Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ups sorry att jag inte tänkte på den enkla detaljen att ta bort citationstecken.
Du har i tidigare inlägg skrivit så här: Vad...menar du? SD är sammankopplade med högerextremism, rasism och fascism. (med betoning på ÄR) Min mening med att sätta in SD i den kraftfulla inledningen i Ur mylla bruns rapport -så hos mig blir det en enorm överdrift -ja.... inte ens trovärdig faktiskt - SD som politiskt parti vidrör demokratins svåraste dilemma, spänningen mellan demokratiska osv. Därav att jag är rätt övertygad om att använda sig av högerextremister, rasister och farcister i samma andetag som SD så är det noga utvalda ord för att förstärka sin avsky mot politiska motståndare och med förhoppning att det ska minska deras popularitet.
Jag är tämligen övertygad om att många vill påpeka vad SD faktiskt står för värderingsmässigt för att det inte ändrats för att många röstat på dem, det får inte normaliseras på den nivån att vi kallar det för något annat än vad det faktiskt är ett led i.

Nej, det är inte andra partiers fel att SD står för den politik de gör. Hur vore det om man lite oftare tar eget ansvar, istället för att ständigt säga att allt alltid är någon annans fel.

Inte att de står för den politik de står för. För att ha skapat ett samhälle där 20% av befolkningen sympatiserar med de åsikterna.

Inte att de står för den politik de står för. För att ha skapat ett samhälle där 20% av befolkningen sympatiserar med de åsikterna.

Jag anser snarare att det är de 5->10->15->20% och SD som skapar den samhällsbild och det samhällsideal som gör att det sympatiseras med de åsikterna. De målar upp den världsbild som krävs för att locka människor som verkar ha gått i både medmänskligt och förnuftsmässigt baklås. Sen kan jag hålla med om att det finns andra aktörer som plötsligt anammar och normaliserar skiten som ser till att spä på det hela - med acceptans och "sakfrågesamarbeten" där man förhandlar in rasism och högerextrema förslag för att blidka dessa 20% - för att få igenom sin egen politik.

Jag tror att den här sakfrågementaliteten ("men vi kan ju förhandla om frågor där vi tycker lika") med extrema partier kommer att vara något som beforskas i framtiden som en av vår tids största politiska misstag och snedsteg i åtminstone stora delar av Europa.

Ups sorry att jag inte tänkte på den enkla detaljen att ta bort citationstecken.
Du har i tidigare inlägg skrivit så här: Vad...menar du? SD är sammankopplade med högerextremism, rasism och fascism. (med betoning på ÄR) Min mening med att sätta in SD i den kraftfulla inledningen i Ur mylla bruns rapport -så hos mig blir det en enorm överdrift -ja.... inte ens trovärdig faktiskt - SD som politiskt parti vidrör demokratins svåraste dilemma, spänningen mellan demokratiska osv. Därav att jag är rätt övertygad om att använda sig av högerextremister, rasister och farcister i samma andetag som SD så är det noga utvalda ord för att förstärka sin avsky mot politiska motståndare och med förhoppning att det ska minska deras popularitet.
Men suck. Varför tror du jag lade in citatet? Jo, för att det var just det vi pratade om. Du behövde inte klistra in SD, det handlade redan om SD, bland andra, eller snarare undersökte den förutsättningslöst OM det handlade om SD. Det är liksom inget alls konstigt med det, men du tycker det är en ”enorm överdrift” vilket för mig vittnar om att du inte riktigt förstår vad en förutsättningslös diskussion är. (Och jo, det är viktigt att man inte antyder genom citationstecken att det man själv skrivit är hämtat ur någon annans producerade text.)

Förlåt men sättet du skriver på blir för mig bara ordsallad. Du verkar ha en övertygelse och det du gör är att leta vaga indikationer som du på något sätt kan tolka som stöd för denna övertygelse. Det är inte så man hanterar kunskap, vetenskap. Du tror att alla som kritiserar SD har någon slags agenda snarare än att man kritiserar SD pga det de visat och visar sig står för. Diskussionen blir helt meningslös och jag blir bara hjärntrött, inte värt det.

Jag anser snarare att det är de 5->10->15->20% och SD som skapar den samhällsbild och det samhällsideal som gör att det sympatiseras med de åsikterna. De målar upp den världsbild som krävs för att locka människor som verkar ha gått i både medmänskligt och förnuftsmässigt baklås. Sen kan jag hålla med om att det finns andra aktörer som plötsligt anammar och normaliserar skiten som ser till att spä på det hela - med acceptans och "sakfrågesamarbeten" där man förhandlar in rasism och högerextrema förslag för att blidka dessa 20% - för att få igenom sin egen politik.

Jag tror att den här sakfrågementaliteten ("men vi kan ju förhandla om frågor där vi tycker lika") med extrema partier kommer att vara något som beforskas i framtiden som en av vår tids största politiska misstag och snedsteg i åtminstone stora delar av Europa.

Så du menar att SD (och deras väljare) har skapat en bild av att det är stora problem med gängkriminalitet? Och skapat en bild av ett stort utanförskap bland invandrare? Och att det inte är så egentligen? Att Sverige egentligen inte har några problem alls med integrationen och alla lever tillsammans lyckliga och glada? Du menar att du misstror folks upplevelse av hur samhället de lever i fungerar? Hur samhället påverkar deras liv? Sånt ska man vara försiktig med att göra.

Jag tror att de andra partierna varit för dåliga på att lyssna på folk och då har de gått till det parti som de upplever lyssnar på dem och ser det de ser. Det är ett stor underbetyg till de andra partierna (både de på vänstersidan och de borgerliga). Vi ser nu en rätt stor väljarflykt från just de två stora partierna S och M. Till SD i hela landet, till Nyans i en del områden. Det finns områden där Nyans fick 30% av rösterna. Röster som tidigare traditionellt främst var röda. När de får frågan varför de röstade på Nyans var svaret ofta att de kände att det parti de brukade rösta på inte lyssnade på dem. Kan man kalla det en missnöjesröst? Nä, jag tycker inte det. Det är att nedvärdera människor. De hittade ett parti som de upplevde lyssnade på dem. Som såg dem. Och det var inte ett av de etablerade partierna. Det är ett underbetyg och något som S och M (och andra) behöver jobba på om vi inte vill ha fler extrempartier.

Har nu läst NTC:s rapport, Helårsbedömning -sammanfattning 2022 Terrorhot mot Sverige. Endast det som berör våldsbejakande högerextremism. Den säger banne mig ingenting säkert vad gäller den ökande hotet från högerextremism? I rapporten används genomgående osäkra ord som möjligen, troligen, sannolikt m.m Det ingjuter tyvärr inget större förtroende hos mig -även fast det kommer fint skrivet och från självaste SÄPO hemligheten själv nr 1. (OBS reserverar mig själv ifall jag nu läst "fel" rapport) Nå - den här rapporten med osäkra ord fick mig att googla runt typ....hela kvällen :D för jag tänker att någonstans borde det framgå liiiite mer tydligt än SÄPOS rapport hur samhället kan märka av ökningen av våldsbejakande höger extremism. Det som dyker upp vid googling Högerextremism, Säpo är ett TV-4 inslag med rubriken - Vi ser ett ökat hot från högerextrema......Tv4 inslaget handlade om terrordådet på Drottning gatan.......... ?
Jag kan inte någonstans finna exakt hur stort hot högerextremism är mot Sveriges demokrati. Vilka organisationer, föreningar tex?
Ska bita tag i mylla brun ochså, men ska erkänna att bara Överskriften ger mig vibbar av tunnelseende och ett vinklande ala uppdrag granskning / Kalla fakta.

Du har redan fått förklaringar till varför man använder sådant språk inom forskning och vetenskap, så där har jag inget att tillägga. Men om det är så väldigt svårt för dig att se att hotet från högerextremismen ökar så räcker det fint att just bara googla. Exempel:

Artikel 1: 7 april 2022 "Säpo: Vi ser ett ökat hot från högerextrema"
Artikel 2: 21 april 2022 "Terrorhotet från högerextremister tycks öka"
Artikel 3: 26 mars 2020 "Säpo: Högerextrema hot har ökat"
Artikel 4: 24 mars 2022: "Hotet mot Sverige har ökat enligt SÄPO"

Jag vet inte vad du menar med "exakt hur stort hot". Vad är det du vill se då, menar du? Någon registrering på specifika antal högerextrema, eller vad är du ute efter? Om nu inte SÄPOs sammanlagda bild av läget räcker för att övertyga dig, så misstänker jag att du själv är bärare av ganska skarpt tunnelseende. Men, för att bespara dig; rapporten från Acta Publica har granskat 289 politiker med kopplingar till högerextremism. 214 av dessa tillhör SD. Så vet du specifikt vad rapporten går ut på. :)

Så du menar att SD (och deras väljare) har skapat en bild av att det är stora problem med gängkriminalitet? Och skapat en bild av ett stort utanförskap bland invandrare? Och att det inte är så egentligen? Att Sverige egentligen inte har några problem alls med integrationen och alla lever tillsammans lyckliga och glada? Du menar att du misstror folks upplevelse av hur samhället de lever i fungerar? Hur samhället påverkar deras liv? Sånt ska man vara försiktig med att göra.

Jag tror att de andra partierna varit för dåliga på att lyssna på folk och då har de gått till det parti som de upplever lyssnar på dem och ser det de ser. Det är ett stor underbetyg till de andra partierna (både de på vänstersidan och de borgerliga). Vi ser nu en rätt stor väljarflykt från just de två stora partierna S och M. Till SD i hela landet, till Nyans i en del områden. Det finns områden där Nyans fick 30% av rösterna. Röster som tidigare traditionellt främst var röda. När de får frågan varför de röstade på Nyans var svaret ofta att de kände att det parti de brukade rösta på inte lyssnade på dem. Kan man kalla det en missnöjesröst? Nä, jag tycker inte det. Det är att nedvärdera människor. De hittade ett parti som de upplevde lyssnade på dem. Som såg dem. Och det var inte ett av de etablerade partierna. Det är ett underbetyg och något som S och M (och andra) behöver jobba på om vi inte vill ha fler extrempartier.

Ja, jag anser att de har lyckats sätta en bild av att gängkriminalitet är vår tids allra största problem, att lösningen är att utvisa, stigmatisera och spärra in personer som bor i dessa områden och att integrationen inte är ett problem vi ska satsa på att lösa. Det är dels långt ifrån verkligheten och dels helt utan proportioner till andra utmaningar vårt samhälle, det svenska, det europeiska och det globala, står inför. Det betyder inte att gängkriminalitet inte existerar och att det inte skulle vara ett stort problem där omfattande åtgärder behövs.

Det är dessutom intressant att det är de människor som bor allra längst ifrån och har allra minst kontakt med dessa utpekade områden som samlas allra mest hos SD. Det är alltså inte den egna verkligheten man röstar om utan någon annans verklighet som man får beskrivet för sig av media och politiker.

Jag tycker det är bra att inte partier som inte delar rasistiska värderingar försöker se och lyssna på människor som vill ha rasistisk politik och anpassa sig genom att gå mot en rasistisk politik. För mig är det inte ett underbetyg, utan ett grundläggande godkänt i politisk hållfasthet.

Ja, jag anser att de har lyckats sätta en bild av att gängkriminalitet är vår tids allra största problem, att lösningen är att utvisa, stigmatisera och spärra in personer som bor i dessa områden och att integrationen inte är ett problem vi ska satsa på att lösa. Det är dels långt ifrån verkligheten och dels helt utan proportioner till andra utmaningar vårt samhälle, det svenska, det europeiska och det globala, står inför. Det betyder inte att gängkriminalitet inte existerar och att det inte skulle vara ett stort problem där omfattande åtgärder behövs.

Det är dessutom intressant att det är de människor som bor allra längst ifrån och har allra minst kontakt med dessa utpekade områden som samlas allra mest hos SD. Det är alltså inte den egna verkligheten man röstar om utan någon annans verklighet som man får beskrivet för sig av media och politiker.

Jag tycker det är bra att inte partier som inte delar rasistiska värderingar försöker se och lyssna på människor som vill ha rasistisk politik och anpassa sig genom att gå mot en rasistisk politik. För mig är det inte ett underbetyg, utan ett grundläggande godkänt i politisk hållfasthet.

Jag anser ju att det har blivit en del av min verklighet när skjutningar sker på ställen jag besöker lite då och då. T.ex. Emporia.

Det är ju inte svart eller vitt, inte total katastrof eller inga problem alls. Ja det finns problem med integration och gängkriminalitet, men min absoluta uppfattning är att det inte är på den nivå som SD vill få det till. Den uppfattningen grundar jag på över 20 års arbete inom socialtjänsten, senast på Järvafältet, och att jag bor mitt i allting. Många av de som inte bor här och har fått information om situationen från media istället för egna upplevelser, och har en irrelevant rädsla. Till exempel de som inte vågar åka tunnelbana för de läst så mycket om våldet i tunnelbanan. Själv har jag åkt i över 50 år och aldrig varit med om något.

Precis som hos MP då! Partiet har störst stöd hos dom som har minst av miljö och natur omkring sig och minst stöd hos dom som har mest miljö och natur omkring sig.

Jag anser ju att det har blivit en del av min verklighet när skjutningar sker på ställen jag besöker lite då och då. T.ex. Emporia.

Sådana känslomässiga reaktioner skulle ju i sig vara ganska begripliga, oavsett om de har stöd i en faktisk risk eller inte.
Men det förklarar inte var för SD stått till eller aningen minskat i Malmö som helhet och specifikt i Hyllie, samtidigt som de ökat med 10 procentenheter i Västerbottens inland.

Med facit i hand har C tappat fler väljare på att gå över till vänstersidan än vad dom någonsin kan vinna. Nej dom förlorade helt klart på att gå åt det hållet efter förra valet och det blev ju inte bättre nu. Givet att dom måste ha en annan partiledare som går åt höger för att överhuvudtaget inte åka ut i nästa val.
Som Centerpartist vill jag lägga in en protest :)

Hela skalan a partier har rört sig åt höger. Jag känner inte igen sossarna och inte heller liberaler och M. Däremot känner jag igen mitt eget parti. Samma ställningstaganden och samma grundvärderingar och samma motvilja mot att vända kappan efter vinden. Jag har sagt et förut och säger det igen. Hade jag sparat de pratmanus jag hade i början av 80-talet när jag turnerade i Uppsalas skolor och pratade politik så hade3 jag kunnat använda dem idag också.

Det är inte C som rört sig till vänster. Det är vänster som rört sig till mitten.

Sådana känslomässiga reaktioner skulle ju i sig vara ganska begripliga, oavsett om de har stöd i en faktisk risk eller inte.
Men det förklarar inte var för SD stått till eller aningen minskat i Malmö som helhet och specifikt i Hyllie, samtidigt som de ökat med 10 procentenheter i Västerbottens inland.
Tänker också att det blir nära för de som bor i Malmö med skjutningen på ett köpcenter i Köpenhamn som inte på några vis kan kopplas till gängkriminalitet...

Som Centerpartist vill jag lägga in en protest :)

Hela skalan a partier har rört sig åt höger. Jag känner inte igen sossarna och inte heller liberaler och M. Däremot känner jag igen mitt eget parti. Samma ställningstaganden och samma grundvärderingar och samma motvilja mot att vända kappan efter vinden. Jag har sagt et förut och säger det igen. Hade jag sparat de pratmanus jag hade i början av 80-talet när jag turnerade i Uppsalas skolor och pratade politik så hade3 jag kunnat använda dem idag också.

Det är inte C som rört sig till vänster. Det är vänster som rört sig till mitten.
Jag håller faktiskt med dig om den uppfattningen, trots att jag inte är centerpartist! Lägger också till att ingen borde kunnat anklaga er för att ha tagit i V med tång ens, det har ju hela tiden varit hit men inte längre för just det partiet.

Jag tror många medelsvenssons röstar på sd för att de helt enkelt tror att det är det ända alternativet att något görs så att deras tonåringar ska kunna gå till och från busstationen/krogen hem utan att bli gruppvåldtagna av ett gäng med invandrarbakgrund.

Så enkelt är tankegången. Varken mer eller mindre. Just saying

Jag tror många medelsvenssons röstar på sd för att de helt enkelt tror att det är det ända alternativet att något görs så att deras tonåringar ska kunna gå till och från busstationen/krogen hem utan att bli gruppvåldtagna av ett gäng med invandrarbakgrund.

Så enkelt är tankegången. Varken mer eller mindre. Just saying
Men herregud, som att det bara är invandrare som våldtar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
277
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka