Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lingon
Här är några bilder med "stort vitt" från Skåne.
Poängen var nog rätt mycket att det ska vara så urbota opraktiskt det går bara för att visa att man verkligen inte sysslar med något praktiskt arbete (och har tid/pengar att avsätta till att tvätta, stärka osv. utan att behöva fundera på om man får mat på bordet idag)

För mig som har ursprung i bygder där man använder hätta med flerfärgade mönster ser det lite crazy ut. Jag är också van att man ofta skippar huvudbonaden och använder dräkt på ett mer avslappnat och moderniserat sätt. Så jag ser viss symbolik i att hon väljer att gå all-in med att bevara den åbäkigaste varianten på huvudet. (typ kulturkonservativ manifestation, vilket dräktanvändning i sig inte behöver vara)

Okej! Så det du menade var egentligen att C som sådant inte var för långt till vänster utan att du föredrog samarbete med Sverigedemokrater framför vänster?

Som jag skrev hade jag helst sett en S, M, C, L regering. Nu blev det som för majoriteten i Sverige att välja mellan pest eller kolera.

Som jag skrev hade jag helst sett en S, M, C, L regering. Nu blev det att välja mellan pest eller kolera.

Det förstod jag. Men det alternativet var ju aldrig ens ett hypotetiskt alternativ. Och precis som med pest och kolera så är ju det ena betydligt värre än det andre imo ;)

Det där ”C har blivit ett vänsterparti så jag blev tvungen att rösta på ett samarbete med Sverigedemokraterna” har jag hört från flera nu. Det är väl ett val för alla att göra såklart men man kan ju vara ärlig med var ens prioriteringar ligger istället för att skylla det hela på C.

@Lingon
Här är några bilder med "stort vitt" från Skåne.
Poängen var nog rätt mycket att det ska vara så urbota opraktiskt det går bara för att visa att man verkligen inte sysslar med något praktiskt arbete (och har tid/pengar att avsätta till att tvätta, stärka osv. utan att behöva fundera på om man får mat på bordet idag)

För mig som har ursprung i bygder där man använder hätta med flerfärgade mönster ser det lite crazy ut. Jag är också van att man ofta skippar huvudbonaden och använder dräkt på ett mer avslappnat och moderniserat sätt. Så jag ser viss symbolik i att hon väljer att gå all-in med att bevara den åbäkigaste varianten på huvudet. (typ kulturkonservativ manifestation, vilket dräktanvändning i sig inte behöver vara)

Ja, där är en som liknar hennes! Jag tycker ofta att folkdräkt är väldigt fint men det hon hade på huvudet såg väldigt märkligt ut.

Ser väl mest ut som den här. Hon skulle dock behöva stärka den en aning.
skräp4.webp

Men jag förstår inte riktigt det här, c har ju fått igenom mer sakfrågor i konstellation med S än vad de fått med alliansen typ, är inte det viktigast?

Vet inte om det stämmer men oavsett håller jag inte med om det resonemanget. Oavsett hur mycket sakfrågor L får igenom i nuvarande samarbete kan jag inte se hur det kan värt det i armkrok med SD.

Och det är ju exakt så M och KD också resonerar. Det är viktigare att regera än vem man gör det tillsammans med.

Vet inte om det stämmer men oavsett håller jag inte med om det resonemanget. Oavsett hur mycket sakfrågor L får igenom i nuvarande samarbete kan jag inte se hur det kan värt det i armkrok med SD.

Och det är ju exakt så M och KD också resonerar. Det är viktigare att regera än vem man gör det tillsammans med.
Precis. Det är därför C var enda hyfsade alternativet kvar för min del i det här riksdagsvalet. De tog tydlig ställning för att inte ansluta sig till den numer starka trenden där rasister och nazister ska samarbetas med. Att istället stå starkare upp för mer grundläggande värderingar.

Ser väl mest ut som den här. Hon skulle dock behöva stärka den en aning.
Visa bifogad fil 101519
Är för dålig på att klippa och klistra in bild. Kolla fotot nere till höger, gärna med förstoring.

Sitter nog för långt ner/för långt fram också vilket bidrar till mer "täcka-huvudet"-känsla och mindre "rama in ansiktet", jfr rosetten som högsta punkt på hjässan (och som sagt stärkt till lite mer form...)

Det förstod jag. Men det alternativet var ju aldrig ens ett hypotetiskt alternativ. Och precis som med pest och kolera så är ju det ena betydligt värre än det andre imo ;)

Det där ”C har blivit ett vänsterparti så jag blev tvungen att rösta på ett samarbete med Sverigedemokraterna” har jag hört från flera nu. Det är väl ett val för alla att göra såklart men man kan ju vara ärlig med var ens prioriteringar ligger istället för att skylla det hela på C.

Tja, hade inte C gått med vänstern hade inte Sverigedemokraterna blivit högersidan största parti, så jo det ligger mkt i det. Är ju inte för intet man vill att partistyrelsen ska avgå.

Det finns hör och häpna en satans massa andra frågor i politiken än migrationen där man sympatiserar med partier till höger eller vänster vilket avgör var ens prioriteringar ligger.

Tja, hade inte C gått med vänstern hade inte Sverigedemokraterna blivit högersidan största parti, så jo det ligger mkt i det. Är ju inte för intet man vill att partistyrelsen ska avgå.

Det finns hör och häpna en satans massa andra frågor i politiken än migrationen där man sympatiserar med partier till höger eller vänster vilket avgör var ens prioriteringar ligger.
Tror du inte SD hade blivit största partiet på den sidan ändå, även om alliansen varit intakt med C?

Och jag håller med, som aborträtt och HBTQI-frågor etc. Vilket en sida tyvärr är sämre på än den andra.

Tror du inte SD hade blivit största partiet på den sidan ändå, även om alliansen varit intakt med C?

Och jag håller med, som aborträtt och HBTQI-frågor etc. Vilket en sida tyvärr är sämre på än den andra.

Nej det tror jag inte. C hade inte tappat så otroligt många väljare till SD på landsbygden som dom nu gjorde.

Fast om C varit med alliansen hade inte SD varit där. Och då är det inför valet 2018 igen.

OM folk på landsbygden väljer att byta från C till SD på grund av C:s retorik och förhållningssätt mot just SD, ja då är det enligt mig inte C som är boven i dramat.

Absolut finns det en massa andra frågor än migrationen (inte för att jag tagit upp den men men…). Men nu var det ju du som sa att det handlade om vilka man samarbetade med när jag frågade dig vilka frågor som fått dig att byta från C.

Nej det tror jag inte. C hade inte tappat så otroligt många väljare till SD på landsbygden som dom nu gjorde.

Möjligen hade de tappat färre i den skaran, men de väljarna kanske redan hade bytt fot efter förra regeringsbildningen och går inte tillbaka bara sådär. Och hade C gått till höger nu så hade de definitivt tappat andra nuvarande väljare som ser det som en styrka att upprätthålla linjen mot SD som en skarp gräns. Och de hade inte heller fått överta de övergivna liberaler (betydligt fler än @sjoberga) som vill hålla samma skarpa gräns.

Jag tror SDs missnöjesdragningskraft är en helt självständig sådan och den starkaste i ekvationen att suga åt sig landsbygdsväljare, och att den har ökat den senaste mandatperioden med höjda bränslepriser m m. Oavsett var C hade placerat sig på höger-vänsterkartan så är inte deras retorik allmänt lika attraktiv för missnöjesväljarna.

OM folk på landsbygden väljer att byta från C till SD på grund av C:s retorik och förhållningssätt mot just SD, ja då är det enligt mig inte C som är boven i dramat.

Absolut finns det en massa andra frågor än migrationen (inte för att jag tagit upp den men men…). Men nu var det ju du som sa att det handlade om vilka man samarbetade med när jag frågade dig vilka frågor som fått dig att byta från C.

Det är ju vänsterns politik med MP i spetsen och C's oförmåga att föra fram sina sakfrågor i detta valet som fått landsbygden att byta till SD. I allra högsta grad är C boven i dramat att ha tappat sina väljare. Sympatiserar man mer med högerfrågor så har det ju i allra högsta grad betydelse för vilka partiet samarbetar med.

Nej du tog inte upp migrationen men vilka andra frågor än migrationen är SD drivande i? SD är ett enfrågeparti och avgör därför inte särskilt mkt när det gäller övriga frågor på högersidan som man sympatiserar med.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
270
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 053

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka