Högerextrema röstar inte på SD, de röstar på Nordiska motståndsrörelsen eller Alternativ för Sverige... de som röstar på SD är till största delen medelsvenssons ur arbetarklassen
Ja, det är det som gör det så otäckt att röstandet på ett parti med rasistiska utgångspunkter för sin politik får den typen av röstande. Hade de bara haft den lilla klicken våldsamt extrema , de där
fåtal procenten de hade på 90-talet och 00-talet, när jag började engagera mig mot skiten, hade hotet varit mycket mindre. Nu finns det ett stort stöd att hämta för de våldsamt extrema i andra lager i samhället, i olika sammanhang där rasismen eldas på av människor som inte själva skulle ta till våld, men som eldar på dem som gör det.
Sen är det bara en del av hotet som är terrorbrott av typen som SÄPO bevakar mest. Det finns mer subtila extremistbrott (vill inte kalla dem subtila, men för att skilja från bombdåd och masskjutningar) där avvikande personer får utstå hot och våld. Det gäller homosexuella som öppet visar känslor, det gäller journalister som inte uppfyller lögnerna, det gäller andra grupper av mina medmänniskor som inte passar in i mallen, i drömmen om det homogena Sverige. De hotas, av och pådrivet av de där massorna du nämner och till slut är det nån stolle som ser sig ta ansvar för sitt land genom att verkställa hotet.
Återkommande ertappas företrädare för SD med händerna djupt i hatburken av rasism, homofobi och misogyni. Är de tillräckligt djupt ner får de numera lämna partiet, så företrädare som är öppna med sina extrema åsikter rensas ut tillfälligt och sen är de tillbaka några år senare utan järnrör.
För mig är det inga medelsvenssons som aktivt stödjer politik med splittring, hat och rasism som utgångspunkter. Det är extrema åsikter och en extrem politik presenterat på ett extremt sätt man väljer att rösta på. Men det är för att jag tror bättre om mina medmänniskor än som kanske är befogat.