Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag antar att det är som med de flesta jobben att arbetsvillkor och lön betyder en hel del.

Dessutom så behöver man marknadsföra utbildningar, och ge signaler om att yrket är viktigt.

Men de flesta jobb där man ska göra något konkret har visat sjunkande elevantal.
Mediautbildningar är väldigt populära...
Ja. Jag tror att den största orsaken när människor väl vet att jobben finns är att unga idag inte vill ligga ute vecka/vecka som de allra flesta av de här jobben innebär. Männen, män är fortfarande i stor majoritet även om en och annan kvinna finns, tar äntligen mer ansvar för sina barn och då är sådana jobb uteslutna. Det är där vi måste börja. Folk ska kunna jobba på hemmaplan. Som det är idag är rent ut sagt löjligt. Malmöbon jobbar i Kalix och Kalixbon i Malmö typ.

Det där att yrken där man ska göra något konkret inte lockar är bara bs. Det är verkligen inte sant. Media har alltid lockat elever. Det är inget nytt.

Fast djurbajs går liksom inte att ta bort ur lantbruket...

Inte heller problemet med att arbetsmoment måste "utföras när de måste utföras", t.ex. grovfoderskörd eller sådd innan regnet kommer (nattarbete), att en ko som har en komplicerad kalvning råkar ha den utanför kontorstid, eller att det regnar på en så att man blir blöt trots bra kläder.

Att ha adekvata hjälpmedel, och en plan för en god arbetsmiljö gör inte att de omständigheter som omgärdar jordbruk helt försvinner.

Goda hanteringsrutiner minimerar risken med olyckor runt sådant som hantering av tjurar, bra hjälpmedel minskar mängden tunga lyft.

Men alla som satt för traktorredskap vet att ibland strular det, lyftarmararna kommer lite snett och så är man där och håller emot och stretar...
Absolut, jag menar inte att vi ska trolla och helt plötsligt sitta skönt och peka finger i lantbruket, men med tanke på lönerna så förstår jag att det är ett oattraktivt yrke för många. Samtidigt skulle ju arbetsvillkoren bli bättre om det var fler anställda, flera som delar på momenten och inte behöver jobba sådär jättelånga dagar för det kan bytas av. Mer arbetskraft och mer pengar till nya metoder hade också kunnat förändra arbetsmiljön till det bättre, särskilt vad gäller djurhållning. Men det krävs ju pengar, och mycket engagemang från politiskt håll som inte finns idag.

Fast djurbajs går liksom inte att ta bort ur lantbruket...

Inte heller problemet med att arbetsmoment måste "utföras när de måste utföras", t.ex. grovfoderskörd eller sådd innan regnet kommer (nattarbete), att en ko som har en komplicerad kalvning råkar ha den utanför kontorstid, eller att det regnar på en så att man blir blöt trots bra kläder.

Att ha adekvata hjälpmedel, och en plan för en god arbetsmiljö gör inte att de omständigheter som omgärdar jordbruk helt försvinner.

Goda hanteringsrutiner minimerar risken med olyckor runt sådant som hantering av tjurar, bra hjälpmedel minskar mängden tunga lyft.

Men alla som satt för traktorredskap vet att ibland strular det, lyftarmararna kommer lite snett och så är man där och håller emot och stretar...
Fast det innebär inte att man inte kan ha vettiga arbetstider. Det går att anställa någon att arbeta i 8 timmar/dag. Behöver man köra dygnet runt så anställer man tre som kör 8 timmar var. Ingen egenföretagare kan räkna med att deras anställda ska jobba dygnet runt för att de gör det själva.

Fast det innebär inte att man inte kan ha vettiga arbetstider. Det går att anställa någon att arbeta i 8 timmar/dag. Behöver man köra dygnet runt så anställer man tre som kör 8 timmar var. Ingen egenföretagare kan räkna med att deras anställda ska jobba dygnet runt för att de gör det själva.
Hur tror du att någon som helst företagare ska kunna anställa två personer extra, för att det kanske behövs jobba obekväm tid 60 timmar per år?

Och vad ska de där två göra resten av året?

Så farligt är det inte att jobba några dagar då och då på obekväm tid, det behövs på många jobb som är händelsestyrda...

Hur tror du att någon som helst företagare ska kunna anställa två personer extra, för att det kanske behövs jobba obekväm tid 60 timmar per år?

Så farligt är det inte att jobba några dagar då och då på obekväm tid, det behövs på många jobb som är händelsestyrda...
Det har bönderna häromkring inga som helst problem med att göra. Ingen har sagt att det är farligt men i Sverige har vi arbetsregler som ska följas även om egenföretagaren är bonde.

Men nu var ju frågan hur yrkena skulle kunna bli mer attraktiva, då är det ju sånt som måste till. Inte kan det gå ur böndernas fickor, men förstår faktiskt inte varför det inte finns någon gemensam arbetspool för jordbruket så att mindre jordbrukare lätt kan få in extra arbetskraft när det behövs. (Jo, jag förstår att det är pengar det är frågan om, men tycker ju jordbruket behöver rejäl ekonomisk skjuts och mer vilja till förändring och nytänkande.)

Men nu var ju frågan hur yrkena skulle kunna bli mer attraktiva, då är det ju sånt som måste till. Inte kan det gå ur böndernas fickor, men förstår faktiskt inte varför det inte finns någon gemensam arbetspool för jordbruket så att mindre jordbrukare lätt kan få in extra arbetskraft när det behövs. (Jo, jag förstår att det är pengar det är frågan om, men tycker ju jordbruket behöver rejäl ekonomisk skjuts och mer vilja till förändring och nytänkande.)
Ja, det är ju inte så att vi ser några stora satsningar på att stötta jordbruket för närvarande.

För inte så jätte länge sedan så fanns det en "avbytartjänst" som var en personalpool, som stöttade främst mjölkbönder, men även andra djurbönder.

I Norge finns en personalpool, som stöttar bönder. Där har bönder (enligt minnet - har läst om detta i facktidskrifter, hinner inte plocka fram källor just nu, ska på möte) rätt till semester! Även mindre jordbrukare (som jag tycker det borde finnas många av - mångfald är bra) får alltså stöd ur den poolen.

Men här i Sverige så är det för mycket industritänk bland politiker, strukturrationalisering inom jordbruket ses som bra, men ur många aspekter, biologisk mångfald och krisberedskap är två av dem, så är ett geografiskt spritt jordbruk, med enheter i olika storlekar och med olika inriktning betydligt bättre än få stora "industriella enheter".

Ja, det är ju inte så att vi ser några stora satsningar på att stötta jordbruket för närvarande.

För inte så jätte länge sedan så fanns det en "avbytartjänst" som var en personalpool, som stöttade främst mjölkbönder, men även andra djurbönder.

I Norge finns en personalpool, som stöttar bönder. Där har bönder (enligt minnet - har läst om detta i facktidskrifter, hinner inte plocka fram källor just nu, ska på möte) rätt till semester! Även mindre jordbrukare (som jag tycker det borde finnas många av - mångfald är bra) får alltså stöd ur den poolen.

Men här i Sverige så är det för mycket industritänk bland politiker, strukturrationalisering inom jordbruket ses som bra, men ur många aspekter, biologisk mångfald och krisberedskap är två av dem, så är ett geografiskt spritt jordbruk, med enheter i olika storlekar och med olika inriktning betydligt bättre än få stora "industriella enheter".
Håller helt med.

Håller helt med.
Växa har en typ av avbytartjänst för sina anslutna bönder, men de har också svårt att rekrytera.

I norge får de bidrag för motsvarande en månadslön så de kan anställa en heltidare under lamning eller för semester.

Jag tycker verkligen inte att vare sig löneläget eller arbetstider på mjölkgård är dåliga. Hos oss finns både vanlig heltidsanställd, halvtidsanställd och så jag som jobbar motsvarande 75% och så timmar utöver det. Perfekt möjlighet att jobba tider som känns bra, ibland hårt tempo under någon vecka och ibland väldigt avspänt och skönt. Ligger väl med på kommunals kollektivavtal har jag för mig, så lönen är ju inte skräp. Men om man har ont i kroppen eller är rädd för bajs/mörker/tidiga morgnar är det ju fel yrkesval.

Jag mår bokstavligen illa av hur Kristersson kryper för Erdogan och inte ens har kurage att göra klart att oppositionskritiker, journalister och andra som arbetar för demokrati i Turkiet inte är förhandlingsbart. Nej, de är inte PKK, många av dem är inte ens kurder men däremot folk som älskar Turkiet.

FUCK KRISTERSSON

Jag mår bokstavligen illa av hur Kristersson kryper för Erdogan och inte ens har kurage att göra klart att oppositionskritiker, journalister och andra som arbetar för demokrati i Turkiet inte är förhandlingsbart. Nej, de är inte PKK, många av dem är inte ens kurder men däremot folk som älskar Turkiet.

FUCK KRISTERSSON
Och Billström... den kanske härjigaste politikern på twitter som inte är från SD (eller Strandhäll som faktiskt också är lite pinsam så sett. :D) Det inger inte riktigt förtroende.

FUCK KRISTERSSON
Ja, inte blir man stolt över att vara svensk direkt. Han borde ha sagt att då skiter vi väl i Nato då, så hade USA och de andra natoländerna sett till att det var Erdogan som fick ödmjuka sig.

Den dystopiska samtiden vi numera lever i gör sig påmind när Aftonbladet intervjuar Jomshof som vilken politiker som helst, som är glad att släppas in i värmen. Rubriken avslöjar (pun intended) att han anser att det kan vara bristande vandel att tvinga barn att bära slöja. Vilket väl borde innebära att det finns fog för utvisning i SD:s slutna värld. En fråga som ligger honom "varmt om hjärtat" är utvisningar. Det vet vi ju sedan innan, men man HAR INGET HJÄRTA om det nu är ens viktigaste fråga. Vidare så tycker han att ett passande exempel på bristande vandel är om någon står och predikar hat mot exempelvis homosexuella i en moské. Finns naturligtvis ingen del av mig som är okej med hat mot HBTQ-personer, men för helvete hans eget parti tycker att pridefestivalen är något negativt. Han meddelar också det självklara, men ändå lika oroväckande, löftet om att SD inte kommer sluta tänja på gränserna. Fy fan. Hur ska man kunna leva med dig själv/överleva i ett sånt här jävla pissigt samhällsklimat de närmaste åren? :(
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4o3jno/sd-toppen-tvinga-barn-bara-sloja-ar-bristande-vandel

Vad är Moderaterna för ett parti nuförtiden, egentligen? Det känns som att de före valet slängde ur sig allt de trodde att folk ville höra; utan någon som helst verklighetsförankring. Populistiskt är bara förnamnet.

"Socialdemokraterna ställer sig bakom det stödpaket till Ukraina som regeringen gav besked om under onsdagen. Tidigare försvarsministern Peter Hultqvist noterar samtidigt att det efterfrågade artillerisystemet Archer inte finns med, något som statsminister Ulf Kristersson (M) bekräftat för Expressen.

– Det visar på vådan av att driva denna typ av frågor under kampanjliknande former. Så det är väl verkligheten som nu kommit i kapp dem, säger han till TT.

I somras riktade Kristersson hård kritik mot att regeringen inte fattat beslut om att skicka Archer till Ukraina. I ett mejl till Omni beskrev den blivande statsministern det som ”ynkligt och svagt, när Ukraina nu strider inte bara för sina egen frihet, utan för hela Europa”."

https://omni.se/hultqvist-verkligheten-kom-val-ikapp-dem-om-archer/a/0QprnM

Vad är Moderaterna för ett parti nuförtiden, egentligen? Det känns som att de före valet slängde ur sig allt de trodde att folk ville höra; utan någon som helst verklighetsförankring. Populistiskt är bara förnamnet.

"Socialdemokraterna ställer sig bakom det stödpaket till Ukraina som regeringen gav besked om under onsdagen. Tidigare försvarsministern Peter Hultqvist noterar samtidigt att det efterfrågade artillerisystemet Archer inte finns med, något som statsminister Ulf Kristersson (M) bekräftat för Expressen.

– Det visar på vådan av att driva denna typ av frågor under kampanjliknande former. Så det är väl verkligheten som nu kommit i kapp dem, säger han till TT.

I somras riktade Kristersson hård kritik mot att regeringen inte fattat beslut om att skicka Archer till Ukraina. I ett mejl till Omni beskrev den blivande statsministern det som ”ynkligt och svagt, när Ukraina nu strider inte bara för sina egen frihet, utan för hela Europa”."

https://omni.se/hultqvist-verkligheten-kom-val-ikapp-dem-om-archer/a/0QprnM
Jag läste någonstans om någon som börjat kalla honom för Bluffe, det tycker jag var väldigt fyndigt och träffande och har anammat det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...olig-om-jag-hade-permanent-uppehallstillstand

Man upphör inte att förundras över de vidriga, människofientliga rasisterna som återfinns i vår regering. Lycka till med att minska klyftorna i samhället och i förlängning minska kriminaliteten, om man ska ompröva permanenta uppehållstillstånd. Fy fan. Vilken oro. Och varför ska man då överhuvudtaget lita på samhället?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/...olig-om-jag-hade-permanent-uppehallstillstand

Man upphör inte att förundras över de vidriga, människofientliga rasisterna som återfinns i vår regering. Lycka till med att minska klyftorna i samhället och i förlängning minska kriminaliteten, om man ska ompröva permanenta uppehållstillstånd. Fy fan. Vilken oro. Och varför ska man då överhuvudtaget lita på samhället?
Kanske borde vi kräva bättre kunskaper i språkliga svenska termer för dem som styr? Permanent har en stabil betydelse i vårt språk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
701
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
258
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
8
· Visningar
931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka