Jag hade lite för många nollor, inget annat. 14 öre av löftet 10 kronor är 0,014%.Tror du kan ha vänt på något. 14 / 10000 = 0,0014, och procent är hundradelar, så man multiplicerar 0,0014 med 100 för att få 0,14%.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade lite för många nollor, inget annat. 14 öre av löftet 10 kronor är 0,014%.Tror du kan ha vänt på något. 14 / 10000 = 0,0014, och procent är hundradelar, så man multiplicerar 0,0014 med 100 för att få 0,14%.
Jag hade lite för många nollor, inget annat. 14 öre av löftet 10 kronor är 0,014%.
Men vad sjutton håller de på med egentligen? Utöver Tidö-avtalet och liknande som får en att tvivla på om vår regering värdesätter mänskliga rättigheter så har de fan fattat en del märkliga beslut.Börjar känna att det är dags att avsätta regeringen, hur kan man göra det, det är fyra år för länge till nästa val.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-landsbygdssatsning-en-miljard-till-vagunderhall
Men vad sjutton håller de på med egentligen? Utöver Tidö-avtalet och liknande som får en att tvivla på om vår regering värdesätter mänskliga rättigheter så har de fan fattat en del märkliga beslut.
Vad är det för fel på det där då?Börjar känna att det är dags att avsätta regeringen, hur kan man göra det, det är fyra år för länge till nästa val.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-landsbygdssatsning-en-miljard-till-vagunderhall
Vilka vägar? Är alltså första problemet.Vad är det för fel på det där då?
Och storföretagen som inte ens haft ökade elkostnader. Som nästan en halv miljard till ssab med bundet elprisVilka vägar? Är alltså första problemet.
Idag drar man in statsbidragen till mindre vägar, och vägar som administrerats av Trafikverket tvångsskiftas till vägsamfälligheten (alltså till de omkringboende). De omkringboende blir förtvivlade, eftersom det oftast handlar om vägar med rätt mycket och tung trafik, och det är fåtaliga omkringboende som ska få bära bördan.
Är det att behålla dessa vägar i trafikverkets regi detta avser?
Många mindre vägar (asfalterade kommunala vägar bl.a.) ute i "buschen" har väldigt eftersatt underhåll, det behövs mer genomgripande förbättringar än barar ett nytt lager asfalt, det är mindre vägbroar, kulvertar och dränering som är dålig.
Är det dessa vägar som avses?
Att bygga ut riksvägar (tvåsiffriga vägar) till trefältsstatus t.ex. är inte primärt en "landsbygdssatsning". Det är ett sätt att styra över än mer trafik från spårbundet till väg, och riksvägarna går typiskt mellan något större städer, även om de passerar genom en "massa landsbygd".
Är det de här projekten som avses?
Varför ska överhuvudtaget staten bygga just laddstolpar? Det var definitivt inte staten som byggde upp nätverket av bensinmackar, det var det privata näringslivet.
Det här bör nog tänkas efter runt.
Hur klimat- och miljövänliga elbilar och elhybrider är kan ha en diskussion i sin rätt, men rent ideologiskt, så kan man verkligen undra varför en marknadsorienterad regering, ska skapa ett statligt laddnät för elbilar? Ska inte marknaden ordna med detta?
Man har ju helt överlåtit och marknaden att fixa mobilmottagning på landsbygden, och vi är många som inte kan använda en mobiltelefon i närheten av vår bostad, än mindre inuti den (utan antenner och förstärkare som vi vackert får betala själva).
Dessutom kan man då fråga sig var, vilken landsbygd som ska få laddstolpar? Åre i närheten av skidbackarna? Tofta strand på Gotland? Eller kanske ett gäng laddstolpar i Fjällbacka och så några på Österlen?
Och hur ska då elen till laddstolparna komma fram till dem? Vi (Sverige) saknar fortfarande överföringskapacitet av el från norr till söder. Dessutom är delar av de lokala elnäten i dåligt skick och för klena.
Visst ja, de pengar som var avsedda för att fixa de här problemen ska visst delas ut till elkonsumenterna....
Och hade de inte satsat några pengar på laddstolpar så hade miljövänstern klagat på det i stället...Vilka vägar? Är alltså första problemet.
Idag drar man in statsbidragen till mindre vägar, och vägar som administrerats av Trafikverket tvångsskiftas till vägsamfälligheten (alltså till de omkringboende). De omkringboende blir förtvivlade, eftersom det oftast handlar om vägar med rätt mycket och tung trafik, och det är fåtaliga omkringboende som ska få bära bördan.
Är det att behålla dessa vägar i trafikverkets regi detta avser?
Många mindre vägar (asfalterade kommunala vägar bl.a.) ute i "buschen" har väldigt eftersatt underhåll, det behövs mer genomgripande förbättringar än barar ett nytt lager asfalt, det är mindre vägbroar, kulvertar och dränering som är dålig.
Är det dessa vägar som avses?
Att bygga ut riksvägar (tvåsiffriga vägar) till trefältsstatus t.ex. är inte primärt en "landsbygdssatsning". Det är ett sätt att styra över än mer trafik från spårbundet till väg, och riksvägarna går typiskt mellan något större städer, även om de passerar genom en "massa landsbygd".
Är det de här projekten som avses?
Varför ska överhuvudtaget staten bygga just laddstolpar? Det var definitivt inte staten som byggde upp nätverket av bensinmackar, det var det privata näringslivet.
Det här bör nog tänkas efter runt.
Hur klimat- och miljövänliga elbilar och elhybrider är kan ha en diskussion i sin rätt, men rent ideologiskt, så kan man verkligen undra varför en marknadsorienterad regering, ska skapa ett statligt laddnät för elbilar? Ska inte marknaden ordna med detta?
Man har ju helt överlåtit och marknaden att fixa mobilmottagning på landsbygden, och vi är många som inte kan använda en mobiltelefon i närheten av vår bostad, än mindre inuti den (utan antenner och förstärkare som vi vackert får betala själva).
Dessutom kan man då fråga sig var, vilken landsbygd som ska få laddstolpar? Åre i närheten av skidbackarna? Tofta strand på Gotland? Eller kanske ett gäng laddstolpar i Fjällbacka och så några på Österlen?
Och hur ska då elen till laddstolparna komma fram till dem? Vi (Sverige) saknar fortfarande överföringskapacitet av el från norr till söder. Dessutom är delar av de lokala elnäten i dåligt skick och för klena.
Visst ja, de pengar som var avsedda för att fixa de här problemen ska visst delas ut till elkonsumenterna....
Förr utom kanske de 2,5 miljarderna till laddstolpar... (Få svenskar har råd med en tesla och lastbilsvarianten finns ännu inte - lokal och regional tågtrafik är sannolikt en bättre strategi för elektrifiering av transportsektorn)Vad är det för fel på det där då?
Men varför inte understödja arbete med att hitta mer arbetskraft då, istället för att gå baklänges i utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.Inside information. Det finns inte folk till att göra mer underhåll på järnvägen. Enorm brist på arbetskraft. Så det är väl därför som Trafikverket säger att dom inte kan använda pengarna.
Ja! inrätta en yrkeshögskola som utbildar för järnvägsunderhåll! Och ett förberedande tekniskt yrkesgymnasium.Men varför inte understödja arbete med att hitta mer arbetskraft då, istället för att gå baklänges i utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.
Laddstolparna känns kanske inte som det mest problematiska i sig, men det känns lite märkligt i samband med att man samma dag nu deklarerar att bonusen för köp av miljövänliga bilar slopas... det känns motsägelsefullt. Och det är lite så jag tänker med mycket av det andra också, kanske inte så mycket vad man satsar på, som vad det dras ned på för att finansiera satsningen.Men det stod väl att pengarna flyttades för att Trafikverket sa att de inte skulle använda dem?
Det är ju bra med fler laddstolpar nu när alla ska tvingas köpa elbil om några år... Då måste ju staten se till att alla har möjlighet att ladda sin elbil. Inte bara folk som bor i eget hus.
Fast som en "landsbygdssatsning" så upplever jag laddstolpar som mindre intressant än t.ex. att få till laddstolpar på parkeringsplatser nära hyreslägenheter i städer.Laddstolparna känns kanske inte som det mest problematiska i sig, men det känns lite märkligt i samband med att man samma dag nu deklarerar att bonusen för köp av miljövänliga bilar slopas... det känns motsägelsefullt. Och det är lite så jag tänker med mycket av det andra också, kanske inte så mycket vad man satsar på, som vad det dras ned på för att finansiera satsningen.
Ja, alltså det är ju skevt att man tänker att det är att "satsa på landsbygden". Det är inte riktigt vad man la fokus på innan valet...Fast som en "landsbygdssatsning" så upplever jag laddstolpar som mindre intressant än t.ex. att få till laddstolpar på parkeringsplatser nära hyreslägenheter i städer.
Och ja, det är väldigt mycket, som är väldigt motsägelsefullt...
Det finns ju inte människor som kan gå utbildningarna. För utbildningarna finns redan. Och vanliga utbildningar till svetsare, elektriker till exempel. Det är ont om arbetsföra människor i vårt avlånga land.Ja! inrätta en yrkeshögskola som utbildar för järnvägsunderhåll! Och ett förberedande tekniskt yrkesgymnasium.
Visserligen så lär det ta några år innan det finns ny arbetskraft, men det torde vara väl investerade pengar.
Och inte blir det bättre med nya regeringens politik heller.Det finns ju inte människor som kan gå utbildningarna. För utbildningarna finns redan. Och vanliga utbildningar till svetsare, elektriker till exempel. Det är ont om arbetsföra människor i vårt avlånga land.