Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja min far röstade blått för att han "är så trött på sossarna och MP och deras miljöpolitik och främst då den extremt dyra dieseln". Så ja...

Men ärligt talat. Borde det inte vara olagligt för partier att ljuga för sina väljare? Det är faktiskt något som jag ser rätt allvarligt på. När de liksom inte ens försöker.

Jag tycker att det vore mycket bättre ifall medias störstas fokus när det gäller politik var att faktagranska deras uttalanden och följa upp hur det går med deras löften. Ställde följdfrågor som tvingade politikerna att redogöra för vad de grundar sin problemformulering på.

Tyvärr kan man läsa massor av politiska uttalanden varje dag som en allmänbildad person egentligen borde förstå inte stämmer. Jag antar att journalisterna oftast förstår men att de har slutat bry sig.

Jag tycker att det vore mycket bättre ifall medias störstas fokus när det gäller politik var att faktagranska deras uttalanden och följa upp hur det går med deras löften. Ställde följdfrågor som tvingade politikerna att redogöra för vad de grundar sin problemformulering på.

Tyvärr kan man läsa massor av politiska uttalanden varje dag som en allmänbildad person egentligen borde förstå inte stämmer. Jag antar att journalisterna oftast förstår men att de har slutat bry sig.

Tycker att under hela valrörelsen så ställde sig media ofta helt okritisk till siffor eller påståenden, som ofta visade sig vara helt felaktiga. Det är ju medias ansvar att granska tänker jag? Varför sker det inte?

Håller verkligen med!

Väljarna borde ju ställa sig frågan Varför? Hur? och sen bedöma realismen i löftena. Som tågstoppet i vårt lilla samhälle som stod på valskyltarna. Det tar 20 minuter till staden i bil. Med tåget hamnar du inne i staden, på kanske 20-30 minuter, det är ju stambanan så folk räknar på hur fort tågen går förbi, men det är ju två små samhällen till som ska ha tågstopp. I centrum jobbar inte mer än någon enstaka av folket från lilla samhället. Dom jobbar i ytterkanten av staden, på det stora sjukhuset, på den stora fabriken. Så då tar det ytterligare 10-20 minuter till fots eller i buss. Det finns inget stationshus eller liknande kvar i samhället. Om det nu fanns det skulle det ju ta minst tio minuter dit. Och så måste du ju parkera bilen om du väljer att ta bilen i hällregn från samhällets ytterkanter. Så rimligheten i att fler än byns "två miljöaktivister" skulle byta bekvämligheten i sin egna bil med att åka tåg till jobbet är NOLL! Och till det kostnaden att bygga ett nytt tågstopp...
Men jodå, det röstades på SD för dom lovade att tågen skulle stanna här igen. Och det är bra för vårt samhälle. Idioter.

Problemet är att, liksom i många länder ffa USA, har folk i allmänhet blivit mer faktaresistenta och befinner sig i en ekokammare bubbla, där det man läser blir 'sanning' och man bekräftar sig själva. Får man det bekräftat att mainstream källor som nyhetsprogram, källgranskning från mainstream media ljuger av diverse orsaker, kanske framförallt eftersom de anses vara vänster då får man sin världsbild av alternativa media. Det är lite som, tre syskon. En växer upp hemskolad i USA i ett MAGA:t extremkristet hem, hen blir en MAGA:t som blint följer Trump. En växter upp i Pakistan och går enbart i en maddrassas skola i Pakistan där hen får lära sig att väst är den stora satan och att det mest heliga är att dö för Allah. Och du har en potentiell självmordsbombare.

Den tredje växter upp i landet mellanmjölk i ett villaområde och blir med ganska stor säkerhet en VVV.

När politiker dessutom kommer med direkta lögner så är det naturligtvis ännu värre, särskilt en statsminister. Som när UK säger att Sverige var ”en av världens första, nästan helt fossilfria industrinationer” på 1970-talet. Implicit att bara kärnkraften byggs ut så är allt frid och fröjd. Att svenskt bistånd dessutom ska gå till att hjälpa fattigare länder att bygga ut sin kolkraft är så idiotiskt att man bara storknar.

Väljarna borde ju ställa sig frågan Varför? Hur? och sen bedöma realismen i löftena. Som tågstoppet i vårt lilla samhälle som stod på valskyltarna. Det tar 20 minuter till staden i bil. Med tåget hamnar du inne i staden, på kanske 20-30 minuter, det är ju stambanan så folk räknar på hur fort tågen går förbi, men det är ju två små samhällen till som ska ha tågstopp. I centrum jobbar inte mer än någon enstaka av folket från lilla samhället. Dom jobbar i ytterkanten av staden, på det stora sjukhuset, på den stora fabriken. Så då tar det ytterligare 10-20 minuter till fots eller i buss. Det finns inget stationshus eller liknande kvar i samhället. Om det nu fanns det skulle det ju ta minst tio minuter dit. Och så måste du ju parkera bilen om du väljer att ta bilen i hällregn från samhällets ytterkanter. Så rimligheten i att fler än byns "två miljöaktivister" skulle byta bekvämligheten i sin egna bil med att åka tåg till jobbet är NOLL! Och till det kostnaden att bygga ett nytt tågstopp...
Men jodå, det röstades på SD för dom lovade att tågen skulle stanna här igen. Och det är bra för vårt samhälle. Idioter

Jag fattar inte. Ville de att två samhällen där tågen inte stannar idag ska få nya tågstationer eller vill de inte att tågen ska sluta stanna där?

Att ha som löfte att man ska arbeta för en fråga är ju inga konstigheter. Men att lova att man ska genomföra det hela känns ju knepigare om man inte faktiskt har mandat att göra det.

Jag fattar inte. Ville de att två samhällen där tågen inte stannar idag ska få nya tågstationer eller vill de inte att tågen ska sluta stanna där?

Att ha som löfte att man ska arbeta för en fråga är ju inga konstigheter. Men att lova att man ska genomföra det hela känns ju knepigare om man inte faktiskt har mandat att göra det.
SD lovar att arbeta för att tågen ska stanna i lilla samhället. Och det gillades i lilla samhället. Vi har inte haft tågstopp på över 55 år och skulle vara skitdyrt. Och ingen skulle använda det för det blir för krångligt att resa. Så löftet att jobba för det är ju bara luft. SDpolitikern på skylten vet mycket väl att det inte kommer att genomföras. Men då kan han ju skylla på dom taskiga nejsägarna. Win win för honom.

Såg något nytt på Twitter igår, eller ja, inte nytt i exempelvis USA, men hyfsat nytt för Sverige. Och det har att göra med transhatet från högern. Och jag vill poängtera att mitt första exempel jag kommer dra som bakgrund, inte rör transfrågor, utan dragqueens, och där tycks vi hittat inspiration ifrån USA - sagostund med dragqueens. Det låter härligt tycker jag, så det vänder jag mig inte emot, däremot blev jag ganska förvånad när jag läste att just det evenemanget som skulle ägt rum på ett bibliotek i Olofström, fick ställas in på grund av hot - helt i led med USA.
Men nu till vad jag såg på twitter, det tillkommer ju en chockerande svans hat i kommentarfältet hos de personer som kritiserar främlingsfientlighet, alla vet väl vid det här laget att Annie Lööf är extremt drabbad. Och det verkar som att hatat inspirerats av retoriken i USA lite mer... för den här bilden dök upp i flödet, med någon transfobisk kommentar.
Visa bifogad fil 104014
Vill påpeka att det inte finns sådana skillnader i kranier som bilden vill ge sken av. Inte för att jag tror att du tror det men viktigt att vara tydlig med det när bilden är med.

SD lovar att arbeta för att tågen ska stanna i lilla samhället. Och det gillades i lilla samhället. Vi har inte haft tågstopp på över 55 år och skulle vara skitdyrt. Och ingen skulle använda det för det blir för krångligt att resa. Så löftet att jobba för det är ju bara luft. SDpolitikern på skylten vet mycket väl att det inte kommer att genomföras. Men då kan han ju skylla på dom taskiga nejsägarna. Win win för honom.

Okej. Jag får inte ihop logiken att det bara är byns två miljöaktivister som skulle åka tåg men hela byn röstade på det partiet som lovade att satsa på tågtrafiken. Samtidig som samma parti tjatar om billigare drivmedelspriser och bil är det enligt dig enda vettiga sättet att ta sig fram på hos dig och som alla alltid kommer göra?

Okej. Jag får inte ihop logiken att det bara är byns två miljöaktivister som skulle åka tåg men hela byn röstade på det partiet som lovade att satsa på tågtrafiken. Samtidig som samma parti tjatar om billigare drivmedelspriser och bil är det enligt dig enda vettiga sättet att ta sig fram på hos dig och som alla alltid kommer göra?
🙂 Just i detta samhälle röstade mer än 40 % på SD. Och ja, det som det pratades om var vallöftet som satt mitt i samhället: "Tågstopp i Tidan" med stoooor bild på bygdens son Tobi*s An*ersson. Tågstoppet är helt orealistiskt och majoriteten av dom som röstar på SD skulle nog hellre dö i avgaserna av sina egna bilar än sätta sig på ett tåg som kommer att innebära att dom får dubbla restiden till jobbet EFTER att ha forslat barnen till förskolan. Inte ens våra högstadieelever skulle ha nytta av tåget då skolan inte ligger i staden utan i en mindre ort åt ett annat håll. Vad som verkligen skulle göra nytta är bättre bussförbindelser. Men dom försämras hela tiden så fler o fler tar bilen. Och SD tjänar ju inte på att lova mer busstrafik...det är ju andra partier som kämpar med den frågan i samhället.

Vill påpeka att det inte finns sådana skillnader i kranier som bilden vill ge sken av. Inte för att jag tror att du tror det men viktigt att vara tydlig med det när bilden är med.
Bra att du påpekade, bra när så många felaktigheter som möjligt kommer med när man uppmärksammar fenomenet. Är lite osäker på varför jag blev så drabbad när jag såg bilden, det har väl att göra med att den svenska högern kopierar den amerikanska högerns hat i en så stor utsträckning. :(

Bra att du påpekade, bra när så många felaktigheter som möjligt kommer med när man uppmärksammar fenomenet. Är lite osäker på varför jag blev så drabbad när jag såg bilden, det har väl att göra med att den svenska högern kopierar den amerikanska högerns hat i en så stor utsträckning. :(
Det är inte ett sammanträffande, amerikanska högern har gjort (och gör) ett stort medvetet påverkansarbete i Sverige. Det uppmärksammas inte på samma sätt som t.ex. Rysslands påverkansförsök.

Det är inte ett sammanträffande, amerikanska högern har gjort (och gör) ett stort medvetet påverkansarbete i Sverige. Det uppmärksammas inte på samma sätt som t.ex. Rysslands påverkansförsök.
Nej, precis. Inget sammanträffande, har ju varit rapporter om SD-politiker som har nära kopplingar till extremhögermänniskor i USA (bland annat då). Det är så fruktansvärt obehagligt :( Minns liksom din tråd som du skapade förra hösten, om oro för vart världen är på väg typ. Och... allt verkar ju bara gå åt så fel håll som möjligt.

Den svenska barnmorskan som vägrade utföra abort. Hennes kostnader betalades av amerikanska abortmotståndare. Det funderades också på om det var en kampanj redan när hon utbildade sig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
273
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka