Ja, jag anser att de har lyckats sätta en bild av att gängkriminalitet är vår tids allra största problem, att lösningen är att utvisa, stigmatisera och spärra in personer som bor i dessa områden och att integrationen inte är ett problem vi ska satsa på att lösa. Det är dels långt ifrån verkligheten och dels helt utan proportioner till andra utmaningar vårt samhälle, det svenska, det europeiska och det globala, står inför. Det betyder inte att gängkriminalitet inte existerar och att det inte skulle vara ett stort problem där omfattande åtgärder behövs.
Det är dessutom intressant att det är de människor som bor allra längst ifrån och har allra minst kontakt med dessa utpekade områden som samlas allra mest hos SD. Det är alltså inte den egna verkligheten man röstar om utan någon annans verklighet som man får beskrivet för sig av media och politiker.
Jag tycker det är bra att inte partier som inte delar rasistiska värderingar försöker se och lyssna på människor som vill ha rasistisk politik och anpassa sig genom att gå mot en rasistisk politik. För mig är det inte ett underbetyg, utan ett grundläggande godkänt i politisk hållfasthet.