Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Möjligen hade de tappat färre i den skaran, men de väljarna kanske redan hade bytt fot efter förra regeringsbildningen och går inte tillbaka bara sådär. Och hade C gått till höger nu så hade de definitivt tappat andra nuvarande väljare som ser det som en styrka att upprätthålla linjen mot SD som en skarp gräns. Och de hade inte heller fått överta de övergivna liberaler (betydligt fler än @sjoberga) som vill hålla samma skarpa gräns.

Jag tror SDs missnöjesdragningskraft är en helt självständig sådan och den starkaste i ekvationen att suga åt sig landsbygdsväljare, och att den har ökat den senaste mandatperioden med höjda bränslepriser m m. Oavsett var C hade placerat sig på höger-vänsterkartan så är inte deras retorik allmänt lika attraktiv för missnöjesväljarna.

Med facit i hand har C tappat fler väljare på att gå över till vänstersidan än vad dom någonsin kan vinna. Nej dom förlorade helt klart på att gå åt det hållet efter förra valet och det blev ju inte bättre nu. Givet att dom måste ha en annan partiledare som går åt höger för att överhuvudtaget inte åka ut i nästa val.

Minns en BBC reporters torra konstaterande i samband med upploppen i Göteborg när G8 var där, att svenskar inte verkar ha något läge mellan att bjuda demonstranterna på saft och kakor och sätta på bojor och köra iväg dem till något förvaringscenter utanför stan.

Sverige går från att vara en av de mest vetenskapligt utbildade och sakliga befolkning/politiker till Julia Kronlind. Och vad hände med EB kontrakt som hon stod och viftade med?

Vad i helvete är det som händer i Sverige just nu? Nog för att svenska skolan har problem men hur kan man ge någon som vägrar att erkänna evolutionen G?

Det är ju vänsterns politik med MP i spetsen och C's oförmåga att föra fram sina sakfrågor i detta valet som fått landsbygden att byta till SD. I allra högsta grad är C boven i dramat att ha tappat sina väljare. Sympatiserar man mer med högerfrågor så har det ju i allra högsta grad betydelse för vilka partiet samarbetar med.

Nej du tog inte upp migrationen men vilka andra frågor än migrationen är SD drivande i? SD är ett enfrågeparti och avgör därför inte särskilt mkt när det gäller övriga frågor på högersidan som man sympatiserar med.

Bovarna i dramat är givetvis alla de som ens tänker tanken att rösta på ett rasistiskt populistiskt parti med SD:s värderingar vad gäller allas lika värde. Samt de som tycker att dessa människor är rimliga att samarbeta med. Du får det att låta som att ”folk på landsbygden” har tvingats bli rasister mot sin vilja på grund av vad tredje part (Centerpartiet) gjort och inte gjort. Det är ju visserligen klassisk SD-retorik, att allt är någon annans fel.

Centerpartiet måste givetvis göra sin del av läxan, varför man tappade väljare. Men enligt mig är inga mandat i världen värda att samarbeta med rasister för.

Jag har inte tagit upp några sakfrågor öht. Jag frågade dig i vilka frågor du ansåg att C gått till vänster i och du svarade att det handlade om samarbeten. Och så hamnade vi här.

Nu sticker jag ut hakan lite och undrar lite stilla varför vi hamnar i att kommentera Kronlids klädval. Det händer i princip aldrig när det gäller män. Kan det inte räcka med att kommentera hennes mycket märkliga uttalanden?

Nej i princip aldrig. Men det gick verkligen inte obemärkt förbi när Jimmy Åkesson dök upp i folkdräkt när SD först kommit in i riksdagen.

Med facit i hand har C tappat fler väljare på att gå över till vänstersidan än vad dom någonsin kan vinna. Nej dom förlorade helt klart på att gå åt det hållet efter förra valet och det blev ju inte bättre nu. Givet att dom måste ha en annan partiledare som går åt höger för att överhuvudtaget inte åka ut i nästa val.
Jag anser inte att C har ”gått över” till vänstersidan. Det formerades två alternativ, ingen annan hängde på alternativet ”det breda mitten”. Då är man till slut tvungen att välja antingen samarbete med rasister och inflytande till dem, eller att tydligt säga att det kan man aldrig tänka sig att medverka till. Och Centern gjorde det enda vettiga och rakryggade i den frågan. I detta val innebar det att inte stödja att en blåbrun sida skulle komma till makten, och enda alternativet var en regering ledd av största partiet som delar den värderingen .

Att man ”gått över” är en konstig slutsats, jag tyckte Annie Lööf kämpade nästan in absurdum för att få andra att se att det hade funnits lösningar utan att ta stöd av rasister, nazister, extremkonservativa och vänsterradikala. Men ingen ville, eftersom man redan bestämt sig och låst upp sig för att brunt är en ganska snygg färg. Eller åtminstone acceptabel.

Nej i princip aldrig. Men det gick verkligen inte obemärkt förbi när Jimmy Åkesson dök upp i folkdräkt när SD först kommit in i riksdagen.
Nej, det gick inte obemärkt förbi men om jag kommer ihåg rätt så var det mest förvåning över det hela. Inte en diskussion om den var snygg, ful, skulle burits på annat sätt eller annat som har med värderingar att göra. Jag tänker att vi oftast hamnar där när det gäller kvinnor.

Det är ju vänsterns politik med MP i spetsen

Måste bara kommentera detta.

Miljöpartiet är ju verkligen politikens Gruffalo. Högern anser att det är de som styr och ställer i Sverige.

MP hade 4,4 % och har inte suttit i regeringen. Minsta partiet på vänstersidan och i riksdagen. Nu tänker sig högerpartierna sätta sig i exakt samma position som Magdalena Andersson men med skillnaden att deras Miljöparti har över 20 % och är största parti på högersidan. Och sen så ifrågasätter man vänstersidans oro över SD:s inflytande?

Jag är inte miljöpartist. Men om jag ska välja mellan en regering som är lite för miljövänlig och en regering som är lite för rasistisk och populistisk är ju valet rätt enkelt 🤷‍♀️

Nu sticker jag ut hakan lite och undrar lite stilla varför vi hamnar i att kommentera Kronlids klädval. Det händer i princip aldrig när det gäller män. Kan det inte räcka med att kommentera hennes mycket märkliga uttalanden?
Eftersom det är en SD politiker som nådde framgång så är det svårsmält för vissa och då måste man håna också eftersom man inte har nått vettigare att komma med

Ok, jag tänker inte störa en viktig och bitvis intressant tråd med mer om kläder. Tyckte bara att det var synd att vi hamnade i att bedöma hennes kläder istället för att fundera på hur vi hamnade i att hon numera representerar Sverige.
Om jag ska säga något om det jag skrivit så såg jag det mest som en bifråga som hade ett egenvärde utifrån kulturella och dräkthistoriska perspektiv. Men jag kan se att om man har ett perspektiv där man kopplar ihop det på ett annat sätt så kan det finnas en del problematiska aspekter.
Åter till trådens huvudämne...

Vet inte om det stämmer men oavsett håller jag inte med om det resonemanget. Oavsett hur mycket sakfrågor L får igenom i nuvarande samarbete kan jag inte se hur det kan värt det i armkrok med SD.

Och det är ju exakt så M och KD också resonerar. Det är viktigare att regera än vem man gör det tillsammans med.
Haha, tänkte faktiskt på det precis när jag skickat inlägget, håller inte heller med mig själv när man vänder på det 😅

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
546
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
270
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 085

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar