Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, jag känner massor med SDare (bor som sagt i ett valdistrikt där SD är största parti). Tror däremot inte att dom är speciellt insatta i politik någon av dom (jag diskuterar inte politik med dom eftersom det inte är värt besväret, så bra vänner är vi inte) dom är anti sossarna och yada yada. Mitt psyke klarar tyvärr inte av att ta på mig den debatten längre.

Här röstar "alla" på M eller L istället. SD under 10 % Jag anser mig vara borgerlig själv men det finns inte på världskartan att jag skulle rösta på ett parti som samarbetar i med SD. Så ja det är ju deppigt i sig att så många tycker att det är en bra idé. Men de är iaf lite tillbakahållet valhemliga istället för att bröla ut sin dynga på sociala medier.

På jobbet tror jag inte någon röstar på SD. Eller inte så att jag vet säkert, men i sådana fall är de väldigt bra att på att dölja sina egentliga värderingar och helt motarbeta dem i arbetet.

Ja stockholm har nog varit svårt med bostad längre än så :)

År 2005 var jag 18 år och fick jobb och bostad lätt som en plätt i en stor stad några år senare blev det bostadsbrist även där :/
Jag flyttade till en mindre norrländsk stad 2004 och till en studentstad i Norrland 2005. Det gick inte att bara ringa en hyresvärd och få en lägenhet så det måste varit väldigt lokalt det fungerade så.

På jobbet tror jag inte någon röstar på SD. Eller inte så att jag vet säkert, men i sådana fall är de väldigt bra att på att dölja sina egentliga värderingar och helt motarbeta dem i arbetet.

Det är intressant. Väldigt många företag (tänker nu på stora koncerner) har extremt tydliga värderingar som måste delas i allt man gör på arbetsplatsen, annars är man inte tillåten att fortsätta verka i företaget. Om man då delar värderingar med SD, så är det ganska många av de värderingarna som är helt motsatta. Jag ser inte problemet med att man just röstar SD annat än för den enskilde som får brottas med sig själv (personligen skulle jag ha svårt att göra det), men så fort man ger uttryck för dessa värderingar så är man diskvalificerad och det krävs väldigt ofta att man går emot de värderingarna i det dagliga arbetet. Men man kanske blir extra bra på att dölja och agera mot sina egna värderingar för att klara vardagen?

Jag flyttade till en mindre norrländsk stad 2004 och till en studentstad i Norrland 2005. Det gick inte att bara ringa en hyresvärd och få en lägenhet så det måste varit väldigt lokalt det fungerade så.
Möjligt var även med i en bostadskö i grannstad och gick hem många erbjudanden under några år.
Fram till 2009 tror jag sen någongång efter det blev det köer på ett helt annat vis.

Vi har pratat om det många gånger jag och mina vänner om hur lätt det var att hyra förr och även köpa för den delen lägenheterna kostade ju inte en bråkdel av vad dom gör idag.

Det är intressant. Väldigt många företag (tänker nu på stora koncerner) har extremt tydliga värderingar som måste delas i allt man gör på arbetsplatsen, annars är man inte tillåten att fortsätta verka i företaget. Om man då delar värderingar med SD, så är det ganska många av de värderingarna som är helt motsatta. Jag ser inte problemet med att man just röstar SD annat än för den enskilde som får brottas med sig själv (personligen skulle jag ha svårt att göra det), men så fort man ger uttryck för dessa värderingar så är man diskvalificerad och det krävs väldigt ofta att man går emot de värderingarna i det dagliga arbetet. Men man kanske blir extra bra på att dölja och agera mot sina egna värderingar för att klara vardagen?

Nej i princip ser jag inte heller det problemet.

Med min egen arbetsplats syftade jag inte så mycket på att vi skulle ha extra starka värderingar om allas lika värde osv. Utan mer rent praktiskt vad vi arbetar med och är utbildade till. Det är inte direkt är vad SD önskar ska förstärkas under kommande mandatperiod.

Möjligt var även med i en bostadskö i grannstad och gick hem många erbjudanden under några år.
Fram till 2009 tror jag sen någongång efter det blev det köer på ett helt annat vis.

Vi har pratat om det många gånger jag och mina vänner om hur lätt det var att hyra förr och även köpa för den delen lägenheterna kostade ju inte en bråkdel av vad dom gör idag.
Det är också konstigt, varför var det så himla mycket billigare förut? Även om man inflationsjusterar så var det mycket billigare förut.

På min arbetsplats skulle jag blir förvånad om inte mellancheferna röstar sd... Efter vilka åsikter jag får höra. Jobbar inom en koncern med ca 10t anställda i Norden

Det är också konstigt, varför var det så himla mycket billigare förut? Även om man inflationsjusterar så var det mycket billigare förut.
Ja det är väl den enorma efterfrågan som blev när 90 talisterna skulle flytta hemifrån tror jag det började med.

Ja det är väl den enorma efterfrågan som blev när 90 talisterna skulle flytta hemifrån tror jag det började med.
Är vi så himla många att det kan förklara det? Rimligtvis borde ju x antal gamla avlidit/flyttat till boende och således frigjort rörelse i bostäder.

Är vi så himla många att det kan förklara det? Rimligtvis borde ju x antal gamla avlidit/flyttat till boende och således frigjort rörelse i bostäder.
Många gamla äger/ägde ju sina hus och vid ev flytt köpte dom en lägenhet i en helt annan prisklass än vad ungdomarna hade råd med det var väl främst hyresrätter det började med.

Nu verkar det vara lika galet oavsett bostadsform .

Borde inte behöva vara såhär vi som är födda tidigare vi hann hyra ett antal lägenheter och köpa hus på utan att skuldsätta oss upp över öronen men generation efter har haft ett helvete med att ens få hyra sin första lägenhet.

Som du skrev tidigare i tråden att betala 15000 för att få hyra en lägenheten det är rena galenskaperna!

Nu är det ju några här som är oroliga för dina barn. Men tanke på skolvalet så röstar ungdomarna på M 27% och på SD 21%, S 16%. Överraskande säger experter. Själv ser jag det som naturligt då det är förnedringsrån, skjutningar kring skolor m.m. Så ni föräldrar vet nog inte vad era barn "röstar" på eller egentligen tycker o tänker
Det tycker inte jag är underligt med tanke på att de vuxit upp i detta nya paradigm där extremhögern sätter agendan. De har också vuxit upp i en värld som är mer könsindelad än många som vuxit upp 70-97 ca, och där feminism och hbtq-rättigheter kapats av företag som en marknadsföringsploj. Det är också en generation som vuxit upp i väldigt oroliga tider, och då växer oftast konservativa tankar fram som psykologisk försvarsmekanism. Deras föräldrar är också ofta barn av 80-talets extrema kapitalism, så de lär ha ärvt en del värderingar därifrån.

Återigen en utveckling mycket lik 30-talet. Skrämmande, men inte förvånande. Och det är barn vi talar om - annorlunda kan det bli om tio år (om demokratin är kvar då).

Många gamla äger/ägde ju sina hus och vid ev flytt köpte dom en lägenhet i en helt annan prisklass än vad ungdomarna hade råd med det var väl främst hyresrätter det började med.

Nu verkar det vara lika galet oavsett bostadsform .

Borde inte behöva vara såhär vi som är födda tidigare vi hann hyra ett antal lägenheter och köpa hus på utan att skuldsätta oss upp över öronen men generation efter har haft ett helvete med att ens få hyra sin första lägenhet.
Nån gång måste det ju stanna dock. Liksom vårt hus kan omöjligt stiga och stiga (nu tänker jag med nästa och nästnästa ägare osv) för nån gång måste det ta stopp. Ta typ ett helt vanligt litet hus typ 130 kvadrat. Det kan ju inte kosta 10 miljoner. Nån gång måste stoppet komma.

På många orter såldes ju stora delar av allmännyttan ut. Det ledde till färre hyresrätter så konkurrensen om dem ökade. Samtidigt tvingades fler människor ut på bostadsmarknaden och tvingades köpa en bostad för att få tak över huvudet.

Jag hade själv en hyresrätt i allmännyttan i Stockholms innerstad med låg hyra. Det var min valfrihet. Mina grannar ville köpa loss fastigheten och göra bostadsrätter av den, vilket ledde till att deras valfrihet vann över min. Jag försökte bo kvar som hyresgäst men mina grannar var usla hyresvärdar så jag köpte till sist loss den.

På många orter såldes ju stora delar av allmännyttan ut. Det ledde till färre hyresrätter så konkurrensen om dem ökade. Samtidigt tvingades fler människor ut på bostadsmarknaden och tvingades köpa en bostad för att få tak över huvudet.

Jag hade själv en hyresrätt i allmännyttan i Stockholms innerstad med låg hyra. Det var min valfrihet. Mina grannar ville köpa loss fastigheten och göra bostadsrätter av den, vilket ledde till att deras valfrihet vann över min. Jag försökte bo kvar som hyresgäst men mina grannar var usla hyresvärdar så jag köpte till sist loss den.
Men kostade den som en lägga idag?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar