Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
En intressant aspekt är att väljare ofta byter mellan olika parti, speciellt yngre väljare, men när de väl en gång tagit steget över till SD så blir de kvar där. Så säger statistiken, väljare som hamnat hos SD är mindre benägna att byta parti. Vi får se om även detta ändrar sig nu när partiet allt mera normaliseras. Annars är det ju verkligen anledning för vänstersidan att bekymra sig.

Eftersom det är en extrem gräns man kliver över - är det ganska naturligt att man fixerar sig mer. Däremot har du rätt i att eftersom fler partier numer accepterar rasism som utgångspunkt så finns det fler alternativ att välja på; även om det är så att om rasism är viktigt så kommer SD alltid se till att vinna "matchen".

Jag utgår från gängse term. Rekommenderar att du kollar bland annat rapport från SÄPO och senaste rapporten "Ur mylla brun" från Acta Publica om du vill uppdatera dig kring läget om högerextremisms ökande i Sverige.
Har laddat ner det du rekommenderar. SD som politiskt parti kopplas ofta ihop med ordet högerextremism, rasister och fascister - så är det faktiskt en nyhet för mig att SÄPO anser ett svenskt politiskt parti, valt demokratiskt av folket utgör ett hot mot Sverige. Jag som trott att dessa benämningar används för att misskreditera politiska motståndare.

Har laddat ner det du rekommenderar. SD som politiskt parti kopplas ofta ihop med ordet högerextremism, rasister och fascister - så är det faktiskt en nyhet för mig att SÄPO anser ett svenskt politiskt parti, valt demokratiskt av folket utgör ett hot mot Sverige. Jag som trott att dessa benämningar används för att misskreditera politiska motståndare.

Jag skrev inte att SÄPO ansåg att SD var ett ökande hot - det var ett svar på din fråga/ditt påstående att du inte sett tendenser till att hotet från högerextremismen ökat i Sverige. Se nedan.

Jag ser inga tendenser till ökad högerextremism i Sverige. Det är möjligt att du och jag tolkar ordet högerextremism olika?

Om just högerextremism och SD: SD mynnar ur högerextremismen och deras nutida kopplingar till högerextremism är belagd, både vad gäller som parti och för många enskilda politiker inom SD. Så att högerextremism är tydligt framträdande inom SD borde inte förvåna någon.

Vad...menar du? SD är sammankopplade med högerextremism, rasism och fascism. Menar du att du trodde att det var random valda ord, eller hittepåord? Jag förstår inte.

Vad...menar du? SD är sammankopplade med högerextremism, rasism och fascism. Menar du att du trodde att det var random valda ord, eller hittepåord? Jag förstår inte.

Ja jag menar precis det jag skrev. Däremot tror jag inte att det är random valda ord. Jag tror -att det ligger en "tro på" eller åtminstone en önskan om att _ om högerextremism, rasism, fascism finnas med i text eller verbal debatt ihopkopplat med SD så ofta det bara går -till slut kommer korkbollarna som röstat fram dem att också inse det och gå tillbaka till de partier som de röstade på innan.

Ja jag menar precis det jag skrev. Däremot tror jag inte att det är random valda ord. Jag tror -att det ligger en "tro på" eller åtminstone en önskan om att _ om högerextremism, rasism, fascism finnas med i text eller verbal debatt ihopkopplat med SD så ofta det bara går -till slut kommer korkbollarna som röstat fram dem att också inse det och gå tillbaka till de partier som de röstade på innan.
Varför skulle de göra det? Upplysningen är där och man vill ha just det, då utnyttjar man sin demokratiska rätt att rösta fram det man vill ha. Jag träffar inga SD-väljare som inte inom 10 minuter osar av antingen rasism, homofobi eller misogyni - eller alla samtidigt. Å andra sidan så är urvalet såklart de som vill prata och är öppna med sitt val, så det finns säkert andra. Men jag tycker de verkar spot on i sitt val av parti att representera dem. Fram till valet 2018 var det inget annat riksdagsparti som var i närheten av att representera det.

Men vi ska aldrig någonsin sluta se till att upplysningen finns där och att anständighetsgränserna är tydliga.

Däremot är det ganska korkbolligt att rösta på SD om man inte accepterar rasism, homofobi och misogyni - men jag ser inte att mer tillgänglig kunskap skulle ändra det i särskilt många fall.

Fast jag förstod ju inte det du skrev, så det hjälper inte min förståelse att du säger att du menar det du skrev. Det utgår jag ifrån. Det jag undrade var vad du menade med det du skrev.

Men nu uppfattar jag det som att du hävdar att kopplingen mellan Sverigedemokraterna och högerextremism, rasism och fascism inte existerar?

Fast jag förstod ju inte det du skrev, så det hjälper inte min förståelse att du säger att du menar det du skrev. Det utgår jag ifrån. Det jag undrade var vad du menade med det du skrev.

Men nu uppfattar jag det som att du hävdar att kopplingen mellan Sverigedemokraterna och högerextremism, rasism och fascism inte existerar?

Jag tror att ett grundläggande problem är att Sverigedemokraterna och dess anhängare har en helt annan uppfattning om vad rasism är än vad skolboken säger. Att de missat att gränsen inte går vid att helga på stan utan extremt långt innan dess.

Jag utgår från gängse term. Rekommenderar att du kollar bland annat rapport från SÄPO och senaste rapporten "Ur mylla brun" från Acta Publica om du vill uppdatera dig kring läget om högerextremisms ökande i Sverige.
Har nu läst NTC:s rapport, Helårsbedömning -sammanfattning 2022 Terrorhot mot Sverige. Endast det som berör våldsbejakande högerextremism. Den säger banne mig ingenting säkert vad gäller den ökande hotet från högerextremism? I rapporten används genomgående osäkra ord som möjligen, troligen, sannolikt m.m Det ingjuter tyvärr inget större förtroende hos mig -även fast det kommer fint skrivet och från självaste SÄPO hemligheten själv nr 1. (OBS reserverar mig själv ifall jag nu läst "fel" rapport) Nå - den här rapporten med osäkra ord fick mig att googla runt typ....hela kvällen :D för jag tänker att någonstans borde det framgå liiiite mer tydligt än SÄPOS rapport hur samhället kan märka av ökningen av våldsbejakande höger extremism. Det som dyker upp vid googling Högerextremism, Säpo är ett TV-4 inslag med rubriken - Vi ser ett ökat hot från högerextrema......Tv4 inslaget handlade om terrordådet på Drottning gatan.......... ?
Jag kan inte någonstans finna exakt hur stort hot högerextremism är mot Sveriges demokrati. Vilka organisationer, föreningar tex?
Ska bita tag i mylla brun ochså, men ska erkänna att bara Överskriften ger mig vibbar av tunnelseende och ett vinklande ala uppdrag granskning / Kalla fakta.

Har nu läst NTC:s rapport, Helårsbedömning -sammanfattning 2022 Terrorhot mot Sverige. Endast det som berör våldsbejakande högerextremism. Den säger banne mig ingenting säkert vad gäller den ökande hotet från högerextremism? I rapporten används genomgående osäkra ord som möjligen, troligen, sannolikt m.m Det ingjuter tyvärr inget större förtroende hos mig -även fast det kommer fint skrivet och från självaste SÄPO hemligheten själv nr 1. (OBS reserverar mig själv ifall jag nu läst "fel" rapport) Nå - den här rapporten med osäkra ord fick mig att googla runt typ....hela kvällen :D för jag tänker att någonstans borde det framgå liiiite mer tydligt än SÄPOS rapport hur samhället kan märka av ökningen av våldsbejakande höger extremism. Det som dyker upp vid googling Högerextremism, Säpo är ett TV-4 inslag med rubriken - Vi ser ett ökat hot från högerextrema......Tv4 inslaget handlade om terrordådet på Drottning gatan.......... ?
Jag kan inte någonstans finna exakt hur stort hot högerextremism är mot Sveriges demokrati. Vilka organisationer, föreningar tex?
Ska bita tag i mylla brun ochså, men ska erkänna att bara Överskriften ger mig vibbar av tunnelseende och ett vinklande ala uppdrag granskning / Kalla fakta.

Men alltså, ord som möjligen, troligen och sannolikt är inget konstigt i sammanhanget? Liksom, "sannolika skäl" är om man talar misstankegrad inom juridik en högre sådan. Klart man inte kan vara helt tvärsäker om man skriver en rapport om hotbild på det sättet.

Kanske talar jag förbi dig och vill samtidigt förtydliga att jag inte hävdar någonting. För en tid sedan läste jag av en händelse om ett övervägande ett förbud mot rasistiska organisationer. Om det skulle bli verklighet -en lag om förbud mot rasistiska organisationer..vad skulle hända med SD som politiskt parti då? Eftersom det är vedertaget att det är ett rasistiskt parti. Om Sverigedemokraterna är kopplade till högerextremism (som ju SÄPO menar ökar och utgör ett ökat hot mot Sverige) varför får då ens SD existera och dessutom växa sig så starkt som till Sveriges näst största politiska parti?

Kanske talar jag förbi dig och vill samtidigt förtydliga att jag inte hävdar någonting. För en tid sedan läste jag av en händelse om ett övervägande ett förbud mot rasistiska organisationer. Om det skulle bli verklighet -en lag om förbud mot rasistiska organisationer..vad skulle hända med SD som politiskt parti då? Eftersom det är vedertaget att det är ett rasistiskt parti. Om Sverigedemokraterna är kopplade till högerextremism (som ju SÄPO menar ökar och utgör ett ökat hot mot Sverige) varför får då ens SD existera och dessutom växa sig så starkt som till Sveriges näst största politiska parti?
Ja, det är bra och kniviga frågor! Lite är det ju så med en demokrati – fördelen är att alla får tycka saker, nackdelen är att alla får tycka saker.

Den typen av formuleringar används i dessa typer av skrifter, eftersom det är det vetenskapliga sättet att uttrycka sig. Det är ofta svårt att översätta detta språkbruk till "vanlig svenska" för de som inte är i svängen, men formuleringarna ger inte uttryck för en osäkerhet så som du läser det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
273
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 111

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka