Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
DN granskar SDs oppositionsborgarråd i Stockholm Gabriel Kroon och hans affärer, som han har ihop med sin pappa.
Nu har de begärt att deras bygglovsansökningar ska beläggas med sekretess. Pappan hotar DNs journalist.
Det är alltså ett parti som har ordet demokrat i sitt partinamn, man undrar om de förstår vad ordet betyder när så många företrädare och sympatisörer beter sig tvärtom.
Om ett borgarråd saknar den mest elementära kunskap om hur reglerna kring hantering av allmänna handlingar fungerar så undrar jag hur vederbörande klarar av att utföra den dokumenthantering som ingår i ett sådant uppdrag på ett korrekt sätt?

Det här är ju också fin läsning om ännu en nazist i SD, som faktiskt var valberedare i SD Katrineholm (dvs, är hon en av dem som borde haft koll så det inte är nazister på listorna...). Hon själv flyttade dock, så hon föll bort därför. Fast både hennes bror och sambo är aktiva i SD, och alla tre är aktiva i Mattias Karlssons lilla gulliga kulturförening. https://expo.se/2022/11/har-deltar-sd-kandidaten-i-helgens-nmr-upplopp

Om ett borgarråd saknar den mest elementära kunskap om hur reglerna kring hantering av allmänna handlingar fungerar så undrar jag hur vederbörande klarar av att utföra den dokumenthantering som ingår i ett sådant uppdrag på ett korrekt sätt?
Jag antar att man har en stor stab med administratörer omkring sig som sköter den delen. Har själv jobbat på kulturroteln när vänsterpartiet hade den för 30 år sen.

Det här är ju också fin läsning om ännu en nazist i SD, som faktiskt var valberedare i SD Katrineholm (dvs, är hon en av dem som borde haft koll så det inte är nazister på listorna...). Hon själv flyttade dock, så hon föll bort därför. Fast både hennes bror och sambo är aktiva i SD, och alla tre är aktiva i Mattias Karlssons lilla gulliga kulturförening. https://expo.se/2022/11/har-deltar-sd-kandidaten-i-helgens-nmr-upplopp
Oj, jag missade att texten hade uppdaterats sedan jag läste den ganska tidigt igår, skönt att sambon fått gå.

Jag undrar om Nacka kommun har sveriges bäst betalda politiker?
Den största ökningen får fritidsnämndens ordförande som under 2022 har haft ett arvode på 137 957 kronor. Ökningen till 250 000 kronor nästa år är ett påslag med 81,2 procent.

https://www.mitti.se/nyheter/nacka-...250-000-kronor/repvjB!1P0L9l8f8KN4A29CS7eRdw/
Här tycker jag att det är svårt att tycka något. Det är ett årsarvode - hur mycket tid lägger de på sitt uppdrag? Kanske är 250 000 en helt rimlig siffra? Och siffran innan var sjukt låg? Jag har ingen aning så jag kan varken säga bu eller bä. Någon som vet hur mycket tid det rör sig om?

Här tycker jag att det är svårt att tycka något. Det är ett årsarvode - hur mycket tid lägger de på sitt uppdrag? Kanske är 250 000 en helt rimlig siffra? Och siffran innan var sjukt låg? Jag har ingen aning så jag kan varken säga bu eller bä. Någon som vet hur mycket tid det rör sig om?
Jag trodde nämndsordförande var ett fritidsuppdrag som ger utebliven arbetsinkomst för möten men inte mer än det. Men kanske man räknar med att det tar någon % av heltid som de är tjänstlediga för i en större kommun?
Synd att de inte skriver vad siffran baseras på, både beloppsmässigt och tids/arbetsmässigt.

1667399262760.png

Nytt ordspråk

Vilken jädra SKRÄLL att verkligheten kom och knackade på dörren!

Är genuint nyfiken på hur SD-väljare resonerar just nu efter de senaste veckorna med både nazister och brutna vallöften.

Känns tyvärr som att detta rinner av dem lika snabbt som allt annat. ”Vi har inte majoritet” säger Oscar Sjöstedt bara. Som att de hade fixat det om de haft majoritet.

Känns tyvärr som att detta rinner av dem lika snabbt som allt annat. ”Vi har inte majoritet” säger Oscar Sjöstedt bara. Som att de hade fixat det om de haft majoritet.

Ja, kanske. Jag har dock sett kommentarsfält som vittnar om faktisk besvikelse, som om man på riktigt trodde att bara för att SD säger så, så blir det så. Tror helt klart att en del av deras väljare, särskilt nya sådana, känner besvikelse medan de mer hardcore-SD-väljarna nog agerar så som du beskriver.

Visa bifogad fil 104495Åh nej SD behöver ta hänsyn till verkligheten!
Har någon regering någonsin brutit så många vallöften så kort efter tillträde?

De var ju så överens, och lovade så mycket, och det skulle gå så snabbt. Nu håller UK på och säger att det kommer att ta minst tre mandatperioder att ändra Sverige. Jag har svårt att se det som något annat än ett sätt att börja manipulera väljare redan nu. Bli inte besvikna på att vi inte kan ändra allt vi lovade att ändra på nu på en gång, rösta på oss flera gånger så kan det till slut bli så som vi lovat.

Har någon regering någonsin brutit så många vallöften så kort efter tillträde?

De var ju så överens, och lovade så mycket, och det skulle gå så snabbt. Nu håller UK på och säger att det kommer att ta minst tre mandatperioder att ändra Sverige. Jag har svårt att se det som något annat än ett sätt att börja manipulera väljare redan nu. Bli inte besvikna på att vi inte kan ändra allt vi lovade att ändra på nu på en gång, rösta på oss flera gånger så kan det till slut bli så som vi lovat.
Mhm. Det är liknande retoriska grepp som Donald Trump.

Ja, kanske. Jag har dock sett kommentarsfält som vittnar om faktisk besvikelse, som om man på riktigt trodde att bara för att SD säger så, så blir det så. Tror helt klart att en del av deras väljare, särskilt nya sådana, känner besvikelse medan de mer hardcore-SD-väljarna nog agerar så som du beskriver.
Jag tror majoriteten av SD:s väljare inte är några "äkta" SD-are utan besvikna missnöjesväljare. De hoppades på lägre elpriser, lägre drivmedelspriser, krafttag mot kriminaliteten och en begränsning av invandringen. Nu slår verkligheten till med lågkonjunktur, ännu högre drivmedelspriser och en oförståelse för varför skattens inte sänks när EU sagt att det är ok, hög inflation, ännu dyrare mat och det utlovade stödet inför vinterns elpriser blev inte ens en tummetott för ingen har råd med garnet.

Jag tror missnöjet kommer jäsa rejält nu när det visar sig att den nya regeringen gick till val på rena lögnerna och inte bara valfläsk.

Vad har SD:s väljare att se fram emot? Ja, inte är det mycket.
  • Höjda räntor
  • Höjda matpriser
  • Höjda elpriser
  • Höjda drivmedelspriser
  • Fortsatt hög kriminalitet, fler mord och yngre gärningsmän
  • Höjda hyror
  • Höjd arbetslöshet
  • Färre poliser då allt fler slutar eller går i pension
  • Sänkta bidrag
  • Sänkt omsorg
  • mm, mm
Om SD nu får som de vill och skickar ut invandrarna, vem ska då jobba inom låglöneyrken som hemtjänst m fl? Ska vi införa en civilplikt för "skitjobben" ingen är intresserad av att ta? Vem ska ersätta alla utlandsfödda läkare? Poliser? Lärare? Ingenjörer? Städpersonal? Restauranganställda, allt från diskare till köksmästare? Butikspersonal? Byggare? Militärer? Åkare? :banghead::banghead::banghead:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
270
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • Uppdateringstråd #2
  • Bildtråd

Omröstningar