Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Nu var det väl inte den mest trovärdiga synonymlistan (apa, drake, xantippa?)
Käring el. kärring (vard.) gammal kvinna, fruntimmer, gumma; hustru, kvinna, tant, fruga; häxa,
De ovan tycker jag är helt ok.
Dom här är inte ok. Rivjärn gillar jag dock som uttryck.
elak gumma, skräcktant, satkäring, ragata, huskors, rivjärn, xantippa? mara, drake, apa

Pelle Näver / https://sv.wikipedia.org/wiki/Pälle_Näver ) kallade alltid sin hustru
för käring (med långt ä ) han menade att det betydde samma som älskling. Kan ligga nåt i det.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Vi kanske kan fråga @Gunnar om vi kan få ett forum som heter "Dom mobbade"?
Jag känner mig inte mobbad. Men ser det. Såväl i verkliga livet som på nätet.
Kanske en forumdel för de som vill raljera och uttrycka sig hur dom vill skulle funka.
Det kunde heta -Det är ju bara ett nätforum.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Lider med dig.

Skitstövlar är skyddade av sina sociala nätverk. Det kommer aldrig att att komma åt dem eller få dem att förändra sig. Tror faktiskt inte att del av dem är medvetna alla gånger om hur illa de beter sig, trots att det borde vara rätt uppenbart, såren däremot sitter i länge och ärren läks aldrig.

Jag hade en grym lärare som tog mig igenom det där levande, jag har honom att tacka. Lärarassistenten var dock en mes. Hon var en av dom som tyckte att boys will be boys.

Att hon blev dragen i håret, kallad för horkärring och att jag var den enda som reagerade på mina klasskamraters vidriga uttalanden om henne hjälpte mig inte där inte. Hon bara skrattade och tyckte att jag inte skulle bry mig, de var ju bara unga pojkar :banghead: :devil:
 
Det händer att jag tagit en Bukepaus, det händer att jag tagit illa vid mig av vissas åsikter eller sättet de uttrycker dem (onödigt hårt enligt mig). Jag vet också med mig att jag kan vara känslig, och jag löser det genom att lämna ett tag. Det är dock inte synonymt med Buke, tvärtom tycker jag att Buke är ett sällsynt trevligt forum som ger mig massor men det kommer finnas människor överallt som inte är "min kopp te". De forum då jag istället känner att jag långsamt förlorar hoppet om mänskligheten (Flashback, politik i fokus som exempel) avhåller jag mig från att besöka. Visst i teorin skulle det väl vara underbart med forum där alla känner sig välkomna alltid oavsett hur andra uttryckte sina åsikter men i praktiken är det omöjligt.
 
@Sörlatungu, nu har @Ninnurur redan svarat på det mesta, så jag sätter mest en +1 på det. Jag har varit på detta forum i många år och upplever ändå ganska sällan att folk skulle vara medvetet elaka? Däremot, som tidigare skribentet påpekat, finns det människor som tar det väldigt personligt när man inte håller med eller argumenterar emot. En del tar text utan smiley som en väldigt hård ton. Jag skulle säga att de är få, likaså skulle jag också påstå att de som är medvetet taskiga också är försvinnande få. Jag förstår förstås att sådant kan göra ett avtryck när man råkar ut för det, men steget från enskilda händelser till "nätmobbning" är väldigt stort. Om man upplever sig bli illa behandlad måste man ju dessutom anmäla detta till moderator, annars händer förstås ingenting.

Ja nej min tanke är inte heller att folk här brukar försöka vara taskiga, det var inte det jag svarade på. Min poäng var bara att man förvisso kan försvinna om man känner sig illa behandlad, men att det är en ganska trist syn på det imho. (Och som sagt, superdupersvårt att göra alla glada, helt omöjligt faktiskt, det var inte det jag vände mig mot.)
 
Ordvalet går att diskutera - eller inte, men företeelsen som det beskriver förutom ordvalet. Att det skulle störas på både orden och ev gillanden i en diskussion om just det var väl ändå rätt givet.
Ja alltså absolut, jag är feminist så därför reagerar jag om någon kallar kvinnor för bittra kärringar.

Vad du menar med "men företeelsen som det beskriver förutom ordvalet" förstår inte jag. Överhuvudtaget har jag svårt att förstå dina svar till mig.
 
Fast ibland blir man förvånad över vad människor hittar på att skriva här. Det var nån dåre som jag aldrig ens träffat eller öht läst något direkt av som påstod att jag hatar kvinnor :eek:.
Det måste vara sant för hen skrev det, sådeså. :D
 
Pelle Näver / https://sv.wikipedia.org/wiki/Pälle_Näver ) kallade alltid sin hustru
för käring (med långt ä ) han menade att det betydde samma som älskling. Kan ligga nåt i det.
Hade bekant som envisades med att kärleksfullt kalla sin sambo - på klingande västgötska - Regeringa. Jag ska kolla med Regeringa var hans svar om vi frågade om han skulle med någonstans. Lät ju bedrövligt men det var faktiskt sanningen. Det var ingen demokratisk Regering. Inte alls. Så hans och vår tolkning överensstämde inte.
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nu var det väl inte den mest trovärdiga synonymlistan (apa, drake, xantippa?)
Käring el. kärring (vard.) gammal kvinna, fruntimmer, gumma; hustru, kvinna, tant, fruga; häxa,
De ovan tycker jag är helt ok.
Dom här är inte ok. Rivjärn gillar jag dock som uttryck.
elak gumma, skräcktant, satkäring, ragata, huskors, rivjärn, xantippa? mara, drake, apa

http://www.allehanda.se/kultur/sprakkronika-missforstadda-ord-karring-lagom-och-nattroll bättre? Vad du gillar spelar ju inte så stor roll mer än för dig. Den allmänna definitionen är ju det som gäller.
Om inte det duger går det bra att slå upp ordet i SAOL där det bland annat står under Etymologi: "gammal kvinna, gumma; ofta i förb. gammal käring; vanl. o. numera väl alltid med mer l. mindre föraktlig l. nedsättande innebörd"
 
Om inte det duger går det bra att slå upp ordet i SAOL där det bland annat står under Etymologi: "gammal kvinna, gumma; ofta i förb. gammal käring; vanl. o. numera väl alltid med mer l. mindre föraktlig l. nedsättande innebörd"
Varför skulle det inte duga? Min tolkning är ju rätt? Ett mynt med två sidor.
 
Ja det tror jag är en naturlig instinkt. Därför borde det också vara naturligt att söka sig vidare om man inte hittat rätt.

För att det är såå fel att en grupp användare ska få driva bort folk från ett annars trevligt forum.

Det är som om drevet definierar hela Buke eller hur menar du?
Så om man tycker nåt annat än den lilla klicken människor får man gå vidare?
 
Hade bekant som envisades med att kärleksfullt kalla sin sambo - på klingande västgötska - Regeringa. Jag ska kolla med Regeringa var hans svar om vi frågade om han skulle med någonstans. Lät ju bedrövligt men det var faktiskt sanningen. Det var ingen demokratisk Regering. Inte alls. Så hans och vår tolkning överensstämde inte.

Eller chefen.
Jag ryser bara jag hör det.
Jag vill inte bli kallad varken regeringen eller chefen. Då hade jag nog börjat fundera på hur jag betedde mig mot min sambo.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 773
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Tvättstugedrama
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp