Bullterrier??

Sv: Bullterrier??

på dig så låter det som att jag skrivit att varje hund har problemet. tom dom sjukaste hundraserna har fler friska än sjuka individer, vad är det med dig?

jag ska försöka nå fram på ett annat sätt, för att ha en direkt diskussion är meningslöst.

svenska vargstammen är i fara. varför?
det är en liten stam som har lite nytt blod. det föds få avkommor årligen och det avlas inte med nytt blod.
känner du igen det här från någon diskussion? 60 avkommor per år exempelvis?

självklart så är det farligt för en ras som har så få individer som det avlas på. men allt man skriver verkar du tolka som personliga påhopp, vilket jag inte förstår varför du gör.

jag är jätteintresserad av hundrasen, men det viktigaste för mig är att hunden är frisk. ser man till staffar så är det en betydligt större och mer populär ras så den har även mindre sjukdomar.

Upplysningsvis så är det till större delen nytt blod på de kullar som föddes förra året och inavels % är låg, till och med obefintlig på flertalet kullar, snittet är/har varit under det rekommenderade 2,5% under hela 2000-talet.

Lite info om tillflödet av nytt blod, under 2011 föddes 13 kullar:
2 kullar med två svenskfödda föräldrar (3 av de hundarna har en svenskfödd och en importförälder, den sista har 2 importpäron.)
3 kullar är med enbart importerade föräldrar (2 kullar med föräldrar från olika länder och 1 kull med föräldrar från samma land, dock inavelskoff 0%)
Av resterande 8 kullar så är en förälder svenskfödd och en import, endast 2 av dessa svenskfödda föräldrar har i sin tur svenska föräldrar.
Avelsdjur som är/härstammar från 11 olika länder i 1a resp 2a led, det är rätt respektabelt i mina ögon på en liten ras, det är dessutom olika hundar från samma länder).
Redan i år har 10talet nya MBT importerats av uppfödare som säkerligen kommer använda dom i avel om de håller måttet och går igenom hälsotesterna, flera av dom obesläktade med allt/stor del av det avelsmaterial vi redan har i landet.

MBT är en av de raser som har FLEST antal hälsotester och ingen använder en hund i avel som inte är UA på allihopa, så de problem som rasen har fått ärva efter "storebror" är motade i grinden i ett tidigt skede och genom att hålla kvar vid som så minska problem snabbt. Därav att vi inte ser mycket hälsoproblem idag.

Ta min hane som exempel, han har genomgått följande hälsotester:
Echokardiografi på hjärta
Auscultation på Hjärta*
Urinprov avseende kreatin*
Ultraljud på njurar
PLL dna test
Klinisk hudstatus*
Ögonlysning*
Patella
Dock har jag inte gjort BAER test på honom eftersom han är solid färgad och har två färgade föräldrar, dessutom så hör han alldeles ypperligt så döv är han inte det är inte svårt att konstatera. (*görs om årligen alt. före parning)
*hmm känns som jag glömt nåt*

VILKA gör lika många/fler hälsotester på sina avelsdjur?

DOCK finns det några nötter inom rasen som gärna pratar ner rasen för att de vill att det ska vara en numerärt liten ras som inte "alla" har, det ska vara exklusivt och speciellt att ha en MBT.

Avelsbasen på MBT är inte så himla liten längre, speciellt inte med de nya importreglerna, det är ganska lätt att göra en 0% inavelsparning i detta landet, dock är det inget JAG eftersträvar eftersom jag vet att jag har utmärkt temperament och hälsa på mina linjer så linjeravlar jag GÄRNA för att förstärka detta, med detta får man dessutom god typ (eller helhet som det heter numera) om man avlar på rätt individer.

Tro fan man tar saker personligt när du inte har koll. Men hey, jag kanske skulle börja prata ner rasen jag med så blir det fler miniatyrer till mig! :love:

Tar du saker personligt så är det ingen som helst mening med att diskutera med dig då allt bara tolkas som påhopp och du blir defensiv.
Varför är det så många hälsotester om rasen är så frisk? Borde det inte vara få hälsotester då? Tänk på det lite granna.

Rasen är exklusiv, vare sig du vill erkänna det eller inte. jag har inte sett en enda minibulle i hela mitt liv och jag är jättemånga år gammal. flera händer! Däremot har jag sett tonvis av andra raser flera gånger om. 60 avkommor per år är exklusivt. hur många labbar föds det varje år? Nog många för att det absolut inte ska vara exkludivt iaf.

Jag talar inte ner rasen men du vet själv att man inte hälsotestar friska djur i onödan.

Har du inte ens träffat rasen och ändå vet så mycket så jösses, vad har jag då att komma med?

Du läser ju inte ens vad jag skriver:

MBT är en av de raser som har FLEST antal hälsotester och ingen använder en hund i avel som inte är UA på allihopa, så de problem som rasen har fått ärva efter "storebror" är motade i grinden i ett tidigt skede och genom att hålla kvar vid som så minska problem snabbt. Därav att vi inte ser mycket hälsoproblem idag.

Mig veterligen så bor det minst 3 MBT bara i Umeå, vilket ju är rätt bra jobbat med tanke på dess exkluvisitet.

Men om du nu är såå säker på att rasen är så sjuk, varför överväger du den ens?
Du är inte intresserad av att lyssna på en ägare/uppfödare av rasen utan allt annat är mer sant än det jag skriver.
Jag har inget ekonomiskt intresse av att du köper en MBT, jag bor för långt bort, har inga kullar planerade etc däremot försöker jag bringa klarhet i de fördomar som finns om rasen. Men jag talar för döva öron så då kan det ju kvitta. Tro du på ditt så lever jag med verkligheten och en hel hoper :love: MBTs som är friska, sunda och med ett utmärkt temperment som till stor del inte alls heller är som man läser.

jag läser absolut vad du skriver, det är ju därför jag frågar dig hur det kommer sig att det är så många hälsotester på MBT. det finns många tester på hundar som behöver ha många tester. svårare än så är det inte. ser man till exempelvis huskys så testas dom inte så hemskt mycket (mig veterligen) men då känner jag till att det är en ras som har väldigt få rasbundna sjukdomar.

det handlar inte om hur många djur man träffat, det handlar om statestik och logik, det måste du väl förstå? läs stycket ovan, snälla. svara sen på den här frågan: VARFÖR har man många hälsotester på hundraser som är purfriska? svara bara på det. finns det någon rimlig förklaring?

3 stycken? en på var 30-35.000 invånare. det är inte mycket. kolla upp en mindre exklusiv ras som golden eller schäfer. hur ser siffran ut där?
visst förstår du att 60 valpar på ett år i ett land med så många hundar som sverige är väldigt få? antalet hundar i sverige närmar sig nog 1 miljon. hur många av dom är minibullar? var tusende?

jag överväger hunden så länge det är på mina villkor. mörk nos och öron pga solen, genomfriska föräldrar och helst en tidigare kull med enbart friska valpar. om allt det stämmer in så ser jag ingen som helst anledning att inte köpa en sån här vovve, för precis allt annat är så rätt med den och mig.

"Hälsa
Rasen har vissa problem med genetiska och immunologiska defekter. Rasklubben har utarbetat ett hälsoprogram med rekommendationer av årliga tester av avelsdjuren, såsom hjärta, njurar, patella, linsluxation och hud."
-skk om minibullar. du anser att även skk har fel i det dom påstår?
igen, varför skulle man ha så många tester på hundarna om det inte var något fel på dom? det är ju bara onödigt.

du tar ju precis allt jag skriver personligt mot dig, men det har inte med dig att göra, eller med dina avelsdjur eller deras avkommor. som jag sagt så finns det bulldoggar som är fullt friska trots att det är en art som har fruktansvärt många rasbundna sjukdomar. om en som föder upp den sortens hund skulle komma hit och säga att rasen är frisk som en nötkärna eftersom den individen bara fått friska individer och aldrig träffat en sjuk individ, skulle du då tro att rasen är fri från sjukdomar?

ta inte allt personligt. du måste inse att du inte har hela världens enda mbt-bestånd. alla du avlat och alla du träffat är en liten del av alla som finns i världen och drar man en statistisk jämförelse på rasen mot en husky så skulle du se att mbt är en sjukare art.

för att vida backa på mitt påstående:
"Hälsa
En frisk ras utan kända defekter, troligtvis beroende på att man i huvudsak avlar på funktion."
-skk om huskys

jämfört med:
"Hälsa
Rasen har vissa problem med genetiska och immunologiska defekter. Rasklubben har utarbetat ett hälsoprogram med rekommendationer av årliga tester av avelsdjuren, såsom hjärta, njurar, patella, linsluxation och hud."
-skk om minibullterrier.

ja, jag kopierade och skrev det igen. detta för att du inte verkar förstå det jag försöker säga till dig eftersom du är så insnöad och tror att jag vill klanka ner på rasen. öppna kaffeburken istället.

Jag tycker att Svbtk verkar göra ett ypperligt jobb för att göra både bullterrier och miniatyrbullterrier till en friskare ras.

Zartok har dock en poäng (även om han uttrycker sig lite klumpigt) i att skälet till alla tester inte beror på att det är en frisk ras. Inte ens rasklubben gör något för att vifta bort rasernas problem, så jag förstår inte varför du skulle göra det. För att komma tillrätta med problem så måste man vara öppen med dem!

Dock vill jag säga till Zartok att det faktiskt finns sjukare raser men där rasklubben sticker huvudet i sanden och anser att man inte behöver göra några åtgärder för rasen alls. Att rasklubben för bull- och miniatyrbullterrier har så många olika hälsotester talar för att det är en ansvarsfull rasklubb som är måna om att raserna ska bli friskare! Avelsrekommendationerna är stenhårda med årliga tester för hundar som ska användas i avel. Och ur det perspektivet har Quickstar rätt - hundarna som används i aveln nu är friska.

Jag håller med och förstår inte heller varför diskussionen har blivit så hetsig och personlig. Visst är det trist med fördomar om olika raser. Det finns nog inte mycket som jag inte har hört om mina egna hundar. Men man behöver inte vara så offensiv och särskilt inte mot någon som menar väl och faktiskt tycker om rasen.

Det är toppen att MBT-klubben satsar så hårt på en sund avel. Det är verkligen värt att framhålla och vara stolt över som MBT-uppfödare. Men att försöka få det till att det inte är en ovanlig ras genom att påtala att det faktiskt finns 3 stycken i Umeå blir lite löjligt. Jag har 3 labradorer bara på min gata. Och 60 valpar om året är, helt objektivt, ett ganska litet antal jämförelsevis.

svarar lite på båda här.
jag är en man, det tillhör att uttrycka mig klumpigt! =D
absolut, jag har tidigare skrivit ett par gånger om bulldog som är en hemskt sjuk ras och även fast det finns friska individer så skulle jag aldrig köpa en då det finns ganska stor risk att få en sjuk individ om man väljer den rasen i förhållande till andra raser.
även det här med att endel sjukdomar minskas ner misstänker jag finns. jag har fått för mig att schäfrar ofta har endel problem åt höger och vänster, med höfter exempelvis, men att detta tonas ner (troligtvis för att dom tänker på brukshunden i skk). vita schäfrar har jag inte läst om, men dom verkar ha än större hälsoproblem tyvärr.

jag är väl medveten om hur man bedriver aveln av småbullar idag, vilket jag måste säga är ett steg framåt. man har prioriterat friska djur framför storleken, vilket har gjort till att rasen har blivit lite lite större. nu är det (såvitt jag förstått) åter påväg att bli mindre bullar av det hela, dock fortfarande utan att man tummar på att hundarna ska vara friska.

jag anser själv inte att jag har riktat något personligt angrepp, men du kanske heller inte menar mig (hellas). jag anser mig absolut inte ha fördomar om rasen, det finns massvis med uppbackning om att rasen haft problem eftersom man velat påskynda storleksminskningen tidigare.

jag håller fullständigt med, jag har hellre en "minibulle" som råkar bli en meter hög (fy fasen så den skulle äta och förstöra hela lägenheten) än en som är 20 cm och råkar ut för en sjukdom. jag har alltid ansett att djur främst ska avlas mot friska individer, jag har aldrig brytt mig om det här med utställningskrav exempelvis. jag kan ställa ut mig själv som människa istället för att ställa ut min hund som kanske mår dåligt pga att den blivit avlad för att hålla en standard.

absolut, visst är det en ovanlig ras. men att det finns tre stycken i umeå var faktiskt väldigt kul att höra. jag skulle mer än gärna vilja höra om någon av dessa är intresserade av att låta mig och tanten komma och träffa någon av deras bullar så att hon också smälter för rasen. jag är ju redan fast, och det enda som hindrar förutom vår nuvarande situation är att jag verkligen kommer att vara hård på att den som kommer till vårt hem är från friska föräldrar som fått friska kullar. det sista jag någonsin skulle vilja ha är en hund som blir sjuk pga rasproblematik, då skulle jag bara känna att jag borde köpt en annan ras för att inte stödja avel som leder till sjuka individer, ungefär som att vissa inte vill pensionsspara i fonder som stödjer företag som tillverkar vapen. inget som kommer påverka marknaden när den enskilde individen gör valet, men ett viktigt ställningstagande av individen. då har jag mycket hellre min gigantiska bullterrier som inte får plats genom en vanlig dörröppning =D

Min statistisk är den jag och andra uppfödare av rasen har som erfarenhet, de hundar vi själva har hälsotestat, träffat och har kontakt med.

Som jag nu har både skrivit och kopierat ytterligare en gång så har en del av hälsoproblemen överförts från bullterrier. Bullterrier har haft problem med diverse, vilket även bt uppfödare säger, och när mbt kom så tog man förgivet att samma ras samma problem. Detta har sedemera visat sig inte riktigt stämma. TACK vare alla de hälsotester vi gör på mbt.
Det finns anledningar till att mbt är starkt på frammarsch och med stor säkerhet kommer gå om bt i populäritet.
Jag är ganska säker på att bara inom några år så kommer man lätta på hälsotesterna på mbt eftersom det inte är några stora problem i rasen.
När en stor % av alla hälsotester som görs är UA så finns ingen anledning till att fortsätta testa, men i en övergångsperiod och för att befästa hälsan, är det nödvändigt.

Givetvis förstår jag att antalet födda valpar är få jämnfört med andra raser, men man kan inte jämnföra äpplen och päron heller.

Jag viftar inte alls bort några problem, om jag gjorde det så skulle jag knappast lägga tusentals kronor på att hälsotesta mina hundar, SKK har inget krav för att registrera valpar så vill jag kan jag skita i precis vartända hälsotest och avla hur mycket jag vill och ingen kan göra något åt det.
Jag tycker det är jättebra att vi hälsotestar så mycket, men när alla är UA test efter test så måste man också inse att problemen inte alls är så utbretta som "alla" verkar veta.

Läser du också på SKKs beskrivning av MBT så står där VISSA problem, inga stora eller utbredda problem, sen att ta en Sibirian Husky som jämnförelse är ju skrattretande, det står ju dessutom klart och tydligt i det du skriver, det är en arbetande hund som avlas på helt andra egenskaper än vad en ras som MBT gör, det är en sällskaps hund.

Jämnför istället med Fransk bulldog som tillhör bull-raserna och är en sällskaps hund, på SKKs info om den så står det att den har "vissa" problem med andningen, inget om att det är ganska vanligt med allvarliga andningsproblem, patella, hjärta, dövhet, oförmåga att föda själv etc påtalas inte, ska vi då dra slutsatsen att fransk bulldog är en frisk ras som huskyn eftersom det står så på SKK?

Jag tycker det är JÄTTEbra att vi har alla dessa hälsotester, det finns fortfarande problem i rasen, det ska man inte hymla om, det jag vill slå hål på är pratet om att de är så jävla sjuka så att folk inte kan tänka sig i att ta i dom med tång. Eller tror att de är fågelhundar (dvs ska sitta i bur) för att de har så stökigt temperament.

FFA är det viktiga att skilja på rasERNA, bullterrier är en ras med egna hälsoproblem och ett annat temperament, andra blodslinjer, miniatyrbullterrier är INTE bara en mindre variant av bullterrier, det är mer som skiljer sig åt än vad ögat ser.

du ser, vi är helt på samma sida i frågan. du är medveten om att man har många hälsotester på rasen om det finns rasbundna sjukdomar, och om det inte längre skulle behövas så kommer det att tas bort. självfallet.

vi jämför inte äpplen och päron, vi jämför hundraser.
självfallet så skrivs det inte att rasen har stora problem även om den skulle ha det, det står inte ens om riktigt sjuka raser.
fortfarande så jämför vi hundraser, därav att man kan jämföra en husky med en mbt för att påvisa en poäng i att den ena rasen faktiskt är sjukare än den andra, när det kommer till större statistiska urval. men självfallet så finns det ju också raser som är långt mycket sjukare än dessa små söta individer också.

det är där ditt problem sitter tror jag. du är så less på att höra att rasen har haft hälsoproblem att du näst intill blånekar att det finns, du blir en motpol mot det hela. kan du exempelvis citera mig där jag skriver att mbt har otroligt mycket sjukdomar eller är en extremt sjuk ras? jag lär inte ha skrivit det, även om du kan ha läst och fritolkat det på det sättet.

det bästa sättet att få hål i myter är inte att sparka bakut, det är att skriva (i lugn ton) vad dina upplevelser som uppfödare är och vad dina kollegor varit med om. har ingen av er träffat på en sjuk mbt?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 501
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Jag funderade länge på om jag skulle posta här eller inte. Jag har läst lite i andra trådar och läst på om alla möjliga raser så här...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 630
Senast: Sedna
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 059
Senast: Sasse
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 612

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka