säger att jag verkar vara precis rätt person för att äga en bulle (minibulle då, vill inte ha en stor hund på 35 kg som vill mysa i famnen) och det är väl enligt mig ganska rätt också. det finns ett gammalt talespråk som säger att ägare blir som sina hundar, men det kan väl snarare vara så att ägarna skaffar hundar som är lika sig själva. jag har ju allt bullen har vad gäller enorma härjarpoäng, krav på uppmärksamhet och hela den biten, medans min (MYCKET) bättre hälft är mer diciplinerad vad gäller saker som att bädda och städa. jag har helt enkelt inte det i mig. jag lagar mat och är matglad, that's it hemma XD

ja, i vilket fall som helst, efter disskutioner hemma så har vi då kommit fram till att hon får välja vilken hemskt hjärntvättad ras som helst, som lyder ens minsta vink medans jag för välja vilken hemskt hjärndöd ras som helst som inte förstår vad man vill om man så skulle spela upp en film om det. jag vill ha lite motstånd, något som håller mig nere och liknar mig i varje aspekt. att motståndet sen kommer i ett litet format om runt 10 kilo gör det bara lättare att hantera =D

så, finsk lapphund äro första etappen. någon som har en till övers?

Runt 10kg, då får du nog titta på annan ras än minibull, 13-18kg är vanligast. I regel runt 15 för tik och 18 på hane. Iaf på mina.

jefla bajamajja. ok, 10 var ju optimistiskt, men jag tänkte att 12 kilo och tik skulle kunna passa bra här. vill inte ha 15kg muskler hit hem om jag ska vara sådär hemskt ärlig XD

det verkar för övrigt som att minibullarna brukar vara så pass stora så att dom tenderar att ligga på gränsen för dessa 35.5 i manken som krävs för att heta miniatyr bullterrier här idag, stämmer den oron också?

... varför är det bara jag som vill ha jättesmå bullar? =D

Ska man vara ärlig så ligger de flesta över måttet på 35,5cm.
Iom att en interbred alltid räknas som miniatyr så är det svårt att hålla exakt på måttet.

Rasen har ju en del hälsoproblem och snäv avelsbas så höjdeb har intr varit prioriterat även om det kommer fler o fler mindre.

Mina är 33cm, 34,5cm, 36cm och två på 37cm. Mina foderhundar är 36 resp 37cm.
Ingen har fått nerslag på storleken på utställning.

Den legendariska bullterrier/homer simpson-sambon har skaffat sig en egen användare!
jag visste inte om att jag blivit klassad som homer, men varje gång vi ser simpsons så har han alltid ett par beteenden som direkt kan knytas till mig, ironiskt nog. vi är båda så söta =D

nu har vi för ett tag sedan skaffat en hund. det blev tanten som fick välja (kanske jag färgade av mig lite granna) och det blev en väldigt liten shetland sheepdog. hur kände jag inför det? ja, just nu känns det bara fint. hon är mindre än rasstandard (typ 3.5 kg fullvuxen) och är därför otroligt söt.

hon är dessutom inte alls i närheten av en sheltie beteendemässigt. hon går att härja jättemycket med! det är kul för mig som fått en sida av det jag velat ha. hon är dessutom riktigt riktigt korkad, något som jag också ville ha. nu ska dock erkännas att jag aldrig stött på en bullterrier som varit så dum som vår sheltie är, men man får väl vara försiktig med vad man önskar sig i framtiden? =)

vi är rätt nöjda med den nuvarande situationen, men när det är dags att köpa en till hund så är det jag som får bestämma, då hon fick välja första rasen. jag har tvärvänt i frågan om staffar och skulle gärna kunna tänka mig en engelska stafford terrier eller en bullterrier. staffar är otroligt fina när dom ler och det finns lite tåga i dom också, även fast dom inte verkar vara lika korkade som bullterrier normaltvis är.

det viktiga när det kommer till hundarna för mig är att dom är friska, samt att jag helst vill ha en färgad hund. staffarna går ju att få i svart eller svart med mönster, vilket jag skulle kunna tänka mig. naturligtvis så har jag inte glömt bort bullterriers, men det är ju lite halvsvårt att få tag i en minibulle som har bra färger och dessutom föräldrar som är friska rakt igenom.

en stor bulle har jag väl också funderat på, men fy fasen så dom äter! 35 kg hund blir många kilo mat i månaden, vilket inte är så hemskt ekonomiskt, även om det finns bra billigt foder, typ kraft (tror jag det hette). ja, som sagt, det dröjer nog ett litet tag innan det blir en till vovve, men nu är iaf dörren öppen för både en bulle, minibulle eller staffe. den engelska naturligtvis. dom har ett så stort fint leende =)

:rofl::rofl:

Kul att ni trivs med vovven!

Kan säga att jag blir mer och mer förtjust i bullen för varje dag som går. Svärföräldrarnas är runt halvåret snart och helt :love:
Hon är precis som en bulle ska va, pigg, busig, allmänt störd, springer in i väggar när hon leker och glömmer bromsa ;)
Även svärmor som var ganska anti rasen från början är nu frälst och sa här om dagen att nästa hund blir en till bulle :)

det är just av den här anledningen jag vill lura iväg min sambo och träffa några av "mina" raser. hon tycker om mig och mina upptåg, jag är precis lika virrig och galen som bullterriern är. jag vet att hon skulle smälta direkt om hon fick träffa en bulle, därav att det hade varit så bra att bara få henne till en kennel en enda gång, sedan skulle hon vara fast lika mycket som jag är. då har jag bara träffat en sån hund i sammanlagt någon timme i mitt liv. den är så perfekt för mig och mitt sätt att vara.

dessutom så är den väldigt kelig och man vågar krama den ordentligt och busa med den utan att den går sönder. vår nuvarande vågar jag inte nysa på, är rädd att hon går sönder =D

Jag AVSKYDDE rasen förr. Den var bara ful och korkad i mina ögon. Men efter att ha träffat den irl så ändrade jag uppfattning totalt! Det är en hund med HUMOR, du har aldrig tråkigt med en bulle :)
Och de är så fula att de blir söta :)

det viktiga när det kommer till hundarna för mig är att dom är friska, samt att jag helst vill ha en färgad hund. staffarna går ju att få i svart eller svart med mönster, vilket jag skulle kunna tänka mig. naturligtvis så har jag inte glömt bort bullterriers, men det är ju lite halvsvårt att få tag i en minibulle som har bra färger och dessutom föräldrar som är friska rakt igenom.
=)

alltså, nu måste jag lägga mig i lite.
Svårt att få tag i minibulle med bra(?) färg och med friska föräldrar?

Ursäkta språket men vilket BS.
Det är flertalet uppfödare som planerar valpar och alla är inte tingade, ALLA hälsotestar sina avelsdjur enligt rasklubbens rekommendationer, dessutom är vi ganska många som aldrig träffat på en minibulle med hälsoproblem, både på det som rasklubben vill att man testar för och inte heller allergier/hudproblem.

kom inte här och kalla något BS.
jag vill ha en väldigt mörk bullterrier, näst intill svart. dom är väldigt ovanliga redan där. ska jag ha en med mer svart än vitt så blir det krångligt. tanten vill inte ha en vit, och jag tänker att en vit är lite känsligare för solen, därav att jag vill ha mörk färg på öron och nos (gärna mage också).

sen så kommer vi till problemet med avstånd. jag orkar inte fara 80 mil enkel väg för att köpa en hund igen, vi körde hela natten sist och det var riktigt riktigt jobbigt att göra. klart att vår hund var värd 26 timmar i bilen, men sen när man kommer hem så känner man att det tar på krafterna.

sen så kollar vi blocket där många hundar läggs ut och...
ja, hur många kullar finner du då? inte en enda. rasen har mycket sjukdomar, och jag vill helst inte ens ha en hund som har en recessiv gen och en frisk. rasen är inte jättefrisk och såvitt jag läst så har miniatyrbullarna varit mer utsatta av sjukdomar eftersom avelsstammen varit mer begränsad än den för den vanliga bullterriern.

så, berätta för mig vad som är bs i mitt resonemang, nu när du valde att uttrycka dig så kraftfullt och med så stor säkerhet.

jag har även läst att staffar är en ras som generellt sett är ganska friska, det är något som verkligen tilltalar mig. jag vill ha en frisk och stark hund, precis som alla andra. jag skulle exempelvis aldrig köpa en engelsk bulldog eftersom det är en ras med många sjukdomar, även om det säkerligen finns exemplar som inte haft problem i hela sitt liv.

just ja, skicka mer än gärna länkar till dessa uppfödare som har så bra minibullar, purfriska och med mörka färger. inte längre än ca 50 mil från umeå. finns det en massa såna och är lätta att få tag i så kommer jag absolut att spara dessa länkar. när jag väl fått klartecken så kommer vi i sådana fall att besöka en kennel så att tanten får kära ner sig i en bulle och sen har vi två små odjur hemma.

Alltså. Vill man ha en bra hund kan man nog inte välja hund efter färg. Och med en ovanlig ras får man nog vara beredd att köra en bit, det är ändå en blivande familjemedlem som du förhoppningsvis ska ha i 10(+) år.

Sen är Blocket inget ställe att leta hund på då många uppfödare aldrig skulle annonsera på Blocket.

Därav att jag menar att det jag skriver inte är bs. däremot blir jag upprörd när någon utan några.som helst aningar vad jag vill ha kommer och säger att jag pratar bs. jag vill ha en mörk hund eftersom dom klarar sol bättre i problemområden. jag vill inte ha en hund som bär på dåliga anlag eller har dåliga höfter eller knäleder.

Sen så är en annan viktig aspekt att det föds få individer i landet. under 50 per år?

Senast ändrad:

kom inte här och kalla något BS.
jag vill ha en väldigt mörk bullterrier, näst intill svart. dom är väldigt ovanliga redan där. ska jag ha en med mer svart än vitt så blir det krångligt. tanten vill inte ha en vit, och jag tänker att en vit är lite känsligare för solen, därav att jag vill ha mörk färg på öron och nos (gärna mage också).

sen så kommer vi till problemet med avstånd. jag orkar inte fara 80 mil enkel väg för att köpa en hund igen, vi körde hela natten sist och det var riktigt riktigt jobbigt att göra. klart att vår hund var värd 26 timmar i bilen, men sen när man kommer hem så känner man att det tar på krafterna.

sen så kollar vi blocket där många hundar läggs ut och...
ja, hur många kullar finner du då? inte en enda. rasen har mycket sjukdomar, och jag vill helst inte ens ha en hund som har en recessiv gen och en frisk. rasen är inte jättefrisk och såvitt jag läst så har miniatyrbullarna varit mer utsatta av sjukdomar eftersom avelsstammen varit mer begränsad än den för den vanliga bullterriern.

så, berätta för mig vad som är bs i mitt resonemang, nu när du valde att uttrycka dig så kraftfullt och med så stor säkerhet.

jag har även läst att staffar är en ras som generellt sett är ganska friska, det är något som verkligen tilltalar mig. jag vill ha en frisk och stark hund, precis som alla andra. jag skulle exempelvis aldrig köpa en engelsk bulldog eftersom det är en ras med många sjukdomar, även om det säkerligen finns exemplar som inte haft problem i hela sitt liv.

just ja, skicka mer än gärna länkar till dessa uppfödare som har så bra minibullar, purfriska och med mörka färger. inte längre än ca 50 mil från umeå. finns det en massa såna och är lätta att få tag i så kommer jag absolut att spara dessa länkar. när jag väl fått klartecken så kommer vi i sådana fall att besöka en kennel så att tanten får kära ner sig i en bulle och sen har vi två små odjur hemma.

Anledningen till att jag skriver att det är BS är för att det är precis det du gör, sitter och sprider skit om rasen som inte är sant. Läs på mer innan du uttalar dig om du vill slippa höra att det är bullshit.

Blackbrindle heter färgen som du kallar svart, är inte alls ovanligt direkt, jag vet flera som föddes i den färgen förra året, jag äger själv tre + att min kollega har ytterligare en. Vi ska dessutom göra en parning med två solida blackbrindles under året och alla valpar kommer då bli i den färgen eftersom föräldrarna inte har andra anlag.
Jag har aldrig träffat på en vit som lider mer av solen än en mörk, däremot har de rosa näsa så kan de behöva en klick solkräm, dock har mina färgade oftast rosare näsa än de vita, jag har aldrig smörjt mina och de har aldrig bränt sig.

Rasen har INTE mycket sjukdomar. Vi har ett mycket effektivt och utbrett hälsoprogram, MBT ligger INTE i högsta klassen (5) hos försäkringsbolagen (som däremot standard bullar gör) vilket betyder att de inte alls är särskilt sjukdomsbenägna. Vanligaste anledningarna till veterinärbesök är benbrott och att de svalt främmande föremål. DET är dock inte alls otänkbart om man umgås med en bulle, i deras värld är allt ätbart och de tänker inte efter för 5 öre utan bara susar fram som orkaner.

Nej de flesta annonserar inte på blocket, men det händer, 2 kullar var iaf annonserade där i höstas, + flera på köpahund.
Inom dina 50mil finns 5 (6 om vi räknar med Sthlm) uppfödare, jag är ganska säker på att flera planerar valpar under året, åtminstone om man kollar deras hemsidor.
På deras hemsidor kan du dessutom läsa om de hälsotester de gjort på sina avelsdjur och på deras föräldrar.

Därav att jag menar att det jag skriver inte är bs. däremot blir jag upprörd när någon utan några.som helst aningar vad jag vill ha kommer och säger att jag pratar bs. jag vill ha en mörk hund eftersom dom klarar sol bättre i problemområden. jag vill inte ha en hund som bär på dåliga anlag eller har dåliga höfter eller knäleder.

Sen så är en annan viktig aspekt att det föds få individer i landet. under 50 per år?

Nej, senaste åren över 60 valpar.
På rak arm vet jag åtminstone 10 planerade kullar 2012 tagna från minnet.
Höfter är inget problem i rasen och därmed så har vi inget hälsoprogram för det, likadant med armbågar. Av de dryga 15 hundar jag patella kollat har alla varit UA. Kan inte heller vara något stort problem alltså...

Alla dessa är dessutom testade för hjärta (echo inte bara ausc som SvBTk rek) UA, urinprov UA + ultraljud på njurar UA, ingen har uppvisat allergi eller hudproblem heller...
Av de ytterligare 15-20 MBTs jag känner till så har ingen av de heller uppvisat problem eller fått ej UA på ett hälsotest...

....MYCKET märkligt om nu rasen är sååååå sjuk och har såååå mycket sjukdomar...

Jag och mina uppfödar kollegor väntar tålmodigt att få träffa på alla de där sjuka miniatyr bullterriers som icke-miniatyrbullterrier folk pratar om... :angel:

Fotnot: därmed inte sagt att det inte finns de MBTs som har problem, men lets face it, de raser där det inte finns en ända individ som är ett måndagsexemplar är nog väldigt lätträknade. Jag vill bara belysa att det inte alls är så stora problem som vissa (finns även vissa korkade uppfödare) håller fast vid för att de vill behålla rasen "exklusiv"
Själv säger jag; "more miniature bullterriers to the people!"

Så, mitt råd är att läsa på mer om rasen och surfa runt på kennlarnas hemsidor och se vilka som planerar valpar och kontakta de du/ni tycker är intressanta och som ligger på lagom avstånd. (själv tycker jag 80mil är en baggis, själv kan jag åka flera 100mil utomlands för att köpa hund, men alla är olika.)

:banana:

BS är bullshit. bullshit är skitsnack. här är en lista med massor av sjukdomar som hunden kan råka ut för.
http://bullterriershealthuk.homestead.com/healthproblems.html
http://www.allahundraser.com/miniature_bull_terrier
http://www.allahundraser.com/bull_terrier

den andra länken handlar om normalstora bullar, men det är ju inte direkt stor skillnad på raserna förutom storlek. eftersom jag kunnat presentera fakta där det medges att hundarna riskerar att ha hälsoproblem så måste väl du också anse att det jag skrivit inte är BS då det finns sanning i det, eller hur?
dåså, då har vi det ur världen.

ovanlig är ju definitioner, eller hur? jag skulle vilja säga att en speciell färg på en ovanlig hundras är en "dålig" kombination. föds det 20 såna valpar i hela landet per år så kan man ju inte påstå att det inte är speciellt vanligt, eller hur?

jag är väl medveten om att man i första hand har avlat friska djur (tror att det står här tidigare i tråden att minibullarna blivit lite större just eftersom man bortprioriterat storlek framför friska individer), vilket är jättebra. men även om man avlar på friska individer så finns genetiska problem kvar hos hundrasen.

och patellaluxationer som är vanligt bland mindre hundraser?
men nu har du nog läst något som jag inte sagt. citera mig där jag skriver att rasen är "såååå sjuk" eller har "såååå många sjukdomar". citat or it didn't happen. och om det inte hänt, varför skriver du att jag har påstått det?
varför skulle ni ens vela träffa sjuka individer? ni sitter ju och väntar tålmodigt på det tydligen. själv tycker jag det låter hemskt att ni gör.

du hade 6 kennlar, har du namn i huvudet på dom också? tyvärr så blir det ingen bulle förrän... ja, när min sambo fått ett mer lärliggande arbete, men att känna till kennlarna är värt mycket.

vi har ingen möjlighet att åka hundratals mil för att köpa en hund. jag är fast i heltidsskola och halvtidsarbete samtidigt som vi inte garanterat skulle kunna få en hundvakt. att köra 26 timmar på raken var jobbigt nog, därav att vi inte vill köra en sån sträcka igen (umeå - arvika(om jag minns namnet rätt och den olyckliga resvägen)). stockholm (gärna utkanterna) kan jag nog sträcka mig till, men inte längre än så. och då ska det vara en jäkligt fin färgad bulle, som är komplett galen!

BS är bullshit. bullshit är skitsnack. här är en lista med massor av sjukdomar som hunden kan råka ut för.
http://bullterriershealthuk.homestead.com/healthproblems.html
http://www.allahundraser.com/miniature_bull_terrier
http://www.allahundraser.com/bull_terrier

den andra länken handlar om normalstora bullar, men det är ju inte direkt stor skillnad på raserna förutom storlek. eftersom jag kunnat presentera fakta där det medges att hundarna riskerar att ha hälsoproblem så måste väl du också anse att det jag skrivit inte är BS då det finns sanning i det, eller hur?
dåså, då har vi det ur världen.

ovanlig är ju definitioner, eller hur? jag skulle vilja säga att en speciell färg på en ovanlig hundras är en "dålig" kombination. föds det 20 såna valpar i hela landet per år så kan man ju inte påstå att det inte är speciellt vanligt, eller hur?

jag är väl medveten om att man i första hand har avlat friska djur (tror att det står här tidigare i tråden att minibullarna blivit lite större just eftersom man bortprioriterat storlek framför friska individer), vilket är jättebra. men även om man avlar på friska individer så finns genetiska problem kvar hos hundrasen.

och patellaluxationer som är vanligt bland mindre hundraser?
men nu har du nog läst något som jag inte sagt. citera mig där jag skriver att rasen är "såååå sjuk" eller har "såååå många sjukdomar". citat or it didn't happen. och om det inte hänt, varför skriver du att jag har påstått det?
varför skulle ni ens vela träffa sjuka individer? ni sitter ju och väntar tålmodigt på det tydligen. själv tycker jag det låter hemskt att ni gör.

du hade 6 kennlar, har du namn i huvudet på dom också? tyvärr så blir det ingen bulle förrän... ja, när min sambo fått ett mer lärliggande arbete, men att känna till kennlarna är värt mycket.

vi har ingen möjlighet att åka hundratals mil för att köpa en hund. jag är fast i heltidsskola och halvtidsarbete samtidigt som vi inte garanterat skulle kunna få en hundvakt. att köra 26 timmar på raken var jobbigt nog, därav att vi inte vill köra en sån sträcka igen (umeå - arvika(om jag minns namnet rätt och den olyckliga resvägen)). stockholm (gärna utkanterna) kan jag nog sträcka mig till, men inte längre än så. och då ska det vara en jäkligt fin färgad bulle, som är komplett galen!

För och främst så ska du skilja på standard bullterrier och miniatyr bullterrier, det är två olika raser med egna, olika genpooler, olika temperament och olika hälsoproblem. Det är INTE bara storleken som skiljer dom åt.

Patellaluxationer är vanligt hos mindre raser JA, men de flesta har inte samma kroppsbyggnad som en miniatyrbullterrier, min erfarenheten av rasen talar sitt tydliga språk vad gäller patella problem och övriga hälsoproblem. Jag anser mig betydligt mer insatt än du och kan därför uttala mig ganska säkert. Tro mig, jag har diskuterat detta med betydligt mer erfarna uppfödare än mig själv också, och det är konstigt att ingen av oss faktiska uppfödare har dessa problem med våra egna avelsdjur och uppfödda valpar/hundar?

2 av de tre länkar du skrev är helt orelevana eftersom de tillhör en annan ras (dvs bullterrier) den sista som faktiskt handlar om miniatyrbullterrier nämner ögon och dövhet, något som inte är heller stora problem inom rasen, SvBTk rekomenderar PLL dna test för samtliga miniatyrer (primär lins luxation = ögonsjukdom) samt ögonlysning för att kontrollera ögonstatus samt BAER (hörsel) test på vita valpar. Vilket mig veterligen följs av alla uppfödare i Sverige.

Varför ska jag sitta och rabbla kennel namn för dig?! Leta själv om du har intresse.

(btw så var jag aningen ironisk ang att vi väntar på att få se sjuka hundar om någon nu inte fattade det, jag menar alltså att någon av oss uppfödare borde ha träffat på hundar med dessa problem om de nu är så himlans vanliga.)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 501
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 613

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka