Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vansinnet fortsätter. När någon ifrågasätter ska deras bidrag dras in
https://www.dn.se/sverige/sd-topp-vill-strypa-statligt-bidrag-till-tidokritiker/ (hoppas den inte är låst)
1 Medvetet utsuddande av skillnaden på kritisk granskning/saklig debatt och opinionsbildning.
2 Den som får bidrag ska som motprestation eller lojalitetsgest gynna den som gett dem bidragen, inte längre använda dem för att producera bredare samhällsnytta eller andra mervärden.
3 "Egen finansiering" är lika med mer oberoende. Så den som jagar sponsorer och ställer upp på deras villkor är friare, det finns ingen risk för styrning och intressepåverkan där? Idealet för att få oberoende är ... typ Timbro då som har en stor finansiär?

Men herregud?!!! Jag känner samtidigt att det är skönt att de är så uppenbara, men det kanske inte hjälper.
Tror dessvärre att det inte hjälper ett dugg för den faktaresistenta delen av befolkningen. Har järnrörsskandaler och oändliga mängder med brott inte gjort det kommer inte detta heller att påverka. Min reflektion är om förmågan till logiskt tänkande inte räcker så långt.

Miljödepartementet kommer inte finnas kvar utan klimat- och miljöministern hamnar under energi- och näringsministern (Ebba Busch) på klimat- och näringslivsdepartementet.

Denna regering har kärnkraft som prioriterad klimatåtgärd och då passar denna uppdelning deras politik fint, miljö är för regeringen en ickefråga vad verkar.
Hört om det där också. Jag undrar om de ens tänkt färdigt.
Det tar flera år att bygga nytt kärnkraft, vart ska allt slutförvaras?

Om det är pga energibristen borde det va bättre att försöka satsa på sol och vind som går snabbare att bygga. Men vad vet jag är ju bara en vanlig ”svensson” i mängden. 🤷🏼‍♀️

Sett, och förfärats (men inte heller förvånats, eller okej lite kanske hur snabbt de eskalerat till att bli partiet de alltid velat). Gött att Åkesson inte får gå på nobel-festen iaf!
De är ju en privat stiftelse som får bestämma själva vilka de ska bjuda in - tack och lov - men självklart gör Åkesson politik av det. Det är väl på den nivån hans anhängare begriper.

Hört om det där också. Jag undrar om de ens tänkt färdigt.
Det tar flera år att bygga nytt kärnkraft, vart ska allt slutförvaras?

Om det är pga energibristen borde det va bättre att försöka satsa på sol och vind som går snabbare att bygga. Men vad vet jag är ju bara en vanlig ”svensson” i mängden. 🤷🏼‍♀️
Det byggs solpaneler för fullt redan men det räcker inte, kärnkraften behövs för att täcka nuvarande och framför allt kommande behov. Det kommer bli några hårda år nu, innan kärnkraftverken står klara, men det beror ju på tidigare regerings haveri i energifrågan. Enda lösningen på kort sikt är att kapa den där kabeln som går ner till kontinenten, då faller elpriserna direkt.

Ja, jag förstår att många ser det så. Men jag uppskattar när seriösa aktörer inte normaliserar SD, utan pekar på vad de står för. Det är ju också ganska talande vilka andra ambassadörer som blev portade. Fint gäng.
Dubbelmoral kallar jag det, när diverse skurkstaters diplomater fortfarande är välkomna, folk som representerar statsskick som är långt värre än SD.

Om det är pga energibristen borde det va bättre att försöka satsa på sol och vind som går snabbare att bygga.

Eftersom vi inte har energibrist utan effektbrist så funkar det inte. Vi har effektbrist när universum inte ger oss vind och det är då risken för bortkoppling blir akut.

Vi behöver baskraft som går att planera och/eller reglera. Kärnkraft och vattenkraft är bra fossilfria varianter. Kraftverk på biomassa fungerar också bra men går inte att skala enormt mycket. Kraftverk på fossila bränslen är dåligt, men körs igång på massiv front i Europa just nu.

Idag existerar ingen annan lösning än att också bygga ny kärnkraft av känd modell. Om 25-30 år hoppas jag att det finns helt ny kärnkraft där flera av de stora utmaningarna med dagens kärnkraft är kraftigt förbättrade.

Om vi bygger en signifikant del kärnkraft nu kommer fossila koldioxidutsläpp i Europa kunna hållas nere rejält om 10-15 år och 30 år framåt. Sen är den stora nyckeln att andra länder drar ungefär samma slutsats om det ska bli riktigt bra, och tar sig ur sina beslut om Energiewendes och dylikt.

Senast ändrad:
Tror dessvärre att det inte hjälper ett dugg för den faktaresistenta delen av befolkningen. Har järnrörsskandaler och oändliga mängder med brott inte gjort det kommer inte detta heller att påverka. Min reflektion är om förmågan till logiskt tänkande inte räcker så långt.
Nej jag utgår kanske från en rimlighetsperspektiv som inte är applicerbart här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
277
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka