Bukefalos - ett forum för nätmobbing?

Glömmer aldrig en tråd på FB där en kille var suicid och blev ivrigt påhejad av en massa elaka & raljanta människor, han tog livet av sig. Fruktansvärt.
Men som du vet så är det inte alls den stämningen här inte sant? De som varit utsatta har fått stöd på olika sätt! Det är väll det som är bra med buke att visst att man dividerar med varandra om åsikter men om någon verkligen mår dåligt eller behöver stöd så finns det här det med.
 
"
Ger det dig rätten att gå in i trådar och försöka trycka till personer, raljera och driva med andras åsikter?

Killen i mellanstadiet tyckte också han va rolig :grin:"

Samt inlägget om din klasskamrat som betedde sig uselt läste jag som att du tyckte jag är tämligen avskyvärd. Då vill jag gärna veta varför, normal nyfikenhet. Tydligen var det nån form av komplimang jag hade svårt att uppfatta.

Ska jag vara uppriktig tycker jag dina inlägg oftast är rätt otrevliga, men jag kanske vara har svårt att tolka dig rätt. Du kanske är moder Theresa reinkarnerad.
Du raljerar och driver med människors åsikter i trådarna, det handlar om vad och hur du skriver på forumet. Inte dig som person
Jo killen på mellanstadiet hade ett liknande beteende som du, då han aldrig "gav sig" om någon bad honom sluta smaka *exempelvis han tyckte också han va rolig, precis som du.
Jag såg en liknelse helt enkelt

Varför ignorerar du inte mig om du tycker jag är otrevlig?
 
Jag tänkte nog inte så mycket på "uppenbara troll" utan människor som upplever sig illa behandlade, det var det jag svarade på, att man borde inte vara taskig mot någon bara för att det är på nätet.
(Sen vet man ju inte hur trollen mår heller såklart, det är ju svårt att alltid gardera sig men då kan det ju vara bra som du skriver att sätta på ignore. :))
Men är det verkligen personer som är rakt ut elaka här? Raka åsikter förekommer, vilket många har svårt för. Men jag har nog aldrig sett ett riktigt elakt inlägg under alla år här.
 
Men som du vet så är det inte alls den stämningen här inte sant? De som varit utsatta har fått stöd på olika sätt! Det är väll det som är bra med buke att visst att man dividerar med varandra om åsikter men om någon verkligen mår dåligt eller behöver stöd så finns det här det med.

Ja nej det menade jag verkligen inte!
Det var bara ett exempel på varför jag tycker att det är viktigt att vara en hyfsad medmänniska även fast det inte är "i verkliga livet".
 
Det där är inte längre en sanning. Internet är verkligheten, internet är vardagsrummet. Hur förklarar du annars näthat, nätmobbing. Skulle du säga till ett barn, -Nä bry dig inte, det är bara på internet?
Snarare skulle man säga till ett barn att inte lita på någon på internet, det kan vara vem som helst som sitter bakom det där tangentbordet och skriver. Därför kan man bli ganska burdust bemött om man rusar in i en tråd och utrycker för forumet väldigt extrema åsikter som ny användare.
 
Men är det verkligen personer som är rakt ut elaka här? Raka åsikter förekommer, vilket många har svårt för. Men jag har nog aldrig sett ett riktigt elakt inlägg under alla år här.

Nja, jag vet inte riktigt. Hänger nästan bara här och på hund, så jag har nog inte världens överblick tror jag. Men taskiga inlägg förekommer absolut tycker jag, elaka onliners utan poäng osv. Så är det väl överallt på nätet tänker jag, inget som är unikt för buke.

Det enda jag ville ha sagt var att jag inte tycker inställningen "försvinn om du tycker folk är dumma" är så sympatisk.
 
Du raljerar och driver med människors åsikter i trådarna, det handlar om vad och hur du skriver på forumet. Inte dig som person
Jo killen på mellanstadiet hade ett liknande beteende som du, då han aldrig "gav sig" om någon bad honom sluta smaka *exempelvis han tyckte också han va rolig, precis som du.
Jag såg en liknelse helt enkelt

Varför ignorerar du inte mig om du tycker jag är otrevlig?

Det gör jag oftast. Men ibland svarar jag om jag finner någon mening med det.
Det finns trådar och trådar. I en del kan man skämta, i andra skulle jag aldrig göra det.
 
Du menar att du inte håller med Lampan men gillade inläggen för att se om någon reagerade? Varför då? :confused: Om jag inte hatar bögar sitter jag ju inte och gillar homofobiska inlägg. Vore ju jättedumt liksom.

Och då menar du att jag ska ha förstått att du inte höll med och därför skulle jag heller inte ha kommenterat det? Varför då?

Det här känns som århundradets sämsta Buke-bortförklaring :up:.

Ordvalet går att diskutera - eller inte, men företeelsen som det beskriver förutom ordvalet. Att det skulle störas på både orden och ev gillanden i en diskussion om just det var väl ändå rätt givet.
 
Nja, jag vet inte riktigt. Hänger nästan bara här och på hund, så jag har nog inte världens överblick tror jag. Men taskiga inlägg förekommer absolut tycker jag, elaka onliners utan poäng osv. Så är det väl överallt på nätet tänker jag, inget som är unikt för buke.

Det enda jag ville ha sagt var att jag inte tycker inställningen "försvinn om du tycker folk är dumma" är så sympatisk.
Inte sympatisk kanske, men realistisk. Det är ingen användare som tvingas att vara här, det är ett fritt val. Och jag kan inte förstå varför man vill vara kvar om man inte trivs. Det är verkligen en gåta för mig varför man vill utsätta sig för det.
 
Fast Buke har ju gott om goda sidor också, drevet är ju inte allt vet du.

Och jag frågar igen - är det ok att en liten grupp användare sätter hela tonen på ett forum?
För det verkar ju som att om man inte är med får man antingen acceptera otrevligheter eller lämna.

:meh:
(delvis kl)

Till syvende och sist är det faktiskt forumägaren och moderatorerna som bestämmer hur tonen ska vara, är något jag tagit till mig av från mitt andra favoritforum :) På det forumet är alla medvetna om att användarna inte kan komma med krav och att det inte är någon rättighet att vara på ett forum, vilket en del tycker är hemskt medan andra (som jag) gillar det och tycker det bidrar till en avslappnad stämning.

(Detta är på intet sätt menat som kritik till Gunnar och moderatorer! Det är mer en påminnelse om att detta bara är ett forum på internet trots allt, vilket i alla fall gör det lättare för mig att tagga ner lite :P)
 
Och jag kan inte förstå varför man vill vara kvar om man inte trivs. Det är verkligen en gåta för mig varför man vill utsätta sig för det.

Ja, det var det jag svarade på ursprungligen :p, jag tror att många vill bli omtyckta/accepterade/ha någon tillhörighet liksom. Man vill väl inte vara illa omtyckt/bli illa behandlad? Trots att det är på nätet. (Obs snackar inte troll nu.)
 
Oj det var aggressivt. Nu har jag träffat ptr och kan väl säga att hans kvinnosyn är helt ok. Varför skriver du om kvinnohatande män i samma andetag?
Jag är en av dom kvinnor som tycker det är helt ok att kalla mig själv kärring och jag kan till och med sträcka stolt på mig om någon säger det till mig - för då har jag antagligen satt ner foten i någon form. För mig är inte kärring så negativt laddat, det står för mig för någon som vågar vara obekväm, säger ifrån och så vidare. Marit Paulsen kallar sig själv kärring och även om jag kanske inte delar hennes åsikter så förstår jag vad hon lägger in i det uttrycket.
Så att kärring skulle sägas av kvinnohatare? För mig inte synonymt.
Så om jag nu inte tycker det är osunt och oförskämt.
Vem har tolkningsföreträde?
Och vem har rätt att säga att ptr är kvinnohatare? Obehagligt.
Det här är ett klockrent exempel på när någon blir pålagd åsikter som sen blir en sanning.
Nu skriver ju @ptr på ett internetforum och får då ta ansvar för att hans åsikter kommer fram på ett ok sätt. Det blir ju jättekonstigt om man ska åberopa personliga vänskaper här. Typ, "jaha, du känner @ptr och han är trevlig även om han här i forumet just nu betett sig otroligt misogynt". Man är ju hur man beter sig inte hur andra människor tycker att de kan försvara en.
 
Nu var det väl inte den mest trovärdiga synonymlistan (apa, drake, xantippa?)
Käring el. kärring (vard.) gammal kvinna, fruntimmer, gumma; hustru, kvinna, tant, fruga; häxa,
De ovan tycker jag är helt ok.
Dom här är inte ok. Rivjärn gillar jag dock som uttryck.
elak gumma, skräcktant, satkäring, ragata, huskors, rivjärn, xantippa? mara, drake, apa
http://www.allehanda.se/kultur/sprakkronika-missforstadda-ord-karring-lagom-och-nattroll bättre? Vad du gillar spelar ju inte så stor roll mer än för dig. Den allmänna definitionen är ju det som gäller.
 
@Sörlatungu, nu har @Ninnurur redan svarat på det mesta, så jag sätter mest en +1 på det. Jag har varit på detta forum i många år och upplever ändå ganska sällan att folk skulle vara medvetet elaka? Däremot, som tidigare skribenter påpekat, finns det människor som tar det väldigt personligt när man inte håller med eller argumenterar emot. En del tar text utan smiley som en väldigt hård ton. Jag skulle säga att de är få, likaså skulle jag också påstå att de som är medvetet taskiga också är försvinnande få. Jag förstår förstås att sådant kan göra ett avtryck när man råkar ut för det, men steget från enskilda händelser till "nätmobbning" är väldigt stort. Om man upplever sig bli illa behandlad måste man ju dessutom anmäla detta till moderator, annars händer förstås ingenting.
 

Liknande trådar

Bukefalos Detta togs upp i en annan tråd. Jag skall här försöka informera om hur jag ser på detta. Jag tar nu detta ur minnet, en del av detta...
Svar
0
· Visningar
1 135
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Då jag inte fått svar på PM så kommer jag ta det här offentligt i syfte att väcka diskussion om både min tråd och övriga trådar som...
7 8 9
Svar
162
· Visningar
15 773
Senast: Inte_Ung
·
R
  • Låst
Bukefalos Efter att ha varit väldigt passiv i mitt skrivande här på Bukefalos. Men ändå varit här och läst nästan varje dag, har jag börjat att...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
11 007
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Husköpstråden del 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp