Sv: Bukefalos, en egen värld?
Jag svara på mitt eget inlägg för att någon INTE skall missförst vad jag försker peka på, trots det kommer jag att välja ut citat ur olika inlägg och svara utfrån dem. Detta är inte riktat mot person, utan mer som en personlig reflektion över situationen i sin helhet.
Föreningsverksamhet går inte ut på att tillfredställa den enskilda individens behov utan mer den stora massans behov och intressen, att det sen förekommer enskilda som då och då försöker nyttja en förening för sina egna behov är ingen hemlighet. Det ser jag fn inte hos SIF även om många här har andra synpunkter på det, man måste samtidigt minnas detta att våra regler som styr avel och annan bedömning inte enbart är ställda för svenska förhållanden utan även skall stämma med andra länder och dess avel/sport. Vi svenskar har alltid velat ställa oss utanför systemen när det inte har passat oss, se bara på de olika monopolen som förekommer och jag tycker mig se en tendens till denna mentalitet även här.
Om man tittar på Islands fria avel, så slängs de avundsjuka blickar åt detta håll gång på gång. Minns då detta, på Island har man endast en ras nämligen islandshästen och inga fler. Här i Svergie ondgör man sig över att det uppstår svårigheter att regga en häst efter obedömd hingst, jag kan på rak arm se en orsak även om den inte är avgörande för de beslut man tagit i denna fråga. Här har vi hur många raser??? Man vill värna om islandshästens ursprung, men det kommer alltid att finnas de som tänjer på gränserna och vips så har vi inget ursprung att värna om längre.
Jag har ffa märkt detta när jag för döva öron försökt få föreningen göra något åt spatt- och eksemaveln.
Och här håller jag med att detta är något att jobba för långsiktigt, ursprunget innebär en hållbar , frisk och sund häst. Detta uppnås inte genom avel på defekter, här ser jag fram emot en arbetsgrupp eller liknande som kan underöka hur man skall nå dessa mål.
Eller så plockar man fram ett nytt nick... Är inte det ett bevis på att det finns en känsla av obehag förknippat med att ha/framföra avvikande åsikter?
Om man har obehag av att uttrycka sin åsikter, är det bättre att inte delge dom alls. Obehaget står ju inte en förening för, det är endast individen som frammanar detta själv och orsaken står att finna där. Personligen skriver jag under mitt eget namn på SIF:s forum, jag hade antagligen gjort likadant här om inte det nick jag en gång reggat har blivit lite synonymt med mig. Personligen står jag för mina åsikter, detta oavsett vad en förening tycker om mig. Men man måste även kunna ändra på sig om fakta framkommer som påvisar motsatsen till tidigare tänkande, och det verkar många ha svårt för.
Av någon anledning är det så att inom varje förening bildas det ofta en styrande inne-kompis-klubb.
Och här skall jag kosta på mig att vara elak, utifrån sig själv dömer man andra. Denna kommentar förekommer frekevent, och har inget med författarens person att göra. Men som sagt, kommentaren är inte ovanlig här på detta forum, men även andra.
Fantastiskt var också omdömet: en jättefin ridäst med goda gångarter men inget hingstämne!
Och de är dessa hästar som kommer att bli jättefina familjehästar, har själv en sådan på gång som med stor sannolikhet blir en jättefin ridhäst dock utan pontetial för att vara hingst. Här uppstår ofta problemet att skilja på sport/tävling samt avel, poängen mellan dessa är inte jämförbara men sen kan många avelsbedömda hästar ändå bli otroligt fina tävlingshästar också. Men bevisligen även motsatsen, där hästen får skyhöga poäng som avelshäst med duger inte till att ta ett steg på tävlingsbanan.
Eller kanske t.o.m. är en av dem som anger vilka åsikter som man skall ha?
I Svergie har vi full åsiktfrihet, man får alltså tycka och tänka som man vill. Det innebär ju inte att man tycker som majoriteten, en unik person står kvar för sin åsikt både i vått och torrt även fast den stora massan tycker motsatsen. Framkommer då uppgifter som tyder på att den ställning man har tagit faktiskt är felaktig, så kan man fortfarande ändra sin inställning. Många människor gör inte det därför att det är mycket svårt, det kan nog många här intyga på forumet. Då vänder man ryggen till och surar i sin egen hörna, med bibehållen uppfattning nämligen att alla andra har fel och jag har rätt.
Seriösa avlare vet att en tävlingshäst är bara en lycklig biprodukt i en god avel.
Och detta har jag skrivit inte bara en gång utan flera, utifrån den avel som bedrivs idag kommer många trevliga familjehästar. För den som inte har vistats på en tävlingsbana eller kurshelg, kan jag rekommendera ett sådant besök för här ser man vad aveln har bidragit med när det gäller den biten. Det är inte de flotta hästarna som får de värsta poängen, de är välridna hästar där ryttaren lagt mer energi på sin egen ridning för att utveckla hästen och inte tvärtom. Var nu i helgen på ungdomarnas Lag-SM uttagningen, och här fanns det otroligt trevliga hästar över lag. Välridna hästar är idag ett nyckelord, därför att det är detta som skiljer hästarna idag mot säg 5-10 år sedan. Då kom man långt med en flott häst, idag kommer man långt med en välriden häst och i många fall faktiskt längre än de flotta just därför att ryttaren lagt energin på sin ridning.
Sen finns det också de som kliver in helt nya på ett forum, i syrliga ordalag läxar upp församlingen, därefter nådigt förklarar att "nu försvinner jag igen men ni har i alla fall fått ta del av mina lysande åsikter". Märkligt nog har jag sett det på de flesta forum jag varit med på.
Märkligt nog uppfattade jag inte trådskaparens text som syrlig, personligen tror jag att det är en nyttig väckarklocka då vi ofta gärna vill förfalla in i en slags konservatism där allt skall löpa på enligt gamla åsikter, tyckande och tänkande.
Jag är även nyfiken på varför man skulle behöva arbeta ideellt för att vara värd ngt i häst sammanhang, varför räcker det inte med sina egna hästar, det är ju fullt tillräcklingt när man har några stycken
All föreningsbaserad verksamhet utgår ifrån idellt arbetande människor, människor som lägger ner en oerhörd tid på att andra människor skall få tävla, gå kurser, avelsbedöma sina hästar, skriva i detta forum osv. Vi talar alltså inte enbart om hästsammanhang utan föreningsverksamhet i sin helhet, jag ser att en sådan åsikt som skrivs här verkar också vara den alllmänna uppfattningen från gemeneman som inte alls har förstått hur mycket arbete vissa människor faktiskt lägger ner på föringsverksamhet. Och sen får s**t tillbaka, för att själv hjälpa till i något sammanhang skulle nämligen inte falla dessa människor in, det är bättre att kräva andra på den arbetsinsatsen.