Hörde någon som sa 2 år och kärnkraft 10 år. Då är sol och vind snabbare.Har du någon aning om hur snabbt det går att bygga ut sol och vind?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hörde någon som sa 2 år och kärnkraft 10 år. Då är sol och vind snabbare.Har du någon aning om hur snabbt det går att bygga ut sol och vind?
Du sätter då inte upp en vindkraftpark från projektering, via tillståndsgivning, till färdigt bygge på två år.Hörde någon som sa 2 år och kärnkraft 10 år. Då är sol och vind snabbare.
Du sätter då inte upp en vindkraftpark från projektering, via tillståndsgivning, till färdigt bygge på två år.
I alla fall inte en av den gängse modell som smällts upp lite varstans i norrlandsskogarna på senare år. Möjligen själva bygget tar två år efter projektering och miljötillstånd är klart?
Tvivlar på att typ havsbaserat i Sydsverige skulle gå fortare pga. mindre utvecklad praxis kring tillståndsgivningen.
Hörde någon som sa 2 år och kärnkraft 10 år. Då är sol och vind snabbare.
Det är väl enklare att göra så att vi flyttar sju procent av landets befolkning till Sollefteå, när sju procent av landets el produceras där.Dessutom är det fortfarande så att mycket av vindkraften byggs ut i norr... där det redan produceras mycket el. För att få till en vettig elförsörjning behöver vi mer elproduktion i söder där den ska konsumeras.
Det är väl enklare att göra så att vi flyttar sju procent av landets befolkning till Sollefteå, när sju procent av landets el produceras där.
Havsbaserat som nu ser ut att skjutas på framtiden tar ca 10 år, skövlandet av Norrlands 500 åriga urskogar tar visserligen bara några månader men sen ska det beredas väg i obruten mark, byggas anslutningspunkter, hota/köpa renägarna så de får sämre villkor för renarna och ännu mer konflikter innan ens första vindkraftsverket har rests av ex vis Kina så säg ca 10 år. Låter ju väldigt fint på papperet nu när vi ansöker om svenskt NATO- medlemskap.Hörde någon som sa 2 år och kärnkraft 10 år. Då är sol och vind snabbare.
Enligt vad som rapporterats i media de senaste dagarna, avseende drastiskt försämrade läskunnigheten avseende längre texter, så kommer det att bli värre...I mina ögon har den svenska skolan misslyckats KAPITALT att utbilda majoriteten av befolkningen i sådär en 30 år. Jag kan inte förklara hur folk röstar som de gjort på något annat sätt (och deras infantila och historielösa resonemang som @Trott tar upp).
Är ju inte som att överklagandeprocesser och liknande lär gå snabbare för ett kärnkraftverk, jämfört med vindkraftsparker, så vi kan ju lägga på 10-20 år på byggtiden.Havsbaserat som nu ser ut att skjutas på framtiden tar ca 10 år, skövlandet av Norrlands 500 åriga urskogar tar visserligen bara några månader men sen ska det beredas väg i obruten mark, byggas anslutningspunkter, hota/köpa renägarna så de får sämre villkor för renarna och ännu mer konflikter innan ens första vindkraftsverket har rests av ex vis Kina så säg ca 10 år. Låter ju väldigt fint på papperet nu när vi ansöker om svenskt NATO- medlemskap.
Eftersom nya reaktorer, kan byggas på platsen för de nedlagda reaktorerna, med driftsatta reaktorer som granne, kan processen med byggande faktiskt snabbas på, och delar av överklagandet kan minskas.Är ju inte som att överklagandeprocesser och liknande lär gå snabbare för ett kärnkraftverk, jämfört med vindkraftsparker, så vi kan ju lägga på 10-20 år på byggtiden.
Ytterligare ett förslag som skulle innebära stor fara om det infördes är förslaget om att själv bekosta tolk. Jag har jobbat med tolk i över 20 år inom socialtjänsten och har många gånger erfarit att många som kan föra vardagliga samtal saknar djup i kunskaperna. Man tror och tolkar in annat än det som avses. Det kan bli väldigt konstiga samtal, och när man tar om dem med tolk får en helt annan diskussion.
Att tvinga någon att träffa läkare utan att kunna förstå helt, eller att barnen tvingas tolka, leder till att många inte sköter sin sjukdom rätt vilket i värsta fall kan vara dödligt. Ger man en människa vård ska denne också ha rätt att till fullo förstå vad det handlar om och kunna göra korrekta val.
https://www.dn.se/sverige/tolkforslag-kritiseras-riskerna-oacceptabla-utifran-svensk-lag/
Jag lägger till problem med smittskyddet om patienter ska bekosta sin egen tolk. En tuberkulospatient som inte förstår vikten av att sköta medicineringen kan bli fasligt besvärligt om sjukdomen är aktiv. Ett smittskyddsblad på deras språk(om de kan läsa) och inlagd på sjukhus tills virusnivåerna gått ner för att sen förväntas sköta medicinerna själv tills behandlingen är klar, det kan bli rejält svårt utan tolk. Hårdrar man det så kan det bli farligt för samhället.Och om man bara vill vara krass och låtsas som att det inte är viktigt att en människa som får vård också har rätt att, med tolk om det behövs, förstå vad det handlar om så kan också felbehandlingar som det skulle kunna leda till bli DYRT. För min del handlar det förstås mer patientlagen och rätten till vård, och ett medmänskligt perspektiv. Men det är inte ett perspektiv som personer som tycker att det här låter som ett toppenförslag lär dela, så då är det värt att påpeka att det är korkat rent kostnadsmässigt också.
Det är svårt att dra andra slutsatser än att de som förespråkar förslaget inte har satt sig in i alla perspektiv.Jag lägger till problem med smittskyddet om patienter ska bekosta sin egen tolk. En tuberkulospatient som inte förstår vikten av att sköta medicineringen kan bli fasligt besvärligt om sjukdomen är aktiv. Ett smittskyddsblad på deras språk(om de kan läsa) och inlagd på sjukhus tills virusnivåerna gått ner för att sen förväntas sköta medicinerna själv tills behandlingen är klar, det kan bli rejält svårt utan tolk. Hårdrar man det så kan det bli farligt för samhället.
Instämmer helt! Är nog flera perspektiv de inte tänkt på.Det är svårt att dra andra slutsatser än att de som förespråkar förslaget inte har satt sig in i alla perspektiv.
Eller så anser de helt enkelt bara att vissa perspektiv är viktigare än andra -så den mångsidiga konsekvensanalysen därför kan skippas...Det är svårt att dra andra slutsatser än att de som förespråkar förslaget inte har satt sig in i alla perspektiv.
Det är svårt att dra andra slutsatser än att de som förespråkar förslaget inte har satt sig in i alla perspektiv.
Jag tror att M, KD och L helt kallt räknar med att SD:s galnaste förslag kommer avvisas av utredningarna. De sa ok till SD för att SD skulle gå med på Regeringsbildningen fullt medvetna om att många av SD:s förslag inte kommer bli verklighet och att verkligheten kommer passar de själva rätt bra. Allt utan att de behöver stöta sig med SD. Förmodligen är också SD medvetna om detta.
Kan man inte besluta om något som avvisas av en utredning?
Jag vet inte hur det funkar men någonstans på vägen tror jag att de räknar med att de galnaste förslagen ska falla bort av sig själv. T.ex. för att de strider mot grundlagen eller nåt annat.
Ja, bryter det mot grundlagen så blir det en annan beslutsprocess, men även grundlagen kan ju ändras. Ulf K har ju sagt att han planerar för minst 8 år vid makten.
Jag tror iofs att ingen annan än SD skulle vilja ha sådana grundlagsförändringar. De andra tror jag gått i fällan att tänka att nu när vi också driver rasistisk politik, så kommer SD nog att minska, och nästa mandatperiod blir mindre extrem. Skadan av att ha drivit en rasistisk politik i minst 4 år är dock både extrem och svår att reparera.Ja, bryter det mot grundlagen så blir det en annan beslutsprocess, men även grundlagen kan ju ändras. Ulf K har ju sagt att han planerar för minst 8 år vid makten.