Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Som Centerpartist vill jag lägga in en protest :)

Hela skalan a partier har rört sig åt höger. Jag känner inte igen sossarna och inte heller liberaler och M. Däremot känner jag igen mitt eget parti. Samma ställningstaganden och samma grundvärderingar och samma motvilja mot att vända kappan efter vinden. Jag har sagt et förut och säger det igen. Hade jag sparat de pratmanus jag hade i början av 80-talet när jag turnerade i Uppsalas skolor och pratade politik så hade3 jag kunnat använda dem idag också.

Det är inte C som rört sig till vänster. Det är vänster som rört sig till mitten.

Javisst men efter förra valet och detta valet stödjer dom vänstersidan. Det har C tappat på.

Från VALU

Vart tog C:s väljare vägen?
1664455686399.png

S, MP och V tog 28%
M,L,KD och SD tog 28%.

De försvann alltså i ganska samma utsträckning åt höger och vänster

Senast ändrad:
Och vart kom de ifrån!

1664455752172.png

S, MP och V bidrog med 18%
L, KD, M och SD bidrog med 31%

Det var alltså stor inströmning till C från högerhållet. Förmodligen för liberaler, moderater och kristdemokrater som tog sig för pannan för normaliseringen av rasism.

(Sen måste man hålla i huvudet att C minskade ganska mycket, så att man inte blir lurad av procentsatser som lika värde)

Senast ändrad:
https://omni.se/c-tappar-mest-valjarna-flyr-till-bade-hoger-och-vanster/a/WRbVoj
Det finns väl fler undersökningar än denna antar jag, men här ser det ganska jämt ut till både till s och höger?

Ja. Det finns riktiga valresultat.

I 36 av landets 55 landsbygdskommuner backar Centerpartiet – samtidigt som Sverigedemokraterna ökar i samma kommuner. Det visar SVT:s genomgång av det preliminära valresultatet i kommunvalet.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sd-tar-over-centerpartiets-starka-fasten

Från VALU

Vart tog C:s väljare vägen?
Visa bifogad fil 101732

S, MP och V tog 28%
M,L,KD och SD tog 28%.

De försvann alltså i ganska samma utsträckning åt höger och vänster

Och vart kom de ifrån!

Visa bifogad fil 101733

S, MP och V bidrog med 18%
L, KD, M och SD bidrog med 31%

Det var alltså stor inströmning till C från högerhållet. Förmodligen för liberaler, moderater och kristdemokrater som tog sig för pannan för normaliseringen av rasism.

(Sen måste man hålla i huvudet att C minskade ganska mycket, så att man inte blir lurad av procentsatser som lika värde)

Om visualiseringen​

Siffrorna är viktade mot Valmyndighetens preliminära valresultat från den 12 september 04.24. Här visar vi partibytare baserat på vad väljarna själva angett i SVT:s vallokalsundersökning.

Om vallokalsundersökningen​

SVT:s vallokalsundersökning, Valu, har genomfört intervjuer med väljare sedan 1991. En vallokalsundersökning innebär i korthet att utvalda väljare får besvara en enkät, i år är det 61 frågor, utanför röstningslokaler över hela landet. Resultatet viktas.
Fler än 11 000 väljare vid 105 vallokaler och 55 förtida röstningslokaler har svarat på Valu i år. Resultatet används som analysunderlag under valkvällen och i eftervalsdebatten.

Nu är ju detta baserat på svar från en enkät och inte aktuellt valresultat. Tydligen stod dom inte utanför någon vallokal på landsbygden ;)
Visade ju sig till slut oxå att valundersökningen som presenterades i början på kvällen inte stämde , där skulle ju den rödgröna sidan vinna.

I 36 av landets 55 landsbygdskommuner backar Centerpartiet – samtidigt som Sverigedemokraterna ökar i samma kommuner. Det visar SVT:s genomgång av det preliminära valresultatet i kommunvalet.

Värt att nämna att det också är skillnad på riksdagsval, regionalval och kommunalval. Även om C uppenbarligen tappat i attraktionskraft där så är ju konstellationerna inte riktigt samma i kommunerna. Det finns väl exempel på samarbeten med SD och C redan innan valet i åtminstone några kommuner.

Nu är ju detta baserat på svar från en enkät och inte aktuellt valresultat. Tydligen stod dom inte utanför någon vallokal på landsbygden ;)
Visade ju sig till slut oxå att valundersökningen som presenterades i början på kvällen inte stämde , där skulle ju den rödgröna sidan vinna.

VALU visade rätt inom några få mandat. Så siffrorna skulle ha bestått ganska väl, med någon enstaka procent hit och dit OM man skulle kunna göra en sådan undersökning på riktiga röster, vilket man kan inse lätt aldrig kommer att kunna göras.

Självklart har de gjort sitt bästa för att hitta ett representativt urval för de 160 vallokalerna.

Hur partierna ökar och minskar är något ganska annat än hur väljarströmmarna har gått. Jag tänker att du borde förhålla dig till den överlägset bästa datan som finns i ämnet om du vill dra slutsatser.

Det är ganska intressant att många högerväljare (L, M, KD) gick till centern och att många centerväljare gick till höger och att många centerväljare gick till vänster. Det är alltså helt uppenbart att det bland de som valde L, M, KD (dvs för alla partierna, inte bara för L som varit i blickfånget) 2018 finns en betydande splittring i den här linjen, där C plötsligt framstod som det enda hygieniska alternativet. Många som inte accepterar samarbete med SD, men många som gör det.

MP har sitt största stöd bland dom väljarna som inte drabbas av MPs politik dvs i storstäderna.

Nu blandar du äpplen och päron, och det du skrev från början är fortfarande lika ologiskt.

Nu pratar du politiska åtgärder. Att MP har sitt största stöd bland de som inte ”drabbas” av MP:s politiska åtgärder är ju både goddag yxskaft och på inget sätt unikt för MP. Det är väl så för alla partier att de tenderar att ha starkast stöd bland de som gynnas av deras politik.

Gängkriminalitet är ingen politisk åtgärd. Det är ett fenomen som drabbar olika delar av samhället olika på grund av att det rent fysiskt existerar på vissa platser i landet. Därför är det anmärkningsvärt att SD ökar som mest där detta förekommer som minst, om det vore av av denna anledning.

Klimatförändringar och koldioxidutsläppens påverkan är också fenomen. Skillnaden är att de inte är lokala frågor.. De drabbar samtliga oavsett var man bor. MP:s väljare är precis lika drabbade som deras häcklare.

Här ökade MP just för att folk är rädda om naturen vi har här, och tröttnat på hur den förstörs. Långt från storstad.

Det är ju också en grov missuppfattning att begrepp som ”natur” och ”miljö” är begrepp som skulle ha med stad eller landsbygd att göra. Att frågorna har olika innehåll på olika platser har inget att göra med hur relevanta eller viktiga de är.

Att C tappat samtidigt som SD ökat är ju nödvändigtvis inte alls samma sak som att personer dom röstat på C nu har röstat på SD. Sådant visar inte valresultat. De siffrorna kan lika gärna förklaras av att exempelvis de som innan röstat på C nu röstade S och de som röstade S gick till SD.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
277
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 119

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka