Bukes valvaka del 2 - regeringsbildningen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, tror väl snare att de resonerade som så att Kronlid var lättare för andra att acceptera trots hennes underliga åsikter om saker och ting. Jessica Stegrud känns ju annars som en populär kvinna, så de har väl sina "guldkorn" så lite konstigt att inte hon fick någon ledande post, kanske?
Så kan det också vara. Och man insåg kanske inte att folk skulle reagera på hennes underliga åsikter eftersom de själva inte tycker att åsikterna är underliga...

Det är en skam för Sverige. Att legitimera ett sånt parti i väljarnas ögon genom att öppna för samarbete är så fullständigt, ofattbart ansvarslöst. Här står vi nu med SD som näst största parti. Pågående NATO-ansökan och krig i granngårn. Jag blir så arg.
Du borde vara arg på de rödgröna som drivit fram detta genom att förminska och förlöjliga folks oro över utvecklingen, men det antar jag att du inte är.

Så kan det också vara. Och man insåg kanske inte att folk skulle reagera på hennes underliga åsikter eftersom de själva inte tycker att åsikterna är underliga...
Tänker mer att det var något annat än det klassiska med en rasistisk snubbe, hon framstår ju som ganska mild trots sitt vetenskapsförnekande och abortmotstånd. Och både KD och vissa i M är väl hyfsat ok med det sistnämnda.

Du borde vara arg på de rödgröna som drivit fram detta genom att förminska och förlöjliga folks oro över utvecklingen, men det antar jag att du inte är.
Nej du, det har de inte gjort och var och en får ta eget ansvar för sina stolligheter. Jag har inte hört en enda ”rödgrön” politiker som ens andats att förminska eller förlöjliga folks oro över de stora samhällsproblem vi står inför. Däremot har jag hört ganska många sådana förminskanden och förlöjliganden av Jimmie Åkesson under debatterna inför valet.

Jag hoppas det, jag inser nämligen att jag haft jättedålig koll på vilka som varit ordförande för diverse utskott genom åren.

Vem tycker du verkar vettigast till den rollen?

Ja ärligt talat så nailar inte jag heller namnen på särskilt många gångna utskottsordförande, och det visar kanske att den positionen inte är så maktfylld i sig som det kanske vill säljas in som. Det har väl snackats en del om Gunnar Strömmer (M) som tänkbar justitieminister.

Han är ju till att börja med juristutbildad vilket jag tycker är en relevant sak. Känner annars inte till mer om honom än det jag läst men han har bakgrund på advokatbyrå + startat ideella organisationen Centrum för rättvisa med fokus på likabehandling, rättssäkerhet etc. Låter som ett bättre CV än en del. På hans minussida är dock att han väl var en av dem som personligen fastnade i Kalla faktas nät med tips på att kringgå redovisning var större partibidrag kom från.

Jag tror även att Louise Meijer (M, har senaste mandatperioden varit ledamot i justitieutskottet) har siktet inställt i justitieministerriktningen eller eventuellt partiordförande i en mer avlägsen framtid, men hon bör vara för ung denna gång. Också bakgrund på advokatbyrå + blev utsedd till Årets jurist nästan innan hon var färdig med tingsmeriteringen vilket ju är lite ögonbrynshöjande i sig.

Johan Pehrson är ju förvisso också jurist och det hade varit en uppskattad plats att åtminstone få en stark utpost för L-delen av högersidan. Men det känns praktiskt svårgenomförbart ur många aspekter.

Senast ändrad:
Och där fick vi en rasist som ordförande i justitieutskottet. Samma person som bad SD att lugna ned sig och anpassa sin retorik för att kunna komma till makten, där man sedan kan visa sitt sanna jag och genomföra den politik man egentligen vill ha - med stark förebild i Viktor Orbans starkt ifrågasatta demokrati i Ungern.

https://www.gp.se/ledare/teodorescu-jomshof-borde-be-om-ursäkt-1.4392104

https://www.interasistmen.nu/jomshof-och-slaget-om-de-riktiga-svenskarna/

https://www.etc.se/inrikes/10-islamofobiska-uttalanden-fran-richard-jomshof-sd

https://www.bt.se/ledare/lyssna-noga-nar-sd-topparna-talar/

https://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon/jomshof-står-fast-vid-uttalandet-ja-islam-är-en-avskyvärd-religion/13326896

Ur led är tiden.
Morgan J måste samarbeta med Aron Emilsson som ska dela ansvar tillsamnans i utskottet :laugh:

Morgan J måste samarbeta med Aron Emilsson som ska dela ansvar tillsamnans i utskottet :laugh:
Vad menar du med "dela ansvar tillsammans"?

Samarbeta som i meningen att delta i det gemensamma utskottsarbetet är vad ledamöter från alla partier normalt gör, så det är väl ingen skillnad mot ex. förra mandatperioden. Det är ju inte som att det samarbetet inte har skötts på ett civiliserat sätt oavsett åsiktsskillnader tidigare?

Men något viss ansvar som skulle vara delat och gemensamt kan man väl inte kalla det, om du bara syftar på att ledamöterna ska utföra sina arbetsuppgifter? Du får nog förtydliga dig lite.

Det är en skam för Sverige. Att legitimera ett sånt parti i väljarnas ögon genom att öppna för samarbete är så fullständigt, ofattbart ansvarslöst. Här står vi nu med SD som näst största parti. Pågående NATO-ansökan och krig i granngårn. Jag blir så arg
Det är faktiskt väljarna som har bestämt att SD ska vara näst största parti och med detta sagt förväntar sig väljarna att SD får in flytande. Men så går det när politiker vägrar lyssna på en relativ stor del av väljarna. När så inte sker så avsätter väljarna dessa politiker och röstar fram andra och ger dom mandatet att göra jobbet åt dessa väljare som har skrikit sig hesa på hur gängkriminella breder ut sig med skjutningar, sprängningar, rån och annan illegal verksamhet. Dessutom oförmågan att utvisa dom som har fått utvisningsbeslut har ju retat upp folk

Vad menar du med "dela ansvar tillsammans"?

Samarbeta som i meningen att delta i det gemensamma utskottsarbetet är vad ledamöter från alla partier normalt gör, så det är väl ingen skillnad mot ex. förra mandatperioden. Det är ju inte som att det samarbetet inte har skötts på ett civiliserat sätt oavsett åsiktsskillnader tidigare?

Men något viss ansvar som skulle vara delat och gemensamt kan man väl inte kalla det, om du bara syftar på att ledamöterna ska utföra sina arbetsuppgifter? Du får nog förtydliga dig lite.
Aftonbladet uttryckte det så, "dela ansvaret" kommer kanske därifrån. Men du har såklart rätt i att det är så det alltid ser ut så.

Aftonbladet uttryckte det så, "dela ansvaret" kommer kanske därifrån. Men du har såklart rätt i att det är så det alltid ser ut så.
Är det detta citat du menar?
Samtidigt får partikollega Aron Emilsson den tunga posten som ordförande i utrikesutskottet. Han kommer att dela ansvaret för utskottet tillsammans med den avgående justitieministern Morgan Johansson (S).
Det lär väl syfta på den antagligen rätt begränsade perioden innan vi fått en ny regering? Om de inte har tänkt sig att syssla länge med kakkalas hon talmannen lär det knappast hinna få någon praktisk betydelse.

Inte alls samma sak som att dela ansvar "tillsammans i utskottet"...

Är det detta citat du menar?

Det lär väl syfta på den antagligen rätt begränsade perioden innan vi fått en ny regering? Om de inte har tänkt sig att syssla länge med kakkalas hon talmannen lär det knappast hinna få någon praktisk betydelse.

Inte alls samma sak som att dela ansvar "tillsammans I utskottet"...
Ja, men det åsyftar väl att Johansson blir vice ordförande i utskottet i fråga?

Ja, men det åsyftar väl att Johansson blir vice ordförande i utskottet i fråga?
Jag vet inte. Har inte lust att sitta och leka detektiv för att reda ut vad det är för uppgifter som @Smoothi kommenterar när hen kommer med den där typen av kryptiska och odefinierade inlägg.
Blir dessutom bara hypotetiskt om du och jag ska sitta och gissa. Lämnar saken i avvaktan på att det kommer ett klargörande svar kring vad den som skrev inlägget avsåg med det...

Senast ändrad:
Nej du, det har de inte gjort och var och en får ta eget ansvar för sina stolligheter. Jag har inte hört en enda ”rödgrön” politiker som ens andats att förminska eller förlöjliga folks oro över de stora samhällsproblem vi står inför. Däremot har jag hört ganska många sådana förminskanden och förlöjliganden av Jimmie Åkesson under debatterna inför valet.
Folk tycker uppenbarligen inte så, med tanke på hur de röstade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle Person X lever på existensminimum pga utmätning av skulder, hen är pensionär och i behov av hemtjänst. Det finns en tidigare historia av...
Svar
4
· Visningar
703
Senast: MiaMia
·
IT & mobiler Som en fortsättning på den här tråden om att marksänd TV inte längre finns för betalkanaler...
2
Svar
25
· Visningar
560
Senast: MJLee
·
Samhälle Han förtjänar en egen tråd. Han var verkligen en av de mest färgstarka och effektiva politiker (finansministrar) Sverige har upplevt...
Svar
6
· Visningar
279
Samhälle Jag börjar med att hissa appen Too good to go. Igår tog jag en kasse från macken, 39:-. Fick en full frukost till oss idag och lite...
Svar
12
· Visningar
1 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka