Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag hade lite för många nollor, inget annat. 14 öre av löftet 10 kronor är 0,014%.

Nä. Löftet var 5 kronor för bensinen och du kan inte lägga till procenttecknet efter att du räknat ut andelen. Procenttecknet i sig betyder en hundradel.

Så 14 öre av 5 kronor är 14 / 500 = 0.028 och i procent blir det 2.8%.

För dieseln lovades 10 kronor och det bidde 40 öre, vilket blir 0.040 vilket i procent blir 4%.

Men det är ofantlig distans mellan valfläsk och verklighet.
 
Men vad sjutton håller de på med egentligen? Utöver Tidö-avtalet och liknande som får en att tvivla på om vår regering värdesätter mänskliga rättigheter så har de fan fattat en del märkliga beslut.

Men det stod väl att pengarna flyttades för att Trafikverket sa att de inte skulle använda dem?

Det är ju bra med fler laddstolpar nu när alla ska tvingas köpa elbil om några år... Då måste ju staten se till att alla har möjlighet att ladda sin elbil. Inte bara folk som bor i eget hus.
 
Vad är det för fel på det där då?
Vilka vägar? Är alltså första problemet.

Idag drar man in statsbidragen till mindre vägar, och vägar som administrerats av Trafikverket tvångsskiftas till vägsamfälligheten (alltså till de omkringboende). De omkringboende blir förtvivlade, eftersom det oftast handlar om vägar med rätt mycket och tung trafik, och det är fåtaliga omkringboende som ska få bära bördan.
Är det att behålla dessa vägar i trafikverkets regi detta avser?

Många mindre vägar (asfalterade kommunala vägar bl.a.) ute i "buschen" har väldigt eftersatt underhåll, det behövs mer genomgripande förbättringar än barar ett nytt lager asfalt, det är mindre vägbroar, kulvertar och dränering som är dålig.
Är det dessa vägar som avses?

Att bygga ut riksvägar (tvåsiffriga vägar) till trefältsstatus t.ex. är inte primärt en "landsbygdssatsning". Det är ett sätt att styra över än mer trafik från spårbundet till väg, och riksvägarna går typiskt mellan något större städer, även om de passerar genom en "massa landsbygd".
Är det de här projekten som avses?

Varför ska överhuvudtaget staten bygga just laddstolpar? Det var definitivt inte staten som byggde upp nätverket av bensinmackar, det var det privata näringslivet.
Det här bör nog tänkas efter runt.
Hur klimat- och miljövänliga elbilar och elhybrider är kan ha en diskussion i sin rätt, men rent ideologiskt, så kan man verkligen undra varför en marknadsorienterad regering, ska skapa ett statligt laddnät för elbilar? Ska inte marknaden ordna med detta?
Man har ju helt överlåtit och marknaden att fixa mobilmottagning på landsbygden, och vi är många som inte kan använda en mobiltelefon i närheten av vår bostad, än mindre inuti den (utan antenner och förstärkare som vi vackert får betala själva).

Dessutom kan man då fråga sig var, vilken landsbygd som ska få laddstolpar? Åre i närheten av skidbackarna? Tofta strand på Gotland? Eller kanske ett gäng laddstolpar i Fjällbacka och så några på Österlen?

Och hur ska då elen till laddstolparna komma fram till dem? Vi (Sverige) saknar fortfarande överföringskapacitet av el från norr till söder. Dessutom är delar av de lokala elnäten i dåligt skick och för klena.
Visst ja, de pengar som var avsedda för att fixa de här problemen ska visst delas ut till elkonsumenterna....
 
Vilka vägar? Är alltså första problemet.

Idag drar man in statsbidragen till mindre vägar, och vägar som administrerats av Trafikverket tvångsskiftas till vägsamfälligheten (alltså till de omkringboende). De omkringboende blir förtvivlade, eftersom det oftast handlar om vägar med rätt mycket och tung trafik, och det är fåtaliga omkringboende som ska få bära bördan.
Är det att behålla dessa vägar i trafikverkets regi detta avser?

Många mindre vägar (asfalterade kommunala vägar bl.a.) ute i "buschen" har väldigt eftersatt underhåll, det behövs mer genomgripande förbättringar än barar ett nytt lager asfalt, det är mindre vägbroar, kulvertar och dränering som är dålig.
Är det dessa vägar som avses?

Att bygga ut riksvägar (tvåsiffriga vägar) till trefältsstatus t.ex. är inte primärt en "landsbygdssatsning". Det är ett sätt att styra över än mer trafik från spårbundet till väg, och riksvägarna går typiskt mellan något större städer, även om de passerar genom en "massa landsbygd".
Är det de här projekten som avses?

Varför ska överhuvudtaget staten bygga just laddstolpar? Det var definitivt inte staten som byggde upp nätverket av bensinmackar, det var det privata näringslivet.
Det här bör nog tänkas efter runt.
Hur klimat- och miljövänliga elbilar och elhybrider är kan ha en diskussion i sin rätt, men rent ideologiskt, så kan man verkligen undra varför en marknadsorienterad regering, ska skapa ett statligt laddnät för elbilar? Ska inte marknaden ordna med detta?
Man har ju helt överlåtit och marknaden att fixa mobilmottagning på landsbygden, och vi är många som inte kan använda en mobiltelefon i närheten av vår bostad, än mindre inuti den (utan antenner och förstärkare som vi vackert får betala själva).

Dessutom kan man då fråga sig var, vilken landsbygd som ska få laddstolpar? Åre i närheten av skidbackarna? Tofta strand på Gotland? Eller kanske ett gäng laddstolpar i Fjällbacka och så några på Österlen?

Och hur ska då elen till laddstolparna komma fram till dem? Vi (Sverige) saknar fortfarande överföringskapacitet av el från norr till söder. Dessutom är delar av de lokala elnäten i dåligt skick och för klena.
Visst ja, de pengar som var avsedda för att fixa de här problemen ska visst delas ut till elkonsumenterna....
Och storföretagen som inte ens haft ökade elkostnader. Som nästan en halv miljard till ssab med bundet elpris 🙃
 
Vilka vägar? Är alltså första problemet.

Idag drar man in statsbidragen till mindre vägar, och vägar som administrerats av Trafikverket tvångsskiftas till vägsamfälligheten (alltså till de omkringboende). De omkringboende blir förtvivlade, eftersom det oftast handlar om vägar med rätt mycket och tung trafik, och det är fåtaliga omkringboende som ska få bära bördan.
Är det att behålla dessa vägar i trafikverkets regi detta avser?

Många mindre vägar (asfalterade kommunala vägar bl.a.) ute i "buschen" har väldigt eftersatt underhåll, det behövs mer genomgripande förbättringar än barar ett nytt lager asfalt, det är mindre vägbroar, kulvertar och dränering som är dålig.
Är det dessa vägar som avses?

Att bygga ut riksvägar (tvåsiffriga vägar) till trefältsstatus t.ex. är inte primärt en "landsbygdssatsning". Det är ett sätt att styra över än mer trafik från spårbundet till väg, och riksvägarna går typiskt mellan något större städer, även om de passerar genom en "massa landsbygd".
Är det de här projekten som avses?

Varför ska överhuvudtaget staten bygga just laddstolpar? Det var definitivt inte staten som byggde upp nätverket av bensinmackar, det var det privata näringslivet.
Det här bör nog tänkas efter runt.
Hur klimat- och miljövänliga elbilar och elhybrider är kan ha en diskussion i sin rätt, men rent ideologiskt, så kan man verkligen undra varför en marknadsorienterad regering, ska skapa ett statligt laddnät för elbilar? Ska inte marknaden ordna med detta?
Man har ju helt överlåtit och marknaden att fixa mobilmottagning på landsbygden, och vi är många som inte kan använda en mobiltelefon i närheten av vår bostad, än mindre inuti den (utan antenner och förstärkare som vi vackert får betala själva).

Dessutom kan man då fråga sig var, vilken landsbygd som ska få laddstolpar? Åre i närheten av skidbackarna? Tofta strand på Gotland? Eller kanske ett gäng laddstolpar i Fjällbacka och så några på Österlen?

Och hur ska då elen till laddstolparna komma fram till dem? Vi (Sverige) saknar fortfarande överföringskapacitet av el från norr till söder. Dessutom är delar av de lokala elnäten i dåligt skick och för klena.
Visst ja, de pengar som var avsedda för att fixa de här problemen ska visst delas ut till elkonsumenterna....
Och hade de inte satsat några pengar på laddstolpar så hade miljövänstern klagat på det i stället...
 
Vad är det för fel på det där då?
Förr utom kanske de 2,5 miljarderna till laddstolpar... (Få svenskar har råd med en tesla och lastbilsvarianten finns ännu inte - lokal och regional tågtrafik är sannolikt en bättre strategi för elektrifiering av transportsektorn)

1 miljard är lite pengar till vägunderhåll i Sverige - dessutom är det bara 250 nya miljoner (mindre än vad vissa företag ska få i elstöd) resten ska tas från järnvägen (och den svenska järnvägen är ju känd för sitt utomordentliga skick som ger hög tillförlitlighet och säkerhet O_o). Underhållsskulden på vägar och järnvägar i Sverige idag räknas till 70 miljarder

(https://www.svensktnaringsliv.se/sa...allvarligare-vi-kommer-inte-i-ka_1191328.html)
 
Men varför inte understödja arbete med att hitta mer arbetskraft då, istället för att gå baklänges i utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.
Ja! inrätta en yrkeshögskola som utbildar för järnvägsunderhåll! Och ett förberedande tekniskt yrkesgymnasium.

Visserligen så lär det ta några år innan det finns ny arbetskraft, men det torde vara väl investerade pengar.
 
Jag har pratat med folk som jobbat med tågunderhåll på någon stor anläggning i Motala tror jag det var. Tydligen var det inte jättelänge sedan de slutade med asbest i bromsarna, så på äldre tåg är det massor med asbestdamm kvar runt hjulen och de grejerna. Dessutom rengör de inte så bra som de borde efter att självmordskandidater körts på, så det kunde vara sånt kvar också. Således inte den roligaste arbetsmiljön. Andra jobb inom underhållet kanske är bättre.
 
Men det stod väl att pengarna flyttades för att Trafikverket sa att de inte skulle använda dem?

Det är ju bra med fler laddstolpar nu när alla ska tvingas köpa elbil om några år... Då måste ju staten se till att alla har möjlighet att ladda sin elbil. Inte bara folk som bor i eget hus.
Laddstolparna känns kanske inte som det mest problematiska i sig, men det känns lite märkligt i samband med att man samma dag nu deklarerar att bonusen för köp av miljövänliga bilar slopas... det känns motsägelsefullt. Och det är lite så jag tänker med mycket av det andra också, kanske inte så mycket vad man satsar på, som vad det dras ned på för att finansiera satsningen.
 
Laddstolparna känns kanske inte som det mest problematiska i sig, men det känns lite märkligt i samband med att man samma dag nu deklarerar att bonusen för köp av miljövänliga bilar slopas... det känns motsägelsefullt. Och det är lite så jag tänker med mycket av det andra också, kanske inte så mycket vad man satsar på, som vad det dras ned på för att finansiera satsningen.
Fast som en "landsbygdssatsning" så upplever jag laddstolpar som mindre intressant än t.ex. att få till laddstolpar på parkeringsplatser nära hyreslägenheter i städer.

Och ja, det är väldigt mycket, som är väldigt motsägelsefullt...
 
Fast som en "landsbygdssatsning" så upplever jag laddstolpar som mindre intressant än t.ex. att få till laddstolpar på parkeringsplatser nära hyreslägenheter i städer.

Och ja, det är väldigt mycket, som är väldigt motsägelsefullt...
Ja, alltså det är ju skevt att man tänker att det är att "satsa på landsbygden". Det är inte riktigt vad man la fokus på innan valet...
 
Ja! inrätta en yrkeshögskola som utbildar för järnvägsunderhåll! Och ett förberedande tekniskt yrkesgymnasium.

Visserligen så lär det ta några år innan det finns ny arbetskraft, men det torde vara väl investerade pengar.
Det finns ju inte människor som kan gå utbildningarna. För utbildningarna finns redan. Och vanliga utbildningar till svetsare, elektriker till exempel. Det är ont om arbetsföra människor i vårt avlånga land.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
261
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
8
· Visningar
932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp