Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl solklart?
Det man undrar över är varför JP envisas med att säga att avtalet är jättebra ur ett liberalt perspektiv, när andra liberaler verkar ha svårt att förstå vad han menar?
Det värsta är nästan när han kallade det "socialliberalism, i vår tid" för det är ett jävla hån mot vad socialliberalism innebär. Som jag sa, vissa kan kanske hävda att den ekonomiska politiken blivit mer liberal, men man kan fan inte hävda att avtalet är socialliberalt alls.

Jag hörde vår nya migrationsminister i TV4 - helt oemotsagd fick hon ösa ur sig floskler.... Typ ställ frågan hur integration främjas av minskad anhöriginvandring och ökad osäkerhet kring uppehållstillstånd. Jamsa inte bara med...

Men logiken i den nya migrationspolitiken är den samma som inom den nya socialpolitiken. Om Sverige vägrar att ta emot kvotflyktingar så kommer andra länder att ta emot dem och då får fler människor hjälp.

Bästa sättet att hjälpa den som ligger är att sparka den så att denne får incitament att resa på sig.

Nej, undrar inte. Jag har ingen förväntan om att det ska rimma.
Jag orsakade en gång ett bråk på en fin fest. Jag fick en SD:are till bordet och hen började med att "hjälpa dem i deras hemländer"-argumentationen. Och eftersom jag är väluppfostrad tänkte jag inte gå i polemik, utan uttryckte hur förtjust jag var i idéen och frågade hur de hade tänkt att göra.

Det är väl solklart?
Det man undrar över är varför JP envisas med att säga att avtalet är jättebra ur ett liberalt perspektiv, när andra liberaler verkar ha svårt att förstå vad han menar?

Det är kanske bra sett ur perspektivet att de tyvärr bara fick 4,5% av rösterna?

Det är kanske bra sett ur perspektivet att de tyvärr bara fick 4,5% av rösterna?
Jag tänker mest att det inte är så bra att sitta i regering och genomföra 90% politik som går direkt emot grundläggande värden, för att få några köttben som man med väldans tvekan kan kalla en liberal riktning. I en sådan situation bör man istället avstå att medverka till att politiken går helt tvärs emot en liberal inriktning. Om man nu vill kalla sig liberaler, men det är där jag tänker att man får tänka om. Är inte säker på att utrymmet är särskilt mycket större för partiet där dock.

Och att JP stjäl ordet socialliberal som beskrivning för att sitta i regering och genomföra en extrem konservativ och rasistisk högersväng gör mig ganska upprörd.

Man kan väl åtminstone erkänna vad man har gjort och inte införa alternativa verklighetsbeskrivningar.

Vad fick du för svar?
Att jag var dum, elak och vänsterbliven...

...och det tragiska är att jag hade faktiskt ärligen velat veta, för det kan trots allt vara så att våra möjligheter att verkligen hjälpa människor är bättre med ett större engagemang i deras närområde. När det gäller de EU-medborgare som tigger utanför ICA tror jag att hjälp i hemlandet är det enda sättet till långvarig hjälp på mer än individnivå. Problemet är hur en sådan hjälp skulle konstrueras och finansieras.

Så dum är jag inte att jag skulle rata en god idé för att den kommer från fel håll

Att jag var dum, elak och vänsterbliven...

...och det tragiska är att jag hade faktiskt ärligen velat veta, för det kan trots allt vara så att våra möjligheter att verkligen hjälpa människor är bättre med ett större engagemang i deras närområde. När det gäller de EU-medborgare som tigger utanför ICA tror jag att hjälp i hemlandet är det enda sättet till långvarig hjälp på mer än individnivå. Problemet är hur en sådan hjälp skulle konstrueras och finansieras.

Så dum är jag inte att jag skulle rata en god idé för att den kommer från fel håll
Hjälpen till landet ifråga är konstruerad och finansierad och pengarna mottagna. Sen säger landet ifråga att tiggarna inte är medborgare i landet och därför får just den gruppen ingen hjälp. Ja, det är ett stort problem. EU har tryckt på men kommer inte någonstans.

Jag tänker mest att det inte är så bra att sitta i regering och genomföra 90% politik som går direkt emot grundläggande värden, för att få några köttben som man med väldans tvekan kan kalla en liberal riktning. I en sådan situation bör man istället avstå att medverka till att politiken går helt tvärs emot en liberal inriktning. Om man nu vill kalla sig liberaler, men det är där jag tänker att man får tänka om. Är inte säker på att utrymmet är särskilt mycket större för partiet där dock.
Det är ju bara att se hur det gick för C förra mandatperioden. De kallar sig ju också liberala och lierade sig med S för att få igenom en del av sin politik, som de tyckte var bättre än inget. Gissar att det också var i storleksförhållandet 90/10%. Väljarna belönade ju inte direkt det tilltaget. Få se hur Liberalernas väljare gör om fyra år men de visste ju åtminstone före valet hur det skulle bli, även om de kanske inte förstod omfattningen.

Det är ju bara att se hur det gick för C förra mandatperioden. De kallar sig ju också liberala och lierade sig med S för att få igenom en del av sin politik, som de tyckte var bättre än inget. Gissar att det också var i storleksförhållandet 90/10%. Väljarna belönade ju inte direkt det tilltaget. Få se hur Liberalernas väljare gör om fyra år men de visste ju åtminstone före valet hur det skulle bli, även om de kanske inte förstod omfattningen.

Grejen är att det var mer 50/50, vilket beror dels på att det var två liberala partier med fler mandat att pytsa in och att politik som S och MP (för övrigt också V) driver är betydligt mer liberal än den värdekonservativa högern frampiskade av rasister vill driva i det här avtalet.

Så det var både mer liberal politik och inte lika långt avstånd till det som inte skulle legat högt på liberala agendor.

I Tidöavtalet är det allra mesta direkt antiliberalt.

Nu tänker jag ändå att Liberalernas väljare, i detta val, i huvudsak inte var vare sig socialliberala eller särskilt liberala alls så min oro är inte att en massa liberala väljare nu är "svikna" och fel representerade, däremot att det är en slags falsk marknadsföring att ha partinamnet kvar när man vänt sig bort från sina grundläggande värderingar och accepterar att driva politik i regering baserat på motsatsen till liberalt.

Det är nog den invändningen som den liberala gruppen i EU-parlamentet har också. ”Ska ni verkligen vara med här nu?”

Senast ändrad:
Det kanske rent generellt är så att väljare vill ha Liberalernas tolkning av vad som är liberalism, snarare än den gamla teoretiska? Deras väljarsiffror gick ju trots allt upp när det framkom att de skulle samverka med de konservativa, efter att de legat under 4%-spärren under hela mandatperioden

Det kanske rent generellt är så att väljare vill ha Liberalernas tolkning av vad som är liberalism, snarare än den gamla teoretiska? Deras väljarsiffror gick ju trots allt upp när det framkom att de skulle samverka med de konservativa, efter att de legat under 4%-spärren under hela mandatperioden

Njae.

Att kalla det socialliberalism är ett direkt hån. Att kalla det liberalism är fel, man kan liksom inte en dag bestämma sig för att allt som är liberalism helt plötsligt är det motsatta och fortsätta som om det är naturligt. Det är väldigt likt en viss tidigare president i väst.

Sen om man hellre vill ha nåt annat så är det upp till väljarna men man bör kalla det något som både medlemmar, väljare och andra europeiska liberaler kan förstå; bakom dörren gläntas dock att ganska många av rösterna kom från moderat håll som gärna ville säkerställa mer än 4% och fler mandat.

Jag lyssnade på regeringsförklaringen i bilen så kunde bara mentalt anteckna men ser Uffe inga som helst kopplingar mellan psykisk ohälsa hos unga och kriminalitet?

Först var det en jäkla massa snack och hur många exakta åtgärder som helst mot kriminella. Vad jag minns typ ett enda någorlunda tydligt förslag på förebyggande. Lite andra rubriker. Och sedan ett väldigt empatiska stycke om psykisk ohälsa hos unga med åtgärder. Men man verkade mest/endast inriktad för att minska risken för suicidförsök. Och exakt NOLL koppling till unga som värvas in i kriminaliteten och/eller har problematiska hemförhållanden.

Hur uppfattade ni som tittat/lyssnat de bitarna? Jag är så deppig så jag kan liksom inte riktigt höra mer från högern utan en säkert klart negativ utgångspunkt. Försöker hålla hoppet uppe iom att jag vill ha utveckling av kärnkraften men den väger ju självklart inte alls upp.

Eller så gick siffrorna upp trots att de ville samverka med de konservativa. Trots allt tänkte nog många liberala väljare att det som beslutades vid Liberalernas landsmöte faktiskt skulle gälla istället för att bortförhandlas punkt för punkt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
277
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?