Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
https://tt.omni.se/pehrson-vi-tar-kritiken-pa-allvar/a/0QQbmB

Haha, nä JP jag tror inte ni tar kritiken på allvar. Han låter lite som Trump här tycker jag.
Vilka betydande liberala reformer är det han syftar på?
Jag är inte liberal själv så kanske har missat något som anses vara väldigt stort och viktigt?

– Jag försöker förklara vilket oerhört starkt dokument vi lagt fram i form av en regeringsförklaring som visar på stora betydande liberala reformer i Sverige – men det betyder minskad migration. Det är också korrekt, säger Pehrson till TT och SR Ekot i Bryssel.

Hejdå Miljödepartementet, hejdå fokus på miljö och hållbarhet. Hejdå feministisk och global utrikespolitik. Hejdå biologisk mångfald. Hejdå försök att mildra klimatförändringar.

Välkommen klimatförnekare, abortmotståndare, anti-semiter och rasister. Välkommen till ökade socio-ekonomiska klyftor i samhället. Välkommen till ett Sverige som rör sig mot att sätta barn i fängelse. Välkommen till ett Sverige som är mindre demokratiskt och medmänskligt.

Jag är liberal och har helt missat dem. Trots försök att hitta dem. Det finns bara en riktning på avtalet, så på det sättet är det mindre spretigt än januariavtalet. Höger, konservativt och rasistiskt.
Det är ju jättekonstigt. Lurar han sig själv eller vad pågår egentligen isf?

1666207028448.webp

Eller så glömde de bara byta namn på partiet när de övergav sin grundläggande ideologi.

Det står väl ett parti fritt att ändra politisk inriktning och innehåll i partiprogrammet, däremot så kan man kanske inte förvänta sig att omvärlden köper deras egna definition av vad liberalism är... så jag antar att oviljan att stödja en regering lutad åt vänster gör att man ser mellan fingrarna gällande andra frågor. En inte helt långsökt jämförelse är amerikanska evangelister som stödjer Trump trots att de vet att han står för en jävla massa skit, för att han levererade "bra" saker i deras ögon också (som konservativa domare i HD).

Det står väl ett parti fritt att ändra politisk inriktning och innehåll i partiprogrammet, däremot så kan man kanske inte förvänta sig att omvärlden köper deras egna definition av vad liberalism är... så jag antar att oviljan att stödja en regering lutad åt vänster gör att man ser mellan fingrarna gällande andra frågor. En inte helt långsökt jämförelse är amerikanska evangelister som stödjer Trump trots att de vet att han står för en jävla massa skit, för att han levererade "bra" saker i deras ögon också (som konservativa domare i HD).
Ja precis, och då får man ju ändra sig öppet liksom?
Varför går de runt och låtsas som att de är nöjda när det vore väldigt ologiskt? Lojalitet mot samarbetapartierna?
Gissar på att det Jan Jönsson säger stämmer, många tror att utredningarna som utlovas som är skit, helt enkelt aldrig kommer bli av. Men... det blir ett högt spel.
https://www.expressen.se/tv/politik/liberalernas-jan-jonsson-oppnar-for-att-lamna-politiken-/
Ja, högt spel och framförallt fult att inte partiledningen isf kan vara lika ärliga. Det är nog det som skaver mest. Går JP runt och blåljuger hela tiden och att även han egentligen hoppas att inget av detta ska bli av, eller menar han verkligen att han anser att de har fått igenom stora och viktiga punkter?

Ja precis, och då får man ju ändra sig öppet liksom?
Varför går de runt och låtsas som att de är nöjda när det vore väldigt ologiskt? Lojalitet mot samarbetapartierna?

Ja, högt spel och framförallt fult att inte partiledningen isf kan vara lika ärliga. Det är nog det som skaver mest. Går JP runt och blåljuger hela tiden och att även han egentligen hoppas att inget av detta ska bli av, eller menar han verkligen att han anser att de har fått igenom stora och viktiga punkter?
En välvillig tolkning kanske är den att JP anser att väljarna (och partiet) liksom valde den sidan de tillhör nu, men jag tror ganska få förväntade sig eftergifterna på många frågor... jag tror att han personligen håller med om en del om hårdare tag, och att synen på skolan etc. stämmer överens.

En välvillig tolkning kanske är den att JP anser att väljarna (och partiet) liksom valde den sidan de tillhör nu, men jag tror ganska få förväntade sig eftergifterna på många frågor... jag tror att han personligen håller med om en del om hårdare tag, och att synen på skolan etc. stämmer överens.

Men alltså, ju mindre ett parti är desto mindre kan det räkna med att få igenom. Hade L haft 20% och SD 4,5% så hade avtalet sett helt annorlunda ut.

Men alltså, ju mindre ett parti är desto mindre kan det räkna med att få igenom. Hade L haft 20% och SD 4,5% så hade avtalet sett helt annorlunda ut.
Ja, såklart? Det är väl en del av problemet, och med det i beaktande så var den ju redan innan man började förhandla tydligt att de skulle behöva gå med på långt mycket mer än vad som många liberaler ser som bekvämt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
278
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka