Bullterrier??

Sv: Bullterrier??

sambon här igen.
jag har fått för mig fler saker som jag vill ha hos en hund förutom att jag vill se mig själv i den. jag vill ha en envis kelgris som kan vara lika intensiv som jag är. den ska vara den trognaste varelsen i världen och både kunna ha sina busstunder samtidigt som den ska kunna vara lite lugn då och då.

jag tycker att det är charmigt med hundar som har kortare röda trådar, eftersom jag åter igen känner mig igen i det. jag vill även ha en hund som inte backar för något. jag vill att det ska vara lite fanskap i den och inte bara gå på en prommis. den får gärna vara lite jobbig mot mig, ty det är jag sannerligen mot sambon. nästan allt som bullterriern har i sitt beteende ser jag hos mig själv, och det är därför jag är så pass lockad av en sådan. speciellt miniatyrer dessutom, eftersom jag känner att jag vill kunna lyfta upp den i soffan, att tanten ska kunna lyfta upp den i soffan SAMT att det faktiskt är smidigare att ha ett litet muskelpaket på dryga 10 kilo än ett jättelikt muskelpaket på knappa 40. lite praktiskt lagd är jag också. dessutom så vet jag hur jobbigt det är för min bättre hälft att ha en stor mig hemma, jag tränar mycket styrketräning och väger mellan 85 och 90 kilo själv. hon har ett helskotta om hon ska få upp mig ur sängen, så enkelt är det =D

det hade varit jättekul att få träffa några bullterriers så att sambon fick bilda en egen uppfattning om dom. hon föll pladask för mig så jag är säker på att hon skulle göra detsamma för bullen. men då var ju problemet att vi bor norrut i landet. finns inte så många av dessa charmiga småsaker. dom större varianterna finns väl säkert, men... ja, dom kan som skrivet bli väldigt stora. kanske tom lite för stora då vi ändå bara har en trea som vi bor i.

Efter det du beskriver i ditt senaste inlägg skulle jag bara vilja slå ytterliggare ett slag för Staffen! Bultterrier passar säkerligen in också, men jag kan inget om den hundrasen (så jag säger inte att en bullterrier är fel, bara att en staffordshire bullterrier verkar passa in så bra på vad du vill ha hos en hund).

Helhetsintryck:
Staffordshire bullterrier är en välbalanserad, släthårig ras som äger
stor styrka i förhållande till sin storlek. Den skall vara muskulös,
aktiv och spänstig.
Önskvärd mankhöjd: 36-41 cm Höjden skall vara i proportion till vikten
Vikt:
Hanhund 13-17 kg.
Tik 11-15,5 kg.

Uppförande/karaktär:
Rasen är känd för sitt okuvliga mod och sin ihärdighet. Den är
mycket intelligent och tillgiven. Den skall vara djärv, orädd och
fullständigt pålitlig.

Är du en lämplig ägare till en Staffordshire Bull Terrier?
Om du vill ha en hund som…

- Är liten & kompakt men samtidigt muskulös & stark.
- Ser imponerande ut men som är en känslig & vänlig själ.
- Älskar människor mest av allt på hela jorden.
- Är livlig och uppsluppen och som älskar att vara med dig hela tiden.
- Sällan ger upp eller tröttnar.
- Har kort slät lättskött päls.

Är du dessutom en person…

- Med stort tålamod och lång stubin.
- Som kan ta ett smärre missöde med lite humor
- Som är envis och konsekvent
- Som tycker att det är trevligt att hunden vill vara nära dig hela tiden.
- Som inte har som mål att tävla i elitklass i lydnad och/eller bruks.
- Som är lite barnslig.
- Som inte känner dig tvungen att vara utomhus i flera timmar när det är hagel och driv-is ute.
- Som ej är lättprovocerad.
- Som har mycket tid att spendera med din hund.
- Som känner att du kan ta den del människor
som ser på dig och din hund med skräck i blicken.
- Som kan se till att din hund aldrig kommer
skapa tråkiga rubriker i någon tidning.
- Som orkar med att din hund vill ha mycket uppmärksamhet.

Då kan en Staffordshire Bull Terrier vara rasen för dig!!

Saxat från www.ssbtk.net

:)

jag känner igen mig oerhört mycket i den urgrundliga bullterriern som målas upp och som jag träffat på. den kan tex lägga sig ner och vägra gå när man är ute på prommis. jag gör detsamma i sängen när tanten bäddar och jag är less på att... inte ligga i sängen. typ.

hunden har ett kort attention-span och om intresset inte är fångat ganska snabbt så glider tankarna iväg till mer intressanta saker, som fläckar på golvet. jag är likadan. jag kan tappa bort mig i en mening om det är något kul på tv och sen glömmer jag det jag pratar om, om det är ointressant för mig.

hunden gör mestadels som den själv vill. ja, jag är likadan även där. jag har lätt för att göra mina egna saker men kan avsky att göra andras påhitt. skulle tanten ta med mig till en hästshow så skulle jag nog snarare kolla på om någon häst bajsade än om den hoppade över rätt hinder.

hunden är ihärdig och envis samtidigt som den är impulsiv. tre ord som beskriver mig perfekt.

allt detta samtidigt som den är väldigt kelig, otroligt familjekär och tycker om att få massvis av uppmärksamhet och den är även väldigt bra på att dra till sig uppmärksamhet, på olika sätt. same same.

det enda jag (hoppas) att vi inte är lika på är intelligensen. jag känner mig lite mer intelligent än vad den gör då jag läser till psykolog snarare än till... korkad lite efter-lurk. inte för att det är något som man kan läsa till, men om det skulle finnas det så skulle vovven passa ganska bra in på det.

detta är dock mina egna erfarenheter av hunden, jag har enbart träffat en av dessa individer.
lägg märke till att det finns många liknelser med homer simpson, en annan karaktär jag har väldigt mycket gemensamt med (jag och tanten ser något som jag gör eller hade kunnat göra i VARJE simpsonsavsnitt =D)

mycket av det du skrev passade faktiskt in perfekt i det jag är som person, med undantag från att ha HÖG intelligens =D

Skogstokig, du bor faktiskt ihop med en bullterrier redan! :D
Det finns åtminstone en riktigt bra kennel norröver som jag vet om, åk dit på studiebesök!

Skogstokig, du bor faktiskt ihop med en bullterrier redan! :D

Den riktiga Skogstokig här nu ;)

Jag vet... jag bor ihop med en bullterrier/katt/Homer Simpson-blandis :crazy:
Jag tycker egentligen det räcker med det. Men jag tror jag har lyckats övertyga honom om att vi inte ska ha någon hund just nu iaf, så jag har köpt mig lite förhandlingstid ;)

Fast mina ord är inga fördomar, utan baserat på dom individer jag träffat. Jag var som sagt redigt intresserad för rasen och är fortfarande lite småsugen på en miniatyr :)

Härliga, clowniga hundar absolut, men envisa som synden och inte den förigaste hunden. Det är min sammanfattning av rasen, däremot håller jag med om att miniatyren verkar vara mjukare än sin större version..

*knapplånar mig själv*

Det är flera som rekommenderat en staffe. Han hade ingen aning om vad det var och när jag googlade fram några bilder så var reaktionen någonting i stil med "hjälp! fan heller, inte en sån!" :p Jag är tyvärr inte heller särskilt förtjust i staffarnas utseende heller ska jag erkänna.. Har dock aldrig träffat någon, så jag kan inte säga vad jag tycker om deras sätt.
Jag är dock lite skeptisk till att skaffa en hund som av många direkt ses som en kamphund, skulle nog inte orka med folks reaktioner i längden.

Jag har aldrig stött på några som helst fördomar mot min Stafftik ( bilden här till vänster ) sedan vi skaffade henne. Jag var också lite orolig innan, men jag har faktiskt bara fått positiva ord från utomstående.

Bullterriern och Staffordshire bullterriern härstammar från samma typ av bull & terrierhundar.

Oj, häromkring hör jag hela tiden om "dessa fruktansvärda kamphundar". Bara på min arbetsplats visade det sig att det var flera som är livrädda för att bli attackerade så fort de ser en kamphund :crazy:

Jo, att de har samma härstamning vet jag. Men de är ju väldigt olika till utseendet. Det är nog inte lika många som skulle reagera på en bullterrier som på en staffe.

Jag tror nog att folk tror att bullterriern tillhör samma kategori som staffordshire bullterrier, då det oftast är okunniga människor som har fördomar. En vän till mig har en fransk bulldog och har fått frågan en gång om det "är en pitbull?".. :D
Min sambo hade ganska vanliga fördomar om sk kamphundar innan han träffade mig, men ganska snabbt blev han (självklart) överförtjust i min staffe/amstaffblandning och nu står vi här med en 8-månaders staffe valp också :)

Jag kan erkänna att jag har stött på en del fördomar mot min blandning (antagligen för att hon liknar mer en amstaff till storlek och utseende). Men min staffe har bara fått positiva kommentarer, antagligen pga storleken och det "glada" utseendet. Min blandning är förstås lika människoglad som staffen, men har ett utseende som är lite hårdare.

Var på en inoff utställning med min staffe nyligen och trots att hon var den enda hunden i den raskategorin där blev vi varmt mottagna och fick bara positiva kommentarer från andra hundägare :)

clownen :D
5320.jpg

Haha det enda jag någonsin hört folk säga när de sett en bullterrier är typ "guuud vilken ful hund!" ^^

Haha det enda jag någonsin hört folk säga när de sett en bullterrier är typ "guuud vilken ful hund!" ^^

Visst är det märkligt! För det första är det ju inte sant ;), och för det andra så sticker väl jag inte näsan i deras barnvagnar och säger "herregud, vilken ful unge!" Även om jag ofta tycker det...

Bullterrier är definitivt inte var mans hund, man måste uppskatta de udda egenskaperna och ha samma sorts humor. Då är det the one and only! :love:

Bullterrier är definitivt inte var mans hund, man måste uppskatta de udda egenskaperna och ha samma sorts humor. Då är det the one and only! :love:

Problemet jag har är att jag inte uppskattar de egenskaperna och jag har definitivt inte den humorn som krävs för en sådan hund! och att utseendet inte heller faller mig i smaken gör ju inte saken bättre... :crazy:

Är man sambos så får man ju kompromissa - ni verkar ha otroligt olika önskemål så det kanske är dags att titta på varsinn ras?
Och ha varsinn hund istället?

Din sambo verkar i mina ögon vara en rätt passande bullterrier ägare på vad jag läst. Men inte du, så det är nog svårt att hitta en ras som passar in bra på bägges önskemål.
En minibulle och en annan hund också av mindre ras som har de egenskaper du vill ha är ju nema problema att ha i lägenhet heller.

Precis, vi är egentligen varandras raka motsatser så att komma överens om en ras som ska passa båda visade sig bli alldeles för svårt (om inte omöjligt!).

Men nu verkar vi ha kommit fram till just en sådan kompromiss som du nämnde - det blir helt enkelt 2 hundar.
Vi kommer troligen först att skaffa en ras som jag vill ha (någon som dessutom är lite lämpligare som förstahund än en bullterrier) och om sambon fortfarande vill ha en bulle efter något år eller så, så kommer vi skaffa en sådan :)

Tusen tack alla som svarat för era råd och tips! :banana:

Jag tycker faktiskt inte att bullar är en så svår nybörjar ras, det handlar mer om att man är en person som passar ihop med en bulle, nybörjare eller ej.
Däremot tycker jag det är bra att vänta lite med inköpet så ni hinner hälsa på och träffa lite bullar (ni får gärna besöka mig och mina minisar)
Sen tror jag att det är hjälpsamt att ha en annan hund redan när man skaffar en bullevalp, de har ju energi till tusen och att ha en annan hund att terra på är väldigt hjälpsamt :angel:

Sen tror jag att det är hjälpsamt att ha en annan hund redan när man skaffar en bullevalp, de har ju energi till tusen och att ha en annan hund att terra på är väldigt hjälpsamt :angel:

Amen! :bow::angel:

Hade gärna kommit och träffat dina vovvar, men tyvärr är det liiite för långt att åka. Men tack för erbjudandet iaf! :)

Oj, häromkring hör jag hela tiden om "dessa fruktansvärda kamphundar". Bara på min arbetsplats visade det sig att det var flera som är livrädda för att bli attackerade så fort de ser en kamphund :crazy:

Jo, att de har samma härstamning vet jag. Men de är ju väldigt olika till utseendet. Det är nog inte lika många som skulle reagera på en bullterrier som på en staffe.

Och jag måste tyvärr säga att jag också fått höra att folk trott att mini-bullen som jag hade när jag var hundvakt åt Quickstar var en kamphund.
Den lilla saken som fick bo hos mig ett kort tag för att han var för snäll för att säga ifrån när hans bror försökte äta upp honom.

/Camilla

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 248
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken... 4 5 6
Svar
105
· Visningar
10 945
Senast: Zoya
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 695
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här... 2 3
Svar
43
· Visningar
3 391
Senast: Sedna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Uppfödning Portugal