Sv: Bullterrier??
kom inte här och kalla något BS.
jag vill ha en väldigt mörk bullterrier, näst intill svart. dom är väldigt ovanliga redan där. ska jag ha en med mer svart än vitt så blir det krångligt. tanten vill inte ha en vit, och jag tänker att en vit är lite känsligare för solen, därav att jag vill ha mörk färg på öron och nos (gärna mage också).
sen så kommer vi till problemet med avstånd. jag orkar inte fara 80 mil enkel väg för att köpa en hund igen, vi körde hela natten sist och det var riktigt riktigt jobbigt att göra. klart att vår hund var värd 26 timmar i bilen, men sen när man kommer hem så känner man att det tar på krafterna.
sen så kollar vi blocket där många hundar läggs ut och...
ja, hur många kullar finner du då? inte en enda. rasen har mycket sjukdomar, och jag vill helst inte ens ha en hund som har en recessiv gen och en frisk. rasen är inte jättefrisk och såvitt jag läst så har miniatyrbullarna varit mer utsatta av sjukdomar eftersom avelsstammen varit mer begränsad än den för den vanliga bullterriern.
så, berätta för mig vad som är bs i mitt resonemang, nu när du valde att uttrycka dig så kraftfullt och med så stor säkerhet.
jag har även läst att staffar är en ras som generellt sett är ganska friska, det är något som verkligen tilltalar mig. jag vill ha en frisk och stark hund, precis som alla andra. jag skulle exempelvis aldrig köpa en engelsk bulldog eftersom det är en ras med många sjukdomar, även om det säkerligen finns exemplar som inte haft problem i hela sitt liv.
just ja, skicka mer än gärna länkar till dessa uppfödare som har så bra minibullar, purfriska och med mörka färger. inte längre än ca 50 mil från umeå. finns det en massa såna och är lätta att få tag i så kommer jag absolut att spara dessa länkar. när jag väl fått klartecken så kommer vi i sådana fall att besöka en kennel så att tanten får kära ner sig i en bulle och sen har vi två små odjur hemma.
Anledningen till att jag skriver att det är BS är för att det är precis det du gör, sitter och sprider skit om rasen som inte är sant. Läs på mer innan du uttalar dig om du vill slippa höra att det är bullshit.
Blackbrindle heter färgen som du kallar svart, är inte alls ovanligt direkt, jag vet flera som föddes i den färgen förra året, jag äger själv tre + att min kollega har ytterligare en. Vi ska dessutom göra en parning med två solida blackbrindles under året och alla valpar kommer då bli i den färgen eftersom föräldrarna inte har andra anlag.
Jag har aldrig träffat på en vit som lider mer av solen än en mörk, däremot har de rosa näsa så kan de behöva en klick solkräm, dock har mina färgade oftast rosare näsa än de vita, jag har aldrig smörjt mina och de har aldrig bränt sig.
Rasen har INTE mycket sjukdomar. Vi har ett mycket effektivt och utbrett hälsoprogram, MBT ligger INTE i högsta klassen (5) hos försäkringsbolagen (som däremot standard bullar gör) vilket betyder att de inte alls är särskilt sjukdomsbenägna. Vanligaste anledningarna till veterinärbesök är benbrott och att de svalt främmande föremål. DET är dock inte alls otänkbart om man umgås med en bulle, i deras värld är allt ätbart och de tänker inte efter för 5 öre utan bara susar fram som orkaner.
Nej de flesta annonserar inte på blocket, men det händer, 2 kullar var iaf annonserade där i höstas, + flera på köpahund.
Inom dina 50mil finns 5 (6 om vi räknar med Sthlm) uppfödare, jag är ganska säker på att flera planerar valpar under året, åtminstone om man kollar deras hemsidor.
På deras hemsidor kan du dessutom läsa om de hälsotester de gjort på sina avelsdjur och på deras föräldrar.
Därav att jag menar att det jag skriver inte är bs. däremot blir jag upprörd när någon utan några.som helst aningar vad jag vill ha kommer och säger att jag pratar bs. jag vill ha en mörk hund eftersom dom klarar sol bättre i problemområden. jag vill inte ha en hund som bär på dåliga anlag eller har dåliga höfter eller knäleder.
Sen så är en annan viktig aspekt att det föds få individer i landet. under 50 per år?
Nej, senaste åren över 60 valpar.
På rak arm vet jag åtminstone 10 planerade kullar 2012 tagna från minnet.
Höfter är inget problem i rasen och därmed så har vi inget hälsoprogram för det, likadant med armbågar. Av de dryga 15 hundar jag patella kollat har alla varit UA. Kan inte heller vara något stort problem alltså...
Alla dessa är dessutom testade för hjärta (echo inte bara ausc som SvBTk rek) UA, urinprov UA + ultraljud på njurar UA, ingen har uppvisat allergi eller hudproblem heller...
Av de ytterligare 15-20 MBTs jag känner till så har ingen av de heller uppvisat problem eller fått ej UA på ett hälsotest...
....MYCKET märkligt om nu rasen är
sååååå sjuk och har
såååå mycket sjukdomar...
Jag och mina uppfödar kollegor väntar tålmodigt att få träffa på alla de där sjuka miniatyr bullterriers som icke-miniatyrbullterrier folk pratar om...
Fotnot: därmed inte sagt att det inte finns de MBTs som har problem, men lets face it, de raser där det inte finns en ända individ som är ett måndagsexemplar är nog väldigt lätträknade. Jag vill bara belysa att det inte alls är så stora problem som vissa (finns även vissa korkade uppfödare) håller fast vid för att de vill behålla rasen "exklusiv"
Själv säger jag; "more miniature bullterriers to the people!"
Så, mitt råd är att läsa på mer om rasen och surfa runt på kennlarnas hemsidor och se vilka som planerar valpar och kontakta de du/ni tycker är intressanta och som ligger på lagom avstånd. (själv tycker jag 80mil är en baggis, själv kan jag åka flera 100mil utomlands för att köpa hund, men alla är olika.)