Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ok. Men vilka du är kritisk till att de får komma eller vilka det är du syftar på när du talar om skurkstater vill du inte dela med dig av?
Jag har lite svårt att förstå poängen med att framföra kritik om det inte framgår vad man kritiserar?
Till exempel har Saudiarabien en ambassad i Sverige. Förmodar att de är bjudna eftersom jag inte sett något annat.

Vansinnet fortsätter. När någon ifrågasätter ska deras bidrag dras in
https://www.dn.se/sverige/sd-topp-vill-strypa-statligt-bidrag-till-tidokritiker/ (hoppas den inte är låst)
Expo har skrivit en artikel om det också:
https://expo.se/2022/10/bjorn-soder-vill-stoppa-bidrag-till-organisation-som-kritiserar-tidoavtalet

Jag blir inte förvånad men mer och mer rädd. Utspel om att försämra diskrimineringsskyddet och nu indraget stöd till antidiskrimineringsbyråer. Jag tvivlar på att det är insparade skattepengar som är SDs främsta argument, även om Björn Söder vill få det att låta så. Det är helt klart ideologiska motiv bakom. Civilsamhället ska bli lydiga ja-sägare.

Nu hoppar jag in i tråden utan att ha läst hela, men nånstans känner jag att jag måste kräka ur mig lite. Är kanske ingen som kommer ihåg mitt "dilemma" över att en sk vän tydligen röstat på KD vid valet (hon sa när vi pratade om det att hon var trött på att bli anklagad för att vara rasistisk bara för att hon röstade på KD). Nu kommer också utspel om SD och vår demokrati från denna vän, att vi är en demokrati och SD blev framröstat som Sveriges andra största parti, och att opponera sig mot att SD är en del av Sveriges riksdag och har ett samarbete med regeringen och säga att SD vill montera ner demokratin, då strider man tydligen mot grundlagen - regeringsformen.
Tydligen ska vi bara böja oss fram och ta emot allt SD vill bara för att en stor del av befolkningen har ytterst tveksamma tankar om mänskliga rättigheter? Vad har hänt med yttrandefriheten, vi får faktiskt tala om att ett parti är idiotiskt om vi tycker det :meh: Får NMR stå inför val och propagera för deras parti är det knappast fel att protestera mot detsamma...

Nu hoppar jag in i tråden utan att ha läst hela, men nånstans känner jag att jag måste kräka ur mig lite. Är kanske ingen som kommer ihåg mitt "dilemma" över att en sk vän tydligen röstat på KD vid valet (hon sa när vi pratade om det att hon var trött på att bli anklagad för att vara rasistisk bara för att hon röstade på KD). Nu kommer också utspel om SD och vår demokrati från denna vän, att vi är en demokrati och SD blev framröstat som Sveriges andra största parti, och att opponera sig mot att SD är en del av Sveriges riksdag och har ett samarbete med regeringen och säga att SD vill montera ner demokratin, då strider man tydligen mot grundlagen - regeringsformen.
Tydligen ska vi bara böja oss fram och ta emot allt SD vill bara för att en stor del av befolkningen har ytterst tveksamma tankar om mänskliga rättigheter? Vad har hänt med yttrandefriheten, vi får faktiskt tala om att ett parti är idiotiskt om vi tycker det :meh: Får NMR stå inför val och propagera för deras parti är det knappast fel att protestera mot detsamma...
Ja herregud, vad ska man ens bemöta sånt med?

Jag har hört något liknande om valet, med undertonen att en majoritet ville ha det så. Och överlag känner jag väl att SD som parti blir inte mindre rasistiskt, och till viss del antidemokratiskt, för att fler röstat på dem. Åsikterna är samma. Men det känns ju ganska hopplöst att behöva upprepa detta i en evighet.

Jag har hört något liknande om valet, med undertonen att en majoritet ville ha det så. Och överlag känner jag väl att SD som parti blir inte mindre rasistiskt, och till viss del antidemokratiskt, för att fler röstat på dem. Åsikterna är samma. Men det känns ju ganska hopplöst att behöva upprepa detta i en evighet.
Ja men exakt! Bara för att en del av befolkningen tycker det är okej med ett antidemokratiskt och rasistiskt parti betyder det inte att alla måste acceptera det. Hon tyckte för övrigt att det var en dålig/fjantig jämförelse med Tyskland och nazisterna när jag försökte ta diskussionen om det i samband med valet (att från början räknades inte Hitler som nazist, men vi vet ju alla hur det slutade...)

Hon verkar ha svalt SD:s retorik helt utan att själv reflektera. Det är skrämmande att det finns så många som inte vill eller kan förstå mekaniken bakom hur Hitler och Mussolini kom till makten.

Hon verkar ha svalt SD:s retorik helt utan att själv reflektera. Det är skrämmande att det finns så många som inte vill eller kan förstå mekaniken bakom hur Hitler och Mussolini kom till makten.

I mina ögon har den svenska skolan misslyckats KAPITALT att utbilda majoriteten av befolkningen i sådär en 30 år. Jag kan inte förklara hur folk röstar som de gjort på något annat sätt (och deras infantila och historielösa resonemang som @Trott tar upp).

I mina ögon har den svenska skolan misslyckats KAPITALT att utbilda majoriteten av befolkningen i sådär en 30 år. Jag kan inte förklara hur folk röstar som de gjort på något annat sätt (och deras infantila och historielösa resonemang som @Trott tar upp).
Jag läste det när jag gick i åttan för 40 år sen, minns att jag då hade svårt att förstå man kunnat låta det ske. Men jag vet att undervisningen har förändrats en hel del sedan dess.

Men det är ju inte bara yngre människor som röstar SD?
Med ditt resonemang har väl skolan misslyckats rakt av?

Ytterligare ett förslag som skulle innebära stor fara om det infördes är förslaget om att själv bekosta tolk. Jag har jobbat med tolk i över 20 år inom socialtjänsten och har många gånger erfarit att många som kan föra vardagliga samtal saknar djup i kunskaperna. Man tror och tolkar in annat än det som avses. Det kan bli väldigt konstiga samtal, och när man tar om dem med tolk får en helt annan diskussion.
Att tvinga någon att träffa läkare utan att kunna förstå helt, eller att barnen tvingas tolka, leder till att många inte sköter sin sjukdom rätt vilket i värsta fall kan vara dödligt. Ger man en människa vård ska denne också ha rätt att till fullo förstå vad det handlar om och kunna göra korrekta val.
https://www.dn.se/sverige/tolkforslag-kritiseras-riskerna-oacceptabla-utifran-svensk-lag/

Ytterligare ett förslag som skulle innebära stor fara om det infördes är förslaget om att själv bekosta tolk. Jag har jobbat med tolk i över 20 år inom socialtjänsten och har många gånger erfarit att många som kan föra vardagliga samtal saknar djup i kunskaperna. Man tror och tolkar in annat än det som avses. Det kan bli väldigt konstiga samtal, och när man tar om dem med tolk får en helt annan diskussion.
Att tvinga någon att träffa läkare utan att kunna förstå helt, eller att barnen tvingas tolka, leder till att många inte sköter sin sjukdom rätt vilket i värsta fall kan vara dödligt. Ger man en människa vård ska denne också ha rätt att till fullo förstå vad det handlar om och kunna göra korrekta val.
https://www.dn.se/sverige/tolkforslag-kritiseras-riskerna-oacceptabla-utifran-svensk-lag/
Och om man bara vill vara krass och låtsas som att det inte är viktigt att en människa som får vård också har rätt att, med tolk om det behövs, förstå vad det handlar om så kan också felbehandlingar som det skulle kunna leda till bli DYRT. För min del handlar det förstås mer patientlagen och rätten till vård, och ett medmänskligt perspektiv. Men det är inte ett perspektiv som personer som tycker att det här låter som ett toppenförslag lär dela, så då är det värt att påpeka att det är korkat rent kostnadsmässigt också.

Varför de senaste 30 åren? Inte som att de som gick i skolan för mer än 30 år sedan röstar på SD i mindre utsträckning än andra?
De stora skillnaderna enligt SVT:s valu är den mellan kvinnor (16 %) och män (25 %) och den mellan tjänstemän (15 %) och företagare och jordbrukare (24 %) och arbetare (29 %). Jag vill inte ens veta hur siffran för manliga arbetare ser ut 😰

Håller verkligen med! Har haft samtal där vi bara pratat runt varandra och där jag tänkt att den här föräldern har ju ingen koll för att sen testa att ha med en tolk och då fått fram en helt annan bild där föräldern kunnat resonera klokt osv, hade varit fruktansvärt att ta bort den möjligheten!

Men det är ju inte bara yngre människor som röstar SD?
Med ditt resonemang har väl skolan misslyckats rakt av?

Varför de senaste 30 åren? Inte som att de som gick i skolan för mer än 30 år sedan röstar på SD i mindre utsträckning än andra?
De stora skillnaderna enligt SVT:s valu är den mellan kvinnor (16 %) och män (25 %) och den mellan tjänstemän (15 %) och företagare och jordbrukare (24 %) och arbetare (29 %). Jag vill inte ens veta hur siffran för manliga arbetare ser ut 😰

Jag var lite generös... men jag upplever en horribel försämring av undervisningen i historia de senaste 30 åren och då ska vi komma ihåg att den var inte fantastisk på min tid heller (jag började åk 1 hösten 1980).

Sedan har vårt kollektiva minne till stor del glömt andra världskriget samt händelserna som ledde fram till det vilket är förståeligt men inte ursäktligt.

Hört om det där också. Jag undrar om de ens tänkt färdigt.
Det tar flera år att bygga nytt kärnkraft, vart ska allt slutförvaras?

Om det är pga energibristen borde det va bättre att försöka satsa på sol och vind som går snabbare att bygga. Men vad vet jag är ju bara en vanlig ”svensson” i mängden. 🤷🏼‍♀️
Har du någon aning om hur snabbt det går att bygga ut sol och vind?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
277
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka