Bra. Då kan vi gå vidare i processenNya siffror:
174 Julia, 47 Janine, 126 blank (=347 avgivna röster)
Nu är hon vald.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bra. Då kan vi gå vidare i processenNya siffror:
Nu är hon vald.
Som jag förstår det fick hon majoritet eftersom det bara var 347 ledamöter som röstadeKommer det bli ny omröstning nu också? För ingen får väl majoriteten av totala rösterna?
Min sändning ligger nog efter då, här räknas det.Som jag förstår det fick hon majoritet eftersom det bara var 347 ledamöter som röstade
DN skrev för en timme sedan att hon blivit vald!Min sändning ligger nog efter då, här räknas det.
Nä? SVT har inte uppdaterat heller.DN skrev för en timme sedan att hon blivit vald!
Men jag var inte där så det hände nog inte.Nya siffror:
Nu är hon vald.
Det är den jag tittar på. Pga alla blanka får väl ingen majoriteten av rösterna, blir det ny omröstning igen då? Som med Kronlid?De hade sluten votering till tredje vice talman också, den rösträkningen pågår ännu.
Det är den jag tittar på. Pga alla blanka får väl ingen majoriteten av rösterna, blir det ny omröstning igen då? Som med Kronlid?
Måste det ju bli.Det är den jag tittar på. Pga alla blanka får väl ingen majoriteten av rösterna, blir det ny omröstning igen då? Som med Kronlid?
Kammarsekreteraren bytte de ut efter pausen, men hon tuffar på. Jag gillar tant Ålderspresident.Ja jag gissar det, men statsrätt var aldrig min bästa gren. Stackars ålderspresidenten, hård dag på jobbet. Och någon lyckades rösta ogiltigt dessutom och knöggla ner två olika valsedlar, det är ju ändå lite pinsamt för att vara av en riksdagsledamot men de börjar kanske bli trötta på det här allihop.
De två första valdes med acklamation, utan att någon begärde röstning.När förste vice valdes, räckte det med en röstning då? För blåbärspaj skulle väl rösta blankt? (missade den och SVT har bara uppdaterat att han blivit vald)
Så om nån inte får majoriteten av rösterna kan den bli vald ändå, om ingen begär omröstning?De två första valdes utan med acklamation, utan att någon begärde röstning.
De ropar bara ja i kör på frågan om personen kan väljas och sedan klubbas det. Så finns liksom inga röstetal alls om inte någon har begärt att man ska räkna röster.Så om nån inte får majoriteten av rösterna kan den bli vald ändå, om ingen begär omröstning?
(blåbruna, inte blåbärspaj)
Aha, men då är väl förklaringen att det bara fanns en kandidat. Tänkte inte på det.De ropar bara ja i kör på frågan om personen kan väljas och sedan klubbas det. Så finns liksom inga röstetal alls om inte någon har begär att man ska räkna röster.
Tillägg: I de två första valen fanns dessutom bara en kandidat.
Aha, fattade fel, trodde du menade sverigedemokraten!Nä? SVT har inte uppdaterat heller.
Vem menar du att det blev då?
De ropar bara ja i kör på frågan om personen kan väljas och sedan klubbas det. Så finns liksom inga röstetal alls om inte någon har begärt att man ska räkna röster.
Tillägg: I de två första valen fanns dessutom bara en kandidat.