Det är ett underbetyg att de etablerade icke-extrema partierna har missat en så stor del av den svenska befolkningen. Det är ett underbetyg att man har kommit till den punkten där folk letar efter enkla lösningar. Det krävs en viss desperation hos folk tror jag. Att folk har kommit till en punkt där de känner att "Nu är det nog!". Att de har genomfört en politik som gjort att så många känner att de inte är lyssnade på. I grunden tror jag det handlar om samhällens grundläggande funktioner. Jag tror att i ett samhälle där folk har det bra, folk får vara delaktiga, folk blir lyssnade på och har det bra så är folk generösa. I ett land där tillräckligt många går till jobbet och kan försörja sig själva så får inte såna här partier fäste. I ett land där de som inte kan jobba ändå kan leva bra liv utan större oro för sin ekonomi så får inte såna partier som SD och Nyans fäste. Det är när folk börjar få det sämre ställt som de blir egoistiska och röstar på såna lösningar som SD erbjuder. Det kommer alltid finnas extremer men andelen människor som röstar på dem kommer variera beroende på hur samhället ser ut.
Glöm inte vad som la grunden till nazisternas framgångar hos det tyska folket. Det var inte ett land som hade det bra som röstade på dem. Det var ett land som blivit ordentligt tilltryckt av Versaillefreden.
Jag tror att ditt synsätt är farligt. Att bara säga att de som röstar på SD och liknande är idioter som man skita fullständigt i för de har fel åsikter. Ja, jag tycker också att SD har fel åsikter och därmed också deras väljare. Men jag inser att vi inte kan lösa något om man avfärdar folk och det de upplever. Även om det de upplever inte stämmer så kan man inte avfärda det. Man måste då ta reda på varför upplever de det på det här sättet och jobba för att deras upplevelse ska ändras. Det har de etablerade icke-extrema partierna missat.
Om folk tror att invandrare alla är kriminella som utnyttjar det svenska samhällets godhet (vilket verkar vara en vanlig uppfattning bland SD-väljare) så kan man inte bara ignorera det p.g.a. det är fel. Man måste se till att integrationen fungerar bättre så att invandrarna kommer bättre in i samhället för jag är övertygad om att den absoluta majoriteten av SD-väljarna hade sett annorlunda på det om de hade träffat, umgåtts och jobbat med invandrare som var en del av det svenska samhället och som de såg bidra på ett positivt sätt. Jag är uppvuxen i en stad med mycket invandrare men gick i en skola där det knappt fanns några förutom såna som jag som har ursprung i ett annat europeiskt land 1-2 generationer bak. Mina vänner var därför alla svenskar. I mitt arbete nu är det få invandrare som kom hit som flyktingar. Jag har hela mitt liv levt i en stad med mycket invandrare/flyktingar men de har sällan korsat min väg i livet. De fanns inte på min skola, definitivt inte på min ridskola (i fotbollsklubbarna var de betydligt fler men jag har aldrig spelat fotboll). På gymnasiet gick några enstaka i min klass (natur, på andra program t.ex. samhälle fanns det fler). På universitetet mötte jag fler utbytesstudenter än invandrare med flyktingbakgrund. Och detta i en stad med massor med invandrare. Det är ett underbetyg till samhället att segregationen varit så stor under så lång tid! Jag tror nämligen inte att jag är ensam om att ha den här upplevelsen.
Skolorna i stan börjar blir mer blandade än de var på min tid men det går väldigt långsamt och det är p.g.a. bostadssegregationen som det fortsätter vara skillnader mellan skolorna.
Det är de här grundläggande saker vi måste ändra i samhället för att SD och liknande extremer ska få minskat stöd. Minska segregationen, förbättra vård, skola och omsorg.
Man kan inte bara sitta på sin höga häst och säga att folk är idioter och därför tänker jag inte prata med dem eller lyssna på dem.