Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Moderat hantering av jobbiga avslöjanden; sluta prata med pressen; munkavle på. Syns det inte, så finns det inte. Tjohopp.

"Marcus Svinhufvud (M), ordförande för barn- och utbildningsnämnden i Nynäshamn, uppmanar övriga ledamöter i nämnden att inte tala med medier om skandalen kring SD-politikern Rebecca Ädel, rapporterar Nynäshamns-Posten. I ett mejl skriver Svinhufvud att han inte vill att de ska uttala sig om hennes lämplighet som lärare i kommunen."

https://omni.se/mtopp-anklagas-for-att-satta-munkavle-pa-oppositionen/a/GMy03B
Han har rätt i att man måste skilja på hur kommunen agerar i sin roll som arbetsgivare i ett arbetsrättsligt eller personalsocialt ärende från det som är allmänpolitiska frågeställningar.

Att prata om uttalandena hon gjort, vad man anser om henne som politiker osv. finns det inte något hinder för.
Men den som sitter i en roll där hen fungerar som arbetsgivare ska inte prata om pågående personalärenden ute i offentligheten. Däribland sådant som berör frågan om hon ev. skulle vara olämplig på sin tjänst.

Ja, jag vet, tycker ändå det är ett namn jag själv inte valt att behålla. Att det är adligt gör inte saken bättre.

Adligt eller inte har väl inget som helst med saken att göra?

Det är en släkt som funnits i Sverige och Finland i drygt 700 år och vars medlemmar har haft ett antal tunga och ”seriösa” ämbeten. Varför ska man inte ta folk med det namnet seriöst?

Att du inte hade valt att behålla ett sådant släktnamn om du haft det är ju inte samma sak som att du inte tar andra personer med det namnet serlöst?

Hur var det nu, det där med "vandel"...

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=981878

"SD-kommunalråd sålde hemliga försvarsuppgifter
i dag kl 00.30av Nora Fernstedt

DELA

SD-kommunalrådet Christopher Jarnevall, som även är programledare för Riks, sålde hemliga försvarsuppgifter till utlandet, avslöjar Norrköpings Tidningar.
Uppgifterna handlade om en upphandling av nya helikoptrar till försvarsmakten i slutet av 90-talet.
Jarnevall jobbade vid tiden på Förvsvarsmaktens informationsavdelning och hade tillträde till försvarets högkvarter. Samtidigt hade han ett företag inom information och konsultverksamhet.
Enligt NT sålde han hemligstämplade uppgifter om upphandlingen till ett franskbaserat företag – som sedan fick affären.
För detta ska han ha fått minst 250 000 kronor.
– Jag kan säga så här, hade jag känt till att det var sekretessbelagt hade jag inte lämnat ut det. Jag hade inte en aning om att det här var känslig information, säger han till tidningen.
En utredning om obehörig befattning med hemlig uppgift inleddes mot Jarnevall, men lades ner 2002.
I dag är han kommunalråd för SD i Norrköpings kommun."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=981878

DELA

SD-kommunalrådet Christopher Jarnevall, som även är programledare för Riks, sålde hemliga försvarsuppgifter till utlandet, avslöjar Norrköpings Tidningar.
Uppgifterna handlade om en upphandling av nya helikoptrar till försvarsmakten i slutet av 90-talet.
Jarnevall jobbade vid tiden på Förvsvarsmaktens informationsavdelning och hade tillträde till försvarets högkvarter. Samtidigt hade han ett företag inom information och konsultverksamhet.
Enligt NT sålde han hemligstämplade uppgifter om upphandlingen till ett franskbaserat företag – som sedan fick affären.
– Jag kan säga så här, hade jag känt till att det var sekretessbelagt hade jag inte lämnat ut det. Jag hade inte en aning om att det här var känslig information, säger han till tidningen.
En utredning om obehörig befattning med hemlig uppgift inleddes mot Jarnevall, men lades ner 2002.
Problem 1: Jobbar man på en stor myndighets informationsavdelning och inte har koll på att uppgifter om en pågående upphandling är känsliga att sprida så kanske man inte ska jobba med informationsansvar.
Problem 2: Personal som sitter med informationsansvar i Försvarsmakten(!) och inte kan sekretessreglerna bör i alla fall ha vett att använda huvudlinjen att inte lämna ut saker tills man har skaffat sig koll på vad som är känsligt och inte. Istället för att anta att det går bra så länge man inte vet annat.
Problem 3: Lojaliteten med dels arbetsgivare, dels samhällsnyttan är minst sagt svag om man låter sig köpas till att manipulera upphandlingar.
Problem 4: Konsultverksamhet i eget företag inom exakt samma område som någon är anställd att syssla med skriker konkurrerande bisyssla. Osannolikt att den skulle ha varit godkänd av arbetsgivaren.

Skulle säga att 1 och 2 är kompetensproblem. 3 och 4 visar utfallet av en prioritering där möjligheten att gynna sina egenintressen på allmänhetens bekostnad aktualiseras.

Om han visste att det var olagligt är enligt mig den mindre frågan. Den större är om man vill ha en person med den inställningen till 3/4 på ett förtroendeuppdrag att förvalta det allmänna.

DELA

Tyvärr gäller det där om vandel enbart utlänningar med mörkare hy. Svenskar med ljus hy anses alltid leva ett mönsterliv.

DELA

Om han inte förstod av sig själv att det var sekretessbelagd information, och att det var därför som någon ville ge honom pengar för den, så måste han ha så svårt med tänkeriet att man undrar hur han klarar sin dagliga livsföring.

https://www.dn.se/sverige/sd-toppen-ville-dolja-byggplanerna-i-skelleftehamn/

DN granskar SDs oppositionsborgarråd i Stockholm Gabriel Kroon och hans affärer, som han har ihop med sin pappa.
Nu har de begärt att deras bygglovsansökningar ska beläggas med sekretess. Pappan hotar DNs journalist.
Det är alltså ett parti som har ordet demokrat i sitt partinamn, man undrar om de förstår vad ordet betyder när så många företrädare och sympatisörer beter sig tvärtom.

https://www.dn.se/sverige/sd-toppen-ville-dolja-byggplanerna-i-skelleftehamn/

DN granskar SDs oppositionsborgarråd i Stockholm Gabriel Kroon och hans affärer, som han har ihop med sin pappa.
Nu har de begärt att deras bygglovsansökningar ska beläggas med sekretess. Pappan hotar DNs journalist.
Det är alltså ett parti som har ordet demokrat i sitt partinamn, man undrar om de förstår vad ordet betyder när så många företrädare och sympatisörer beter sig tvärtom.

Socialdemokrater skriver sig på fel adress för att dra in miljonarvoden:

https://www.svt.se/nyheter/granskni...liga-upplagg-ratt-adress-sakrar-miljonarvoden

Det verkar fifflas överallt inom politiken. En är skriven på en adress som är en stuga för uthyrning. Där bor han alltså inte. Han bor i grannkommunen i ett hus hans fru äger.

https://www.svt.se/nyheter/granskni...liga-upplagg-ratt-adress-sakrar-miljonarvoden

Det verkar fifflas överallt inom politiken. En är skriven på en adress som är en stuga för uthyrning. Där bor han alltså inte. Han bor i grannkommunen i ett hus hans fru äger.
Nu var det ju visserligen inte fusk med folkbokföringen som jag skrev om utan inställningen till demokrati, men här fifflar SD-höjdare med det också https://www.svt.se/nyheter/granskni...r-taxiresor-och-traktamente-av-skattebetalare

Ja, det är det lite oavsett parti. Det jag tyckte var mest illavarslande med länken @Görel bifogade var dock att man begärde att bygglovs ansökningarna skulle sekretessbeläggas och hotandet av journalister. Just hotet av journalister, eller för den delen föreningar som kritiserar innehållet av Tidö-avtalet det är ganska unikt för ett parti.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
270
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben