Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du läser ju inte vad jag skriver.

Jag tror inte att det hjälper att hålla på och diskutera. Förutom om man i nuläget råkar vara någon av de politiker som just nu förhandlar om regeringssamarbetet. Men det hjälper inte om du går ut och diskuterar detta med Göran 67 år som röstar på SD. Han kommer inte ändra sig för att du visar upp statistik som säger att han har fel.

De partier som styr landet måste lösa landets problem. Punkt. Alla problemen. Segregationen, skolan, vården, omsorgen osv. Allt. Jag tycker att det är mycket som är bra i Sverige men det är också mycket som är dåligt. Däremot håller jag inte med SD:s ensidig approach till lösningen på problemet.

Jag tror att vi tog emot för många flyktingar på för kort tid med hänsyn till storleken på Sveriges ekonomi och befolkning. Det är INTE flyktingarnas fel och de ska INTE lastas för det eller behandlas illa för det på något sätt. De flydde från något ännu värre och vill också bara precis som alla andra leva bra och trygga liv. Men nu har vi en alldeles för stor segregation som inte är bra för någon utom SD. Det måste lösas. De som är här måste komma in i samhället fullt ut. Det gör vi INTE genom att rösta på SD. Men jag tror att vi kan få färre att rösta SD om vi löser problemet med segregationen. Men det ska lösas med respekt. Inte med SD:s metoder.

Och jag tror att det ENDA som hjälper att att hålla på att diskutera. Vi kommer aldrig lösa någon segregation om inte Göran 67 börjar diskutera med Fatima 17. Det är inte ofta inte förrän man hamnar kring köksbordet hos dem man vill deportera som klockan plingar till.

Att de partier som styr landet måste lösa landets problem är sant ja. Men det ingen verkar begripa är att vi, inklusive Göran 67, ÄR de partier som styr landet. Vi är också staten, kommunerna och regionerna. Den där "någon annan" finns inte.

Samtliga övriga partier i riksdagen har inför valet presenterat sin lösning på hur vi ska uppnå allt det där. Om man inte anser att lösningen finns där i riksdagen så starta ett annat parti då, kom med ett eget förslag på lösning. Men sitt inte bak i båten och säger "allt är dåligt, någon annan måste komma på något annat som är bra". Det är ju precis det som SD tycker att de har gjort.

"Ni ska lösa alla problem" är inte en realistisk och funktionell kravspec.

Ser man det som den förväntade leveransen blir resultatet av den blir ofrånkomligen ---missnöje.

Och vad ska de missnöjda rösta på i nästa val om inte SD m.fl lyckades lösa problemen på det enkla sätt som de framför...?

(Jag tolkar Ulf Kristerssons prat redan nu om de 8 åren tillsammans som att han är lite svettig över just den frågan, han fattar nog mycket väl att det inte är så enkelt som det har behövt framställas i valrörelsen för att vinna valet)

Och jag tror att det ENDA som hjälper att att hålla på att diskutera. Vi kommer aldrig lösa någon segregation om inte Göran 67 börjar diskutera med Fatima 17. Det är inte ofta inte förrän man hamnar kring köksbordet hos dem man vill deportera som klockan plingar till.

Att de partier som styr landet måste lösa landets problem är sant ja. Men det ingen verkar begripa är att vi, inklusive Göran 67, ÄR de partier som styr landet. Vi är också staten, kommunerna och regionerna. Den där "någon annan" finns inte.

Samtliga övriga partier i riksdagen har inför valet presenterat sin lösning på hur vi ska uppnå allt det där. Om man inte anser att lösningen finns där i riksdagen så starta ett annat parti då, kom med ett eget förslag på lösning. Men sitt inte bak i båten och säger "allt är dåligt, någon annan måste komma på något annat som är bra". Det är ju precis det som SD tycker att de har gjort.

Håller med om vartenda ord!

Det är inte någon annan, det är vi.

På samma sätt som att jag aldrig kommer att acceptera eller ursäkta att under ungdom kastar sten mot blåljuspersonal, även om jag kan höra och _förstå_ den frustration som hen känner över att så ofta bli misstänkliggjord utan att ha gjort någonting, och att hen kan sköljas med i något som hen aldrig själv skulle ha tagit initiativ till. Men även om jag förstår känslan och kan prata om den med hen, så kommer jag aldrig utifrån den att tycka att det är okej att kasta stenarna. Och självklart skulle hen vara välkommen till tisdagens läxhjälp.
Det här tänker jag ofta att folk misstolkar. Att man blandar ihop förståelse med förlåtelse.

SD får ordförande posten i arbetsmarknadsutskottet, näringsutskottet, justitieutskottet, utrikesutskottet samt vice ordförande i civilutskottet, försvarsutskottet, trafikutskottet och skatteutskottet. Mycket inflytande. Nu blir Sverige bra igen 👍😊

SD får ordförande posten i arbetsmarknadsutskottet, näringsutskottet, justitieutskottet, utrikesutskottet samt vice ordförande i civilutskottet, försvarsutskottet, trafikutskottet och skatteutskottet. Mycket inflytande. Nu blir Sverige bra igen 👍😊
Alltså, det är ju inte ordföranden i utskotten som bestämmer vilka beslut som går igenom i riksdagen eller inte. Det i sig förändrar knappast Sverige på något avgörande sätt.

Alltså, det är ju inte ordföranden i utskotten som bestämmer vilka beslut som går igenom i riksdagen eller inte. Det i sig förändrar knappast Sverige på något avgörande sätt.
Ordförande i justitieutskottet och utrikesutskottet är ju riktigt tunga poster ma fått. Dom leder ju arbetet i utskotten och har inflytande. Så nog betyder det mycket även när deras förslag från utskotten når Riksdagens bord för dom har ju majoritet där. Nu hoppas ju jag att utvisningarna ska öka och att man knäcker det kriminella gängen

Nä, jag funderade just på det, vad innebär ordförandeskap i utskott rent praktiskt? Jag har jättedålig koll? Är det mest en symbolisk grej?

Nä, jag funderade just på det, vad innebär ordförandeskap i utskott rent praktiskt? Jag har jättedålig koll? Är det mest en symbolisk grej?
Talmans posten är symbolisk men ordförande i utskotten är betydligt mer makt. Ordförande har utslagsröst och bestämmer således vilket förslag som vinner. Då vinner SD förslagen

Senast ändrad:
Nä, men de anses ju vara tunga poster. Så särskilt bra känns det inte. Antar att det är den satans trollfabrik/återtågs snubben som kommer få posten i justitieutskottet och det känns SÅ FEL.

Nä, men de anses ju vara tunga poster. Så särskilt bra känns det inte. Antar att det är den satans trollfabrik/återtågs snubben som kommer få posten i justitieutskottet och det känns SÅ FEL.
Justitieutskottet var ju den posten som SD verkligen ville åt och dom fick den. Så nu blir det andra kvastar som sopar där och man bestämmer där vilket förslag som ska vinna

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
277
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar