Bukes Valvaka

Vilket parti röstar du på till riksdagen?

• V

Röster: 73 18,4%
  • S

Röster: 119 30,0%
  • MP

Röster: 54 13,6%
  • C

Röster: 57 14,4%
  • L

Röster: 15 3,8%
  • KD

Röster: 7 1,8%
  • M

Röster: 44 11,1%
  • SD

Röster: 23 5,8%
  • Annat/ Blankt

Röster: 5 1,3%

• Antal omröstningsdeltagare
    397
Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är intressant. Väldigt många företag (tänker nu på stora koncerner) har extremt tydliga värderingar som måste delas i allt man gör på arbetsplatsen, annars är man inte tillåten att fortsätta verka i företaget. Om man då delar värderingar med SD, så är det ganska många av de värderingarna som är helt motsatta. Jag ser inte problemet med att man just röstar SD annat än för den enskilde som får brottas med sig själv (personligen skulle jag ha svårt att göra det), men så fort man ger uttryck för dessa värderingar så är man diskvalificerad och det krävs väldigt ofta att man går emot de värderingarna i det dagliga arbetet. Men man kanske blir extra bra på att dölja och agera mot sina egna värderingar för att klara vardagen?
Men hur många är det egentligen som delar alla värderingar med partiet de röstar på och låter det genomsyra stora delar av sin vardag? Jag tror inte alls att den generella svensken är så politiskt engagerad alls och har vett nog att förstå hur man förväntas bete sig mot folk på jobbet. Speciellt i det här valet verkar det mer vara en fråga kring att rösta bort sådant som fungerat riktigt dåligt än rösta för något de gillar. Själv röstade jag inte ens på samma parti i alla val utan personröstade på en kandidat jag tycker driver bra frågor på lokal nivå men som är från ett parti jag inte alls delar generella ståndpunkter med.

Det är intressant. Väldigt många företag (tänker nu på stora koncerner) har extremt tydliga värderingar som måste delas i allt man gör på arbetsplatsen, annars är man inte tillåten att fortsätta verka i företaget. Om man då delar värderingar med SD, så är det ganska många av de värderingarna som är helt motsatta. Jag ser inte problemet med att man just röstar SD annat än för den enskilde som får brottas med sig själv (personligen skulle jag ha svårt att göra det), men så fort man ger uttryck för dessa värderingar så är man diskvalificerad och det krävs väldigt ofta att man går emot de värderingarna i det dagliga arbetet. Men man kanske blir extra bra på att dölja och agera mot sina egna värderingar för att klara vardagen?

Så länge man kan separera sin yrkesroll från privatlivet ser jag inte hur arbetsgivaren skulle kunna göra nåt åt vad man har för personliga åsikter? Att man kan baka bort sitt politiska ställningstagande på arbetstid ser jag inte som speciellt unikt. Det finns betydligt mer personliga bitar än politik, som jag inte delar med mig av på jobbet och jag tror verkligen inte att jag är udda på den punkten.
Det är inte ens ovanligt att anställda inte kan rabbla koncernens ledord, det är för många liksom bara... ord. Ffa i större koncerner. Inte heller ser jag det som speciellt häpnadsväckande att man står ut med saker på jobbet som man inte skulle stå ut med privat. Apropå att brottas med sig själv. Rätt många har ett jobb för ekonomisk inkomst, varken mer eller mindre.

Så länge man kan separera sin yrkesroll från privatlivet ser jag inte hur arbetsgivaren skulle kunna göra nåt åt vad man har för personliga åsikter? Att man kan baka bort sitt politiska ställningstagande på arbetstid ser jag inte som speciellt unikt. Det finns betydligt mer personliga bitar än politik, som jag inte delar med mig av på jobbet och jag tror verkligen inte att jag är udda på den punkten.
Det är inte ens ovanligt att anställda inte ens kan rabbla koncernens ledord, det är för många liksom bara... ord. Ffa i större koncerner. Inte heller ser jag det som speciellt häpnadsväckande att man står ut med saker på jobbet som man inte skulle stå ut med privat. Apropå att brottas med sig själv. Rätt många har ett jobb för ekonomisk inkomst, varken mer eller mindre.
Men det är nog skillnad beroende på vilken typ av jobb det är? Jag jobbar på socialtjänsten och skulle definitivt inte jobba kvar om jag i min arbetsroll behövde arbeta emot mina egna värderingar. Det kanske till exempel är svårt att ha sverigedemokraternas värderingar och arbeta med flyktingmottagande osv.

Jag fattar inte det här med återinvandring. Visst, om det är ett faktiskt krig man flytt ifrån och det kriget tar slut efter 4-5 år. Då kan jag tänka att jag själv skulle vilja åka ”hem” igen. Men det är ju inte så vanligt att det ser ut så. Man flyr från diktaturer, förtryck och konflikter som det inte finns något överskådligt slut på. Redan när man kommer hit vet man att detta är ens nya hem, och planerar därefter.

För övrigt skulle vi lika gärna kunna stänga mitt sjukhus om alla med utomsvensk härkomst skulle försvinna. Vi skulle få extrem brist (istället för den gamla vanliga kroniska bristen) på kardiologer och kirurger såväl som sköterskor, undersköterskor och städ.
Jag som har bakgrund från flyltingar från en större konflikt, vet att det är inte så lätt att åka hem.

Det finns ofta inget hem att åka till, huset man bodde i är raserat, eller ett nödvändigt boende för dem som blev kvar.

Släkt och vänner har skingrats eller dött i konflikten.

Det saknas mycket av det mesta och efter fyra-fem år så har man rotat sig i det nya landet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Görel
·
  • Omröstning Omröstning
Bukefalos Har under några dagar postat en del trådar. Har upplevt en stundtals hätsk stämning Det har varit i mitt tycke utöver socialt...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
13 516
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar