Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du har ändrat ditt inlägg ;)

Att ha en utslagsgivande röst vid lika röstresultat i ett utskott som ska bestå av ett udda antal ledamöter är ju inte världens superpower direkt.
Det är det väl. Är ju avgörande vilket förslag som ska till Riksdagen för omröstning där högern har majoritet

Det är det väl. Är ju avgörande vilket förslag som ska till Riksdagen för omröstning där högern har majoritet

Alltså jag vet ju att sverigedemokrater har dokumenterat svårt för matte så jag får väl ha överseende.

Utskotten består av minst 15 personer och det ska vara ett udda antal. Alla har en röst. Hur tänker du dig att ordförande med sin röst ska kunna bestämma vilket förslag som vinner om samtliga ledamöter är närvarande?

Nja, primärt så avgörs ju det av hur ledamöterna röstar.

Har du några siffror på hur många beslut som brukar avgöras av ordföranden efter lika röstetal av alla de beslut som utskotten fattar?

Alltså jag vet ju att sverigedemokrater har dokumenterat svårt för matte så jag får väl ha överseende.

Utskotten består av minst 15 personer och det ska vara ett udda antal. Alla har en röst. Hur tänker du dig att ordförande med sin röst ska kunna bestämma vilket förslag som vinner om samtliga ledamöter är närvarande?
7 för + 7 emot ger vinst för SD ordföranden

Jag antar att man tänkt på det gällande åtminstone utrikesutskottet, försvarsutskottet, trafikutskottet och konstitutionsutskottet då man gett SD färre ledamöter där (trots ordförandeposten i utrikesutskottet).

Jag antar att man tänkt på det gällande åtminstone utrikesutskottet, försvarsutskottet, trafikutskottet och konstitutionsutskottet då man gett SD färre ledamöter där (trots ordförandeposten i utrikesutskottet).

SD kommer inte kunna göra någonting i utskotten som ger utslag utan att vara överens med övriga högerpartier. Annars kommer det ju bli stopp i riksdagen ändå. Givetvis har Kristersson o co kalkylerat med detta. Vem som viftar med klubban spelar relativt liten roll i det praktiska arbetet.

Däremot är det ju rent politiskt ”tungt” och meriterande med ordförandeposter. Sånt som brukar rabblas när personer är aktuella för nya uppdrag. Och direkt pinsamt för Sverige att personer med dessa värderingar ska sitta där.

SD kommer inte kunna göra någonting i utskotten som ger utslag utan att vara överens med övriga högerpartier. Annars kommer det ju bli stopp i riksdagen ändå. Givetvis har Kristersson o co kalkylerat med detta. Vem som viftar med klubban spelar relativt liten roll i det praktiska arbetet.

Däremot är det ju rent politiskt ”tungt” och meriterande med ordförandeposter. Och direkt pinsamt för Sverige att personer med dessa värderingar ska sitta där.
Nej. men ändå intressant att de fick mindre antal i de utskotten jag nämnde. 2 istället för 4 som är vanligast i de andra.

Nej.

Om samtliga ledamöter är närvarande har ordföranden den åttonde rösten som ger majoritet. Att personen är ordförande är irrelevant.

Om däremot ledamöter och suppleanter är frånvarande så att det endast finns 14 röster. DÅ spelar det roll vem som är ordförande.
Eftersom vi inte vet hur många som ska sitta i utskotten och att dom minst ska innehålla 15 så tog jag 15 som ett exempel.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/arbetet-i-riksdagen/sa-arbetar-utskotten/

Nej. men ändå intressant att de fick mindre antal i de utskotten jag nämnde. 2 istället för 4 som är vanligast i de andra.

Och framför allt intressant att SD själva gått med på detta. Man har ju i praktiken mer makt med fyra ledamöter än med en ordförande och en ledamot.

Men det var väl för lockande att kunna säga att man har dessa poster. Och SD:s väljare går ju uppenbarligen på det ;)

Eftersom vi inte vet hur många som ska sitta i utskotten och att dom minst ska innehålla 15 så tog jag 15 som ett exempel.

https://www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/arbetet-i-riksdagen/sa-arbetar-utskotten/

Vad har det med saken att göra? Poängen är att det alltid är ett udda antal. Om det är 15 eller 17 eller 19 har ingen betydelse. Det krävs fortfarande frånvarande ledamöter och suppleanter (eller blanka röster) för att ordförandes röst ska bli avgörande.

Ser BTW ett tydligt samband mellan att jag behövde ta en huvudvärkstablett och tröstäter godis efter att ha läst om SD:s "framgångar". Blir jag överviktig så är det deras fel! (för det här har hänt innan, haha) :cautious:

Däremot är det ju rent politiskt ”tungt” och meriterande med ordförandeposter. Sånt som brukar rabblas när personer är aktuella för nya uppdrag. Och direkt pinsamt för Sverige att personer med dessa värderingar ska sitta där.
Men om SD inte kommer att kunna göra någonting varför sitter då folk här och ojar sig för vart samhället är på väg och allt annat skitsnack om hur Sverige ska bli och att demokratin är hotat och SD som en säkerhetsrisk. Då är det väl lugnt då och SD har varken makt och inflytande och ingen här behöver fly från Sverige

Men om SD inte kommer att kunna göra någonting varför sitter då folk här och ojar sig för vart samhället är på väg och allt annat skitsnack om hur Sverige ska bli och att demokratin är hotat och SD som en säkerhetsrisk. Då är det väl lugnt då och SD har varken makt och inflytande och ingen här behöver fly från Sverige

Ingen här har väl påstått att SD inte kommer göra någonting. Att Kristersson tänker sig en regering som behöver SD:s stöd och förhandlar med SD i frågor som dessa är långt ifrån ingenting. Men det här handlar ju om den specifika frågan vilken konkret makt en utskottsordförande har. Om SD:s väljare likt dig tror att det innebär att SD nu kommer kunna styra och ställa så blir de nog besvikna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
279
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka