Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Tänker att man kanske önskar att man blir bra behandlad istället?
Visst, man kan såklart undvika ett ställe på nätet, men överlag känns det ju lite dystert att man ska fly ifrån någon som behandlar en illa. Generellt är det väl snarare den som behandlar någon illa som borde kamma till sig?

(Jag förstår hur ni menar, men tycker att det är en rätt tråkig inställning - visst kan man inte göra alla glada, men lite förståelse för att det är flera (!) som känner sig illa behandlade kan man ju ha.)
Men måste man inte skilja på den virituella världen och verkligheten? I verkligheten så ska man skärpa sig och aldrig behandla någon illa, men det här är en virituell värld. Även om många känner varandra irl så finns det också användare som man inte har en susning om vilka det är. För allt vi vet så kan kronprinsessan eller Carl Bildt gömma sig bakom anonyma nick. Det går inte riktigt att ha samma inställning om hur en virituell värld ska vara eftersom anonymiteten alltid finns. Även om man självklart skulle önska att det gick att likställa dem mer.
 
Alltså, vi pratar om några års trådar.
Jag förstår att ni inte ser det, det gjorde inte jag heller. Men jag tänker inte lägga tid eller energi på att leta upp trådar där folk är otrevliga, du kan säkert hitta några här på sida 1 men byt ut användarnamn så kanske det syns lättare

Men om problemet är att jag är blind för det du ser som otrevligt, så kommer jag väl inte se det i den här tråden heller? Kan du inte öppna mina ögon för vad du tyckte var så otrevligt att det fick dig att lämna forumet? Ge ett exempel i den här tråden, så att jag kan se genom dina ögon?
 
Kärring är ett nedsättande ord för kvinna det används också på ett nedsättande sätt här "bittra kärringar". Att du återtagit uttrycket och använder det i en annan form är inget som gäller generellt för alla, det är fortfarande nedsättande för andra.
JAG har inte återtagit det. Det har alltid varit ett ord för någon med tag i. Sedan kan det användas nedsättande. Precis som fitta.
 
Själv tycker jag det är osmakligt när människor uttalar att boys will be boys, män kan inte rå för att... etc etc
Att mäns dåliga beteende mot kvinnor ursäktas för att de inte vet bättre.

Jag fick höra det i högstadiet när jag blev slagen av en kille mellan benen rätt hårt av hans handflata. Jag sparkade tillbaka. Vem fick ta skit tro? Vem fick skylla sig själv? Vem blev mobbad av de andra i klassen förutom den andra tjejen? Vem fick skit av rektorn? Vem ringde upp min mamma och skällde ut henne för att jag misshandlat! Hennes son?

Det är synd om män! Verkligen..

Lider med dig.

Skitstövlar är skyddade av sina sociala nätverk. Det kommer aldrig att att komma åt dem eller få dem att förändra sig. Tror faktiskt inte att del av dem är medvetna alla gånger om hur illa de beter sig, trots att det borde vara rätt uppenbart, såren däremot sitter i länge och ärren läks aldrig.
 
Men måste man inte skilja på den virituella världen och verkligheten? I verkligheten så ska man skärpa sig och aldrig behandla någon illa, men det här är en virituell värld. Även om många känner varandra irl så finns det också användare som man inte har en susning om vilka det är.

Hm. Jag tycker nog inte att man ska sitta och vara mer otrevlig på nätet än i verkliga livet.
Kanske just därför att man inte vet vem personen bakom nicket är, det kan bli riktigt illa.
 
Men är det verkligen en liten grupp? Det tycker inte jag.
Plus att det blir ju omöjligt att göra ngt åt när de som tycker det är ett problem talar i gåtor angående vad problemet är. Här skrivs ju tusentals inlägg, hur ska man veta vilka någon annan tyckte var otrevliga (men inte så otrevliga så man ville säga ifrån eller anmäla) om enda ledtråden är "för flera år sen så tyckte jag att det blev tråkig stämning i några trådar jag inte minns". Hur ska man kunna förstå vad som egentligen åsyftas?
 
Men måste man inte skilja på den virituella världen och verkligheten? I verkligheten så ska man skärpa sig och aldrig behandla någon illa, men det här är en virituell värld. Även om många känner varandra irl så finns det också användare som man inte har en susning om vilka det är. För allt vi vet så kan kronprinsessan eller Carl Bildt gömma sig bakom anonyma nick. Det går inte riktigt att ha samma inställning om hur en virituell värld ska vara eftersom anonymiteten alltid finns. Även om man självklart skulle önska att det gick att likställa dem mer.
Det där är inte längre en sanning. Internet är verkligheten, internet är vardagsrummet. Hur förklarar du annars näthat, nätmobbing. Skulle du säga till ett barn, -Nä bry dig inte, det är bara på internet?
 
Hm. Jag tycker nog inte att man ska sitta och vara mer otrevlig på nätet än i verkliga livet.
Kanske just därför att man inte vet vem personen bakom nicket är, det kan bli riktigt illa.
Nej, jag menade inte att man ska. Jag menade att man på något sätt får ta saker lite mer med en nypa salt och ta folk för troll ibland, eftersom vi inte har en susning om vem som gömmer sig bakom nicken. Jag har själv några användare som jag har på min "trollista" gör att det mest är underliga saker som skrivs. Man kan inte ha samma tilltro som irl.
 
Nej, jag menade inte att man ska. Jag menade att man på något sätt får ta saker lite mer med en nypa salt och ta folk för troll ibland, eftersom vi inte har en susning om vem som gömmer sig bakom nicken. Jag har själv några användare som jag har på min "trollista" gör att det mest är underliga saker som skrivs. Man kan inte ha samma tilltro som irl.

Jag tänkte nog inte så mycket på "uppenbara troll" utan människor som upplever sig illa behandlade, det var det jag svarade på, att man borde inte vara taskig mot någon bara för att det är på nätet.
(Sen vet man ju inte hur trollen mår heller såklart, det är ju svårt att alltid gardera sig men då kan det ju vara bra som du skriver att sätta på ignore. :))
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 773
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp