Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har väl några SD:are här på Buke? Vad tycker man om de (många) brutna vallöftena?
Ny demokrati myntade "Verklighetens folk" och jag vet att många SDare kallar sig "folket" som lever i verkligheten (även KD har använt Verklighetens folk). Men nu verkar det ha blivit lite jobbigt att möta verkligheten som de påstod sig representera.

Jag tänker nog mest att de flesta av oss lever i verkligheten (man vet inte riktigt med alla troll och bottar) även om vi uppfattar den på olika sätt och har olika slags kunskap om den. SD verkar bara lite extra motiverade nu att hänvisa till att de innan valet sysslade mer med fria fantasier och lurendrejeri.

Ni fattar väl vad som händer om SD inte lyckas leverera till sina väljare? De kommer gå vidare till partier ännu längre högerut.

Ni fattar väl vad som händer om SD inte lyckas leverera till sina väljare? De kommer gå vidare till partier ännu längre högerut.
Nej det tror jag inte alls behöver hända, jag tror att den stora massan som röstade på SD kommer rösta på det parti som hävdar sig ha enkla lösningar och som "kan få ordning på det här jävla landet".

Om det partiet är vänster eller höger är nog egalt för den traditionelle missnöjesröstaren.

Jag är övertygad om att majoriteten av de som röstat på SD inte är höger i traditionell mening, utan mer är missnöjda och vill ha en förändring. Lyckas den nya regeringen inte leverera får oppositionen ens röst eftersom det man är ute efter är att visa sitt missnöje med den nuvarande situationen.

En del av SDs väljare är genuint värdekonservativa och skulle kanske kunna gå längre högerut i teorin. I en studie för några år sedan kunde deras väljare delas in efter mer respektive mindre främlingsfientliga eller rasistiska väljare, där den mer främlingsfientliga gruppen i högre grad delade SDs alla värderingar medan den andra var mer tveksam till JÅ som statsminister och så vidare. Av dessa grupper är den senare sannolikt den mer rörliga men också den som är mindre värdekonservativ, vilket kanske talar mot att det skulle ske en generell rörelse mot ännu mer högerextrema partier. SDs kärnväljare däremot skulle i teorin mycket väl kunna röra sig längre högerut, men frågan är om de inte också är mer benägna att hitta ursäkter för JÅ och gänget eftersom de hyser ett större förtroende för partiet och därför blir kvar hos SD även när verkligheten slår till och de inte infriar sina löften.

Jag är övertygad om att majoriteten av de som röstat på SD inte är höger i traditionell mening, utan mer är missnöjda och vill ha en förändring. Lyckas den nya regeringen inte leverera får oppositionen ens röst eftersom det man är ute efter är att visa sitt missnöje med den nuvarande situationen.
Tveksamt, eftersom oppositionen inte hävdar sig ha lösningen på aktuella problem

Civilsamhället tänker inte vara lydiga ja-sägare!

”När regeringspolitiska förslag och överenskommelser underminerar de mänskliga rättigheterna och den svenska rättssäkerheten höjer vi enat våra röster ännu högre och vänder oss till regeringen och betonar att de inte är förenliga med en rättstat.”

https://www.altinget.se/civilsamhal...yraaer-regeringen-undergraver-rattssakerheten
Jag tror och hoppas att samma aspekt av svenskheten som förankrar jantelagen så starkt kommer utgöra ett oväntat skydd mot faktisk fascism. Svenskar blir (tendensiellt) kanske inte passionerat förbannade och går ut på gatorna, men det finns en tystlåten grinighet som triggas när någon påstår sig vara bättre än någon annan och kommer och ska bestämma. Den kan vara seg. Obs detta är något jag behöver tro i dagsläget så jag kommer inte acceptera någon skepsis till eller kritik/nyansering av mitt resonemang 🫠

Civilsamhället tänker inte vara lydiga ja-sägare!

”När regeringspolitiska förslag och överenskommelser underminerar de mänskliga rättigheterna och den svenska rättssäkerheten höjer vi enat våra röster ännu högre och vänder oss till regeringen och betonar att de inte är förenliga med en rättstat.”

https://www.altinget.se/civilsamhal...yraaer-regeringen-undergraver-rattssakerheten
Björn Söder kommer bli så överlycklig av att läsa detta, kanske att han rentav twittrar lite gulligt om det. :love:

Ja precis. Jag raljerade lite nu men självklart är jag väldigt orolig för båda delarna du nämner, både utifrån ett samhällsperspektiv och privat.
Ja, samma här. Det har ju varit flertalet texter i stil med den du länkade till som publicerats senaste tiden, och ytterligare en illavarslande faktor är ju att regeringen inte kritiserar allt härj från SD. Dagens ETC sökte flertalet personer som normalt sett borde kunnat uttala sig, apropå denna text: https://www.etc.se/inrikes/regeringen-tyst-naer-sd-attackerar-civilsamhaellet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
263
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
9
· Visningar
956

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka