Sv: Bukefalos, en egen värld?
Exakt.
På buke får man diskutera alla SAK-frågor. Även tex hingstars nedärvning av olika egenskaper till och med om de är mindre "gulliga". Och det är högt i tak i debatten, man får tycka olika och man får presentera fakta utan att bli bortmodererad. Det är ju tex himla svårt att diskutera nedärvning av spatt och eksem - vilket jag tycker är av allra största vikt att göra eftersom det är de sjukdomarna som verkligen HOTAR vår ras - om man inte ens får referera till individer som inte verkar i aveln längre.
Däremot får man inte diskutera andra forum här - det ska man hålla på det forum det berör.
På samma sätt tycker jag det var bra att gudarnas häst lade sitt "buke-funderingsinlägg" här och jag håller fortfarande med om andemeningen att man ska verka inom sin förening.
Men det är rätt fegt att sedan dra sig ur när det skulle kunna bli en debatt om SAKFRÅGORNA.
Bara ett sådant ex som att 7,75 är en låg gräns för en avelshingst.
Det är det.
För en femgångare.
Men merparten av våra godkända femgångshingstar skulle INTE nå 7,75 utan passen.
Och en hingst som är FYRGÅNGARE med ENBART förstaklass-siffror rakt över som för en femgångare skulle ge 8,0 får istället totalt 7,73.
Så "så lätt" är det inte.
Jag tycker det är dubbelmoral att på hemsidan ha ett formulerat officiellt avelsmål som säger att hästen ska vara en robust Fyr-
eller Femgångare och sedan vikta bedömningssiffrorna helt och hållet efter att man bara vill lättbyggda femgångare.
OK om man har köpt det isländska idealet helt och hållet men då ska man väl STÅ för det?
Jag har försökt debattera detta på flera avelsmöten men det fungerar inte sedan dessa lades om till att vara enkelriktad "information".
En kul sida för alla avelsintresserade:
HUR MAN RÄKNAR UT TOTALBEDÖMNINGSPOÄNG