Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä, vad hände där?? Jag hade hoppats på att hon skulle vara en hård oppositionspolitiker.

Man kan inte tolka det på annat sätt än att S håller med och är nöjda att någon annan gör jobbet åt dem. De har ju svängt i migrationsfrågan de senaste åren de också men inte kunnat göra något för att deras samarbetspartners har andra åsikter.

Hon kommer säkert vara hårdare i de frågor där de inte har liknande åsikter.

Tillägg. Alltså utredningen om anonyma vittnen? Som hela regeringen gick emot och verkar så stolta över (kanske inte just L? Men åtm lät det ju så på Uffe). Jag tror knappast det bara är SD som går emot sakkunskap.
Nej, men jag vill ändå hävda att det finns ett mått av både art- och gradskillnad i hur långt man kan gå emot uppenbara och entydiga avrådanden.

Men kanske är jag för naiv där? Time will tell...

Självklart kan man det. Precis som man säger att klimatkrisen saknar vetenskapligt stöd så säger man bara att de som skrivit utredningen har fel.

Precis det jag är rädd för. Enligt SD:s logik så är det högst rimligt att gå emot det som tagits fram av remissinstanser som består av hjärntvättade vänsterextremister och globalister. Det är ju själva fundamentet de står på, att de vågar sätta sig emot etablissemanget och istället står för det de kallar "sunt förnuft bland vanligt folk". Att de skulle besluta emot vad remissinstanserna rekommenderat är liksom inte ett problem enligt deras logik.

Att deras samarbetspartier nu förlitar sig på att remissinstanserna ska filtrera bort de oönskade delarna av Tidöavtalet gör mig riktigt rädd. De verkar inte förstå vem/vad de har lierat sig med, det är naivt...

Jag tror att M, KD och L helt kallt räknar med att SD:s galnaste förslag kommer avvisas av utredningarna. De sa ok till SD för att SD skulle gå med på Regeringsbildningen fullt medvetna om att många av SD:s förslag inte kommer bli verklighet och att verkligheten kommer passar de själva rätt bra. Allt utan att de behöver stöta sig med SD. Förmodligen är också SD medvetna om detta.

Och det här känns symptomatiskt för alla som röstat på M,KD och L. Att det skulle vara någon sorts taktik att man ger SD sådant som ändå inte kommer gå igenom. Och att det skulle ursäkta att man tycker att samarbete med rasister är finemang.

Att man inte ser vilka risker och direkta bekymmer och faror detta för med sig är för mig en gåta. HUR kan man anse att ett överenskommet avtal som sen inte går igenom är ”okej”!?

Men allt för makten liksom…

Nämen Jimmie då... 7 kr sänkning av skatten på bränslet (som egentligen skulle vara 10 nu då) blev 80 öre istället. S sänkte faktiskt 3 kr så det här var ju en rejäl försämring.

https://www.regeringen.se/rattsliga...nkt-skatt-pa-branslen-i-viss-varmeproduktion/
Eller så blir det kanske bara 40 öre?

"När man tittar närmare på promemorian som Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson nu remitterat så ser man att det inte blir en kronas skillnad vid årsskiftet. Det blir en skattesänkning på ungefär 33 öre som leder till en sänkning med 40 öre vid pump." https://www.svt.se/nyheter/inrikes/magdalena-andersson-s

Jag tror att det betraktas som en ren fördel att människor som inte kan svenska riktigt bra blir osäkra på om de kommer kunna få rätt hjälp av vården i Sverige. Helt enligt plan och i linje med andra förslag.
Det perspektivet har jag inte reflekterat över, jag har sett förslaget som uppfostrande och straffande.

Det här med elprisstöd... jag hänger inte riktigt med. Hur blir det för de som bor i hyresrätt där elavtal "ingår" och där man betalar till värden för sin förbrukning varje månad (t ex som jag gör :bag:). Värden har nu tredubblat priset för just elen sedan jag flyttade in för drygt ett år sen. Kommer värden få ta del av det här stödet?

Det här med elprisstöd... jag hänger inte riktigt med. Hur blir det för de som bor i hyresrätt där elavtal "ingår" och där man betalar till värden för sin förbrukning varje månad (t ex som jag gör :bag:). Värden har nu tredubblat priset för just elen sedan jag flyttade in för drygt ett år sen. Kommer värden få ta del av det här stödet?

Den som har elavtalet som jag förstod det. Inte indirekt.

Det perspektivet har jag inte reflekterat över, jag har sett förslaget som uppfostrande och straffande.

Det omnämns väl som ett av förslagen som gemensamt ska göra Sverige mindre attraktivt att söka sig till... så både och antar jag :(

Jag tolkar det som @sjoberga, vilket ligger i linje med deras vision om helt stopp för invandring till Sverige och utvandring av personer som redan kommit hit. Deras strategi är:
1. Få stöd för åsikten att människor som vill bo i Sverige långsiktigt ska lära sig språket och ha förståelse för hur samhället fungerar - detta är lätt att hålla med om, så det är det som framförs mest i debatter osv
2. I regelverk, budgetar osv - i det politiska maskineriet, som inte kommer fram lika tydligt på bästa sändningstid - jobbar man för att begränsa möjligheten till nr 1, genom att minska möjlighet till SFI, tolkar, stöd från Arbetsförmedlingen, kurser om rättigheter riktade mot utlandsfödda kvinnor osv.

Önskat resultat: att invandrare blir så lite integrerade som möjligt, så att man har stöd från folket att kasta ut dem.

Eller så blir det kanske bara 40 öre?

"När man tittar närmare på promemorian som Ulf Kristersson och Jimmie Åkesson nu remitterat så ser man att det inte blir en kronas skillnad vid årsskiftet. Det blir en skattesänkning på ungefär 33 öre som leder till en sänkning med 40 öre vid pump." https://www.svt.se/nyheter/inrikes/magdalena-andersson-s
Man är inte särskilt imponerad av tomtarnas verkstads första framträdande. Vad säger deras väljare när det bara bidde en tummetott av det löftet?

Man är inte särskilt imponerad av tomtarnas verkstads första framträdande. Vad säger deras väljare när det bara bidde en tummetott av det löftet?
Ja min far röstade blått för att han "är så trött på sossarna och MP och deras miljöpolitik och främst då den extremt dyra dieseln". Så ja...

Men ärligt talat. Borde det inte vara olagligt för partier att ljuga för sina väljare? Det är faktiskt något som jag ser rätt allvarligt på. När de liksom inte ens försöker.

Ja min far röstade blått för att han "är så trött på sossarna och MP och deras miljöpolitik och främst då den extremt dyra dieseln". Så ja...

Men ärligt talat. Borde det inte vara olagligt för partier att ljuga för sina väljare? Det är faktiskt något som jag ser rätt allvarligt på. När de liksom inte ens försöker.
UKs min när Rapports reporter frågar ut honom om vilket stöd de tänker ge för kommande vinter är obetalbar. Han lyckades inte hålla ansiktsdragen i styr. Den mannen köper man inte en begagnad bil av.

Och så frågar de varför man inte vågar stå med i registret över transpersoner som får könsbekräftande vård :nailbiting: :up:
Såg något nytt på Twitter igår, eller ja, inte nytt i exempelvis USA, men hyfsat nytt för Sverige. Och det har att göra med transhatet från högern. Och jag vill poängtera att mitt första exempel jag kommer dra som bakgrund, inte rör transfrågor, utan dragqueens, och där tycks vi hittat inspiration ifrån USA - sagostund med dragqueens. Det låter härligt tycker jag, så det vänder jag mig inte emot, däremot blev jag ganska förvånad när jag läste att just det evenemanget som skulle ägt rum på ett bibliotek i Olofström, fick ställas in på grund av hot - helt i led med USA.
Men nu till vad jag såg på twitter, det tillkommer ju en chockerande svans hat i kommentarfältet hos de personer som kritiserar främlingsfientlighet, alla vet väl vid det här laget att Annie Lööf är extremt drabbad. Och det verkar som att hatat inspirerats av retoriken i USA lite mer... för den här bilden dök upp i flödet, med någon transfobisk kommentar.
annie.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
273
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar