Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Problemet idag är att tex elektronik är dyrare att laga än att köpa nytt. Iallafall så att det inte lönar sig att laga. Det är ju inte heller meningen att det ska hålla så länge. Förr i tiden kunde ju saker hålla i 20 år, men det var ju inte lönsamt för företagen.
Jag har iallafall kvar både min video och Dvd från mitten av 90 talet , fungerar klockrent😁
Det beror snarare på att arbetskraft är extremt dyrt i Sverige, medan import är väldigt billigt utan en massa tullpåslag och så vidare.

Det beror snarare på att arbetskraft är extremt dyrt i Sverige, medan import är väldigt billigt utan en massa tullpåslag och så vidare.
Det stämmer inte, företagen jobbar efter "planned obsolescence"-modellen där saker 1, ska gå sönder i förtid och 2, ska vara svåra, dyra, eller omöjliga att laga.

Att byta skärm på en Fairphone (som är gjord för att lagas) kostar ca 800 kronor. Att byta skärm på motsvarande iPhone kostar 2000-4000 beroende på modell. Det är inte en slump. Och bara ett exempel av tusentals.

https://www.expressen.se/nyheter/kristerssons-varning-ett-mote-med-en-brutalare-tid/

I fredags avslöjade Expressen den Sverigedemokratiska kommunpolitikern Rebecca Ädels nazistiska engagemang. I det nya samarbetet mellan partierna känner statsministern inte någon ny typ av ansvar kring en sådan händelse.

– Nej. Jag känner inte något ansvar för Sverigedemokraternas inre liv överhuvudtaget. Jag känner ansvar för den politik vi har enats om, att regeringen uppfyller den, att Sverigedemokraterna uppfyller den. Där känner jag heller ingen oro, jag tycker att alla är väldigt besjälade av den uppgiften. Varje enskilt parti måste naturligtvis ta fullt ansvar för sitt eget inre liv, och det uppfattar jag att de gör.

Jamen då så. Då är allt frid och fröjd. Bra att UK inte har något ansvar för SD:s rasister och nazister och inte känner någon oro eftersom de alla är besjälade av uppgiften att fjäska för Erdogan och Orban.

Att laga blir ännu dyrare i Sverige eftersom momsen höjs på just de tjänsterna. Vilket ställer frågan varför man höjer skatterna/momsen när man gick till val på allmänna skattesänkningar.

Jag känner mest att det är skönt att jag inte driver eget längre (läderhantverk = påverkas av detta), det känns som att det är ett himla "hattande hit och dit" med den där momsen nu. För ett gäng år sen sänktes momsen till 12%, sen för inte så länge sen sänktes den till 6% (enligt kollegor i branschen, jag har inte haft behov av att kolla upp det själv..). Med tanke på hur många småföretagare det finns i de branscher som påverkas, och rådande läge, tänker jag att det varit bättre att låta den ligga kvar.

Det stämmer inte, företagen jobbar efter "planned obsolescence"-modellen där saker 1, ska gå sönder i förtid och 2, ska vara svåra, dyra, eller omöjliga att laga.

Att byta skärm på en Fairphone (som är gjord för att lagas) kostar ca 800 kronor. Att byta skärm på motsvarande iPhone kostar 2000-4000 beroende på modell. Det är inte en slump. Och bara ett exempel av tusentals.

Fram till Samsung Galaxy S2 eller S3 kunde kan plocka ut batteriet väldigt enkelt själv och byta (nytt batteri var dessutom rätt billigt). Jag gjorde det och kunde förlänga livslängden på mobilen. Nu med nyare Samsung så går det inte att göra det själv.

Hur naivt är det att förvänta sig att SD:s företrädare plötsligt "skärper sig" och "tar ansvar"? Detta är ju SD i ett nötskal.

"Nyligen kritiserades Tidöavtalet av en annan organisation: Civil Rights Defenders. Det fick SD-topparna Björn Söder och Martin Kinnunen att störta ut på Twitter och ondgöra sig över att organisationen får statsbidrag. Där kunde man minsann spara in miljoner, tyckte de.

...Att som företrädare för ett nästan-regeringsparti skicka mejl till organisationer och kräva att få veta ”exakt vem” som donerat pengar – det är faktiskt obehagligt. Det är ett tilltag som närmast för tankarna till Ungern och andra länder där statsmakten försöker skrämma sina fiender, i civilsamhälle och medier, till tystnad.

...Den nya mandatperioden har börjat uselt för SD. Partiet fortsätter att vara en skandalfabrik, från Fallenkvists Anne Frank-spya till Björns Söders attack på SVT.

Det är som om partiföreträdarna inte har insett vilken roll man numera spelar i svensk politik. Sverigedemokraterna är inte längre något pytteparti som kritiserar makten utifrån och underifrån. Nu är man själv en del av makten.

Framtiden för det nya högerstyret står och faller med att Sverigedemokraterna har vett nog att ta ansvar i denna nya roll."

https://www.expressen.se/ledare/skarp-er-sd-ni-ar-ett-maktparti-nu/

Hur naivt är det att förvänta sig att SD:s företrädare plötsligt "skärper sig" och "tar ansvar"? Detta är ju SD i ett nötskal.

"Nyligen kritiserades Tidöavtalet av en annan organisation: Civil Rights Defenders. Det fick SD-topparna Björn Söder och Martin Kinnunen att störta ut på Twitter och ondgöra sig över att organisationen får statsbidrag. Där kunde man minsann spara in miljoner, tyckte de.

...Att som företrädare för ett nästan-regeringsparti skicka mejl till organisationer och kräva att få veta ”exakt vem” som donerat pengar – det är faktiskt obehagligt. Det är ett tilltag som närmast för tankarna till Ungern och andra länder där statsmakten försöker skrämma sina fiender, i civilsamhälle och medier, till tystnad.

...Den nya mandatperioden har börjat uselt för SD. Partiet fortsätter att vara en skandalfabrik, från Fallenkvists Anne Frank-spya till Björns Söders attack på SVT.

Det är som om partiföreträdarna inte har insett vilken roll man numera spelar i svensk politik. Sverigedemokraterna är inte längre något pytteparti som kritiserar makten utifrån och underifrån. Nu är man själv en del av makten.

Framtiden för det nya högerstyret står och faller med att Sverigedemokraterna har vett nog att ta ansvar i denna nya roll."

Någon är osannolikt naiv, det är visserligen korrekt att nya regeringen står eller faller, beroende på hur SD vill att det ska vara, men att tro att SD inte gör dessa uttalanden medvetet, och med berått mod?

Vad ska man säga.... också kul att läsa Uffes kommentar om att han inte känner ansvar för SD:s inre liv. (intervjun är dock låst nu såg jag, men den återfinns på Expressen premium.)

Vad ska man säga.... också kul att läsa Uffes kommentar om att han inte känner ansvar för SD:s inre liv. (intervjun är dock låst nu såg jag, men den återfinns på Expressen premium.)
Jag såg den också och läste innan den låstes. Dessvärre inget överraskande alls, han försöker få befolkningen, och antagligen särskilt liberaler, att tro att han har ett större avstånd till dem än vad han har. Det går helt i linje med hans vanliga manipulerande där han försöker blanda bort korten.

Jag såg den också och läste innan den låstes. Dessvärre inget överraskande alls, han försöker få befolkningen, och antagligen särskilt liberaler, att tro att han har ett större avstånd till dem än vad han har. Det går helt i linje med hans vanliga manipulerande där han försöker blanda bort korten.
Tycker verkligen det är så hycklande att säga sig vilja typ ena folket, samtidigt som han inte vill ta i all skit SD hunnit med att spy ur sig bara efter valet. Kristersson har väl alltid tjatat som en dåre om vikten av en vuxen i rummet, med undertonen att han skulle vara denna vuxna. Upp till bevis nu Uffe, ta på dig dina big boy pants och var vuxen!

Tänk att vi numera har ett politiskt system med tre partier: SD, V och MP :sorry:

Alla andra är upptagna med att antingen göra SD till lags för att få sin stund vid köttgrytorna eller med att vara SD för att försöka bräcka dem (Yes Magda I'm looking at you och dina Somalietowns :rage:)
Ja, det verkar kollapsa fort. Jag har dock inte sett C där än, eller har nåt hänt idag? Så fyra kvarstår tänker jag.

Tycker verkligen det är så hycklande att säga sig vilja typ ena folket, samtidigt som han inte vill ta i all skit SD hunnit med att spy ur sig bara efter valet. Kristersson har väl alltid tjatat som en dåre om vikten av en vuxen i rummet, med undertonen att han skulle vara denna vuxna. Upp till bevis nu Uffe, ta på dig dina big boy pants och var vuxen!
Moderat hantering av jobbiga avslöjanden; sluta prata med pressen; munkavle på. Syns det inte, så finns det inte. Tjohopp.

"Marcus Svinhufvud (M), ordförande för barn- och utbildningsnämnden i Nynäshamn, uppmanar övriga ledamöter i nämnden att inte tala med medier om skandalen kring SD-politikern Rebecca Ädel, rapporterar Nynäshamns-Posten. I ett mejl skriver Svinhufvud att han inte vill att de ska uttala sig om hennes lämplighet som lärare i kommunen."

https://omni.se/mtopp-anklagas-for-att-satta-munkavle-pa-oppositionen/a/GMy03B

Mycket snack och lite verkstad.

"Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Mikael Damberg anklagar regeringen för att begå nya löftesbrott. Han undrar var utfästelserna om 9-10 kronor lägre dieselpris och 5-6 kronor lägre bensinpris tagit vägen.

– Det blev 14 öre på bensinen, högkostnadsskyddet (för höga elpriser) är inte på plats den 1 november och nu verkar Svantesson vilja backa både från inkomstskattesänkningen och amorteringskrav, säger han.

– Nu när man sitter med ansvaret var det inte så enkelt. Så är verkligheten, man måste prioritera på riktigt när man vill ta regeringsmakt. Men då måste man också vara ärlig mot väljarna, både innan och efter valet, säger Damberg."

https://tt.omni.se/svantesson-ratar-eu-ja-till-lagre-bensinskatt/a/8Jq5Kr

Mycket snack och lite verkstad.

"Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Mikael Damberg anklagar regeringen för att begå nya löftesbrott. Han undrar var utfästelserna om 9-10 kronor lägre dieselpris och 5-6 kronor lägre bensinpris tagit vägen.

– Det blev 14 öre på bensinen, högkostnadsskyddet (för höga elpriser) är inte på plats den 1 november och nu verkar Svantesson vilja backa både från inkomstskattesänkningen och amorteringskrav, säger han.

– Nu när man sitter med ansvaret var det inte så enkelt. Så är verkligheten, man måste prioritera på riktigt när man vill ta regeringsmakt. Men då måste man också vara ärlig mot väljarna, både innan och efter valet, säger Damberg."

https://tt.omni.se/svantesson-ratar-eu-ja-till-lagre-bensinskatt/a/8Jq5Kr
Kul att det är det som sossarna är kritiska mot liksom.

Moderat hantering av jobbiga avslöjanden; sluta prata med pressen; munkavle på. Syns det inte, så finns det inte. Tjohopp.

"Marcus Svinhufvud (M), ordförande för barn- och utbildningsnämnden i Nynäshamn, uppmanar övriga ledamöter i nämnden att inte tala med medier om skandalen kring SD-politikern Rebecca Ädel, rapporterar Nynäshamns-Posten. I ett mejl skriver Svinhufvud att han inte vill att de ska uttala sig om hennes lämplighet som lärare i kommunen."

https://omni.se/mtopp-anklagas-for-att-satta-munkavle-pa-oppositionen/a/GMy03B
Svårt att ta nån med det efternamnet på allvar känner jag spontant

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
272
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka