Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tror att M, KD och L helt kallt räknar med att SD:s galnaste förslag kommer avvisas av utredningarna. De sa ok till SD för att SD skulle gå med på Regeringsbildningen fullt medvetna om att många av SD:s förslag inte kommer bli verklighet och att verkligheten kommer passar de själva rätt bra. Allt utan att de behöver stöta sig med SD. Förmodligen är också SD medvetna om detta.
Jag tror du är alldeles för optimistisk.

Ja, vad ska han säga? Självklart planerar alla politiker som blir statsminister att sitta kvar vid makten. Det vore märkligt annars.

I hans fall tycker jag dock att det är anmärkningsvärt att han framhöll innan valet hur långsamt det gått för dåvarande regeringen, och hur snabbt de själva skulle ta tag i och reda upp problemen. Men det första han säger efter valet är hur lång tid det kommer att ta. Det underminerar förtroendet för politiken att låtsats att komplexa problem är lätta att lösa.

Jag tror iofs att ingen annan än SD skulle vilja ha sådana grundlagsförändringar. De andra tror jag gått i fällan att tänka att nu när vi också driver rasistisk politik, så kommer SD nog att minska, och nästa mandatperiod blir mindre extrem. Skadan av att ha drivit en rasistisk politik i minst 4 år är dock både extrem och svår att reparera.

Det beror på hur mycket vårt sluttande plan sluttar om x år.

Jag vet inte hur det funkar men någonstans på vägen tror jag att de räknar med att de galnaste förslagen ska falla bort av sig själv. T.ex. för att de strider mot grundlagen eller nåt annat.
Jo, Strömmer har ju uttryckt något liknande. Grejen är väl även om vissa saker faller bort, så har vissa målposter flyttats i folks medvetna när förslagen är formulerade. Och även om utredningar visar att de är omöjliga att genomföra, hur mycket har det då ändå bidragit till att splittra samhället?

Jag tror att M, KD och L helt kallt räknar med att SD:s galnaste förslag kommer avvisas av utredningarna. De sa ok till SD för att SD skulle gå med på Regeringsbildningen fullt medvetna om att många av SD:s förslag inte kommer bli verklighet och att verkligheten kommer passar de själva rätt bra. Allt utan att de behöver stöta sig med SD. Förmodligen är också SD medvetna om detta.
Det stora problemet med det är att SD redan visat att de inte värderra uttalanden som bygger på sakkunskap, konsekvensanalyser osv.

De kommer att utmåla de andra som grova svikare när det bara görs utredningar men inte fattas några beslut om det som de hade förhandlat om. Ypperlig grogrund för att samla ännu fler missnöjesröster med simplifierad agitations-retorik...

https://sverigesradio.se/artikel/regeringen-backar-fran-nya-reseavdraget-svantesson-blev-for-dyrt
Det här tycker jag också är märkligt beteende.
Har inte direkt följt detaljerna om den frågan. Men vara med och rösta igenom något i riksdagen och sedan komma ett halvår senare och säga "oj, det såg dyrt ut" Läste de inte ens vad de röstade för?
Eller finns det något helt annat i bakgrunden som man låter bli att tala om?

Jag tänker att det inte är så märkligt. Budget är en helhet och dessutom kan det vara något som SD varit tydliga med att vilja ha - och "billigt" att ge bort. Men om de ska öka milersättningen rejält så kan de inte räkna tillbaka hela estimerade kostnaden för ändringen som Svantesson gjorde idag i P1.

Om du läser artikeln som jag länkade till ser du att förslaget kommer från moderaterna.

Jag tänker att det inte är så märkligt. Budget är en helhet och dessutom kan det vara något som SD varit tydliga med att vilja ha - och "billigt" att ge bort. Men om de ska öka milersättningen rejält så kan de inte räkna tillbaka hela estimerade kostnaden för ändringen som Svantesson gjorde idag i P1.
Ok, men då är det ju mer att man velat omprioritera och gå i från det som beslutades än att man plötsligt insett vad det skulle kosta.

Förstås, men jag har svårt att förstå hur man i efterdyningarna av en pandemi inte kan se det viktiga i att människor förstår sin läkare och dennes ordinationer.

Jag tror att det betraktas som en ren fördel att människor som inte kan svenska riktigt bra blir osäkra på om de kommer kunna få rätt hjälp av vården i Sverige. Helt enligt plan och i linje med andra förslag.

Det stora problemet med det är att SD redan visat att de inte värderra uttalanden som bygger på sakkunskap, konsekvensanalyser osv.

De kommer att utmåla de andra som grova svikare när det bara görs utredningar men inte fattas några beslut om det som de hade förhandlat om. Ypperlig grogrund för att samla ännu fler missnöjesröster med simplifierad agitations-retorik...

Tillägg. Alltså utredningen om anonyma vittnen? Som hela regeringen gick emot och verkar så stolta över (kanske inte just L? Men åtm lät det ju så på Uffe). Jag tror knappast det bara är SD som går emot sakkunskap.

Jag tror att det betraktas som en ren fördel att människor som inte kan svenska riktigt bra blir osäkra på om de kommer kunna få rätt hjälp av vården i Sverige. Helt enligt plan och i linje med andra förslag.

Ja! Förstår inte hur någon kan tolka det annorlunda än att folk som "inte hör hit" är här på nåder och att regeringen vill att det ska MÄRKAS.

Allt som inte stöttar integration betyder ju just det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
277
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar