Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är den jag tittar på. Pga alla blanka får väl ingen majoriteten av rösterna, blir det ny omröstning igen då? Som med Kronlid?

Ja jag gissar det, men statsrätt var aldrig min bästa gren. Stackars ålderspresidenten, hård dag på jobbet. Och någon lyckades rösta ogiltigt dessutom och knöggla ner två olika valsedlar, det är ju ändå lite pinsamt för att vara av en riksdagsledamot men de börjar kanske bli trötta på det här allihop.

Det är den jag tittar på. Pga alla blanka får väl ingen majoriteten av rösterna, blir det ny omröstning igen då? Som med Kronlid?
Måste det ju bli.
Skulle tro att S som valt att inte ta ställning röstar på den som fick flest i nästa val för att spara in den tredje omröstningen? De protesterar ju inte mot något, utan har sagt att båda kandidaterna är bra.

När förste vice valdes, räckte det med en röstning då? För blåbruna skulle väl rösta blankt? (missade den och SVT har bara uppdaterat att han blivit vald)

Ja jag gissar det, men statsrätt var aldrig min bästa gren. Stackars ålderspresidenten, hård dag på jobbet. Och någon lyckades rösta ogiltigt dessutom och knöggla ner två olika valsedlar, det är ju ändå lite pinsamt för att vara av en riksdagsledamot men de börjar kanske bli trötta på det här allihop.
Kammarsekreteraren bytte de ut efter pausen, men hon tuffar på. Jag gillar tant Ålderspresident.

Så om nån inte får majoriteten av rösterna kan den bli vald ändå, om ingen begär omröstning?

(blåbruna, inte blåbärspaj)
De ropar bara ja i kör på frågan om personen kan väljas och sedan klubbas det. Så finns liksom inga röstetal alls om inte någon har begärt att man ska räkna röster.

Tillägg: I de två första valen fanns dessutom bara en kandidat.

De ropar bara ja i kör på frågan om personen kan väljas och sedan klubbas det. Så finns liksom inga röstetal alls om inte någon har begär att man ska räkna röster.

Aha, men då är väl förklaringen att det bara fanns en kandidat. Tänkte inte på det.

Herregud vilken seg och omständlig röstning.

De ropar bara ja i kör på frågan om personen kan väljas och sedan klubbas det. Så finns liksom inga röstetal alls om inte någon har begärt att man ska räkna röster.

Och man kan räkna med att om en endaste person är emot så begär denne votering. För att det i efterhand ska synas att man var emot.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
263
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
11
· Visningar
974
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka