Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu sticker jag ut hakan lite och undrar lite stilla varför vi hamnar i att kommentera Kronlids klädval. Det händer i princip aldrig när det gäller män. Kan det inte räcka med att kommentera hennes mycket märkliga uttalanden?
Därför att hon bär slöja och SD vill förbjuda slöja. Det verkar ju med tanke på dagens klädval endast gälla om bäraren har svart hår och bruna ögon

Eftersom det är en SD politiker som nådde framgång så är det svårsmält för vissa och då måste man håna också eftersom man inte har nått vettigare att komma med
Nja, jag har svårt att tro att det handlar om se i detta fall. Är nog mer sannolikt att detberor på att hon är kvinna.

Därför att hon bär slöja och SD vill förbjuda slöja. Det verkar ju med tanke på dagens klädval endast gälla om bäraren har svart hår och bruna ögon
Mmm men det var ju inte det diskussionen kom att handla om utan vad det var och hur hon bar den. Hur stärkt den i så fall borde vara osv. Vad kvinnor ska/får/ vill ha på sig verkar vara aktuellt oavsett politisk hemvist

Mmm men det var ju inte det diskussionen kom att handla om utan vad det var och hur hon bar den. Hur stärkt den i så fall borde vara osv. Vad kvinnor ska/får/ vill ha på sig verkar vara aktuellt oavsett politisk hemvist
Dräktskick är ju en aning speciellt i det avseendet genom att själva faktumet att det är en dräkt definitionsmässigt innebär en massa detaljregleringar av klädseln. (Även om de kan vara olika hårda och bäraren har ett visst utrymme att förhålla sig till dem.)
Dels finns en poäng från ställen där man haft en omfattande dräktalmanacka att det faktiskt har betydelse hur man hanterar detaljerna. Dels finns hårt rekonstruerade dräkter som har sina speciella förutsättningar.

Jag skulle aldrig döma någon utifrån om de bär dräkt eller inte, eller vilken dräkt de har. Men hur en viss dräkt sedan ser ut är inte riktigt jämförbart med att vardera detaljer i vilka kläder som helst.

Däremot blir det ju olyckligt om man inte hanterar dräktdetaljsfrågan och slöja-diskussionen som separerade och oberoende av varandra. Eller om man låter frågor om dräktdetaljer bli något som spiller över i att värdera personen som sådan.

Jepp. Även Hitler blev demokratiskt vald. Sen vet vi hur det gick. Och vi ser samma tendenser idag.
:nailbiting: Ja när man som du är övertygad om att SD kommer väcka upp Hitler från dom döda och göra honom till fuhrer -då har jag FULL förståelse för din rädsla ang. SD:s makt = demokratin i Sverige är hotad. Jag som inte alls känner eller ser samma tendenser som du ang. Hitler / Jimmi Åkesson -kan du utveckla vilka "samma tendenser" du ser idag år 2022 och år 1936.

:nailbiting: Ja när man som du är övertygad om att SD kommer väcka upp Hitler från dom döda och göra honom till fuhrer -då har jag FULL förståelse för din rädsla ang. SD:s makt = demokratin i Sverige är hotad. Jag som inte alls känner eller ser samma tendenser som du ang. Hitler / Jimmi Åkesson -kan du utveckla vilka "samma tendenser" du ser idag år 2022 och år 1936.
Haha, som att antidemokratiska rörelser endast skulle kunna få genomslag om Hitler återuppstod? Liknelsen vid hur Hitler kom till makten på ett demokratiskt vis, med sina antidemokratiska åsikter, är mycket tänkvärt. Men vi behöver såklart inte begränsa analysen till Hitler/Åkesson utan kan absolut kolla på Ungern, Polen och nu Italien och vilka strömningar som återfinns. Eller ser du inte alls det som ett problem?

De tendenser vi tydligt kan se i dagsläget är att högerextremism vinner mark i flera länder, så även Sverige, i en tid då vi återigen (liksom då) står inför ekonomiska utmaningar - lägg där till klimatkatastrofer och krig, så har du flera ingredienser till soppan som utgör politiken i dagsläget. Populism har blivit viktigare än fakta, vilket också är en tydlig tendens på att vi befinner oss i oroliga tider där folk greppar efter enkla lösningar på komplexa problem.

Är du helt historielös eller bara oförmögen att se likheterna i utvecklingen då och nu?

De tendenser vi tydligt kan se i dagsläget är att högerextremism vinner mark i flera länder, så även Sverige, i en tid då vi återigen (liksom då) står inför ekonomiska utmaningar - lägg där till klimatkatastrofer och krig, så har du flera ingredienser till soppan som utgör politiken i dagsläget. Populism har blivit viktigare än fakta, vilket också är en tydlig tendens på att vi befinner oss i oroliga tider där folk greppar efter enkla lösningar på komplexa problem.
Sedan är det otäckt hur normaliserat det blir, känns helt skevt med en ledare i Svd som säger att det är fel att stämpla Meloni som nyfascist. Och att utländska medier är mer oroade för utvecklingen i Sverige än vad vi själva verkar vara.

Sedan är det otäckt hur normaliserat det blir, känns helt skevt med en ledare i Svd som säger att det är fel att stämpla Meloni som nyfascist. Och att utländska medier är mer oroade för utvecklingen i Sverige än vad vi själva verkar vara.

Ja, och normalisering i ett sådant här läge går fort. Läget i omvärlden just nu är i princip en öppen och obevakad kakburk för fascister.

Första träffen i Google:
https://arbetet.se/2022/09/06/visst-ar-sverigedemokraterna-ett-hot-mot-demokratin/

Haha, som att antidemokratiska rörelser endast skulle kunna få genomslag om Hitler återuppstod?
Har vi antidemokratiska politiska rörelser i Sverige?

Haha, som att antidemokratiska rörelser endast skulle kunna få genomslag om Hitler återuppstod? Men vi behöver såklart inte begränsa analysen till Hitler/Åkesson utan kan absolut kolla på Ungern, Polen och nu Italien och vilka strömningar som återfinns.
Varför inte diskutera Sverige? De där länderna du nämner har alltid haft mer eller mindre demokratiska "problem", i alla fall enligt mitt sätt att definiera demokrati.

De tendenser vi tydligt kan se i dagsläget är att högerextremism vinner mark i flera länder, så även Sverige,
Jag ser inga tendenser till ökad högerextremism i Sverige. Det är möjligt att du och jag tolkar ordet högerextremism olika?

Har vi antidemokratiska politiska rörelser i Sverige?

Varför inte diskutera Sverige? De där länderna du nämner har alltid haft mer eller mindre demokratiska "problem", i alla fall enligt mitt sätt att definiera demokrati.

Jag ser inga tendenser till ökad högerextremism i Sverige. Det är möjligt att du och jag tolkar ordet högerextremism olika?
Well, jag väljer att ta ett exempel som belyser andra länder än Sverige också. SD har som bekant en enorm förkärlek för Ungern. Det blir ett antidemokratiskt problem i Sverige när vårt näst största parti drömmer om och stöttar Ungern.

Bovarna i dramat är givetvis alla de som ens tänker tanken att rösta på ett rasistiskt populistiskt parti med SD:s värderingar vad gäller allas lika värde. Samt de som tycker att dessa människor är rimliga att samarbeta med. Du får det att låta som att ”folk på landsbygden” har tvingats bli rasister mot sin vilja på grund av vad tredje part (Centerpartiet) gjort och inte gjort. Det är ju visserligen klassisk SD-retorik, att allt är någon annans fel.

Centerpartiet måste givetvis göra sin del av läxan, varför man tappade väljare. Men enligt mig är inga mandat i världen värda att samarbeta med rasister för.

Jag har inte tagit upp några sakfrågor öht. Jag frågade dig i vilka frågor du ansåg att C gått till vänster i och du svarade att det handlade om samarbeten. Och så hamnade vi här.

Naturligtvis har ingen tvingats att rösta på SD, jag hade hellre sett att dom valt ett annat parti. Uppenbarligen ses SD som ett parti för landsbygden i brist på andra partiers intresse för dom frågorna. Jag tycker dock inte SD varit så särskilt mer framstående inom det området än något annat parti på högersidan.

Vad har du för förklaring till att C tappat så många väljare till SD på landsbygden? Jag tror ju inte alla fd C väljare helt plötsligt vaknade upp som rasister.

Jag utvecklade att migrationsfrågan som SD driver som typ den enda fråga är inte skäl nog för att bortse från alla andra frågor som man sympatiserar med inom högerpolitiken för att inte fortsätta rösta på ett högerparti eftersom man inte vill riskera att stödja ett vänsterblock.

Måste bara kommentera detta.

Miljöpartiet är ju verkligen politikens Gruffalo. Högern anser att det är de som styr och ställer i Sverige.

MP hade 4,4 % och har inte suttit i regeringen. Minsta partiet på vänstersidan och i riksdagen. Nu tänker sig högerpartierna sätta sig i exakt samma position som Magdalena Andersson men med skillnaden att deras Miljöparti har över 20 % och är största parti på högersidan. Och sen så ifrågasätter man vänstersidans oro över SD:s inflytande?

Jag är inte miljöpartist. Men om jag ska välja mellan en regering som är lite för miljövänlig och en regering som är lite för rasistisk och populistisk är ju valet rätt enkelt 🤷‍♀️

I en bättre värld så hade partier som SD inte ens funnits på kartan! Det är ju synd att SD inte kommer sitta i regeringsställning, jag tror nämligen det hade slutat på samma sätt som det gjort med liknande partier i våra Nordiska grannländer dvs att dom kommer tappa stort.

Jag tror inte på ett fortsatt uteslutande av SD om man ska bli av med dom. Jag tror att dom kommer växa sig ännu större med den taktiken och hittills har det ju stämt. Hade alla partier tagit diskussionen med SD från början istället för att ignorera och tiga ihjäl dom tror jag inte ens dom hade suttit i riksdagen idag.

MP hade 5 ministrar i regeringen, ganska många ministrar för att bara ha strax över 4 procent och dom drev igenom oproportionerligt många frågor i förhållande till sin storlek samtidigt som dom agerat som en stor bromskloss för S . Man behöver bo i en storstad för att ha råd med miljöpartiets politik som är helt verklighetsfrånvänd i många frågor. Finns väl en anledning till att dom med nöd och näppe klarar sig över spärren med hjälp av massa stödröster.

Det lär inte hända att SD får så stort inflytande på frågor som inget annat parti är drivande i, däremot är partierna på högersidan överens med SD om många sakfrågor och hur man ska ta sig än dom, rätt eller fel får tiden utvisa men nej det är en stor överdrift att demokratin skulle vara hotad i Sverige och för att det skulle hända måste alla andra partier lägga sig platt. Det är min absoluta övertygelse att det inte kommer ske och uppenbarligen även majoriteten av Sveriges befolkning som röstade till höger som hör och häpna inte är varken rasister eller nazister som vänsterns företrädare använder i var och varannan mening.

Om fyra år kommer vi kunna gå tillbaka till dessa inlägg och skratta. Ingenting kommer ha ändrat sig, vi kommer inte ha några koncentrationsläger eller folkmord. SD är i princip lika mycket etablissemang som de andra partierna och allt kommer vara precis likadant utom i smådetaljer.

Well, jag väljer att ta ett exempel som belyser andra länder än Sverige också. SD har som bekant en enorm förkärlek för Ungern. Det blir ett antidemokratiskt problem i Sverige när vårt näst största parti drömmer om och stöttar Ungern.
Ok att jämföra länder -det gör jag med. Men till skillnad från dig och mig så väljer jag att jämföra Sverige med länder som "typ" våra grannländer som jag betraktar som mest lika oss när det kommer till antal år av demokrati och stabilitet -än länder som Polen och Ungern. Som ju räknas som väldigt unga demokratier. Ungern förresten..... Har inte EU parlamentet börjat tala om att Ungern inte längre kan betraktas som en fullvärdig demokrati?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
272
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 089

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka