Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Men det är nog skillnad beroende på vilken typ av jobb det är? Jag jobbar på socialtjänsten och skulle definitivt inte jobba kvar om jag i min arbetsroll behövde arbeta emot mina egna värderingar. Det kanske till exempel är svårt att ha sverigedemokraternas värderingar och arbeta med flyktingmottagande osv.

Ja självklart är det skillnad. Jag vände mig mest mot att det skulle vara svårt att jobba kvar för att man inte delar koncernens värderingar. I väldigt många roller har det inte så stor betydelse, tex arbete på verkstadsgolv.

Alla vet väl vid det här laget att SD ser Ungern som ett inspirationsland. Ungern idag: https://www.svd.se/a/bg5yg3/tvang-att-hora-hjartljud-fore-abort-i-ungern

När jag gjorde abort (i Sverige!) tvingade läkaren mig att både lyssna på hjärtljud och se på ultraljudsmonitorn. Sen hånade hon mig när jag krävde att få en skrapning. Fick igenom det dock. Var en kvinnlig läkare också.

Jag var också tvungen att titta på monitorn (i Sverige, 2020) och det skulle prompt påpekas att "bebis" hade små fingrar och tår. Min abort var otroligt traumatisk för mig, jag gick igenom det helt ensam och allt kändes så mörkt och hemskt att jag mycket seriöst funderade på att ta livet av mig. Vill aldrig behöva gå igenom det igen, men ännu mindre vill jag att alternativet ska tas ifrån mig.

Jag var också tvungen att titta på monitorn (i Sverige, 2020) och det skulle prompt påpekas att "bebis" hade små fingrar och tår. Min abort var otroligt traumatisk för mig, jag gick igenom det helt ensam och allt kändes så mörkt och hemskt att jag mycket seriöst funderade på att ta livet av mig. Vill aldrig behöva gå igenom det igen, men ännu mindre vill jag att alternativet ska tas ifrån mig.
Det låter helt fruktansvärt, både det du och @BernT berättar. Hur kan man ens tänka tanken att det är en bra idé.

Det låter helt fruktansvärt, både det du och @BernT berättar. Hur kan man ens tänka tanken att det är en bra idé.
Jag var dessutom oerhört tydlig med att jag inte ville göra abort utan att det var (dåvarande!! Absolut inte min man nu vill jag poängtera!!) mannens vilja. Är såklart idag glad att jag inte behöver ha med honom att göra men det var ingen rolig upplevelse. Minns fortfarande hennes namn och än är hon verksam gav en snabb googling, trots att hon är 70 bast nu.

Var säkert inte samma läkare men det är ju bara ännu mer skrämmande, att det finns mer än en idiot. F.B hette ”min”.

Var säkert inte samma läkare men det är ju bara ännu mer skrämmande, att det finns mer än en idiot. F.B hette ”min”.

Vilka hemska upplevelser både du och @Tokyo delar med er av :( Tyvärr är jag inte helt förvånad. Jag har träffat flertalet BM inom mödravården (från 2006 då jag började gå dit och fram till nuvarande) som verkar ha haft som främsta uppgift i livet att övertala kvinnor till att skaffa barn. Jag har blivit oerhört provocerad, jag är helt frivilligt barnlös och tänker så förbli. Om det är en utbredd inställning att kvinnor måste skaffa barn för att vara kompletta, så är försvårande av aborter inte speciellt långt steg därifrån kan jag tänka... vedervärdigt är det i vilket fall.

I mitt fall kändes det som att de ville att jag skulle förstå "vikten" av beslutet, men varför vet jag ej. Jag bodde i en pyttig studentkorridor och killen lämnade mig sekunden han fick reda på att jag blivit gravid, inget optimalt läge för mig att behålla babyn alltså. Inte för att jag hade velat det, jag tycker bebisar förtjänar mödrar som kan (och vill!) ge dem kärlek och trygghet. :heart

Kommer inte ihåg vad min hette, men hon var rätt ung! Definitivt skrämmande att det verkar finnas en del...

Vilka hemska upplevelser både du och @Tokyo delar med er av :( Tyvärr är jag inte helt förvånad. Jag har träffat flertalet BM inom mödravården (från 2006 då jag började gå dit och fram till nuvarande) som verkar ha haft som främsta uppgift i livet att övertala kvinnor till att skaffa barn. Jag har blivit oerhört provocerad, jag är helt frivilligt barnlös och tänker så förbli. Om det är en utbredd inställning att kvinnor måste skaffa barn för att vara kompletta, så är försvårande av aborter inte speciellt långt steg därifrån kan jag tänka... vedervärdigt är det i vilket fall.
Jag upplevde dock inte att hon försökte övertala mig. Mer skamma mig typ ”här är konsekvenserna din hoe”.

Så länge man kan separera sin yrkesroll från privatlivet ser jag inte hur arbetsgivaren skulle kunna göra nåt åt vad man har för personliga åsikter?

Nej, det var det jag var inne på. Det är ju bara om man ger uttryck för sina totalt avvikande värderingar som det blir ett problem. Det kan dock likaväl vara ett problem om man ger uttryck för dem på arbetstid som på fritiden.

Men samtidigt skulle det för egen del vara svårt att satsa järnet på och vistas i en arbetsmiljö hälften av min vakna tid som går på tvärs mot mina värderingar.

Men hur många är det egentligen som delar alla värderingar med partiet de röstar på och låter det genomsyra stora delar av sin vardag? Jag tror inte alls att den generella svensken är så politiskt engagerad alls och har vett nog att förstå hur man förväntas bete sig mot folk på jobbet. Speciellt i det här valet verkar det mer vara en fråga kring att rösta bort sådant som fungerat riktigt dåligt än rösta för något de gillar. Själv röstade jag inte ens på samma parti i alla val utan personröstade på en kandidat jag tycker driver bra frågor på lokal nivå men som är från ett parti jag inte alls delar generella ståndpunkter med.

Det har jag inte påstått alls heller?

Däremot tänker jag att man röstar väl på ett parti och/eller kandidat där man minst kan acceptera de värderingar som partiet driver.

Balle är vedertaget men lägga säger ingen av oss någonsin. Barre använder man. Är från Södermalm i Stockholm.

Och så tar man en bulle till medis för att tjacka en vurre i mojjen i Björnsan, typ.

Både lägga och balle är vedertaget här. Bor söder om Stockholm.

Vill verkligen inte ha EB som socialminister, känner på nåt vis mer förtroende för Acko Ankarberg Johansson om det nu ska bli någon från KD, trots att jag inte ens vet hur hon ställer sig till aborter etc. Men hon känns avgjort inte lika uppviglande överlag.

Nej, det var det jag var inne på. Det är ju bara om man ger uttryck för sina totalt avvikande värderingar som det blir ett problem. Det kan dock likaväl vara ett problem om man ger uttryck för dem på arbetstid som på fritiden.

Men samtidigt skulle det för egen del vara svårt att satsa järnet på och vistas i en arbetsmiljö hälften av min vakna tid som går på tvärs mot mina värderingar.
Jag jobbade i närmare 30 år på en storbank...
Där stämde inte företagets värderingar med mina, samtidigt var det en väldogt bra arbetsgivare.

Nån gång måste det ju stanna dock. Liksom vårt hus kan omöjligt stiga och stiga (nu tänker jag med nästa och nästnästa ägare osv) för nån gång måste det ta stopp. Ta typ ett helt vanligt litet hus typ 130 kvadrat. Det kan ju inte kosta 10 miljoner. Nån gång måste stoppet komma.
Jodå, villor på 130kvm kan lätt kosta 10 miljoner i vissa delar av landet, och då kan de nog lätt göra det i andra delar också så småningom. Tyvärr.

Villan mina föräldrar sålde i början på 90-talet för typ 250 000-300 000kr ligger i ett område där de flesta villor idag har ett utropspris på ca 8-9 miljoner. (och alla villor där är mer eller mindre lika stora på lika stora tomter, byggda ungefär samma år osv)

Jodå, villor på 130kvm kan lätt kosta 10 miljoner i vissa delar av landet, och då kan de nog lätt göra det i andra delar också så småningom. Tyvärr.

Villan mina föräldrar sålde i början på 90-talet för typ 250 000-300 000kr ligger i ett område där de flesta villor idag har ett utropspris på ca 8-9 miljoner. (och alla villor där är mer eller mindre lika stora på lika stora tomter, byggda ungefär samma år osv)

...då får vi verkligen hoppas att alla hela-landet-ska-leva-politiker gör sitt jobb så att det går att leva på landsbygden. Så slipper det bl lika hård konkurrens om de dyra stadsvillorna om färre behöver dit och trängas, menar jag.

Min farfar var med... Och pratade om det sina sista 6 år, när demensen tyvärr slagit till. Han upprepade mycket från den tiden, de låg i fält. :heart Huset som min bror idag äger, var under krigstiden sambandscentral, farfar som var officer, lät ändå de högre officerarna bo där och bodde själv med mannarna i tält i dungen intill, där vi som barn årtionden senare var ute och väckte vårt intresse och respekt för djur och natur med farmor. Vi låg på mage och studerade myrstigar, där myrorna bar bladdelar, tallbarr och så vidare under tiden vi drack saft, åt bullar och matade ekorrarna med mariekex... :heart

De ligger nu sedan länge i minneslunden vid byns kyrka... Tack o lov, frid över deras minne. :heart
Bara för att ingen tro att han svamlade av senilitet, kan jag berätta att han talade om det även när vi barnbarn var tonåringar, samt intervjuades av Hembygdsföreningen, så hela hans familjs historia från krigsåren, pappa och hans bröders uppväxt, när min "farmor" som jag alltid sett som farmor kom in i hushållet som en 16-årig barnflicka när pappa som var äldst 10 år och yngste brodern var 6 månader... då riktige farmor dog.... 4 år senare gifte sig farfar med "farmor", då det inte sågs med blida ögon på den tiden med en ung kvinna ensam i ett hus med en man och 4 pojkar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar