Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja! inrätta en yrkeshögskola som utbildar för järnvägsunderhåll! Och ett förberedande tekniskt yrkesgymnasium.

Visserligen så lär det ta några år innan det finns ny arbetskraft, men det torde vara väl investerade pengar.
Men varför inte understödja arbete med att hitta mer arbetskraft då, istället för att gå baklänges i utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.
Det fanns en ky-utbildning som nyligen las ner. Orsaken var för få sökande. Ingen vill jobba på järnvägen längre. Hur man får folk att vilja jobba på järnvägen är nog vad som borde undersökas.
 
Det fanns en ky-utbildning som nyligen las ner. Orsaken var för få sökande. Ingen vill jobba på järnvägen längre. Hur man får folk att vilja jobba på järnvägen är nog vad som borde undersökas.
Jag antar att det är som med de flesta jobben att arbetsvillkor och lön betyder en hel del.

Dessutom så behöver man marknadsföra utbildningar, och ge signaler om att yrket är viktigt.

Men de flesta jobb där man ska göra något konkret har visat sjunkande elevantal.
Mediautbildningar är väldigt populära...
 
Det finns ju inte människor som kan gå utbildningarna. För utbildningarna finns redan. Och vanliga utbildningar till svetsare, elektriker till exempel. Det är ont om arbetsföra människor i vårt avlånga land.
Jo då, människor finns, men vill hellre bli influerare hellre något annat fullständigt onyttigt.
 
Laddstolparna känns kanske inte som det mest problematiska i sig, men det känns lite märkligt i samband med att man samma dag nu deklarerar att bonusen för köp av miljövänliga bilar slopas... det känns motsägelsefullt. Och det är lite så jag tänker med mycket av det andra också, kanske inte så mycket vad man satsar på, som vad det dras ned på för att finansiera satsningen.

Fast den bonusen har jag alltid bara de med gott om pengar kunnat använda. Jag har aldrig haft möjlighet att köpa en sprillans ny (och dyr) miljöbil så jag kan få använda bonusen. Så stor har inte bonusen varit. Och då är jag medelinkomsttagare. Då tycker jag personligen att bättre tillgång till laddstolpar ökar sannolikheten för att jag personligen ska köpa en elbil betydligt mycket mer än att de som redan har mycket får bidrag för att köpa nya bilar. Jag funderar på att eventuellt köpa en begagnad elbil som nästa bil. Jag bor i hyresrätt och har ingen möjlighet att ladda bilen hemma på natten vilket påverkar mitt val av bil när jag köper en nästa gång. Om jag då (förhoppningsvis några år fram i tiden) har bättre möjligheter att ladda bilen än jag har idag så kan det mycket väl bli en elbil då.
 
Jo då, människor finns, men vill hellre bli influerare hellre något annat fullständigt onyttigt.
Det där är inte sant. Vad som är sant är att yrken det pratas om är vad ungdomarna kan välja på. HUR ska dom veta att en kan bli järnvägsarbetare med en ingångslön på runt 30tusen nästan vart som helst i Sverige. Arbetsmarknaden idag är sååååå långt från ungdomarna. Det är skitsvårt att hitta praktikplatser, företagen hinner inte ta hand om veliga ungdomar. Och lärlingsplatser finns det inte heller. Om ingen får prova, hur ska då någon våga satsa. Järnvägen i Sverige slukar just nu arbetskraft från hela Europa. Inom lantbruket fattas det också arbetare. Och här finns jobb. Med avtalsenliga löner och schyssta arbetsförhållanden. Men kontakten mellan grundskolorna och lantbruket är minimal. På en gymnasiemässa blir det korvstoppning och den med flashig skolmiljö och bjudgodis vinner. Branscherna måste in i grundskolan.
 
Fast den bonusen har jag alltid bara de med gott om pengar kunnat använda. Jag har aldrig haft möjlighet att köpa en sprillans ny (och dyr) miljöbil så jag kan få använda bonusen. Så stor har inte bonusen varit. Och då är jag medelinkomsttagare. Då tycker jag personligen att bättre tillgång till laddstolpar ökar sannolikheten för att jag personligen ska köpa en elbil betydligt mycket mer än att de som redan har mycket får bidrag för att köpa nya bilar. Jag funderar på att eventuellt köpa en begagnad elbil som nästa bil. Jag bor i hyresrätt och har ingen möjlighet att ladda bilen hemma på natten vilket påverkar mitt val av bil när jag köper en nästa gång. Om jag då (förhoppningsvis några år fram i tiden) har bättre möjligheter att ladda bilen än jag har idag så kan det mycket väl bli en elbil då.

Visst kan man diskutera om den enskilda förekomsten miljöbilsbonus är den enskilt bästa åtgärden för en mer miljövänligt och hållbart transportsystem. Problemet är ju att den här regeringen över huvud taget inte är intresserade av den frågeställningen. Om regeringen första dagen på jobbet bland annat har lagt ner miljödepartementet, lagt ner tågplaner, sagt att man ska satsa 1 miljard på vägar, tagit bort miljöbilsbonusen och i sin miljö- och klimatpolitik blivit sågade av i princip varenda expert eller intresseorganisation som finns så finns det inte så mycket förtroende kvar.

Det finns liksom ingen som tror på att det är för att på något sätt bidra till ett mer hållbart transportsystem som regeringen lägger fram sina åtgärder. Oavsett om miljöbilsbonusen eller vägsatsningen var bra eller inte.
 
Batterier är katastrofal för miljön. Jag blev förvånad men stöttat beslutet totalt. Nu har Stockholms taxichaufförer tesla och resten har råd att betala för sin förstörelse av naturen.

Framtiden är bränslecellsbilar och snart är utvecklingen av antalet monumental.
 
Batterier är katastrofal för miljön. Jag blev förvånad men stöttat beslutet totalt. Nu har Stockholms taxichaufförer tesla och resten har råd att betala för sin förstörelse av naturen.

Framtiden är bränslecellsbilar och snart är utvecklingen av antalet monumental.
Bilar är katastrofala för miljön, oavsett hur de drivs. Batterier har åtminstone fördelen att de är hyfsat effektiva på totalen, vilket vätgas inte är. Visst, drivlinan kanske har bra verkningsgrad, men det går åt väldigt mycket energi för att framställa vätgasen i första hand.
 
Bilar är katastrofala för miljön, oavsett hur de drivs. Batterier har åtminstone fördelen att de är hyfsat effektiva på totalen, vilket vätgas inte är. Visst, drivlinan kanske har bra verkningsgrad, men det går åt väldigt mycket energi för att framställa vätgasen i första hand.
Oj, Näej, bränslecellsbilar är det som folk kör i framtiden. Batterier är oerhört miljöförstörande. Man kan skapa vätgas med den el som elbilar inte använder.
 
Oj, Näej, bränslecellsbilar är det som folk kör i framtiden. Batterier är oerhört miljöförstörande. Man kan skapa vätgas med den el som elbilar inte använder.
Det går åt 3-4 gånger mer el att tillverka vätgas, jämfört med den mängd el som en batteribil förbrukar på samma körsträcka.
 
Det går åt 3-4 gånger mer el att tillverka vätgas, jämfört med den mängd el som en batteribil förbrukar på samma körsträcka.
goggla på att skapa vätgas så går det att skapa vätgas från all sorts energi. Solpaneler, värme från gödselstackar, gasanläggningar som skapas från biogas, etc.

Du missar problemet med vätgas är lagring Och distribution inte produktion. Vätgas smäller av bara fasiken , det vet ni alla från kemiklassen på högstadienivå. Smälla vätgas var väl det första man fick göra.
 
goggla på att skapa vätgas så går det att skapa vätgas från all sorts energi. Solpaneler, värme från gödselstackar, gasanläggningar som skapas från biogas, etc.

Du missar problemet med vätgas är lagring Och distribution inte produktion. Vätgas smäller av bara fasiken , det vet ni alla från kemiklassen på högstadienivå. Smälla vätgas var väl det första man fick göra.
Nej, det är just produktionen av vätgas som är problemet, eftersom det går åt så enormt mycket mer energi att producera, jämfört med batterier. Absolut att batterier är behäftade med problem, det säger jag inget emot, men att tro att vätgas kommer lösa alla problem? Det är alltid "det nästa häftiga" som kommer vara såååå fantastiskt. Ingen teknik kommer någonsin göra bilar i närheten av bra för miljön.
 
Det där är inte sant. Vad som är sant är att yrken det pratas om är vad ungdomarna kan välja på. HUR ska dom veta att en kan bli järnvägsarbetare med en ingångslön på runt 30tusen nästan vart som helst i Sverige. Arbetsmarknaden idag är sååååå långt från ungdomarna. Det är skitsvårt att hitta praktikplatser, företagen hinner inte ta hand om veliga ungdomar. Och lärlingsplatser finns det inte heller. Om ingen får prova, hur ska då någon våga satsa. Järnvägen i Sverige slukar just nu arbetskraft från hela Europa. Inom lantbruket fattas det också arbetare. Och här finns jobb. Med avtalsenliga löner och schyssta arbetsförhållanden. Men kontakten mellan grundskolorna och lantbruket är minimal. På en gymnasiemässa blir det korvstoppning och den med flashig skolmiljö och bjudgodis vinner. Branscherna måste in i grundskolan.
Jag som jobbar inom lantbruket ser även problemet att skolan är allt för långt från verkligheten. Praktikanter i årskurs tre kommer ut på praktik utan att veta hur provmjölkning går till, utan förståelse för att det förekommer tunga lyft och bajs(!) i arbetsmiljön. Eller att en arbetsdag tar slut när uppgifterna är genomförda, inte när klockan slår fem...

Det är skitsvårt för bönderna att rekrytera folk.
 
Jag som jobbar inom lantbruket ser även problemet att skolan är allt för långt från verkligheten. Praktikanter i årskurs tre kommer ut på praktik utan att veta hur provmjölkning går till, utan förståelse för att det förekommer tunga lyft och bajs(!) i arbetsmiljön. Eller att en arbetsdag tar slut när uppgifterna är genomförda, inte när klockan slår fem...

Det är skitsvårt för bönderna att rekrytera folk.
Men varför ska bönder acceptera sämre arbetsvillkor än andra? Bör vi inte istället satsa mer pengar i jordbruket, kanske öronmärka en del för anställning med goda villkor?
 
goggla på att skapa vätgas så går det att skapa vätgas från all sorts energi. Solpaneler, värme från gödselstackar, gasanläggningar som skapas från biogas, etc.

Du missar problemet med vätgas är lagring Och distribution inte produktion. Vätgas smäller av bara fasiken , det vet ni alla från kemiklassen på högstadienivå. Smälla vätgas var väl det första man fick göra.
Vätgastillverkning ger ca 30% av den insatta energin.

Det går åt massor med energi för vätgastillverkning, så om denna inte kan effektiviseras väldigt mycket så är det inget bra sätt att lagra energi på.
 
Men varför ska bönder acceptera sämre arbetsvillkor än andra? Bör vi inte istället satsa mer pengar i jordbruket, kanske öronmärka en del för anställning med goda villkor?
Fast djurbajs går liksom inte att ta bort ur lantbruket...

Inte heller problemet med att arbetsmoment måste "utföras när de måste utföras", t.ex. grovfoderskörd eller sådd innan regnet kommer (nattarbete), att en ko som har en komplicerad kalvning råkar ha den utanför kontorstid, eller att det regnar på en så att man blir blöt trots bra kläder.

Att ha adekvata hjälpmedel, och en plan för en god arbetsmiljö gör inte att de omständigheter som omgärdar jordbruk helt försvinner.

Goda hanteringsrutiner minimerar risken med olyckor runt sådant som hantering av tjurar, bra hjälpmedel minskar mängden tunga lyft.

Men alla som satt för traktorredskap vet att ibland strular det, lyftarmararna kommer lite snett och så är man där och håller emot och stretar...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
261
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
8
· Visningar
932

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp