Fast det där är inte något som det råder allmän konsensus om vad det innebär?Jag skrev så just för att det är komplext och jag orkade inte skriva mer men i slutändan är det det som folk strävar efter. Ett trevligt, enkelt och tryggt liv. Sen kan det vara olika saker för olika människor men i grunden vill vi alla ha och behöver samma sak: Trygghet och må bra fysiskt och psykiskt. Det är det jag menar.
Ett bättre samhälle är ett samhälle där grunden fungerar och så många som möjligt upplever sig ha bra liv (eller så bra som är möjligt om man är sjuk eller liknande). Men ett liv där samhället är en stöttepelare istället för en motståndare man måste slåss mot för att få ett bättre liv.
En del anser att det trevligaste livet är det där man betalar minimalt med skatt, en del anser att det trygga livet är när en sliper se individer en är obekväm inför på gatorna, en del anser att det enklaste livet är när en aldrig behöver förhålla sig till några förvaltningsjuridiska regelverk i sin vardag... osv.
En stor del av det som politiska val handlar om är just hur mål och prioriteringar ska se ut när det gäller vad samhället ska göra eller inte göra och på vilket sätt.
Att säga att man ska göra "så det blir bra" hamnar då någonstans mellan innehållslöst och populistiskt (beroende på sammanhang och hur det formuleras)